Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Mishpatim/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 6: Line 6:
 
<p>האם המטרה העיקרית של מערכת חוקים&#160;צריכה להיות קביעת עקרונות של&#160;טוב ורע או שמירה על חוק וסדר? לאיזו מהמטרות האלה שואפות הפרשיות המשפטיות בתורה?</p>
 
<p>האם המטרה העיקרית של מערכת חוקים&#160;צריכה להיות קביעת עקרונות של&#160;טוב ורע או שמירה על חוק וסדר? לאיזו מהמטרות האלה שואפות הפרשיות המשפטיות בתורה?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>בחנו את החוקים&#160;שמופיעים&#160;בפרשת משפטים (ובאזורים משפטיים אחרים בתורה). אילו סוגי חוקים מופיעים? כיצד הם מנוסחים (האם מדובר בהצבת תנאים או באמירות מוחלטות?) אילו עונשים מוזכרים? מה&#160;אפשר ללמוד מכאן על מטרת&#160;מערכת החוקים של התורה?</li>
+
<li>בחנו את החוקים&#160;שמופיעים&#160;בפרשת משפטים (ובקבצי החוקים האחרים בתורה). אילו סוגי חוקים מופיעים? כיצד הם מנוסחים (האם מדובר בהצבת תנאים או באמירות מוחלטות?) אילו עונשים מוזכרים? מה&#160;אפשר ללמוד מכאן על מטרת מערכת החוקים של התורה?</li>
<li>השוו בין חוקי התורה למערכות חוקים אחרות מהמזרח הקדום. מה ההבדלים&#160;מלמדים על הערכים הבסיסיים של כל תרבות ותפיסות הצדק שלהן? ראו <a href="The Torah and Ancient Near Eastern Law Codes" data-aht="page">התורה וחוקי מזרח הקדמון</a>.</li>
+
<li>השוו בין חוקי התורה למערכות חוקים אחרות מהמזרח הקדום. מה ההבדלים מלמדים על הערכים הבסיסיים של כל תרבות ותפיסות הצדק שלהן? ראו <a href="The Torah and Ancient Near Eastern Law Codes" data-aht="page">התורה וחוקי מזרח הקדמון</a>.</li>
<li>האם אתם חושבים שהתורה בכללותה היא מערכת חוקים? למה או למה לא?</li>
+
<li>האם אתם חושבים שלתורה בכללותה יש אופי של מערכת חוקים? למה או למה לא?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>עוברת אורח, עובר, והריגה
 
<category>עוברת אורח, עובר, והריגה
<p><a href="Shemot21-22-23" data-aht="source">שמות כ"א</a>&#160;עוסק במקרה בו אישה בהריון נפצעת בקטטה המובילה להפלה או ללידת בטרם עת. הפסוקים מעורפלים, ולכן הדין עצמו אינו ברור.&#160;קראו את הפסוקים&#160;ודונו בשאלות הבאות. היעזרו ב<a href="Injury to Bystanders and the Meaning of &quot;יהיה אסון&quot;" data-aht="page">נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון"</a>.</p><ul>
+
<p><a href="Shemot21-22-23" data-aht="source">שמות כ"א</a>&#160;עוסק במקרה בו אישה בהריון נפצעת בקטטה המובילה להפלה או ללידה בטרם עת. הפסוקים מעורפלים, ולכן הדין עצמו אינו ברור.&#160;קראו את הפסוקים&#160;ודונו בשאלות הבאות. היעזרו בנושא של <a href="Injury to Bystanders and the Meaning of &quot;יהיה אסון&quot;" data-aht="page">נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון"</a>.</p>
 +
<ul>
 
<li>מה&#160;אפשר ללמוד מכאן&#160;על איך שהתורה תופסת את מעמד העובר? האם העובר נחשב לישות עצמאית, שווה לכל אדם אחר? או&#160;שמא הוא נחשב&#160;לחלק מגוף האם ("עובר ירך אמו"), מה שמוביל לרמת אשמה נמוכה יותר במקרה של הפלה? אילו&#160;בעיות טקסטואליות משפיעות על התשובות?</li>
 
<li>מה&#160;אפשר ללמוד מכאן&#160;על איך שהתורה תופסת את מעמד העובר? האם העובר נחשב לישות עצמאית, שווה לכל אדם אחר? או&#160;שמא הוא נחשב&#160;לחלק מגוף האם ("עובר ירך אמו"), מה שמוביל לרמת אשמה נמוכה יותר במקרה של הפלה? אילו&#160;בעיות טקסטואליות משפיעות על התשובות?</li>
<li>אם אדם התכוון להרוג אדם אחד, אך&#160;הרג בטעות אדם אחר, כיצד יש להתייחס למעשה? האם מדובר ברצח במזיד, שהרי הוא התכוון להרוג, או שמא מדובר ברצח בשוגג, כי הוא לא התכוון לפגוע בקרבן הספציפי הזה? מה המקרה של עוברת האורח מלמד על הדין הזה?</li>
+
<li>אם אדם התכוון להרוג אדם אחד, אך&#160;הרג בטעות אדם אחר, כיצד יש להתייחס למעשה? האם מדובר בפשע שמגיע לו עונש מוות, שהרי הוא התכוון להרוג, או שמא מדובר רק במעשה של שוגג, כי הוא לא התכוון לפגוע בקרבן הספציפי הזה? מה המקרה של עוברת האורח המעוברת מלמד על הדין הזה?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
Line 22: Line 23:
 
<li>האם זה הדין ההוגן ביותר, או שזה דווקא עונש אכזרי וחריג?</li>
 
<li>האם זה הדין ההוגן ביותר, או שזה דווקא עונש אכזרי וחריג?</li>
 
<li>בקביעת עונשים, איזו מהמטרות הבאות היא הכי חשובה: פיצוי הקרבן, שיקום העבריין,&#160;נקמה, או הרתעה? מה אפשר ללמוד מדין "עין תחת עין"? האם הוא משקף גישה סטנדרטית של התורה, או שהוא יוצא דופן?</li>
 
<li>בקביעת עונשים, איזו מהמטרות הבאות היא הכי חשובה: פיצוי הקרבן, שיקום העבריין,&#160;נקמה, או הרתעה? מה אפשר ללמוד מדין "עין תחת עין"? האם הוא משקף גישה סטנדרטית של התורה, או שהוא יוצא דופן?</li>
<li>הרוב המכריע של חכמי התלמוד קובעים שבמקרה של נזק גופני, הפוגע משלם&#160;פיצוי&#160;כספי. האם זה הפשט של הפסוקים בתורה? האם פשט הפסוקים שונה מהדין של חז"ל? אם כן, מדוע? והכי חשוב, איך ניתן&#160;יישב את הפשט עם הדרש? ראו <a href="&quot;עַיִן תַּחַת עַיִן&quot; – An Eye for an Eye" data-aht="page">"עין תחת עין"</a>.</li>
+
<li>הרוב המכריע של חכמי התלמוד קובעים שבמקרה של נזק גופני, הפוגע משלם פיצוי&#160;כספי. אך האם זה הפשט של הפסוקים בתורה? האם פשט הפסוקים שונה מהדין של חז"ל? אם כן, מדוע? והכי חשוב, איך ניתן&#160;יישב את הפשט עם הדרש? ראו <a href="&quot;עַיִן תַּחַת עַיִן&quot; – An Eye for an Eye" data-aht="page">"עין תחת עין"</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>היתרונות של שנת השמיטה
 
<category>היתרונות של שנת השמיטה
<p>מהי <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>?&#160; בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>&#160;מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע&#160;לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה',&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>&#160;מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. <multilink><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">ג ל"ט</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink>,<fn>ראו בגישה השנייה של רמב"ם כאן.</fn>&#160;לעומת זאת, מציע שלשמיטה&#160;יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p>
+
<p>מהי <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>?&#160; בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>&#160;מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה',&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>&#160;מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. <multilink><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">ג ל"ט</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink>,<fn>ראו בגישה השנייה של רמב"ם כאן.</fn>&#160;לעומת זאת, מציע שלשמיטה&#160;יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם יתכן שמצוות מסוימות&#160;ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות&#160;ניתן הסבר כזה?<fn>ראו רשב"ם ורמב"ם לגבי <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">מטרת חוקי כשרות</a> ורלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>. כולם מסבירים שההיבטים של כל אחד מהחוקים הללו קשורים בדאגה לבריאות האדם.&#160; ראו גם רמב"ם המציע שמטרת <a href="Purpose and Placement of the Incense Altar" data-aht="page">הקטורת</a> היתה להפיג את הריח הרע של פגרי הקרבנות.</fn></li>
+
<li>האם יתכן שמצוות מסוימות&#160;ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה?<fn>ראו רשב"ם ורמב"ם לגבי <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">מטרת חוקי כשרות</a> ורלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>. כולם מסבירים שההיבטים של כל אחד מהחוקים הללו קשורים בדאגה לבריאות האדם.&#160; ראו גם רמב"ם המציע שמטרת <a href="Purpose and Placement of the Incense Altar" data-aht="page">הקטורת</a> היתה להפיג את הריח הרע של פגרי הקרבנות.</fn></li>
 
<li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה&#160;ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>ראו <a href="ZeevJabotinskyWritingsVol9pp173-180" data-aht="source">זאב ז׳בוטינסקי</a> שמציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של שתי המערכות. במשך שש שנים כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, כלומר פערים גדולים בין עשירים לעניים.</fn>&#160;</li>
 
<li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה&#160;ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>ראו <a href="ZeevJabotinskyWritingsVol9pp173-180" data-aht="source">זאב ז׳בוטינסקי</a> שמציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של שתי המערכות. במשך שש שנים כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, כלומר פערים גדולים בין עשירים לעניים.</fn>&#160;</li>
 
<li>במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה?</li>
 
<li>במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה?</li>

Version as of 04:01, 22 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת משפטים

חוק וסדר

האם המטרה העיקרית של מערכת חוקים צריכה להיות קביעת עקרונות של טוב ורע או שמירה על חוק וסדר? לאיזו מהמטרות האלה שואפות הפרשיות המשפטיות בתורה?

  • בחנו את החוקים שמופיעים בפרשת משפטים (ובקבצי החוקים האחרים בתורה). אילו סוגי חוקים מופיעים? כיצד הם מנוסחים (האם מדובר בהצבת תנאים או באמירות מוחלטות?) אילו עונשים מוזכרים? מה אפשר ללמוד מכאן על מטרת מערכת החוקים של התורה?
  • השוו בין חוקי התורה למערכות חוקים אחרות מהמזרח הקדום. מה ההבדלים מלמדים על הערכים הבסיסיים של כל תרבות ותפיסות הצדק שלהן? ראו התורה וחוקי מזרח הקדמון.
  • האם אתם חושבים שלתורה בכללותה יש אופי של מערכת חוקים? למה או למה לא?

עוברת אורח, עובר, והריגה

שמות כ"א עוסק במקרה בו אישה בהריון נפצעת בקטטה המובילה להפלה או ללידה בטרם עת. הפסוקים מעורפלים, ולכן הדין עצמו אינו ברור. קראו את הפסוקים ודונו בשאלות הבאות. היעזרו בנושא של נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון".

  • מה אפשר ללמוד מכאן על איך שהתורה תופסת את מעמד העובר? האם העובר נחשב לישות עצמאית, שווה לכל אדם אחר? או שמא הוא נחשב לחלק מגוף האם ("עובר ירך אמו"), מה שמוביל לרמת אשמה נמוכה יותר במקרה של הפלה? אילו בעיות טקסטואליות משפיעות על התשובות?
  • אם אדם התכוון להרוג אדם אחד, אך הרג בטעות אדם אחר, כיצד יש להתייחס למעשה? האם מדובר בפשע שמגיע לו עונש מוות, שהרי הוא התכוון להרוג, או שמא מדובר רק במעשה של שוגג, כי הוא לא התכוון לפגוע בקרבן הספציפי הזה? מה המקרה של עוברת האורח המעוברת מלמד על הדין הזה?

"עַיִן תַּחַת עַיִן"

בקשר לעונש על צורות מסוימות של תקיפה פיזית, התורה מציבה כלל של עונש "מידה כנגד מידה", ומצהירה שהדין הוא "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן ...".

  • האם זה הדין ההוגן ביותר, או שזה דווקא עונש אכזרי וחריג?
  • בקביעת עונשים, איזו מהמטרות הבאות היא הכי חשובה: פיצוי הקרבן, שיקום העבריין, נקמה, או הרתעה? מה אפשר ללמוד מדין "עין תחת עין"? האם הוא משקף גישה סטנדרטית של התורה, או שהוא יוצא דופן?
  • הרוב המכריע של חכמי התלמוד קובעים שבמקרה של נזק גופני, הפוגע משלם פיצוי כספי. אך האם זה הפשט של הפסוקים בתורה? האם פשט הפסוקים שונה מהדין של חז"ל? אם כן, מדוע? והכי חשוב, איך ניתן יישב את הפשט עם הדרש? ראו "עין תחת עין".

היתרונות של שנת השמיטה

מהי מטרת שנת השמיטה?  בעוד שרמב"ןויקרא כ"ה:ב'אודות ר' משה בן נחמן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"לויקרא כ"ה:ב'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"םג ל"טAbout Rambam Moreh Nevukhim,1 לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.

  • האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה?2
  • האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?3 
  • במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת משפטים.