Shabbat Table Topics – Parashat Ki Tavo/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

נושאים לשולחן שבת – פרשת כי תבא

גיאוגרפיה, פולמוס, ופרשנות

אתרים רבים שמוזכרים בתנ"ך לא ניתנים לזיהוי וודאי, וקיימת מחלוקת גם לגבי מיקומם של אתרים מוכרים. הר עיבל והר גריזים הם דוגמה לזה. בעוד שר' יהודהסוטה ז׳:ג׳אודות הירושלמי (ורבים אחרים) מציעים שהם באזור שכם, ר' אליעזרסוטה ז':ג'אודות הירושלמי טוען שהם סמוכים לגלגל, קרוב לנהר הירדן. מה עומד מאחורי כל אחת מהגישות?

  • מה בתיאור מיקום ההר בדברים י"א תומך בכל עמדה?
  • אם ההרים באמת נמצאים במרכז הארץ, כיצד ניתן היה לצפות מבני ישראל לארגן את הטקס "בַּיּוֹם אֲשֶׁר תַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן"? זה הלא כרוך במעבר דרך שטח אויב שעדיין לא נכבש.
  • מה הייתה מטרת הטקס שנערך בהרים הללו? כיצד המיקום תורם להשגת מטרה זו?
  • ייתכן ששיקולים פולמוסיים גם משחקים תפקיד בדיון. הר גריזים ליד שכם הוא קדוש בדת השומרונית, כך שזיהוי הר גריזים עם אזור גיאוגרפי שונה לחלוטין מאפשר התנגדות לטענות שלהם. האם העובדה שגישה מונעת משיקולי פולמוס הופכת אותה פחות תקפה או רצינית מבחינה אינטלקטואלית מזו שנובעת מהטקסט בלבד?

להרחבה, ראו מתי אירע הטקס בהר עיבל?.

מדוע צדיקים סובלים?

חלק גדול מפרשת כי תבא מוקדש לרשימת הברכות שמובטחות למי ששומר את המצוות והקללות שמהן יסבול מי שאינו שומר מצוות. לפי ההבטחות, הצדיקים אמורים לחיות בשלום ובעושר בזמן שהרשעים סובלים. אך למרבה הצער, נראה כי החיים לא תמיד מסתדרים כך. מדוע לעתים קרובות נראה שה' אינו מקיים את הבטחותיו?

  • חלק מפרשנים הטוענים שלמרות שלא נראה כך, הצדק באמת מתקיים בעולם הזה. מה שנראה לנו כמו אי-צדק הוא בעצם תמונה חלקית, ואילו היינו רואים את כל התמונה, היינו מבינים שבאמת הצדק מתקיים. לפיכך, מה שנראה לנו כמו שכר עלול למעשה להזיק, ומה שנראה לנו כמו עונש עשוי להועיל. באופן דומה, אנשים שנראים כצדיקים עלולים דווקא להיות רשעים, ולהפך. האם גישה זו משביעה את רצונכם? למה או למה לא?
  • אחרים טוענים שרק בעולם הבא אנשים מקבלים את מלוא הפיצויים שלהם. מכיוון שעולם זה מנוהל בעיקר על ידי סדר טבעי, אנשים יכולים להפוך לקורבנות של מקריות, או ליהנות יחד עם הקולקטיב גם כשהם לא ראויים. האם זה הוגן לדחות את הגמול לעולם הבא? האם תיאור הברכות והקללות בפרשתנו תומך באפשרות שהם מתכוונים לעולם הבא? היכן מושג השגחה פרטנית משחק לעולם המנוהל לפי סדר טבעי? להרחבה, ראו צדיק ורע לו.Others claim that it is only in the World to Come that people receive their full compensation.  Since this world is mostly run by natural order, people can become victims of chance, or benefit together with the collective even when undeserving.  Is it fair to delay retribution to the next world?  Does the description of the blessings and curses in our Parashah support the possibility that they are referring to the World to Come?  Where does the concept of individual providence play into a world run by natural order?  להרחבה, ראו צדיק ורע לו.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת כי תבא.