Shabbat Table Topics – Parashat Ki Tavo/0/he
נושאים לשולחן שבת – פרשת כי תבא
גיאוגרפיה, פולמוס, ופרשנות
אתרים רבים שמוזכרים בתנ"ך לא ניתנים לזיהוי וודאי, וקיימת מחלוקת גם לגבי מיקומם של אתרים מוכרים. הר עיבל והר גריזים הם דוגמה לזה. בעוד שר' יהודה (ורבים אחרים) מציעים שהם באזור שכם, ר' אליעזר טוען שהם סמוכים לגלגל, קרוב לנהר הירדן. מה עומד מאחורי כל אחת מהגישות?
- מה בתיאור מיקום ההר בדברים י"א תומך בכל עמדה?
- אם ההרים היו באמת באמצע הארץ, כיצד ניתן היה לצפות מהאומה לארגן את הטקס "בַּיּוֹם אֲשֶׁר תַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן". האם זה לא היה כרוך במעבר דרך שטח אויב שעדיין לא נכבש?If the mountains really were in the middle of the country, how could the nation be expected to arrange the ceremony "בַּיּוֹם אֲשֶׁר תַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן". Would that not involve passing through as of yet unconquered enemy territory?
- מה הייתה מטרת הטקס שנערך על ההרים האלה? מדוע מיקום זה עשוי לעזור בצורה הטובה ביותר להשגת מטרה זו?What was the purpose of the ceremony held on these mountains? Why might this location best help to achieve this goal?
- גורם פולמוסי עשוי גם לשחק תפקיד בדיון. מכיוון שהשומרונים מקדשים את הר. גריזים ליד שכם, הגדרת מיקום גיאוגרפי שונה לחלוטין להר זה עשויה לשמש כנגד טענותיהם. האם העובדה שגישה מונעת מבחינה פולמוס הופכת אותה פחות לתקפה או קפדנית מבחינה אינטלקטואלית מזו שמושפעת מהטקסט בלבד?A polemical factor may also play a role in the discussion. Since the Samaritans sanctify Mt. Gerizim near Shekhem, setting a totally different geographical location for this mountain may serve to counter their claims. Does the fact that an approach is polemically motivated make it less valid or intellectually rigorous than one which is influenced by the text alone?
להרחבה, ראו מתי אירע הטקס בהר עיבל?.
מדוע צדיקים סובלים?
חלק גדול מפרשת כי טובו מוקדש לרישום הברכות שיחולו על אלה השומרים על המצוות והקללות אשר יכתו את מי שאינו שומר מצוות. על סמך ההבטחות, הצדיקים צריכים לחיות את חייהם בשלום ושגשוג בזמן שהרשעים סובלים. אך למרבה הצער, נראה כי החיים לא תמיד מסתדרים כך. מדוע לעתים קרובות זה נראה כאילו השם לא מקיים את הבטחותיו?
יש פרשנים הטוענים שלמרות תפיסתנו להפך, הצדק באמת מתקיים בעולם הזה. אנו תופסים אי צדק רק מכיוון שלא תמיד אנו רואים את התמונה המלאה. לפיכך, מה שאנו מניחים שהוא תגמול עשוי למעשה להזיק, ומה שאנו רואים כעונש עשוי להועיל. באופן דומה, אנשים שאנו מתייגים כצדיקים עשויים שלא להיות כאלה ולהפך. האם אתה מוצא גישה זו מספקת? למה או למה לא?
אחרים טוענים שרק בעולם הבא אנשים מקבלים את מלוא הפיצויים שלהם. מכיוון שעולם זה מנוהל בעיקר על ידי סדר טבעי, אנשים יכולים להפוך לקורבנות של מקריות, או ליהנות יחד עם הקולקטיב גם כשהם לא ראויים. האם זה הוגן לדחות את הגמול לעולם הבא? האם תיאור הברכות והקללות בפרשתנו תומך באפשרות שהם מתכוונים לעולם הבא? היכן מושג השגחה פרטנית משחק לעולם המנוהל לפי סדר טבעי? להרחבה, ראו צדיק ורע לו.
Much of Parashat Ki Tavo is devoted to listing the blessings to befall those who observe the commandments and the curses which will plague non-observers. Based on the promises, the righteous should be living their lives in peace and prosperity while the wicked suffer. Unfortunately, though, life does not seem to always play out that way. Why does it so often appear as if Hashem is not keeping His promises?
- Some commentators claim that despite our perceptions to the contrary, justice really is meted out in this world. We perceive injustice only because we do not always see the full picture. Thus, what we assume is a reward might actually be detrimental, and what we view as punishment might be beneficial. Similarly, people who we label as righteous might not be so and vice versa. Do you find this approach satisfying? Why or why not?
- Others claim that it is only in the World to Come that people receive their full compensation. Since this world is mostly run by natural order, people can become victims of chance, or benefit together with the collective even when undeserving. Is it fair to delay retribution to the next world? Does the description of the blessings and curses in our Parashah support the possibility that they are referring to the World to Come? Where does the concept of individual providence play into a world run by natural order? להרחבה, ראו צדיק ורע לו.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת כי תבא.