Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Ki Tisa/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Copy from /en)
 
 
(16 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 2: Line 2:
  
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
<h1></h1>
+
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת כי תשא</h1>
<category>Identical Tallies
+
<category>מספרים זהים
<p>Parashat Ki Tisa opens with a command to count the nation via half shekels.&#160; Surprisingly, the head count reached by this census is identical to the tally of the census in <a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">Bemidbar 1</a> which took place only in the second year in the Wilderness.</p>
+
<p>פרשת כי תשא נפתחת בציווי לספור את העם באמצעות מחצית השקל. באופן מפתיע, מניין הראשים&#160;שיצא במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד ב<a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">במדבר א'</a> שהתרחש רק בשנה השנייה במדבר.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>How can this be?&#160; Were there no deaths or births in the interim?&#160; Moreover, considering that only a few months separated the two events, why were two censuses necessary at all?</li>
+
<li>כיצד זה ייתכן? האם&#160;בתקופת הביניים לא היו מקרי מוות או לידות? יתרה מזאת, בהתחשב בכך שרק חודשים ספורים הפרידו בין שני האירועים, מדוע היה צורך בכלל בשני מפקדים?</li>
<li><multilink><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">U. Cassuto</a><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">Shemot 38:25</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">About Prof. Umberto Cassuto</a></multilink>&#160;uses knowledge of Ancient Near Eastern censuses to suggest that&#160; the two events were were both part of a single extended process which started with the building of the Tabernacle.&#160;&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">R"Y Bekhor Shor</a><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">Shemot 38:25</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">About R. Yosef Bekhor Shor</a></multilink> agrees that there was only one census, but suggests that it occurred only in the beginning of the second year in Bemidbar 1.&#160; He claims that the half shekels of Parashat Ki Tisa played no role in counting the nation and were solely for the building of the Mishkan.&#160; What are the advantages and disadvantages to each approach?&#160; See <a href="Censuses in the Wilderness" data-aht="page">Censuses in the Wilderness</a> and <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">Half Shekels For Census or Tabernacle?</a></li>
+
<li><multilink><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink>&#160;נעזר במידע על מפקדי אוכלוסייה אחרים במזרח הקדום כדי&#160;להציע ששני האירועים היו חלק מתהליך ממושך שהחל בבניית המשכן ונמשך עד החודש השני של השנה השנייה.&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור&#160;</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל״ב:א׳</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל״ב:כ״ה</a><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר׳ יוסף בכור שור</a></multilink>מסכים שהיה רק מפקד אחד, אך מציע שזה התרחש רק בראשית השנה השנייה ב<a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">במדבר א'</a>.&#160;טענתו היא שחצאי השקלים של פרשת כי תשא לא מילאו שום תפקיד בספירת האומה, וייעודם היה אך ורק בניית המשכן. מהם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהגישות? ראו <a href="Censuses in the Wilderness" data-aht="page">מפקדים בני ישראל במדבר</a>,&#160;ו<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל למניין או למשכן?</a></li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Polemics and Parshanut
+
<category>פרשנות ופולמוס
<p>Commentators' positions on Biblical&#160; issues are influenced by numerous factors including their reading of the text, theological and philosophical concerns, the events of their own day, and polemics with other sects or religions.</p>
+
<p>עמדותיהם של הפרשנים בסוגיות המקראיות מושפעות ממספר גורמים וביניהם: הבנתם את הטקסט, שאלות תיאולוגיות ופילוסופיות, אירועים שקרו בזמנם, ופולמוסים עם כתות ודתות אחרות.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>See&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">R"Y Bekhor Shor</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">Shemot 32:1</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">Shemot 32:25</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">About R. Yosef Bekhor Shor</a></multilink> on the <a href="Sin of the Golden Calf" data-aht="page">Sin of the Golden Calf</a> where he explicitly argues with the "heretics" who mock Israel for failing and sinning with the Calf, and note how his position might come to counter such claims.&#160; See also <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">R. Saadia Gaon</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">Commentary Shemot 30:11</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink> on <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">Half Shekels For Census or Tabernacle</a> whose position that there is an annual&#160; Biblical obligation to bring half shekels to support the Mikdash may be reacting to opposing Karaite claims.</li>
+
<li>ראו <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> על חטא העגל, שם הוא מתווכח במפורש עם "האומות המלעיגות" על ישראל על כישלונם וחטאם במעשה העגל, ושימו לב כיצד עמדתו באה על מנת להדוף טענות כאלה. ראו גם <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">פירוש שמות ל':י"א</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> על <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל למניין או למשכן</a> הסבור שקיימת מצווה שנתית מדאורייתא להביא מחצית השקל לתמיכה במקדש, עמדה שנראית מכוונת נגד הטענות הקראיות.</li>
<li>A point to ponder: Does the fact that an approach is polemically motivated make it less valid or intellectually rigorous than one which is influenced by the text alone?</li>
+
<li>נקודה למחשבה: האם העובדה&#160;שפרשנות&#160;נובעת ממניע פולמוסי הופכת אותה לפחות תקפה או מדוייקת מבחינה אינטלקטואלית מאשר זו המושפעת מהטקסט בלבד?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>In Defense of Aharon
+
<category>להגנת אהרן
<p>How could the nation, and especially Aharon, blunder by making a golden calf so soon after the revelation at Sinai?&#160; Is it possible that Aharon could have really been involved in an idolatrous rite?&#160; If so, how could he have been rewarded with the priesthood so soon afterwards?</p><ul>
+
<p>איך העם, ובמיוחד אהרן, יכולים לטעות ולעשות עגל זהב זמן קצר כל כך לאחר ההתגלות בסיני? האם יתכן שאהרן אכן היה מעורב בטקס עבודה זרה? אם כן, כיצד ניתנת לו הכהונה הגדולה זמן כה קצר לאחר מכן?</p>
<li>Set up a debate at your Shabbat table, with some defending and others prosecuting Aharon for his actions.&#160; For starters, see <a href="Sin of the Golden Calf" data-aht="page">Sin of the Golden Calf</a>.</li>
+
<ul>
</ul><ul>
+
<li>נסו לארגן דיון בשולחן השבת שלכם, כאשר כמה מסנגרים על מעשיו של אהרן, ואחרים מקטרגים עליהם. לדיון נרחב, ראו <a href="Sin of the Golden Calf" data-aht="page">חטא העגל</a>.</li>
<li>Did the nation sin by believing in foreign gods, or, as the&#160;<multilink><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">Kuzari</a><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">1:97</a><a href="R. Yehuda HaLevi" data-aht="parshan">About R. Yehuda HaLevi</a></multilink> suggests, did they simply err in making a graven image, even though it was meant to represent God Himself?&#160; See also&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">R"Y Bekhor Shor</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">Shemot 32:1</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">About R. Yosef Bekhor Shor</a></multilink> for a third possibility that people were simply looking for an alternative guide to replace the lost Moshe, and that there was no sin against God at all.&#160; Which of these approaches do you find most convincing and best supported by the text?&#160; How would each position explain Aharon's actions?</li>
+
<li>האם מהות חטא העגל הייתה שהאומה ממש האמינה באלהים אחרים, או, כפי שמציע ריה"ל ב<multilink><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">כוזרי</a><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">א':צ"ז</a><a href="R. Yehuda HaLevi" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה הלוי</a></multilink>, הטעות הייתה בעשיית פסל ומסכה, על אף&#160;שבעיקרון הוא נועד לייצג את האל עצמו? ראו גם <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> אשר מציע&#160;אפשרות שלישית, לפיה האנשים פשוט חיפשו מנהיג אלטרנטיבי לעם במקום משה האבוד, ושאין מדובר כאן בכלל בחטא כנגד הקב"ה. אילו מהגישות הללו אתם מוצאים כהכי משכנעת ונתמכת על ידי הפסוקים? כיצד כל עמדה תסביר את מעשיו של אהרן?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Prophetic Authority
+
<category>סמכות הנביא
<p>In the aftermath of the sin of the Golden Calf, Moshe commands the Levites in the name of Hashem to kill all idolaters (<a href="Shemot32-27" data-aht="source">Shemot 32:27</a>). However, no record exists of any such explicit Divine command to Moshe.</p><ul>
+
<p>בעקבות חטא עגל הזהב, מצווה משה את הלוים, בשם ה', להרוג את כל עובדי העגל (<a href="Shemot32-27" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ז</a>). עם זאת, אין שום תיעוד של ציווי א-לוהי מפורש בנידון.</p>
<li>Is it possible for a prophet to speak on his own initiative, and to then attribute that speech to Hashem? Or must we assume that, despite the textual silence, Hashem must have given the directions beforehand?&#160; Might Moshe be different than other prophets in this regard?</li>
+
<ul>
<li>How much autonomy does a prophet have? Is he simply Hashem's mouthpiece, or is he allowed to act on his own? If the latter, is it possible for the prophet to make a mistake? See <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction</a>.</li>
+
<li>האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, ואז לייחס את דבריו לא-להים? או שמא עלינו להניח שלמרות&#160;שתיקת הטקסט, ה' בוודאי נתן את ההוראות לפני כן? האם יכול להיות שמשה שונה מנביאים אחרים בהקשר זה?</li>
 +
<li>מה מידת האוטונומיה שיש לנביא? האם הוא פשוט שופר של הא-ל, או שמא יש לו רשות לפעול מעצמו? אם יש לו מרחב עצמאות, האם&#160;הוא יכול לטעות? ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Sins of the Parents
+
<category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"
<p>Why, at times, are the righteous punished while sinners prosper?&#160; The verse "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים" appears to suggest that, at least in certain circumstances, Hashem Himself allows innocent children to be punished while their sinful parents go free.</p>
+
<p>מדוע קורה לפעמים שצדיקים נענשים בזמן שחוטאים יוצאים ללא פגע? נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו&#160;מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>How does this manifest Divine justice?&#160; Is there any other way of understanding the verse?</li>
+
<li>כיצד דבר זה&#160;מבטא&#160;צדק א-לוהי? האם אפשר להבין את הפסוק בדרך אחרת?</li>
<li>When, if ever, is collective punishment justified?&#160; Can the same reasoning apply to vicarious punishment?&#160; Does the fact that the verse speaks of punishment within the family make a difference?</li>
+
<li>מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מהווה כלי ענישה מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה&#160;עקיפה?&#160;האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה&#160;מהווה&#160;הבדל כלשהו?</li>
<li>For extensive discussion of the issue, see <a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">Are Children Punished for Parents' Sins?</a></li>
+
<li>לדיון נרחב, ראו <a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a></li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Ki Tisa/TopicList" data-aht="page">Parashat Ki Tisa Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Ki Tisa/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת כי תשא</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 11:37, 27 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת כי תשא

מספרים זהים

פרשת כי תשא נפתחת בציווי לספור את העם באמצעות מחצית השקל. באופן מפתיע, מניין הראשים שיצא במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד בבמדבר א' שהתרחש רק בשנה השנייה במדבר.

פרשנות ופולמוס

עמדותיהם של הפרשנים בסוגיות המקראיות מושפעות ממספר גורמים וביניהם: הבנתם את הטקסט, שאלות תיאולוגיות ופילוסופיות, אירועים שקרו בזמנם, ופולמוסים עם כתות ודתות אחרות.

להגנת אהרן

איך העם, ובמיוחד אהרן, יכולים לטעות ולעשות עגל זהב זמן קצר כל כך לאחר ההתגלות בסיני? האם יתכן שאהרן אכן היה מעורב בטקס עבודה זרה? אם כן, כיצד ניתנת לו הכהונה הגדולה זמן כה קצר לאחר מכן?

  • נסו לארגן דיון בשולחן השבת שלכם, כאשר כמה מסנגרים על מעשיו של אהרן, ואחרים מקטרגים עליהם. לדיון נרחב, ראו חטא העגל.
  • האם מהות חטא העגל הייתה שהאומה ממש האמינה באלהים אחרים, או, כפי שמציע ריה"ל בכוזריא':צ"זאודות ר' יהודה הלוי, הטעות הייתה בעשיית פסל ומסכה, על אף שבעיקרון הוא נועד לייצג את האל עצמו? ראו גם ר' יוסף בכור שורשמות ל"ב:א'אודות ר' יוסף בכור שור אשר מציע אפשרות שלישית, לפיה האנשים פשוט חיפשו מנהיג אלטרנטיבי לעם במקום משה האבוד, ושאין מדובר כאן בכלל בחטא כנגד הקב"ה. אילו מהגישות הללו אתם מוצאים כהכי משכנעת ונתמכת על ידי הפסוקים? כיצד כל עמדה תסביר את מעשיו של אהרן?

סמכות הנביא

בעקבות חטא עגל הזהב, מצווה משה את הלוים, בשם ה', להרוג את כל עובדי העגל (שמות ל"ב:כ"ז). עם זאת, אין שום תיעוד של ציווי א-לוהי מפורש בנידון.

  • האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, ואז לייחס את דבריו לא-להים? או שמא עלינו להניח שלמרות שתיקת הטקסט, ה' בוודאי נתן את ההוראות לפני כן? האם יכול להיות שמשה שונה מנביאים אחרים בהקשר זה?
  • מה מידת האוטונומיה שיש לנביא? האם הוא פשוט שופר של הא-ל, או שמא יש לו רשות לפעול מעצמו? אם יש לו מרחב עצמאות, האם הוא יכול לטעות? ראו פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'.

"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"

מדוע קורה לפעמים שצדיקים נענשים בזמן שחוטאים יוצאים ללא פגע? נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.

  • כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי? האם אפשר להבין את הפסוק בדרך אחרת?
  • מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מהווה כלי ענישה מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?
  • לדיון נרחב, ראו האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת כי תשא.