Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Korach/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 12: Line 12:
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Rebelling Factions
+
<category>כתות מורדות
<p><multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-1" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-1" data-aht="source">במדבר ט"ז:א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>&#160;suggests that the rebel camp was comprised of different factions of malcontents, who were united in their disappointment over the selection of the Tribe of Levi to be Priests and Levites. He asserts that the "נשיאי עדה" were the firstborns who were disgruntled over losing their priestly status, while there was also a group of Levites who were upset about having to serve Aharon.</p><ul>
+
<p><multilink><a href="IbnEzraBemidbar16-1" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBemidbar16-1" data-aht="source">במדבר ט"ז:א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>&#160;מציע כי מחנה המורדים היה מורכב מסיעות שונות של אנשים מתוסכלים, שהיו מאוחדים באכזבתם מהבחירה בשבט לוי לשרת ככהנים וכלויים. הוא טוען כי "נשיאי עדה" היו הבכורים שכעסו על כך אבדן מעמדם המיוחד, בעוד שהייתה גם קבוצה של לווים שלא היו מוכנים לשרת את אהרן.</p>
<li>Do you think that these two groups could have formed a successful coalition?&#160; Is there any evidence in the text that a large percentage of the rebels were firstborns, or that the rebellion was composed of various groups, each with a different agenda? ראו <a href="Korach's Rebellion" data-aht="page">מחלוקת קרח ועדתו</a>.</li>
+
<ul>
<li>Ibn Ezra assumes that the Levites were selected right before our story, which he dates to the beginning of the second year. What textual evidence is there for his assertion?&#160; What impact does it have on the dating of other events in the Torah?&#160; ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</li>
+
<li>האם שתי הקבוצות הללו יכלו להקים קואליציה מוצלחת? האם ישנן ראיות בטקסט לכך שאחוז גדול מהמורדים היו בכורים, או שמחנה המורדים הורכב מסיעות שונות, שלכל אחת מהן סדר יום שונה? ראו <a href="Korach's Rebellion" data-aht="page">מחלוקת קרח ועדתו</a>.<br/>אבן עזרא מניח כי הלויים נבחרו מיד לפני הסיפור שלנו,&#160;להערכתו בשנה השנייה ליציאת מצרים. איזו ראיה לזה אפשר למצוא בטקסט? איזו השפעה יש לזה על תארוך אירועים אחרים בתורה? ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.<br/>לפי מי שחולק על&#160;אבן עזרא, מה עוד גרם להתפרצות המרד? מה התלונה של דתן ואבירם מלמדת אותנו לגבי זה? ראו <a href="Korach's Rebellion" data-aht="page">מחלוקת קרח ועדתו</a>.</li>
<li>According to those who disagree with Ibn Ezra, what else might have prompted the rebellion?&#160; What might the complaint of Datan and Aviram suggest? ראו <a href="Korach's Rebellion" data-aht="page">מחלוקת קרח ועדתו</a>.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 12:30, 2 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת קרח

Prophetic Fallibility and Divine Immutability

בעיצומו של מרד קורח, ה' מצווה את משה: "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע". משה מגיב: "הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כׇּל הָעֵדָה תִּקְצֹף?", וה' משיב לו "דַּבֵּר אֶל הָעֵדָה לֵאמֹר הֵעָלוּ מִסָּבִיב לְמִשְׁכַּן קֹרַח דָּתָן וַאֲבִירָם". בשל רב-משמעות המונח "הָעֵדָה" בכל אחת מההצהרות לעיל, הדיאלוג הקצר הזה מעלה שורה של שאלות:

  • ענישה קולקטיבית – האם ה' באמת איים להטיל עונש קולקטיבי על בני ישראל בעקבות פשעי מיעוט? מתי עונש קולקטיבי הוא לגיטימי?
  • האם נביא יכול לטעות? – האם יתכן שמשה לא הבין את כוונת ה', וכשה' אמר "עדה", הוא לא התכוון לכל עם ישראל, אלא רק לחסידי קורח? האם נביאים יכולים לטעות? האם הם יכולים לטעות בהבנת דברי ה'? אם כן, האם גם משה יכול לטועת? 
  • האם דברי ה' יכולים להשתנות? – האם ה' שינה את תוכניותיו בעקבות ההתערבות של משה? האם זה אומר שבהתחלה ה' טעה? אם ה' אינו יכול להשתנות, כיצד הוא יכול לשנות את דעתו?
  • דונו בנושאים אלה בשולחן השבת שלכם והיעזרו בדיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח.

כתות מורדות

אבן עזראבמדבר ט"ז:א'אודות ר' אברהם אבן עזרא מציע כי מחנה המורדים היה מורכב מסיעות שונות של אנשים מתוסכלים, שהיו מאוחדים באכזבתם מהבחירה בשבט לוי לשרת ככהנים וכלויים. הוא טוען כי "נשיאי עדה" היו הבכורים שכעסו על כך אבדן מעמדם המיוחד, בעוד שהייתה גם קבוצה של לווים שלא היו מוכנים לשרת את אהרן.

  • האם שתי הקבוצות הללו יכלו להקים קואליציה מוצלחת? האם ישנן ראיות בטקסט לכך שאחוז גדול מהמורדים היו בכורים, או שמחנה המורדים הורכב מסיעות שונות, שלכל אחת מהן סדר יום שונה? ראו מחלוקת קרח ועדתו.
    אבן עזרא מניח כי הלויים נבחרו מיד לפני הסיפור שלנו, להערכתו בשנה השנייה ליציאת מצרים. איזו ראיה לזה אפשר למצוא בטקסט? איזו השפעה יש לזה על תארוך אירועים אחרים בתורה? ראו בחירת הכהנים והלויים.
    לפי מי שחולק על אבן עזרא, מה עוד גרם להתפרצות המרד? מה התלונה של דתן ואבירם מלמדת אותנו לגבי זה? ראו מחלוקת קרח ועדתו.

קרח באמנות

השוו ציורים שונים של עונש דתן ואבירם as an entree into a  discussion of the following questions: 

  • What was the nature of the miracle of the earth opening up?  Was this a full fledged earthquake, a sinkhole, or a heretofore unknown phenomenon? ראו ניסים for an array of views regarding the nature of the miraculous.
  • Were only Datan and Aviram and their families swallowed by the earth, or was Korach killed along with them?1  Which verses could support each position?
  • What was the role of the larger nation in the rebellion?  Were they simply innocent bystanders, or did they either actively or passively support Korach? ראו דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת קרח.