Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Ki Tisa/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת כי תשא</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת כי תשא</h1>
 
<category>מספרים זהים
 
<category>מספרים זהים
<p>פרשת כי תישא נפתחת בציווי למנות את העם באמצעות מחצית השקל. באופן מפתיע, מניין הראשים&#160;שיצא במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד ב<a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">במדבר א'</a> שהתרחש רק בשנה השניה במדבר.</p>
+
<p>פרשת כי תישא נפתחת בציווי למנות את העם באמצעות מחצית השקל. באופן מפתיע, מניין הראשים&#160;שיצא במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד ב<a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">במדבר א'</a> שהתרחש רק בשנה השניה במדבר.</p><ul>
<ul>
 
 
<li>כיצד זה ייתכן? האם&#160;בזמן זה לא היו מקרי מוות או לידות? יתרה מזאת, בהתחשב בכך שרק חודשים ספורים הפרידו בין שני האירועים, מדוע היה צורך בכלל בשני מפקדים?</li>
 
<li>כיצד זה ייתכן? האם&#160;בזמן זה לא היו מקרי מוות או לידות? יתרה מזאת, בהתחשב בכך שרק חודשים ספורים הפרידו בין שני האירועים, מדוע היה צורך בכלל בשני מפקדים?</li>
 
<li><multilink><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink>&#160;נעזר במידע על מפקדי אוכלוסייה אחרים במזרח הקדום כדי&#160;להציע ששני האירועים היו חלק מתהליך רחב אחד שהחל בבניית המשכן.&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור&#160;</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל״ב:א׳</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל״ב:כ״ה</a><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר׳ יוסף בכור שור</a></multilink>מסכים שהיה רק מפקד אחד, אך מציע שזה התרחש רק בראשית השנה השנייה ב<a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">במדבר א'</a>.&#160;טענתו היא שחצאי&#160;השקלים של פרשת כי תשא לא מילאו שום תפקיד בספירת האומה וייעודם היה אך ורק בניית המשכן. מהם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהגישות? ראו&#160;<a href="Censuses in the Wilderness" data-aht="page">מפקדים בני ישראל במדבר</a>,&#160;ו<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a></li>
 
<li><multilink><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink>&#160;נעזר במידע על מפקדי אוכלוסייה אחרים במזרח הקדום כדי&#160;להציע ששני האירועים היו חלק מתהליך רחב אחד שהחל בבניית המשכן.&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור&#160;</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל״ב:א׳</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל״ב:כ״ה</a><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר׳ יוסף בכור שור</a></multilink>מסכים שהיה רק מפקד אחד, אך מציע שזה התרחש רק בראשית השנה השנייה ב<a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">במדבר א'</a>.&#160;טענתו היא שחצאי&#160;השקלים של פרשת כי תשא לא מילאו שום תפקיד בספירת האומה וייעודם היה אך ורק בניית המשכן. מהם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהגישות? ראו&#160;<a href="Censuses in the Wilderness" data-aht="page">מפקדים בני ישראל במדבר</a>,&#160;ו<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a></li>
Line 11: Line 10:
 
</category>
 
</category>
 
<category>פרשנות ופולמוס
 
<category>פרשנות ופולמוס
<p>עמדותיהם של הפרשנים בסוגיות המקראיות מושפעות ממספר גורמים וביניהם: הבנתם את הטקסט, עניינים תיאולוגים ופילוסופים, אירועים שקרו בזמנם, ופולמוס עם כתות ודתות אחרות.</p>
+
<p>עמדותיהם של הפרשנים בסוגיות המקראיות מושפעות ממספר גורמים וביניהם: הבנתם את הטקסט, עניינים תיאולוגים ופילוסופים, אירועים שקרו בזמנם, ופולמוס עם כתות ודתות אחרות.</p><ul>
<ul>
 
 
<li>ראו <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> על חטא העגל, שם הוא מתווכח במפורש עם "הכופרים"&#160;הלועגים&#160;לישראל על כישלונם וחטאם במעשה העגל, ושימו לב כיצד עמדתו באה על מנת להדוף טענות כאלה. ראו גם <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">פירוש שמות ל':י"א</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> על <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>&#160;אשר עמדתו לפיה&#160;קיימת מצווה שנתית להביא מחצית השקל לתמיכה במקדש נראית כתגובה לטענות הקראיות.</li>
 
<li>ראו <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> על חטא העגל, שם הוא מתווכח במפורש עם "הכופרים"&#160;הלועגים&#160;לישראל על כישלונם וחטאם במעשה העגל, ושימו לב כיצד עמדתו באה על מנת להדוף טענות כאלה. ראו גם <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">פירוש שמות ל':י"א</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> על <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>&#160;אשר עמדתו לפיה&#160;קיימת מצווה שנתית להביא מחצית השקל לתמיכה במקדש נראית כתגובה לטענות הקראיות.</li>
 
<li>נקודה למחשבה: האם העובדה&#160;שפרשנות&#160;נובעת ממניע פולמוסי הופכת אותה לפחות תקפה או מדוייקת מבחינה אינטלקטואלית מאשר זו המושפעת מהטקסט בלבד?</li>
 
<li>נקודה למחשבה: האם העובדה&#160;שפרשנות&#160;נובעת ממניע פולמוסי הופכת אותה לפחות תקפה או מדוייקת מבחינה אינטלקטואלית מאשר זו המושפעת מהטקסט בלבד?</li>
Line 21: Line 19:
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>נסו לארגן דיון בשולחן השבת שלכם, כאשר כמה מסנגרים על מעשיו של אהרן, ואחרים מקטרגים עליו. לדיון נרחב, ראו <a href="Sin of the Golden Calf" data-aht="page">חטא העגל</a>.</li>
 
<li>נסו לארגן דיון בשולחן השבת שלכם, כאשר כמה מסנגרים על מעשיו של אהרן, ואחרים מקטרגים עליו. לדיון נרחב, ראו <a href="Sin of the Golden Calf" data-aht="page">חטא העגל</a>.</li>
<li>האם העם חטא בכך שהאמין באלים אחרים, או, כפי שמציע&#160;<multilink><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">כוזרי</a><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">א':צ"ז</a><a href="R. Yehuda HaLevi" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה הלוי</a></multilink>,&#160;טעותם הייתה נעוצה בכך&#160;שיצרו דימוי בפסל, על אף&#160;שהוא נועד לייצג את האל עצמו? ראו גם <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a>&#160;<a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>אשר מציע&#160;אפשרות שלישית, שאנשים פשוט חיפשו מנהיג אלטרנטיבי לעם במקום משה האבוד, ושאין מדובר כאן בכלל בחטא מול ה'. אילו מהגישות הללו אתם מוצאים כהכי משכנעת ונתמכת על ידי הפסוקים? כיצד כל עמדה תסביר את מעשיו של אהרן?</li>
+
<li>האם העם חטא בכך שהאמין באלים אחרים, או, כפי שמציע&#160;<multilink><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">כוזרי</a><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">א':צ"ז</a><a href="R. Yehuda HaLevi" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה הלוי</a></multilink>,&#160;טעותם הייתה נעוצה בכך&#160;שיצרו דימוי בפסל, על אף&#160;שהוא נועד לייצג את האל עצמו? ראו גם <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>אשר מציע&#160;אפשרות שלישית, שאנשים פשוט חיפשו מנהיג אלטרנטיבי לעם במקום משה האבוד, ושאין מדובר כאן בכלל בחטא מול ה'. אילו מהגישות הללו אתם מוצאים כהכי משכנעת ונתמכת על ידי הפסוקים? כיצד כל עמדה תסביר את מעשיו של אהרן?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>סמכות הנביא
 
<category>סמכות הנביא
<p>בעקבות חטא עגל הזהב, מצווה משה את הלוים, בשם ה', להרוג את כל עובדי העגל&#160;(<a href="Shemot32-27" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ז</a>). עם זאת, אין שום תיעוד של ציווי אלוקי מפורש כזה למשה.</p>
+
<p>בעקבות חטא עגל הזהב, מצווה משה את הלוים, בשם ה', להרוג את כל עובדי העגל&#160;(<a href="Shemot32-27" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ז</a>). עם זאת, אין שום תיעוד של ציווי אלוקי מפורש כזה למשה.</p><ul>
<ul>
 
 
<li>האם יכול נביא לדבר מיוזמתו, ואז לייחס את דבריו לא-להים? או שמא עלינו להניח שלמרות&#160;שתיקת הטקסט, ה' בוודאי נתן את ההוראות לפני כן? האם יכול להיות שמשה שונה מנביאים אחרים בהקשר זה?</li>
 
<li>האם יכול נביא לדבר מיוזמתו, ואז לייחס את דבריו לא-להים? או שמא עלינו להניח שלמרות&#160;שתיקת הטקסט, ה' בוודאי נתן את ההוראות לפני כן? האם יכול להיות שמשה שונה מנביאים אחרים בהקשר זה?</li>
 
<li>כמה אוטונומיה יש לנביא? האם הוא פשוט שופר של האל, או שמא יש לו רשות לפעול מעצמו? אם יש לו מרחב עצמאות, האם&#160;הוא יכול לטעות? ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a>.</li>
 
<li>כמה אוטונומיה יש לנביא? האם הוא פשוט שופר של האל, או שמא יש לו רשות לפעול מעצמו? אם יש לו מרחב עצמאות, האם&#160;הוא יכול לטעות? ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a>.</li>
Line 32: Line 29:
 
</category>
 
</category>
 
<category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"
 
<category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"
<p>מדוע קורה לפעמים שצדיקים נענשים בזמן שחוטאים יוצאים ללא פגע? נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו&#160;מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים נקיים מכל עונש.</p>
+
<p>מדוע קורה לפעמים שצדיקים נענשים בזמן שחוטאים יוצאים ללא פגע? נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו&#160;מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים נקיים מכל עונש.</p><ul>
<ul>
 
 
<li>כיצד דבר זה&#160;מבטא&#160;צדק אלוקי? האם אפשר להבין את הפסוק בדרך אחרת?</li>
 
<li>כיצד דבר זה&#160;מבטא&#160;צדק אלוקי? האם אפשר להבין את הפסוק בדרך אחרת?</li>
 
<li>מתי, אם בכלל, עונש הקולקטיבי מהווה כלי ענישה מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה&#160;עקיפה?&#160;האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה במשפחה&#160;מהווה הבדל כלשהו?</li>
 
<li>מתי, אם בכלל, עונש הקולקטיבי מהווה כלי ענישה מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה&#160;עקיפה?&#160;האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה במשפחה&#160;מהווה הבדל כלשהו?</li>

Version as of 13:08, 20 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת כי תשא

מספרים זהים

פרשת כי תישא נפתחת בציווי למנות את העם באמצעות מחצית השקל. באופן מפתיע, מניין הראשים שיצא במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד בבמדבר א' שהתרחש רק בשנה השניה במדבר.

פרשנות ופולמוס

עמדותיהם של הפרשנים בסוגיות המקראיות מושפעות ממספר גורמים וביניהם: הבנתם את הטקסט, עניינים תיאולוגים ופילוסופים, אירועים שקרו בזמנם, ופולמוס עם כתות ודתות אחרות.

להגנת אהרן


איך העם, ובמיוחד אהרן, יכולים לטעות ולעשות עגל זהב זמן קצר כל כך לאחר ההתגלות בסיני? האם יתכן שאהרן אכן היה מעורב בטקס עבודה זרה? אם כן, כיצד ניתנת לו הכהונה הגדולה זמן כה קצר לאחר מכן?

  • נסו לארגן דיון בשולחן השבת שלכם, כאשר כמה מסנגרים על מעשיו של אהרן, ואחרים מקטרגים עליו. לדיון נרחב, ראו חטא העגל.
  • האם העם חטא בכך שהאמין באלים אחרים, או, כפי שמציע כוזריא':צ"זאודות ר' יהודה הלוי, טעותם הייתה נעוצה בכך שיצרו דימוי בפסל, על אף שהוא נועד לייצג את האל עצמו? ראו גם ר' יוסף בכור שורשמות ל"ב:א'אודות ר' יוסף בכור שוראשר מציע אפשרות שלישית, שאנשים פשוט חיפשו מנהיג אלטרנטיבי לעם במקום משה האבוד, ושאין מדובר כאן בכלל בחטא מול ה'. אילו מהגישות הללו אתם מוצאים כהכי משכנעת ונתמכת על ידי הפסוקים? כיצד כל עמדה תסביר את מעשיו של אהרן?

סמכות הנביא

בעקבות חטא עגל הזהב, מצווה משה את הלוים, בשם ה', להרוג את כל עובדי העגל (שמות ל"ב:כ"ז). עם זאת, אין שום תיעוד של ציווי אלוקי מפורש כזה למשה.

  • האם יכול נביא לדבר מיוזמתו, ואז לייחס את דבריו לא-להים? או שמא עלינו להניח שלמרות שתיקת הטקסט, ה' בוודאי נתן את ההוראות לפני כן? האם יכול להיות שמשה שונה מנביאים אחרים בהקשר זה?
  • כמה אוטונומיה יש לנביא? האם הוא פשוט שופר של האל, או שמא יש לו רשות לפעול מעצמו? אם יש לו מרחב עצמאות, האם הוא יכול לטעות? ראו פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'.

"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"

מדוע קורה לפעמים שצדיקים נענשים בזמן שחוטאים יוצאים ללא פגע? נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים נקיים מכל עונש.

  • כיצד דבר זה מבטא צדק אלוקי? האם אפשר להבין את הפסוק בדרך אחרת?
  • מתי, אם בכלל, עונש הקולקטיבי מהווה כלי ענישה מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה במשפחה מהווה הבדל כלשהו?
  • לדיון נרחב, ראו האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת כי תשא.