Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Kedoshim/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת קדושים</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת קדושים</h1>
 
<category>האם נישואי תערובת אסורים מדאורייתא?
 
<category>האם נישואי תערובת אסורים מדאורייתא?
<p>ב<a href="Vayikra18-21" data-aht="source">ויקרא י"ח:כ"א</a> ו<a href="Vayikra20-2-5" data-aht="source">כ':ב'-ה'</a> the Torah commands not to give of one's seed to the Molekh. What does the violation of this prohibition entail? Some commentators assume that the verse refers to an idolatrous rite, such as child immolation or consecration, while others connect it to sexual offenses, such as relations or marriage to a non-Jew.</p>
+
<p>ב<a href="Vayikra18-21" data-aht="source">ויקרא י"ח:כ"א</a> ו<a href="Vayikra20-2-5" data-aht="source">כ':ב'-ה'</a> התורה אוסרת ניתנת זרע למולך. מה כרוך בעבירה על איסור זה? חלק מהפרשנים סוברים שהפסוק מתייחס למעשה עבודה זרה, כמו שריפת ילדים או הקדשתם לאלילים, ואילו פרשנים אחרים מזהים את נתינת זרע למולך כעבירת בעלת אופי מיני, כמו יחסים או נישואים עם לא-יהודים.</p>
 +
<p>איזה תמיכה טקסטואלית עשויה להביא לכל עמדה? ראו נתינת זרע למולך.<br/>למרות שהתורה אוסרת נישואי תערובת עם שבע המדינות הכנעניות, היא בשום מקום לא מחוקקת מפורשות נגד נישואים עם אנשים מבחוץ. כיצד ניתן להבין מחדל זה ואיך זה יכול להשפיע על קריאת הנציגים בקטע זה?</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>What textual support might be brought for each position? ראו <a href="Giving One's Seed to Molekh" data-aht="page">נתינת זרע למולך</a>.</li>
 
<li>What textual support might be brought for each position? ראו <a href="Giving One's Seed to Molekh" data-aht="page">נתינת זרע למולך</a>.</li>
Line 12: Line 13:
 
<category>חוקי כלאים
 
<category>חוקי כלאים
 
<p>איסורי כלאים<fn>ראו <a href="Vayikra19-19" data-aht="source">ויקרא י"ט:י"ט</a> ו<a href="Devarim22-9-11" data-aht="source">דברים כ"ב:ט'-י"א</a>.</fn> are often brought as the classic example of a law whose purpose is not self-evident and inherently logical. Commentators, nonetheless, attempt to explain the reasoning behind the various commandments. ראו <a href="Purpose of the Laws of Hybrids" data-aht="page">מטרת חוקי כלאיים</a>.</p>
 
<p>איסורי כלאים<fn>ראו <a href="Vayikra19-19" data-aht="source">ויקרא י"ט:י"ט</a> ו<a href="Devarim22-9-11" data-aht="source">דברים כ"ב:ט'-י"א</a>.</fn> are often brought as the classic example of a law whose purpose is not self-evident and inherently logical. Commentators, nonetheless, attempt to explain the reasoning behind the various commandments. ראו <a href="Purpose of the Laws of Hybrids" data-aht="page">מטרת חוקי כלאיים</a>.</p>
 +
<p>איסורי כלאים 1 מובאים לרוב כדוגמה הקלאסית לחוק שתכליתו אינה מובנת מאליה והגיונית מטבעה. פרשנים, בכל זאת, מנסים להסביר את ההנמקה העומדת מאחורי המצוות השונות. ראו מטרת חוקי כלאיים.<br/><br/>רשב"ם גורס כי החוקים משמשים לשמירה על הסדר הטבעי שהנהיג האשם, בו כל צמח וחיה נוצרו על פי סוג משלו. מדוע, אם כי, בעייתי אם הסדר הזה מופרע? האם האדם אינו רשאי לזוז מעבר לבריאה, ולנסות לשפר את העולם? מה רשב"ם אומר על הנדסה גנטית?<br/>לעומת זאת, פילון ויוספוס מציע כי החוקים נועדו להגן על הארץ וגם על בעלי החיים. חריש הארץ עם בעלי חיים בעלי חוזקות שונות אינו הוגן כלפי החיה החלשה יותר, ושתילת מיני צמחים מגוונים מתישה את האדמה. אולם כיצד יתכן והסבר זה מבין את האיסור ללבוש יחד צמר ופשתן?</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li><multilink><a href="RashbamVayikra19-19" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra19-19" data-aht="source">ויקרא י"ט:י"ט</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>&#160;maintains that the laws serve to preserve the natural order instituted by Hashem, in which every plant and animal was created according to its own kind. Why, though, is it problematic if this order is disrupted? Is man not allowed to move beyond creation, and attempt to improve the world?&#160; What might Rashbam say about genetic engineering?</li>
 
<li><multilink><a href="RashbamVayikra19-19" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra19-19" data-aht="source">ויקרא י"ט:י"ט</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>&#160;maintains that the laws serve to preserve the natural order instituted by Hashem, in which every plant and animal was created according to its own kind. Why, though, is it problematic if this order is disrupted? Is man not allowed to move beyond creation, and attempt to improve the world?&#160; What might Rashbam say about genetic engineering?</li>
Line 19: Line 21:
 
<category>שליטה עצמית
 
<category>שליטה עצמית
 
<p>לפי <multilink><a href="RSRHirschVayikra19-23-25" data-aht="source">רש"ר הירש</a><a href="RSRHirschVayikra19-23-25" data-aht="source">ויקרא י"ט:כ"ג-כ"ה</a><a href="R. Samson Raphael Hirsch" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink>, מטרת מצוות ערלה היא ללמד שליטה עצמית. [ראו <a href="Purpose of Orlah" data-aht="page">מטרת איסור ערלה</a>.] הוא מקשר בינה למצווה של "קדושים תהיו," explaining that holiness can only be achieved via self-control.</p>
 
<p>לפי <multilink><a href="RSRHirschVayikra19-23-25" data-aht="source">רש"ר הירש</a><a href="RSRHirschVayikra19-23-25" data-aht="source">ויקרא י"ט:כ"ג-כ"ה</a><a href="R. Samson Raphael Hirsch" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink>, מטרת מצוות ערלה היא ללמד שליטה עצמית. [ראו <a href="Purpose of Orlah" data-aht="page">מטרת איסור ערלה</a>.] הוא מקשר בינה למצווה של "קדושים תהיו," explaining that holiness can only be achieved via self-control.</p>
 +
<p>[ראו מטרת איסור ערלה.] הוא מקשר בינה מוקווה של "קדושים תהיו", והסביר שאפשר להשיג קדושה רק באמצעות שליטה עצמית.<br/><br/>איך זה עובד מתוך הבנתו שקדושה קשורה באופן מורכב למשמעת עצמית? מדוע איפוק עצמי כל כך חיוני להשגת קדושה?<br/>בעל עקדת יצחק הולך צעד אחד קדימה ומציע כי לכל החוקים שהסיבה שלהם אינה ברורה (כמו האיסור ללבוש פשתן וצמר יחד) אין צורך בתכלית אחרת מלבד העובדה שהם מגבילים את האדם. האם יתכן שהמטרה של איסורים מסוימים היא פשוט להיות איסורים?<br/>האם תמיד יש להתבחן בהימנעות? האם הפינוק תמיד שלילי? מה איזון בריא בין השניים?</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>רש"ר הירש מסביר שמובן השורש "קדש" הוא להבדיל.&#160; How does this work with his understanding that holiness is intricately connected to self discipline? Why is self-restraint so crucial for attaining holiness?</li>
 
<li>רש"ר הירש מסביר שמובן השורש "קדש" הוא להבדיל.&#160; How does this work with his understanding that holiness is intricately connected to self discipline? Why is self-restraint so crucial for attaining holiness?</li>

Version as of 12:27, 25 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת קדושים

האם נישואי תערובת אסורים מדאורייתא?

בויקרא י"ח:כ"א וכ':ב'-ה' התורה אוסרת ניתנת זרע למולך. מה כרוך בעבירה על איסור זה? חלק מהפרשנים סוברים שהפסוק מתייחס למעשה עבודה זרה, כמו שריפת ילדים או הקדשתם לאלילים, ואילו פרשנים אחרים מזהים את נתינת זרע למולך כעבירת בעלת אופי מיני, כמו יחסים או נישואים עם לא-יהודים.

איזה תמיכה טקסטואלית עשויה להביא לכל עמדה? ראו נתינת זרע למולך.
למרות שהתורה אוסרת נישואי תערובת עם שבע המדינות הכנעניות, היא בשום מקום לא מחוקקת מפורשות נגד נישואים עם אנשים מבחוץ. כיצד ניתן להבין מחדל זה ואיך זה יכול להשפיע על קריאת הנציגים בקטע זה?

  • What textual support might be brought for each position? ראו נתינת זרע למולך.
  • Though the Torah prohibits intermarriage with the seven Canaanite nations, it nowhere explicitly legislates against marriage to other outsiders. How might this omission be understood, and how might it affect exegetes' reading of this passage?

חוקי כלאים

איסורי כלאים1 are often brought as the classic example of a law whose purpose is not self-evident and inherently logical. Commentators, nonetheless, attempt to explain the reasoning behind the various commandments. ראו מטרת חוקי כלאיים.

איסורי כלאים 1 מובאים לרוב כדוגמה הקלאסית לחוק שתכליתו אינה מובנת מאליה והגיונית מטבעה. פרשנים, בכל זאת, מנסים להסביר את ההנמקה העומדת מאחורי המצוות השונות. ראו מטרת חוקי כלאיים.

רשב"ם גורס כי החוקים משמשים לשמירה על הסדר הטבעי שהנהיג האשם, בו כל צמח וחיה נוצרו על פי סוג משלו. מדוע, אם כי, בעייתי אם הסדר הזה מופרע? האם האדם אינו רשאי לזוז מעבר לבריאה, ולנסות לשפר את העולם? מה רשב"ם אומר על הנדסה גנטית?
לעומת זאת, פילון ויוספוס מציע כי החוקים נועדו להגן על הארץ וגם על בעלי החיים. חריש הארץ עם בעלי חיים בעלי חוזקות שונות אינו הוגן כלפי החיה החלשה יותר, ושתילת מיני צמחים מגוונים מתישה את האדמה. אולם כיצד יתכן והסבר זה מבין את האיסור ללבוש יחד צמר ופשתן?

שליטה עצמית

לפי רש"ר הירשויקרא י"ט:כ"ג-כ"האודות ר' שמשון רפאל הירש, מטרת מצוות ערלה היא ללמד שליטה עצמית. [ראו מטרת איסור ערלה.] הוא מקשר בינה למצווה של "קדושים תהיו," explaining that holiness can only be achieved via self-control.

[ראו מטרת איסור ערלה.] הוא מקשר בינה מוקווה של "קדושים תהיו", והסביר שאפשר להשיג קדושה רק באמצעות שליטה עצמית.

איך זה עובד מתוך הבנתו שקדושה קשורה באופן מורכב למשמעת עצמית? מדוע איפוק עצמי כל כך חיוני להשגת קדושה?
בעל עקדת יצחק הולך צעד אחד קדימה ומציע כי לכל החוקים שהסיבה שלהם אינה ברורה (כמו האיסור ללבוש פשתן וצמר יחד) אין צורך בתכלית אחרת מלבד העובדה שהם מגבילים את האדם. האם יתכן שהמטרה של איסורים מסוימים היא פשוט להיות איסורים?
האם תמיד יש להתבחן בהימנעות? האם הפינוק תמיד שלילי? מה איזון בריא בין השניים?

  • רש"ר הירש מסביר שמובן השורש "קדש" הוא להבדיל.  How does this work with his understanding that holiness is intricately connected to self discipline? Why is self-restraint so crucial for attaining holiness?
  • בעל עקדת יצחקויקרא דרוש י'אודות ר' יצחק עראמה goes a step further to suggest that all laws whose reason is unclear (such as the prohibition to wear linen and wool together) need have no other purpose other than the fact that they restrict man.  Is it possible that the goal of certain prohibitions is simply to have prohibitions?
  • Is abstinence always to be lauded? Is indulgence always negative? What is a healthy balance between the two?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת קדושים.