Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Ki Tisa/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(6 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת כי תשא</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת כי תשא</h1>
 
<category>מספרים זהים
 
<category>מספרים זהים
<p>פרשת כי תישא נפתחת בציווי למנות את העם באמצעות מחצית השקל. באופן מפתיע, מניין הראשים&#160;שיצא במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד ב<a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">במדבר א'</a> שהתרחש רק בשנה השניה במדבר.</p>
+
<p>פרשת כי תשא נפתחת בציווי לספור את העם באמצעות מחצית השקל. באופן מפתיע, מניין הראשים&#160;שיצא במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד ב<a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">במדבר א'</a> שהתרחש רק בשנה השנייה במדבר.</p>
<p>Parashat Ki Tisa opens with a command to count the nation via half shekels.&#160; Surprisingly, the head count reached by this census is identical to the tally of the census in <a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">במדבר א'</a> which took place only in the second year in the Wilderness.</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li>כיצד זה ייתכן? האם&#160;בזמן זה לא היו מקרי מוות או לידות? יתרה מזאת, בהתחשב בכך שרק חודשים ספורים הפרידו בין שני האירועים, מדוע היה צורך בכלל בשני מפקדים?</li>
+
<li>כיצד זה ייתכן? האם&#160;בתקופת הביניים לא היו מקרי מוות או לידות? יתרה מזאת, בהתחשב בכך שרק חודשים ספורים הפרידו בין שני האירועים, מדוע היה צורך בכלל בשני מפקדים?</li>
<li>How can this be?&#160; Were there no deaths or births in the interim?&#160; Moreover, considering that only a few months separated the two events, why were two censuses necessary at all?</li>
+
<li><multilink><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink>&#160;נעזר במידע על מפקדי אוכלוסייה אחרים במזרח הקדום כדי&#160;להציע ששני האירועים היו חלק מתהליך ממושך שהחל בבניית המשכן ונמשך עד החודש השני של השנה השנייה.&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור&#160;</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל״ב:א׳</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל״ב:כ״ה</a><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר׳ יוסף בכור שור</a></multilink>מסכים שהיה רק מפקד אחד, אך מציע שזה התרחש רק בראשית השנה השנייה ב<a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">במדבר א'</a>.&#160;טענתו היא שחצאי השקלים של פרשת כי תשא לא מילאו שום תפקיד בספירת האומה, וייעודם היה אך ורק בניית המשכן. מהם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהגישות? ראו <a href="Censuses in the Wilderness" data-aht="page">מפקדים בני ישראל במדבר</a>,&#160;ו<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a></li>
<li><multilink><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="UCassutoShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink>&#160;נעזר במידע על מפקדי אוכלוסייה אחרים במזרח הקדום כדי&#160;להציע ששני האירועים היו חלק מתהליך רחב אחד שהחל בבניית המשכן.&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור&#160;</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל״ב:א׳</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל״ב:כ״ה</a><a href="RYosefBekhorShorShemot38-25" data-aht="source">שמות ל״ח:כ״ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר׳ יוסף בכור שור</a></multilink>מסכים שהיה רק מפקד אחד, אך מציע שזה התרחש רק בראשית השנה השנייה ב<a href="Bemidbar1-46" data-aht="source">במדבר א'</a>.&#160;טענתו היא שחצאי&#160;השקלים של פרשת כי תשא לא מילאו שום תפקיד בספירת האומה וייעודם היה אך ורק בניית המשכן. מהם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהגישות? ראו&#160;<a href="Censuses in the Wilderness" data-aht="page">מפקדים בני ישראל במדבר</a>,&#160;ו<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a></li>
 
<li>Cassuto<br/> uses knowledge of Ancient Near Eastern censuses to suggest that the two events were were both part of a single extended process which started with the building of the Tabernacle. R"Y Bekhor Shor<br/> agrees that there was only one census, but suggests that it occurred only in the beginning of the second year in Bemidbar 1. He claims that the half shekels of Parashat Ki Tisa played no role in counting the nation and were solely for the building of the Mishkan. What are the advantages and disadvantages to each approach? See Censuses in the Wilderness and Half Shekels – For Census or Tabernacle?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>פרשנות ופולמוס
 
<category>פרשנות ופולמוס
<p>עמדותיהם של הפרשנים בסוגיות המקראיות מושפעות ממספר גורמים וביניהם: הבנתם את הטקסט, עניינים תיאולוגים ופילוסופים, אירועים שקרו בזמנם, ופולמוס עם כתות ודתות אחרות.</p>
+
<p>עמדותיהם של הפרשנים בסוגיות המקראיות מושפעות ממספר גורמים וביניהם: הבנתם את הטקסט, שאלות תיאולוגיות ופילוסופיות, אירועים שקרו בזמנם, ופולמוסים עם כתות ודתות אחרות.</p>
<p>Commentators' positions on Biblical&#160; issues are influenced by numerous factors including their reading of the text, theological and philosophical concerns, the events of their own day, and polemics with other sects or religions.</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li>ראו <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> על חטא העגל, שם הוא מתווכח במפורש עם "הכופרים"&#160;הלועגים&#160;לישראל על כישלונם וחטאם במעשה העגל, ושימו לב כיצד עמדתו באה על מנת להדוף טענות כאלה. ראו גם <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">פירוש שמות ל':י"א</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> על <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>&#160;אשר עמדתו לפיה&#160;קיימת מצווה שנתית להביא מחצית השקל לתמיכה במקדש נראית כתגובה לטענות הקראיות.</li>
+
<li>ראו <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> על חטא העגל, שם הוא מתווכח במפורש עם "האומות המלעיגות" על ישראל על כישלונם וחטאם במעשה העגל, ושימו לב כיצד עמדתו באה על מנת להדוף טענות כאלה. ראו גם <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">פירוש שמות ל':י"א</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> על <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן</a> הסבור שקיימת מצווה שנתית מדאורייתא להביא מחצית השקל לתמיכה במקדש, עמדה שנראית מכוונת נגד הטענות הקראיות.</li>
<li>ראו <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-25" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ה</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> on the <a href="Sin of the Golden Calf" data-aht="page">חטא העגל</a> where he explicitly argues with the "heretics" who mock Israel for failing and sinning with the Calf, and note how his position might come to counter such claims.&#160; ראו גם <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot30-11" data-aht="source">פירוש שמות ל':י"א</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> על <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a> whose position that there is an annual&#160; Biblical obligation to bring half shekels to support the Mikdash may be reacting to opposing Karaite claims.</li>
 
 
<li>נקודה למחשבה: האם העובדה&#160;שפרשנות&#160;נובעת ממניע פולמוסי הופכת אותה לפחות תקפה או מדוייקת מבחינה אינטלקטואלית מאשר זו המושפעת מהטקסט בלבד?</li>
 
<li>נקודה למחשבה: האם העובדה&#160;שפרשנות&#160;נובעת ממניע פולמוסי הופכת אותה לפחות תקפה או מדוייקת מבחינה אינטלקטואלית מאשר זו המושפעת מהטקסט בלבד?</li>
<li>A point to ponder: Does the fact that an approach is polemically motivated make it less valid or intellectually rigorous than one which is influenced by the text alone?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>להגנת אהרן<br/>
+
<category>להגנת אהרן
 
<p>איך העם, ובמיוחד אהרן, יכולים לטעות ולעשות עגל זהב זמן קצר כל כך לאחר ההתגלות בסיני? האם יתכן שאהרן אכן היה מעורב בטקס עבודה זרה? אם כן, כיצד ניתנת לו הכהונה הגדולה זמן כה קצר לאחר מכן?</p>
 
<p>איך העם, ובמיוחד אהרן, יכולים לטעות ולעשות עגל זהב זמן קצר כל כך לאחר ההתגלות בסיני? האם יתכן שאהרן אכן היה מעורב בטקס עבודה זרה? אם כן, כיצד ניתנת לו הכהונה הגדולה זמן כה קצר לאחר מכן?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>נסו לארגן דיון בשולחן השבת שלכם, כאשר כמה מסנגרים על מעשיו של אהרן, ואחרים מקטרגים עליו. לדיון נרחב, ראו <a href="Sin of the Golden Calf" data-aht="page">חטא העגל</a>.</li>
+
<li>נסו לארגן דיון בשולחן השבת שלכם, כאשר כמה מסנגרים על מעשיו של אהרן, ואחרים מקטרגים עליהם. לדיון נרחב, ראו <a href="Sin of the Golden Calf" data-aht="page">חטא העגל</a>.</li>
<li>האם העם חטא בכך שהאמין באלים אחרים, או, כפי שמציע&#160;<multilink><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">כוזרי</a><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">א':צ"ז</a><a href="R. Yehuda HaLevi" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה הלוי</a></multilink>,&#160;טעותם הייתה נעוצה בכך&#160;שיצרו דימוי בפסל, על אף&#160;שהוא נועד לייצג את האל עצמו? ראו גם <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a>&#160;<a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>אשר מציע&#160;אפשרות שלישית, שאנשים פשוט חיפשו מנהיג אלטרנטיבי לעם במקום משה האבוד, ושאין מדובר כאן בכלל בחטא מול ה'. אילו מהגישות הללו אתם מוצאים כהכי משכנעת ונתמכת על ידי הפסוקים? כיצד כל עמדה תסביר את מעשיו של אהרן?</li>
+
<li>האם מהות חטא העגל הייתה שהאומה ממש האמינה באלהים אחרים, או, כפי שמציע ריה"ל ב<multilink><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">כוזרי</a><a href="Kuzari1-97" data-aht="source">א':צ"ז</a><a href="R. Yehuda HaLevi" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה הלוי</a></multilink>, הטעות הייתה בעשיית פסל ומסכה, על אף&#160;שבעיקרון הוא נועד לייצג את האל עצמו? ראו גם <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot32-1" data-aht="source">שמות ל"ב:א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> אשר מציע&#160;אפשרות שלישית, לפיה האנשים פשוט חיפשו מנהיג אלטרנטיבי לעם במקום משה האבוד, ושאין מדובר כאן בכלל בחטא כנגד הקב"ה. אילו מהגישות הללו אתם מוצאים כהכי משכנעת ונתמכת על ידי הפסוקים? כיצד כל עמדה תסביר את מעשיו של אהרן?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>סמכות הנביא
 
<category>סמכות הנביא
<p>בעקבות חטא עגל הזהב, מצווה משה את הלוים, בשם ה', להרוג את כל עובדי העגל&#160;(<a href="Shemot32-27" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ז</a>). עם זאת, אין שום תיעוד של ציווי אלוקי מפורש כזה למשה.</p>
+
<p>בעקבות חטא עגל הזהב, מצווה משה את הלוים, בשם ה', להרוג את כל עובדי העגל (<a href="Shemot32-27" data-aht="source">שמות ל"ב:כ"ז</a>). עם זאת, אין שום תיעוד של ציווי א-לוהי מפורש בנידון.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם יכול נביא לדבר מיוזמתו, ואז לייחס את דבריו לא-להים? או שמא עלינו להניח שלמרות&#160;שתיקת הטקסט, ה' בוודאי נתן את ההוראות לפני כן? האם יכול להיות שמשה שונה מנביאים אחרים בהקשר זה?</li>
+
<li>האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, ואז לייחס את דבריו לא-להים? או שמא עלינו להניח שלמרות&#160;שתיקת הטקסט, ה' בוודאי נתן את ההוראות לפני כן? האם יכול להיות שמשה שונה מנביאים אחרים בהקשר זה?</li>
<li>כמה אוטונומיה יש לנביא? האם הוא פשוט שופר של האל, או שמא יש לו רשות לפעול מעצמו? אם יש לו מרחב עצמאות, האם&#160;הוא יכול לטעות? ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a>.</li>
+
<li>מה מידת האוטונומיה שיש לנביא? האם הוא פשוט שופר של הא-ל, או שמא יש לו רשות לפעול מעצמו? אם יש לו מרחב עצמאות, האם&#160;הוא יכול לטעות? ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"
 
<category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"
<p>מדוע קורה לפעמים שצדיקים נענשים בזמן שחוטאים יוצאים ללא פגע? נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו&#160;מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים נקיים מכל עונש.</p>
+
<p>מדוע קורה לפעמים שצדיקים נענשים בזמן שחוטאים יוצאים ללא פגע? נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו&#160;מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>כיצד דבר זה&#160;מבטא&#160;צדק אלוקי? האם אפשר להבין את הפסוק בדרך אחרת?</li>
+
<li>כיצד דבר זה&#160;מבטא&#160;צדק א-לוהי? האם אפשר להבין את הפסוק בדרך אחרת?</li>
<li>מתי, אם בכלל, עונש הקולקטיבי מהווה כלי ענישה מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה&#160;עקיפה?&#160;האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה במשפחה&#160;מהווה הבדל כלשהו?</li>
+
<li>מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מהווה כלי ענישה מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה&#160;עקיפה?&#160;האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה&#160;מהווה&#160;הבדל כלשהו?</li>
 
<li>לדיון נרחב, ראו <a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a></li>
 
<li>לדיון נרחב, ראו <a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a></li>
 
</ul>
 
</ul>

Latest revision as of 11:37, 27 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת כי תשא

מספרים זהים

פרשת כי תשא נפתחת בציווי לספור את העם באמצעות מחצית השקל. באופן מפתיע, מניין הראשים שיצא במפקד זה זהה לסכום שעלה במפקד בבמדבר א' שהתרחש רק בשנה השנייה במדבר.

פרשנות ופולמוס

עמדותיהם של הפרשנים בסוגיות המקראיות מושפעות ממספר גורמים וביניהם: הבנתם את הטקסט, שאלות תיאולוגיות ופילוסופיות, אירועים שקרו בזמנם, ופולמוסים עם כתות ודתות אחרות.

להגנת אהרן

איך העם, ובמיוחד אהרן, יכולים לטעות ולעשות עגל זהב זמן קצר כל כך לאחר ההתגלות בסיני? האם יתכן שאהרן אכן היה מעורב בטקס עבודה זרה? אם כן, כיצד ניתנת לו הכהונה הגדולה זמן כה קצר לאחר מכן?

  • נסו לארגן דיון בשולחן השבת שלכם, כאשר כמה מסנגרים על מעשיו של אהרן, ואחרים מקטרגים עליהם. לדיון נרחב, ראו חטא העגל.
  • האם מהות חטא העגל הייתה שהאומה ממש האמינה באלהים אחרים, או, כפי שמציע ריה"ל בכוזריא':צ"זאודות ר' יהודה הלוי, הטעות הייתה בעשיית פסל ומסכה, על אף שבעיקרון הוא נועד לייצג את האל עצמו? ראו גם ר' יוסף בכור שורשמות ל"ב:א'אודות ר' יוסף בכור שור אשר מציע אפשרות שלישית, לפיה האנשים פשוט חיפשו מנהיג אלטרנטיבי לעם במקום משה האבוד, ושאין מדובר כאן בכלל בחטא כנגד הקב"ה. אילו מהגישות הללו אתם מוצאים כהכי משכנעת ונתמכת על ידי הפסוקים? כיצד כל עמדה תסביר את מעשיו של אהרן?

סמכות הנביא

בעקבות חטא עגל הזהב, מצווה משה את הלוים, בשם ה', להרוג את כל עובדי העגל (שמות ל"ב:כ"ז). עם זאת, אין שום תיעוד של ציווי א-לוהי מפורש בנידון.

  • האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, ואז לייחס את דבריו לא-להים? או שמא עלינו להניח שלמרות שתיקת הטקסט, ה' בוודאי נתן את ההוראות לפני כן? האם יכול להיות שמשה שונה מנביאים אחרים בהקשר זה?
  • מה מידת האוטונומיה שיש לנביא? האם הוא פשוט שופר של הא-ל, או שמא יש לו רשות לפעול מעצמו? אם יש לו מרחב עצמאות, האם הוא יכול לטעות? ראו פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'.

"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"

מדוע קורה לפעמים שצדיקים נענשים בזמן שחוטאים יוצאים ללא פגע? נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.

  • כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי? האם אפשר להבין את הפסוק בדרך אחרת?
  • מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מהווה כלי ענישה מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?
  • לדיון נרחב, ראו האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת כי תשא.