Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Kedoshim/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 12: Line 12:
 
<category>חוקי כלאים
 
<category>חוקי כלאים
 
<p>איסורי כלאים<fn>ראו <a href="Vayikra19-19" data-aht="source">ויקרא י"ט:י"ט</a> ו<a href="Devarim22-9-11" data-aht="source">דברים כ"ב:ט'-י"א</a>.</fn> מובאים לרוב כדוגמה הקלאסית לחוק שההיגיון והתכלית שלו אינם מובנים מאליהם. הפרשנים בכל זאת ניסו להסביר את ההיגיון מאחורי המצוות השונות. ראו <a href="Purpose of the Laws of Hybrids" data-aht="page">מטרת חוקי כלאיים</a>.</p>
 
<p>איסורי כלאים<fn>ראו <a href="Vayikra19-19" data-aht="source">ויקרא י"ט:י"ט</a> ו<a href="Devarim22-9-11" data-aht="source">דברים כ"ב:ט'-י"א</a>.</fn> מובאים לרוב כדוגמה הקלאסית לחוק שההיגיון והתכלית שלו אינם מובנים מאליהם. הפרשנים בכל זאת ניסו להסביר את ההיגיון מאחורי המצוות השונות. ראו <a href="Purpose of the Laws of Hybrids" data-aht="page">מטרת חוקי כלאיים</a>.</p>
<p>רשב"ם גורס כי החוקים משמשים לשמירה על הסדר הטבעי שהנהיג האשם, בו כל צמח וחיה נוצרו על פי סוג משלו. מדוע, אם כי, בעייתי אם הסדר הזה מופרע? האם האדם אינו רשאי לזוז מעבר לבריאה, ולנסות לשפר את העולם? מה רשב"ם אומר על הנדסה גנטית?<br/>לעומת זאת, פילון ויוספוס מציע כי החוקים נועדו להגן על הארץ וגם על בעלי החיים. חריש הארץ עם בעלי חיים בעלי חוזקות שונות אינו הוגן כלפי החיה החלשה יותר, ושתילת מיני צמחים מגוונים מתישה את האדמה. אולם כיצד יתכן והסבר זה מבין את האיסור ללבוש יחד צמר ופשתן?</p>
+
<p>&#160;</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><multilink><a href="RashbamVayikra19-19" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra19-19" data-aht="source">ויקרא י"ט:י"ט</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>&#160;maintains that the laws serve to preserve the natural order instituted by Hashem, in which every plant and animal was created according to its own kind. Why, though, is it problematic if this order is disrupted? Is man not allowed to move beyond creation, and attempt to improve the world?&#160; What might Rashbam say about genetic engineering?</li>
+
<li><multilink><a href="RashbamVayikra19-19" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra19-19" data-aht="source">ויקרא י"ט:י"ט</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>&#160;גורס כי החוקים&#160;שומרים על הסדר הטבעי שהנהיג ה', בו כל צמח וחיה נבראו עם מאפיינים ייחודיים.&#160;אבל למה, בעצם, צריך לשמור על סדר זה? הלא מותר לאדם להתקדם מעבר לבריאה ולנסות לשפר את העולם. מה רשב"ם היה אומר על הנדסה גנטית?</li>
<li><multilink><a href="PhiloTheSpecialLawsIV-203-217" data-aht="source">פילון</a><a href="PhiloTheSpecialLawsIV-203-217" data-aht="source">פילוןעל החוקים לפרטיהם ד: ר"ג-רי"ז</a><a href="Philo" data-aht="parshan">אודות פילון</a></multilink> ו<multilink><a href="JosephusAntiquitiesoftheJews4-8-20" data-aht="source">יוספוס</a><a href="JosephusAntiquitiesoftheJews4-8-20" data-aht="source">קדמוניות היהודים ד':ח':כ'</a><a href="Josephus" data-aht="parshan">אודות יוספוס</a></multilink>, in contrast, suggest that the laws are meant to protect both the land and animals. Ploughing the land with animals of different strengths is not fair to the weaker animal, and planting diverse plant species exhausts the land. How, though, might this explanation understand the prohibition of wearing wool and linen together?</li>
+
<li><multilink><a href="PhiloTheSpecialLawsIV-203-217" data-aht="source">פילון</a><a href="PhiloTheSpecialLawsIV-203-217" data-aht="source">פילוןעל החוקים לפרטיהם ד: ר"ג-רי"ז</a><a href="Philo" data-aht="parshan">אודות פילון</a></multilink> ו<multilink><a href="JosephusAntiquitiesoftheJews4-8-20" data-aht="source">יוספוס</a><a href="JosephusAntiquitiesoftheJews4-8-20" data-aht="source">קדמוניות היהודים ד':ח':כ'</a><a href="Josephus" data-aht="parshan">אודות יוספוס</a></multilink>, לעומת זאת, מציעים כי החוקים נועדו להגן גם על האדמה וגם על בעלי החיים. חרישה עם בהמות חזקות וחלשות ביחד פוגעת בבהמה החלשה יותר, ושתילת מיני צמחים מגוונים מתישה את האדמה.&#160;אך כיצד גישה זו מסבירה את האיסור ללבוש יחד צמר ופשתן?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 13:38, 25 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת קדושים

האם נישואי תערובת אסורים מדאורייתא?

בויקרא י"ח:כ"א וכ':ב'-ה' התורה אוסרת ניתנת זרע למולך. מה כרוך בעבירה על איסור זה? חלק מהפרשנים סוברים שהפסוק מתייחס למעשה עבודה זרה, כמו שריפת ילדים או הקדשתם לאלילים, ואילו פרשנים אחרים מזהים את נתינת זרע למולך כעבירת בעלת אופי מיני, כמו יחסים או נישואים עם לא-יהודים.

  • איזו ראיה אפשר למצוא בטקסט עבור כל עמדה? ראו נתינת זרע למולך.
  • התורה אוסרת נישואי תערובת עם שבעת העמים הכנעניים, אך בשום מקום לא מוזכר איסור כללי על נישואין לנכרים. כיצד ניתן להבין השמטה זו, ואיך זה יכול להשפיע על הקריאה של הפרשנים בקטע זה?

חוקי כלאים

איסורי כלאים1 מובאים לרוב כדוגמה הקלאסית לחוק שההיגיון והתכלית שלו אינם מובנים מאליהם. הפרשנים בכל זאת ניסו להסביר את ההיגיון מאחורי המצוות השונות. ראו מטרת חוקי כלאיים.

 

שליטה עצמית

לפי רש"ר הירשויקרא י"ט:כ"ג-כ"האודות ר' שמשון רפאל הירש, מטרת מצוות ערלה היא ללמד שליטה עצמית. [ראו מטרת איסור ערלה.] הוא מקשר בינה למצווה של "קדושים תהיו," explaining that holiness can only be achieved via self-control.

[ראו מטרת איסור ערלה.] הוא מקשר בינה מוקווה של "קדושים תהיו", והסביר שאפשר להשיג קדושה רק באמצעות שליטה עצמית.

איך זה עובד מתוך הבנתו שקדושה קשורה באופן מורכב למשמעת עצמית? מדוע איפוק עצמי כל כך חיוני להשגת קדושה?
בעל עקדת יצחק הולך צעד אחד קדימה ומציע כי לכל החוקים שהסיבה שלהם אינה ברורה (כמו האיסור ללבוש פשתן וצמר יחד) אין צורך בתכלית אחרת מלבד העובדה שהם מגבילים את האדם. האם יתכן שהמטרה של איסורים מסוימים היא פשוט להיות איסורים?
האם תמיד יש להתבחן בהימנעות? האם הפינוק תמיד שלילי? מה איזון בריא בין השניים?

  • רש"ר הירש מסביר שמובן השורש "קדש" הוא להבדיל.  How does this work with his understanding that holiness is intricately connected to self discipline? Why is self-restraint so crucial for attaining holiness?
  • בעל עקדת יצחקויקרא דרוש י'אודות ר' יצחק עראמה goes a step further to suggest that all laws whose reason is unclear (such as the prohibition to wear linen and wool together) need have no other purpose other than the fact that they restrict man.  Is it possible that the goal of certain prohibitions is simply to have prohibitions?
  • Is abstinence always to be lauded? Is indulgence always negative? What is a healthy balance between the two?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת קדושים.