Shabbat Table Topics – Parashat Kedoshim/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

נושאים לשולחן שבת – פרשת קדושים

האם נישואי תערובת אסורים מדאורייתא?

בויקרא י"ח:כ"א וכ':ב'-ה' התורה אוסרת נתינת זרע למולך. מה כרוך בעבירה על איסור זה? חלק מהפרשנים סוברים שהפסוק מתייחס למעשה עבודה זרה, כמו שריפת ילדים או הקדשתם לאלילים, ואילו פרשנים אחרים מזהים את נתינת זרע למולך כעבירת בעלת אופי מיני, כמו יחסים או נישואים עם לא-יהודים.

  • איזו הוכחות אפשר למצוא בטקסט עבור כל עמדה? ראו נתינת זרע למולך.
  • התורה אוסרת נישואי תערובת עם שבעת העמים הכנעניים, אך בשום מקום לא מוזכר במפורש איסור כללי על נישואין לגוים אחרים. כיצד ניתן להבין השמטה זו, ואיך זה יכול להשפיע על הקריאה של הפרשנים בקטע זה?

חוקי כלאים

איסורי כלאים1 מובאים לרוב כדוגמה הקלאסית לחוק שההיגיון והתכלית שלו אינם מובנים מאליהם. הפרשנים בכל זאת ניסו להסביר את ההיגיון מאחורי המצוות השונות. ראו מטרת חוקי כלאיים.

שליטה עצמית

לפי רש"ר הירשויקרא י"ט:כ"ג-כ"האודות ר' שמשון רפאל הירש, מטרת מצוות ערלה היא ללמד שליטה עצמית. [ראו מטרת איסור ערלה.] הוא מקשר בינה לבין המצווה "קדושים תהיו", ומסביר שאפשר להשיג קדושה רק באמצעות שליטה עצמית.

  • רש"ר הירש מסביר שמובן השורש "קדש" הוא להבדיל.  איך זה מסתדר עם הבנתו שקדושה קשורה למשמעת עצמית? מדוע ריסון עצמי נדרשת להשגת קדושה?
  • בעל עקדת יצחקויקרא דרוש י'אודות ר' יצחק עראמה מתקדם צעד אחד קדימה ומציע כי לכל החוקים שתכליתם אינה ברורה (כמו האיסור ללבוש פשתן וצמר יחדיו) יש תכלית בסיסית אחת: להגביל את האדם. האם יתכן שהמטרה של איסורים מסוימים היא פשוט שיהיו איסורים?
  • האם איפוק הוא תמיד תכונה חיובית? האם פינוק הוא תמיד תכונה שלילית? איך משיגים איזון בריא בין השניים?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת קדושים.