Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Mattot/0/he"
(7 intermediate revisions by one other user not shown) | |||
Line 3: | Line 3: | ||
<page type="Basic"> | <page type="Basic"> | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת מטות</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת מטות</h1> | ||
− | <category> | + | <category>פגם במנהיגות? |
− | <p>בעל <multilink><a href="AkeidatYitzchakBemidbarPeirush32" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchakBemidbarPeirush32" data-aht="source">במדבר פירוש ל"ב</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink> ו<multilink><a href="AbarbanelBemidbar32" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBemidbar32" data-aht="source">במדבר ל"ב</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> | + | <p>בעל <multilink><a href="AkeidatYitzchakBemidbarPeirush32" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchakBemidbarPeirush32" data-aht="source">במדבר פירוש ל"ב</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink> ו<multilink><a href="AbarbanelBemidbar32" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBemidbar32" data-aht="source">במדבר ל"ב</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> מחזיקים בעמדות סותרות ביחס לטיפולו של משה בבקשתם של שניים וחצי השבטים. בעוד שבעל עקדת יצחק טוען שתגובתו הזועמת של משה היא ראויה ביחס לבקשה הבעייתית של השבטים, אברבנאל טוען שמשה כעס יתר על המידה והבין לא נכון את כוונותיהם האמיתיות.</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>עם מי אתם מסכימים? ערכו דיון בשולחן השבת שלכם, והסתייעו במקורות הנמצאים ב<a href="Petition of the Two and a Half Tribes" data-aht="page">בקשת בני ראובן, גד, וחצי שבט מנשה</a> בדיון.</li> |
− | <li> | + | <li>בלי קשר לדעה בדיון בה אתם מצדדים, מה הסיפור שלנו יכול ללמד אותנו על טקטיקות משא ומתן?</li> |
− | <li> | + | <li>האם זה בעייתי לבקר את משה ולטעון שכישורי המנהיגות שלו לא היו מושלמים? מעניין לראות כי למרות עמדתו כאן, במקומות אחרים אברבנאל מבקר בחריפות את מי שטוען לפגם אצל משה.<fn>הוא כותב: "וכבר רבים דברו על זה מאד כנגד אדון הנביאים שהיה חסר בהנהגה המדינית, ומהם אמרו שמפני התבודדותו בנבואה היה בלתי מרגיש בחכמת המדות. והוא שקר, כי שלמות מדותיו יורו על חכמתו בהם. והש"י איך לא למדו דעת ותבונה קלה כזאת?"</fn> ראו ויכוחו עם רלב"ג ב<a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</a></li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>מוגבלותו של הקורא יודע-כל |
− | <p> | + | <p>כשמדברים על השבטים שניהלו משא ומתן בנוגע להתיישבותם בגדה המזרחית של הירדן, רבים מתייחסים אליהם כ"שניים וחצי השבטים", ואינם מבחינים בין ראובן, גד וחצי המנשה. מכיוון שהקוראים כבר יודעים שמחצית משבט מנשה התיישבו במזרח, לרוב הם אינם שמים לב לכך שלאורך כל הדיון עם משה, רק ראובן וגד הם שממלאים תפקיד, ואילו מנשה נעדר באופן בולט.</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>האם שבט מנשה היה חלק מהעתירה המקורית? אם כן, מדוע הוא לא מוזכר? אם לא, מדוע בסופו של דבר גם הוא יורש את הצד המזרחי של הירדן? להרחבה, ראו <a href="Menashe Joins Reuven and Gad" data-aht="page">חצי שבט מנשה מצטרף לבקשת בני ראובן וגד</a>.</li> |
− | <li> | + | <li>ישנם מקרים רבים אחרים שבהם היידע על סוף הסיפור עשוי לפגוע בקריאה של אחד משלבי הפתיחה שלו. להלן מספר מקרים לדוגמא:</li> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>האם בניו של יעקב ידעו שכולם ייבחרו להמשיך את השושלת של עם ישראל? אם לא, כיצד זה מסייע להסביר את התנהגותם של יוסף וגם של אחיו? ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a>.</li> |
− | <li> | + | <li>האם העם ידע מראש על כך שיריחו תיהרס בדרך נס? כיצד עשויה התשובה לשאלה זו להשפיע על הבנתכם לגבי שליחת המרגלים על ידי יהושע?</li> |
− | <li> | + | <li>האם ירושלים הייתה האופציה היחידה ל"מקום אשר יבחר ה'"? מתי ומדוע היא נבחרה? ראו <a href="Choice of Yerushalayim" data-aht="page">בחירת ירושלים</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>יישוב הפשט והדרש |
− | <p><a href="Bemidbar31-19-24" data-aht="source">במדבר ל"א</a>  | + | <p>ב<a href="Bemidbar31-19-24" data-aht="source">במדבר ל"א</a> מתוארת המלחמה במדיינים, וכן מצווים החוקים העוסקים בטיהור השלל הנלקח בקרב. עם זאת, לא ברור מדוע שלל זה זקוק לטיהור. ההקשר של הפסוקים שלנו, וכן הדמיון בין חוקים אלה לאלו המצויים ב<a href="Bemidbar19" data-aht="source">במדבר י"ט</a>, עשויים לתמוך באפשרות שהציווי מתייחס לטיהור מפני טומאת מת. עם זאת, רוב הפרשנים הולכים בעקבות חז"ל ומציעים כי הפסוקים מדברים על טומאה מגיעולי עכו"ם (בישול אוכל לא כשר.)</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>האם תוכלו למצוא סימוכין לעמדת הפרשנים? האם עמדה זו מסתדרת עם פשט הפסוקים? ראו <a href="Purifying Midianite Spoils – From What" data-aht="page">טיהור שלל מדין – ממה?</a></li> |
<li>באופן כללי, כאשר נראה כי הפשט והדרש מתנגשים, באילו שיטות ניתן להשתמש בכדי ליישב אותם?</li> | <li>באופן כללי, כאשר נראה כי הפשט והדרש מתנגשים, באילו שיטות ניתן להשתמש בכדי ליישב אותם?</li> | ||
− | <li> | + | <li>לדיון בשתיים מהדוגמאות הידועות ביותר בהן נראה שהפרשנות הרבנית למצווה אינה עולה בקנה אחד עם ההבנה הפשוטה של הפסוקים, ראו <a href=""עַיִן תַּחַת עַיִן" – An Eye for an Eye" data-aht="page">"עין תחת עין"</a> ו<a href="MiMachorat HaShabbat" data-aht="page">"ממחרת השבת"</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> |
Latest revision as of 09:38, 10 September 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת מטות
פגם במנהיגות?
בעל עקדת יצחק ואברבנאל מחזיקים בעמדות סותרות ביחס לטיפולו של משה בבקשתם של שניים וחצי השבטים. בעוד שבעל עקדת יצחק טוען שתגובתו הזועמת של משה היא ראויה ביחס לבקשה הבעייתית של השבטים, אברבנאל טוען שמשה כעס יתר על המידה והבין לא נכון את כוונותיהם האמיתיות.
- עם מי אתם מסכימים? ערכו דיון בשולחן השבת שלכם, והסתייעו במקורות הנמצאים בבקשת בני ראובן, גד, וחצי שבט מנשה בדיון.
- בלי קשר לדעה בדיון בה אתם מצדדים, מה הסיפור שלנו יכול ללמד אותנו על טקטיקות משא ומתן?
- האם זה בעייתי לבקר את משה ולטעון שכישורי המנהיגות שלו לא היו מושלמים? מעניין לראות כי למרות עמדתו כאן, במקומות אחרים אברבנאל מבקר בחריפות את מי שטוען לפגם אצל משה.1 ראו ויכוחו עם רלב"ג בהאם משה היה זקוק לעצת יתרו?
מוגבלותו של הקורא יודע-כל
כשמדברים על השבטים שניהלו משא ומתן בנוגע להתיישבותם בגדה המזרחית של הירדן, רבים מתייחסים אליהם כ"שניים וחצי השבטים", ואינם מבחינים בין ראובן, גד וחצי המנשה. מכיוון שהקוראים כבר יודעים שמחצית משבט מנשה התיישבו במזרח, לרוב הם אינם שמים לב לכך שלאורך כל הדיון עם משה, רק ראובן וגד הם שממלאים תפקיד, ואילו מנשה נעדר באופן בולט.
- האם שבט מנשה היה חלק מהעתירה המקורית? אם כן, מדוע הוא לא מוזכר? אם לא, מדוע בסופו של דבר גם הוא יורש את הצד המזרחי של הירדן? להרחבה, ראו חצי שבט מנשה מצטרף לבקשת בני ראובן וגד.
- ישנם מקרים רבים אחרים שבהם היידע על סוף הסיפור עשוי לפגוע בקריאה של אחד משלבי הפתיחה שלו. להלן מספר מקרים לדוגמא:
- האם בניו של יעקב ידעו שכולם ייבחרו להמשיך את השושלת של עם ישראל? אם לא, כיצד זה מסייע להסביר את התנהגותם של יוסף וגם של אחיו? ראו התנהגות יוסף כלפי משפחתו.
- האם העם ידע מראש על כך שיריחו תיהרס בדרך נס? כיצד עשויה התשובה לשאלה זו להשפיע על הבנתכם לגבי שליחת המרגלים על ידי יהושע?
- האם ירושלים הייתה האופציה היחידה ל"מקום אשר יבחר ה'"? מתי ומדוע היא נבחרה? ראו בחירת ירושלים.
יישוב הפשט והדרש
בבמדבר ל"א מתוארת המלחמה במדיינים, וכן מצווים החוקים העוסקים בטיהור השלל הנלקח בקרב. עם זאת, לא ברור מדוע שלל זה זקוק לטיהור. ההקשר של הפסוקים שלנו, וכן הדמיון בין חוקים אלה לאלו המצויים בבמדבר י"ט, עשויים לתמוך באפשרות שהציווי מתייחס לטיהור מפני טומאת מת. עם זאת, רוב הפרשנים הולכים בעקבות חז"ל ומציעים כי הפסוקים מדברים על טומאה מגיעולי עכו"ם (בישול אוכל לא כשר.)
- האם תוכלו למצוא סימוכין לעמדת הפרשנים? האם עמדה זו מסתדרת עם פשט הפסוקים? ראו טיהור שלל מדין – ממה?
- באופן כללי, כאשר נראה כי הפשט והדרש מתנגשים, באילו שיטות ניתן להשתמש בכדי ליישב אותם?
- לדיון בשתיים מהדוגמאות הידועות ביותר בהן נראה שהפרשנות הרבנית למצווה אינה עולה בקנה אחד עם ההבנה הפשוטה של הפסוקים, ראו "עין תחת עין" ו"ממחרת השבת".
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת מטות.