Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Kedoshim/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 18: Line 18:
 
</category>
 
</category>
 
<category>שליטה עצמית
 
<category>שליטה עצמית
<p>לפי <multilink><a href="RSRHirschVayikra19-23-25" data-aht="source">רש"ר הירש</a><a href="RSRHirschVayikra19-23-25" data-aht="source">ויקרא י"ט:כ"ג-כ"ה</a><a href="R. Samson Raphael Hirsch" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink>, מטרת מצוות ערלה היא ללמד שליטה עצמית. [ראו <a href="Purpose of Orlah" data-aht="page">מטרת איסור ערלה</a>.] הוא מקשר בינה למצווה של "קדושים תהיו," explaining that holiness can only be achieved via self-control.</p>
+
<p>לפי <multilink><a href="RSRHirschVayikra19-23-25" data-aht="source">רש"ר הירש</a><a href="RSRHirschVayikra19-23-25" data-aht="source">ויקרא י"ט:כ"ג-כ"ה</a><a href="R. Samson Raphael Hirsch" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink>, מטרת מצוות ערלה היא ללמד שליטה עצמית. [ראו <a href="Purpose of Orlah" data-aht="page">מטרת איסור ערלה</a>.] הוא מקשר בינה למצווה של "קדושים תהיו," ומסביר שאפשר להשיג קדושה רק באמצעות שליטה עצמית.</p>
<p>[ראו מטרת איסור ערלה.] הוא מקשר בינה מוקווה של "קדושים תהיו", והסביר שאפשר להשיג קדושה רק באמצעות שליטה עצמית.<br/><br/>איך זה עובד מתוך הבנתו שקדושה קשורה באופן מורכב למשמעת עצמית? מדוע איפוק עצמי כל כך חיוני להשגת קדושה?<br/>בעל עקדת יצחק הולך צעד אחד קדימה ומציע כי לכל החוקים שהסיבה שלהם אינה ברורה (כמו האיסור ללבוש פשתן וצמר יחד) אין צורך בתכלית אחרת מלבד העובדה שהם מגבילים את האדם. האם יתכן שהמטרה של איסורים מסוימים היא פשוט להיות איסורים?<br/>האם תמיד יש להתבחן בהימנעות? האם הפינוק תמיד שלילי? מה איזון בריא בין השניים?</p>
+
<p><br/><br/></p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>רש"ר הירש מסביר שמובן השורש "קדש" הוא להבדיל.&#160; How does this work with his understanding that holiness is intricately connected to self discipline? Why is self-restraint so crucial for attaining holiness?</li>
+
<li>רש"ר הירש מסביר שמובן השורש "קדש" הוא להבדיל.&#160; איך זה&#160;מסתדר עם הבנתו שקדושה קשורה למשמעת עצמית? מדוע ריסון עצמי נדרשת להשגת קדושה?</li>
<li>בעל <multilink><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">ויקרא דרוש י'</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink>&#160;goes a step further to suggest that all laws whose reason is unclear (such as the prohibition to wear linen and wool together) need have no other purpose other than the fact that they restrict man.&#160; Is it possible that the goal of certain prohibitions is simply to have prohibitions?</li>
+
<li>בעל <multilink><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">ויקרא דרוש י'</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink>&#160;מתקדם&#160;צעד אחד קדימה ומציע כי לכל החוקים שהתכלית שלהם אינה ברורה (כמו האיסור ללבוש פשתן וצמר יחדיו) אין צורך בתכלית מעבר לעובדה שהם מגבילים את האדם. האם יתכן שהמטרה של איסורים מסוימים היא פשוט שיהיו איסורים?</li>
<li>Is abstinence always to be lauded? Is indulgence always negative? What is a healthy balance between the two?</li>
+
<li>האם איפוק הוא תמיד תכונה חיובית? האם פינוק הוא תמיד תכונה שלילית? איך משיגים איזון בריא בין השניים?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 13:44, 25 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת קדושים

האם נישואי תערובת אסורים מדאורייתא?

בויקרא י"ח:כ"א וכ':ב'-ה' התורה אוסרת ניתנת זרע למולך. מה כרוך בעבירה על איסור זה? חלק מהפרשנים סוברים שהפסוק מתייחס למעשה עבודה זרה, כמו שריפת ילדים או הקדשתם לאלילים, ואילו פרשנים אחרים מזהים את נתינת זרע למולך כעבירת בעלת אופי מיני, כמו יחסים או נישואים עם לא-יהודים.

  • איזו ראיה אפשר למצוא בטקסט עבור כל עמדה? ראו נתינת זרע למולך.
  • התורה אוסרת נישואי תערובת עם שבעת העמים הכנעניים, אך בשום מקום לא מוזכר איסור כללי על נישואין לנכרים. כיצד ניתן להבין השמטה זו, ואיך זה יכול להשפיע על הקריאה של הפרשנים בקטע זה?

חוקי כלאים

איסורי כלאים1 מובאים לרוב כדוגמה הקלאסית לחוק שההיגיון והתכלית שלו אינם מובנים מאליהם. הפרשנים בכל זאת ניסו להסביר את ההיגיון מאחורי המצוות השונות. ראו מטרת חוקי כלאיים.

שליטה עצמית

לפי רש"ר הירשויקרא י"ט:כ"ג-כ"האודות ר' שמשון רפאל הירש, מטרת מצוות ערלה היא ללמד שליטה עצמית. [ראו מטרת איסור ערלה.] הוא מקשר בינה למצווה של "קדושים תהיו," ומסביר שאפשר להשיג קדושה רק באמצעות שליטה עצמית.



  • רש"ר הירש מסביר שמובן השורש "קדש" הוא להבדיל.  איך זה מסתדר עם הבנתו שקדושה קשורה למשמעת עצמית? מדוע ריסון עצמי נדרשת להשגת קדושה?
  • בעל עקדת יצחקויקרא דרוש י'אודות ר' יצחק עראמה מתקדם צעד אחד קדימה ומציע כי לכל החוקים שהתכלית שלהם אינה ברורה (כמו האיסור ללבוש פשתן וצמר יחדיו) אין צורך בתכלית מעבר לעובדה שהם מגבילים את האדם. האם יתכן שהמטרה של איסורים מסוימים היא פשוט שיהיו איסורים?
  • האם איפוק הוא תמיד תכונה חיובית? האם פינוק הוא תמיד תכונה שלילית? איך משיגים איזון בריא בין השניים?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת קדושים.