Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Miketz/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(2 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 13: Line 13:
 
<p>הסיפור של יוסף, מגילת אסתר, וספר דניאל מתרחשים כולם בגלות. באופן לא מפתיע, יש ביניהם הקבלות רבות. ראו <a href="Yosef and Megillat Esther" data-aht="page">יוסף ומגילת אסתר</a>, <a href="Yosef and Daniel" data-aht="page">יוסף ודניאל</a>, ו<a href="Yosef, Esther, and Daniel" data-aht="page">יוסף, אסתר, ודניאל</a>.</p>
 
<p>הסיפור של יוסף, מגילת אסתר, וספר דניאל מתרחשים כולם בגלות. באופן לא מפתיע, יש ביניהם הקבלות רבות. ראו <a href="Yosef and Megillat Esther" data-aht="page">יוסף ומגילת אסתר</a>, <a href="Yosef and Daniel" data-aht="page">יוסף ודניאל</a>, ו<a href="Yosef, Esther, and Daniel" data-aht="page">יוסף, אסתר, ודניאל</a>.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>מה כל סיפור מלמד על החיים תחת שלטון זר? באופן ספציפי יותר - מה הסיפורים מלמדים על המשמעות של להיות יהודי בעמדת הנהגה בגלות? האם האתגרים העומדים בפני גיבורי המקרא דומים לאלה שעומדים בפני מנהיגים כיום?</li>
+
<li>מה כל סיפור מלמד על החיים תחת שלטון זר? באופן ספציפי יותר, מה הסיפורים מלמדים על המשמעות של להיות יהודי בעמדת הנהגה בגלות? האם האתגרים העומדים בפני גיבורי המקרא דומים לאלה שעומדים בפני מנהיגים כיום?</li>
<li>האם מותר למנהיגים להתפשר על הערכים היהודיים שלהם כדי להישאר בעמדת כוח שבה יוכלו לעזור לעם שלהם? האם השאיפה של מנהיגים בגולה צריכה להיות פשוט לשרוד, או שהם צריכים לקדם באופן פעיל את האמונות והדת שלהם? כיצד יוסף, אסתר, ודניאל ענו על השאלות הללו?<fn>לעוד, ראו <a href="Yosef, Esther, and Daniel" data-aht="page">יוסף, אסתר, ודניאל</a>,&#160; <a href="Esther's Relations with Achashverosh" data-aht="page">יחסי אסתר ואחשורוש</a>,&#160; ו<a href="Mordechai's Refusal to Bow" data-aht="page">"וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה"</a>.</fn></li>
+
<li>האם מותר למנהיגים להתפשר על הערכים הדתיים שלהם כדי להישאר בעמדת כוח שבה יוכלו לעזור לעם שלהם? האם השאיפה של מנהיגים בגולה צריכה להיות פשוט לשרוד, או שהם צריכים לקדם באופן פעיל את האמונות והדת שלהם? כיצד יוסף, אסתר, ודניאל ענו על השאלות הללו?<fn>לעוד, ראו <a href="Yosef, Esther, and Daniel" data-aht="page">יוסף, אסתר, ודניאל</a>,&#160; <a href="Esther's Relations with Achashverosh" data-aht="page">יחסי אסתר ואחשורוש</a>,&#160; ו<a href="Mordechai's Refusal to Bow" data-aht="page">"וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה"</a>.</fn></li>
 
<li>בסיפור יוסף ובמגילת אסתר, ה'&#160;פועל מאחורי הקלעים, ואילו בספר דניאל התערבותו מפורשת. מה יכולה להיות הסיבה להבדל? האם אתם חושבים שההשגחה של ה' בדרך כלל פחות בולטת בגלות מאשר בארץ ישראל?</li>
 
<li>בסיפור יוסף ובמגילת אסתר, ה'&#160;פועל מאחורי הקלעים, ואילו בספר דניאל התערבותו מפורשת. מה יכולה להיות הסיבה להבדל? האם אתם חושבים שההשגחה של ה' בדרך כלל פחות בולטת בגלות מאשר בארץ ישראל?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>יוסף הצדיק?
 
<category>יוסף הצדיק?
<p>בספרות חז"ל, יוסף מתואר לרוב כ"יוסף הצדיק". עם זאת, כמה פרשנים הציעו שיוסף התחיל להיטמע במצרים. עם איזה תפיסה אתם מסכימים? איזה ראיות אתם יכולים&#160;להביא כדי לתמוך בכל עמדה?</p>
+
<p>בספרות חז"ל, יוסף מתואר לרוב כ"יוסף הצדיק". עם זאת, כמה פרשנים הציעו שיוסף התחיל להיטמע במצרים. עם איזו תפיסה אתם מסכימים? איזה ראיות אתם יכולים להביא כדי לתמוך בכל עמדה?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>עד כמה יוסף היה אחראי באופן אישי לשנאת אחיו כלפיו? האם הוא לומד מטעויותיו בהמשך הסיפור?</li>
+
<li>האם יוסף היה אחראי באופן אישי לשנאת אחיו כלפיו? האם הוא לומד מטעויותיו בהמשך הסיפור?</li>
 
<li>יוסף מכנה את בנו מנשה, "כִּי נַשַּׁנִי אֱ-לֹהִים אֶת כׇּל עֲמָלִי וְאֵת כׇּל בֵּית אָבִי". האם זה&#160;רומז שיוסף החליט באופן פעיל להפנות עורף למשפחתו ולמורשתו? כיצד (אם בכלל) השתנתה זהותו הדתית של יוסף במהלך שהותו במצרים?<fn>ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a> להרחבה.</fn>&#160;</li>
 
<li>יוסף מכנה את בנו מנשה, "כִּי נַשַּׁנִי אֱ-לֹהִים אֶת כׇּל עֲמָלִי וְאֵת כׇּל בֵּית אָבִי". האם זה&#160;רומז שיוסף החליט באופן פעיל להפנות עורף למשפחתו ולמורשתו? כיצד (אם בכלל) השתנתה זהותו הדתית של יוסף במהלך שהותו במצרים?<fn>ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a> להרחבה.</fn>&#160;</li>
 
<li>מה גורם לאנשים&#160;לעזוב את אמונתם או לחזור אליה?</li>
 
<li>מה גורם לאנשים&#160;לעזוב את אמונתם או לחזור אליה?</li>
Line 28: Line 28:
 
<category>אדם משחק א-לוהים
 
<category>אדם משחק א-לוהים
 
<ul>
 
<ul>
<li>לפי <multilink><a href="RambanBereshit42-9" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit42-9" data-aht="source">בראשית מ״ב:ט׳</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>, מעשיו של יוסף במצרים הונחו על ידי רצון להגשים את חלומותיו. רמב"ן טוען כי חלומות הם סוג של נבואה, ואדם שמקבל ידע כזה חייב לממש את רצון ה'. אברבנאל&#160;חולק על הנחה זו, בטענה כי שה', ולא האדם, הוא האחראי להביא נבואות לידי ביטוי. עם מי אתם מסכימים?</li>
+
<li>לפי <multilink><a href="RambanBereshit42-9" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit42-9" data-aht="source">בראשית מ״ב:ט׳</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>, מעשיו של יוסף במצרים הונחו על ידי רצון להגשים את חלומותיו. רמב"ן טוען כי חלומות הם סוג של נבואה, ואדם שמקבל ידע כזה חייב לממש את רצון ה'. אברבנאל&#160;חולק על הנחה זו&#160;וטוען שה', ולא האדם, הוא האחראי להביא נבואות לידי ביטוי. עם מי אתם מסכימים?</li>
 
<li><multilink><a href="AbarbanelBereshit42-7" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBereshit42-7" data-aht="source">בראשית מ״ב:ז׳</a><a href="AbarbanelBereshit43-33" data-aht="source">בראשית מ״ג:ל״ג</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>&#160;עצמו טוען שיוסף גרם לאחיו סבל כדי לעזור להם לכפר&#160;על חטאיהם כלפיו. יוסף רצה שייענשו בעולם הזה, כדי לחסוך מהם עונש קשה יותר בעולם הבא.&#160;האם יוסף אחראי לענישת אחיו, יותר משהוא אחראי להגשמת הנבואות?&#160;</li>
 
<li><multilink><a href="AbarbanelBereshit42-7" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBereshit42-7" data-aht="source">בראשית מ״ב:ז׳</a><a href="AbarbanelBereshit43-33" data-aht="source">בראשית מ״ג:ל״ג</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>&#160;עצמו טוען שיוסף גרם לאחיו סבל כדי לעזור להם לכפר&#160;על חטאיהם כלפיו. יוסף רצה שייענשו בעולם הזה, כדי לחסוך מהם עונש קשה יותר בעולם הבא.&#160;האם יוסף אחראי לענישת אחיו, יותר משהוא אחראי להגשמת הנבואות?&#160;</li>
 
<li>להרחבה, ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a>.</li>
 
<li>להרחבה, ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a>.</li>
</ul>
 
להרחבה, ראו התהליך יוסף לבן משפחתו.<br/>
 
<ul>
 
<li>לפי <multilink><a href="RambanBereshit42-9" data-aht="source">רמב״ן</a><a href="RambanBereshit42-9" data-aht="source">בראשית מ״ב:ט׳</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>, Yosef's actions in Egypt were guided by a desire to fulfill his dreams.&#160; He contends that dreams are a form of prophecy and a person who is granted such knowledge is obligated to actualize Hashem's will.&#8206;&#160; Abarbanel challenge this assumption, asserting that it is the responsibility of Hashem, and not man, to bring prophecies to fruition.&#160; With whom do you agree?</li>
 
</ul>
 
<ul>
 
<li><multilink><a href="AbarbanelBereshit43-33" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBereshit42-7" data-aht="source">בראשית מ״ב:ז׳</a><a href="AbarbanelBereshit43-33" data-aht="source">בראשית מ״ג:ל״ג</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>himself claims that Yosef inflicted suffering on his brothers in&#160; order to help them attain penance for their sins toward him. Yosef wanted them to be punished in this world, to spare them a worse punishment in the World to Come.&#160; Is punishing his brothers any more Yosef's job than fulfilling prophecies?</li>
 
<li></li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 21:57, 13 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת מקץ

האם הזמן מרפא את כל הפצעים?

יוסף מתאחד מחדש עם אחיו במצרים יותר מעשרים שנה לאחר המכירה. השנים הללו היו מלאות בקשיים רבים, אך הן מסתיימות בעליית יוסף לשלטון. מה יוסף מרגיש כשהוא רואה שוב את משפחתו? האם הוא נוטר טינה, או שמא כעסו התעמעם עם השנים? האם הוא מבקש לנקום, או שהוא מוכן לסלוח?

  • איזה מהגורמים האלה הם לדעתכם המניעים להתנהגות יוסף כלפי משפחתו לאחר הגעתם למצרים? כיצד מיישבים את היחס הקשה והאשמת השווא של בנימין מצד אחד, עם הענקת המתנות והחזרת כספי האחים מצד שני?
  • עד כמה נכון הפתגם "הזמן מרפא את כל הפצעים"? אם הייתם במקומו של יוסף, האם הייתם יכולים לשים את העבר מאחוריכם? אילו רגשות היו החשובים ביותר עבורכם במצב כזה?

מנהיגים בגלות

הסיפור של יוסף, מגילת אסתר, וספר דניאל מתרחשים כולם בגלות. באופן לא מפתיע, יש ביניהם הקבלות רבות. ראו יוסף ומגילת אסתר, יוסף ודניאל, ויוסף, אסתר, ודניאל.

  • מה כל סיפור מלמד על החיים תחת שלטון זר? באופן ספציפי יותר, מה הסיפורים מלמדים על המשמעות של להיות יהודי בעמדת הנהגה בגלות? האם האתגרים העומדים בפני גיבורי המקרא דומים לאלה שעומדים בפני מנהיגים כיום?
  • האם מותר למנהיגים להתפשר על הערכים הדתיים שלהם כדי להישאר בעמדת כוח שבה יוכלו לעזור לעם שלהם? האם השאיפה של מנהיגים בגולה צריכה להיות פשוט לשרוד, או שהם צריכים לקדם באופן פעיל את האמונות והדת שלהם? כיצד יוסף, אסתר, ודניאל ענו על השאלות הללו?1
  • בסיפור יוסף ובמגילת אסתר, ה' פועל מאחורי הקלעים, ואילו בספר דניאל התערבותו מפורשת. מה יכולה להיות הסיבה להבדל? האם אתם חושבים שההשגחה של ה' בדרך כלל פחות בולטת בגלות מאשר בארץ ישראל?

יוסף הצדיק?

בספרות חז"ל, יוסף מתואר לרוב כ"יוסף הצדיק". עם זאת, כמה פרשנים הציעו שיוסף התחיל להיטמע במצרים. עם איזו תפיסה אתם מסכימים? איזה ראיות אתם יכולים להביא כדי לתמוך בכל עמדה?

  • האם יוסף היה אחראי באופן אישי לשנאת אחיו כלפיו? האם הוא לומד מטעויותיו בהמשך הסיפור?
  • יוסף מכנה את בנו מנשה, "כִּי נַשַּׁנִי אֱ-לֹהִים אֶת כׇּל עֲמָלִי וְאֵת כׇּל בֵּית אָבִי". האם זה רומז שיוסף החליט באופן פעיל להפנות עורף למשפחתו ולמורשתו? כיצד (אם בכלל) השתנתה זהותו הדתית של יוסף במהלך שהותו במצרים?2 
  • מה גורם לאנשים לעזוב את אמונתם או לחזור אליה?

אדם משחק א-לוהים

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת מקץ.