Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Mishpatim/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(11 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת משפטים</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת משפטים</h1>
 
<category>חוק וסדר
 
<category>חוק וסדר
<p>האם המטרה העיקרית של מערכת חוקים&#160;צריכה להיות קביעת עקרונות של&#160;טוב ורע או שמירה על חוק וסדר? לאיזו מהמטרות האלה שואפים הפרשיות המשפטיות בתורה?</p>
+
<p>האם המטרה העיקרית של מערכת חוקים&#160;צריכה להיות קביעת עקרונות של&#160;טוב ורע או שמירה על חוק וסדר? לאיזו מהמטרות האלה שואפות הפרשיות המשפטיות בתורה?</p><ul>
<ul>
+
<li>בחנו את החוקים&#160;שמופיעים&#160;בפרשת משפטים (ובקבצי החוקים האחרים בתורה). אילו סוגי חוקים מופיעים? כיצד הם מנוסחים (האם מדובר בהצבת תנאים או באמירות מוחלטות?) אילו עונשים מוזכרים? מה&#160;אפשר ללמוד מכאן על מטרת מערכת החוקים של התורה?</li>
<li>בחנו את החוקים&#160;שמופיעים&#160;בפרשת משפטים (ובאזורים משפטיים אחרים בתורה). אילו סוגי חוקים מופיעים? כיצד הם מנוסחים (האם מדובר בהצבת תנאים או באמירות מוחלטות?) אילו עונשים מוזכרים? מה&#160;אפשר ללמוד מכן על מטרת&#160;מערכת החוקים של התורה?</li>
+
<li>השוו בין חוקי התורה למערכות חוקים אחרות מהמזרח הקדום. מה ההבדלים מלמדים על הערכים הבסיסיים של כל תרבות ותפיסות הצדק שלהן? ראו <a href="The Torah and Ancient Near Eastern Law Codes" data-aht="page">התורה וחוקי מזרח הקדמון</a>.</li>
<li>השוו בין חוקי התורה למערכות חוקים אחרות מהמזרח הקדום. מה ההבדלים&#160;מלמדים על הערכים הבסיסיים של כל תרבות ותפיסות הצדק שלהם? ראו <a href="The Torah and Ancient Near Eastern Law Codes" data-aht="page">התורה וחוקי מזרח הקדמון</a>.</li>
+
<li>האם אתם חושבים שלתורה בכללותה יש אופי של מערכת חוקים? למה או למה לא?</li>
<li>האם אתם חושבים שהתורה בכללותה היא מערכת חוקים? למה או למה לא?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>עוברת אורח, עובר, והריגה
 
<category>עוברת אורח, עובר, והריגה
<p>שמות כ"א מדברת על מקרה בו אישה בהריון נפצעת בקטטה המובילה לאחת ההפלה או ללידתה בטרם עת. הפסוקים שופעים מעורפלות, מה שהופך את החוק המדויק לבלתי ברור. סרוק את הפסוקים ודון בדברים הבאים בעיות, באמצעות נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון" כמדריך:</p>
+
<p><a href="Shemot21-22-23" data-aht="source">שמות כ"א</a>&#160;עוסק במקרה בו אישה בהריון נפצעת בקטטה המובילה להפלה או ללידה בטרם עת. הפסוקים מעורפלים, ולכן הדין עצמו אינו ברור.&#160;קראו את הפסוקים&#160;ודונו בשאלות הבאות. היעזרו בנושא של <a href="Injury to Bystanders and the Meaning of &quot;יהיה אסון&quot;" data-aht="page">נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון"</a>.</p><ul>
<p>&#160;<a href="Shemot21-22-23" data-aht="source">שמות כ"א</a>&#160;speaks of a case in which a pregnant woman is injured in a brawl leading to either a miscarriage or the premature birth of her baby.&#160; The verses abound in ambiguities, making the exact law unclear.&#160; Scan the verses and discuss the following issues, using <a href="Injury to Bystanders and the Meaning of &quot;יהיה אסון&quot;" data-aht="page">נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון"</a>as a guide:</p>
+
<li>מה&#160;אפשר ללמוד מכאן&#160;על איך שהתורה תופסת את מעמד העובר? האם העובר נחשב לישות עצמאית, שווה לכל אדם אחר? או&#160;שמא הוא נחשב&#160;לחלק מגוף האם ("עובר ירך אמו"), מה שמוביל לרמת אשמה נמוכה יותר במקרה של הפלה? אילו&#160;בעיות טקסטואליות משפיעות על התשובות?</li>
<ul>
+
<li>אם אדם התכוון להרוג אדם אחד, אך&#160;הרג בטעות אדם אחר, כיצד יש להתייחס למעשה? האם מדובר בפשע שמגיע לו עונש מוות, שהרי הוא התכוון להרוג, או שמא מדובר רק במעשה של שוגג, כי הוא לא התכוון לפגוע בקרבן הספציפי הזה? מה המקרה של עוברת האורח המעוברת מלמד על הדין הזה?</li>
<li>מה המקרה הזה יכול ללמד על איך התורה רואה במעמדו של עובר? האם היא נחשבת לישות עצמאית משלה, שאינה שונה מאף אנוש? או, האם זה נחשב רק לחלק מגופה של אמה ("עובר ירך אמו"), מה שמוביל לפגיעות פחותה אם יופסק? אילו סוגיות טקסטואליות משפיעות על תשובתך?</li>
 
<li>What can this case teach about how the Torah views the status of a fetus? Is it considered its own independent entity, no different than any human being? Or, is it considered to be only a part of its mother's body ("עובר ירך אמו"), leading to lesser culpability if aborted?&#160; What textual issues affect your answer?</li>
 
<li>אם אדם שהתכוון להרוג אדם אחד, אך הורג בטעות אחר, כיצד יש לראות בפעולה? האם מדובר בפשע הון, מכיוון שהיה מעורב בכוונה, או שמא מדובר בהריגה בשוגג, מכיוון שהקורבן לא היה ממוקד באופן פעיל? מה מלמד המקרה של העוברי האורח על החוק?</li>
 
<li>If a person intended to kill one individual, but mistakenly kills another, how should the action be viewed?&#160; Is this a capital crime, as there was intent involved, or is it accidental manslaughter, as the victim was not actively targeted? What does the case of the pregnant bystander teach about the law?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>"עַיִן תַּחַת עַיִן"
 
<category>"עַיִן תַּחַת עַיִן"
<p>כעונש על צורות מסוימות של תקיפה פיזית, התורה מציבה כלל של עונש "מידה כמצב מידה", והצהירה כי אחד נותן "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן ...".</p>
+
<p>כעונש על צורות מסוימות של תקיפה פיזית, התורה מציבה כלל של עונש "מידה כנגד מידה", ומצהירה&#160;שהדין הוא&#160;"עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן ...".</p>
<p>As the penalty for certain forms of physical assault, the Torah puts forth a כלל של עונש "מידה כנגד מידה", declaring that one give an "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן...".&#160;</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם זו הצורה ההוגנת ביותר של צדק, או עונש "אכזרי ויוצא דופן"?</li>
+
<li>האם זה הדין ההוגן ביותר, או שזה דווקא עונש אכזרי וחריג?</li>
<li>Is this the fairest form of justice, or "cruel and unusual" punishment?&#160;</li>
+
<li>בקביעת עונשים, איזו מהמטרות הבאות היא הכי חשובה: פיצוי הקרבן, שיקום העבריין,&#160;נקמה, או הרתעה? מה אפשר ללמוד מדין "עין תחת עין"? האם הוא משקף גישה סטנדרטית של התורה, או שהוא יוצא דופן?</li>
<li>בקביעת עונשים על פשעים, לאילו מהיעדים הבאים יש עדיפות: פיצוי לקורבן, שיקום עבריין, תגמול או הרתעה? מה מציע החוק הזה? האם זו הנורמה או החריג בתורה?</li>
+
<li>הרוב המכריע של חכמי התלמוד קובעים שבמקרה של נזק גופני, הפוגע משלם פיצוי&#160;כספי. אך האם זה הפשט של הפסוקים בתורה? האם פשט הפסוקים שונה מהדין של חז"ל? אם כן, מדוע? והכי חשוב, איך ניתן ליישב את הפשט עם הדרש? ראו <a href="&quot;עַיִן תַּחַת עַיִן&quot; – An Eye for an Eye" data-aht="page">"עין תחת עין"</a>.</li>
<li>In setting penalties for crimes, which of the following objectives should take precedence: compensation to the victim, rehabilitation of the criminal, retribution, or deterrence?&#160; What does this law suggest?&#160; Is this the norm or exception in Torah?</li>
 
<li>הרוב המכריע של חכמי התלמוד קובע כי במקרה של נזק גוף הצד האשם משלם השבה במקום שהוא מום. אך האם זה הפרשנות הפשוטה של הפסוקים בתורה? האם המובן הפשוט של הטקסטים המקראיים שונה מפסק הדין הרבני? אם כן, מדוע זה? והכי חשוב, איך אפשר לשלב בין הפשט והקטן? ראו "עין תחת ע</li>
 
<li>The overwhelming majority of Talmudic sages rule that in the case of bodily harm, the guilty party pays restitution rather than being mutilated. But is this the simple interpretation of the verses in the Torah? Does the simple sense of the Biblical texts differ from the Rabbinic verdict? If so, why is this? And, most importantly, איך ניתן לשלב בין הפשט והדרש? ראו <a href="&quot;עַיִן תַּחַת עַיִן&quot; – An Eye for an Eye" data-aht="page">"עין תחת עין"</a>.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>היתרונות של שנת השמיטה
 
<category>היתרונות של שנת השמיטה
<p>מהי מטרת שנת השמיטה? בעת שרמב"ן מתמקדת באופן בו השנה מסייעת לצמיחה הרוחנית של האדם ומגדילה את הכרתו בהשם יתברך. שד"ל מדגישה כיצד השנה מולידה שוויון חברתי ודאגה למיעוט המזל. רמב"ם, לעומת זאת, מציע ששמיטה משמשת תפקיד מעשי בשמירה על הארץ בריאה ומסוגלת לשאת פרי.</p>
+
<p>מהי <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>?&#160; בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>&#160;מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה',&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>&#160;מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. <multilink><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">ג ל"ט</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink>,<fn>ראו בגישה השנייה של רמב"ם כאן.</fn>&#160;לעומת זאת, מציע שלשמיטה&#160;יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p><ul>
<p>מהי <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>?&#160; בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> focuses on how the year helps an individual's spiritual growth and increases their recognition of Hashem,&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> emphasizes how the year inculcates social equality and concern for the less fortunate.&#160; <multilink><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">ג ל"ט</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink>,<fn>ראו בגישה השנייה של רמב"ם כאן.</fn> in contrast, suggests that Shemittah serves a practical function in keeping the land healthy and capable of bearing fruit.</p>
+
<li>האם יתכן שמצוות מסוימות&#160;ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה?<fn>ראו רשב"ם ורמב"ם לגבי <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">מטרת חוקי כשרות</a> ורלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>. כולם מסבירים שההיבטים של כל אחד מהחוקים הללו קשורים בדאגה לבריאות האדם.&#160; ראו גם רמב"ם המציע שמטרת <a href="Purpose and Placement of the Incense Altar" data-aht="page">הקטורת</a> היתה להפיג את הריח הרע של פגרי הקרבנות.</fn></li>
<ul>
+
<li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה&#160;ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>ראו <a href="ZeevJabotinskyWritingsVol9pp173-180" data-aht="source">זאב ז׳בוטינסקי</a> שמציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של שתי המערכות. במשך שש שנים כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, ומתמעטים הפערים בין עשירים לעניים.</fn>&#160;</li>
<li>האם יתכן שמצוות מסוימות הוקמו רק למטרות תועלתניות? אילו מצוות אחרות קיבלו הסבר כזה? 2</li>
+
<li>במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה?</li>
<li>Is it possible that certain commandments were instituted only for utilitarian purposes? What other mitzvot have been given such an explanation?<fn>ראו רשב"ם ורמב"ם לגבי <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">מטרת חוקי כשרות</a> ורלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>. כולם מסבירים שההיבטים של כל אחד מהחוקים הללו קשורים בדאגה לבריאות האדם.&#160; ראו גם רמב"ם המציע שמטרת <a href="Purpose and Placement of the Incense Altar" data-aht="page">הקטורת</a> היתה להפיג את הריח הרע של פגרי הקרבנות.</fn></li>
 
<li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה מציעים חוקי שמיטה? 3</li>
 
<li>Does the Torah promote capitalism or socialism?&#160; What do the laws of Shemittah suggest?<fn>ראו <a href="ZeevJabotinskyWritingsVol9pp173-180" data-aht="source">זאב ז׳בוטינסקי</a> שמציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של שתי המערכות. במשך שש שנים כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, כלומר פערים גדולים בין עשירים לעניים.</fn></li>
 
<li>במה שמיטה ושבת דומים? אילו יתרונות נהנים כתוצאה מנוחה כפויה והימנעות מהעבודה?</li>
 
<li>How are Shemittah and Shabbat similar?&#160; What benefits are gained from an enforced resting and refraining from work?&#160;&#160;</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 10:32, 27 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת משפטים

חוק וסדר

האם המטרה העיקרית של מערכת חוקים צריכה להיות קביעת עקרונות של טוב ורע או שמירה על חוק וסדר? לאיזו מהמטרות האלה שואפות הפרשיות המשפטיות בתורה?

  • בחנו את החוקים שמופיעים בפרשת משפטים (ובקבצי החוקים האחרים בתורה). אילו סוגי חוקים מופיעים? כיצד הם מנוסחים (האם מדובר בהצבת תנאים או באמירות מוחלטות?) אילו עונשים מוזכרים? מה אפשר ללמוד מכאן על מטרת מערכת החוקים של התורה?
  • השוו בין חוקי התורה למערכות חוקים אחרות מהמזרח הקדום. מה ההבדלים מלמדים על הערכים הבסיסיים של כל תרבות ותפיסות הצדק שלהן? ראו התורה וחוקי מזרח הקדמון.
  • האם אתם חושבים שלתורה בכללותה יש אופי של מערכת חוקים? למה או למה לא?

עוברת אורח, עובר, והריגה

שמות כ"א עוסק במקרה בו אישה בהריון נפצעת בקטטה המובילה להפלה או ללידה בטרם עת. הפסוקים מעורפלים, ולכן הדין עצמו אינו ברור. קראו את הפסוקים ודונו בשאלות הבאות. היעזרו בנושא של נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון".

  • מה אפשר ללמוד מכאן על איך שהתורה תופסת את מעמד העובר? האם העובר נחשב לישות עצמאית, שווה לכל אדם אחר? או שמא הוא נחשב לחלק מגוף האם ("עובר ירך אמו"), מה שמוביל לרמת אשמה נמוכה יותר במקרה של הפלה? אילו בעיות טקסטואליות משפיעות על התשובות?
  • אם אדם התכוון להרוג אדם אחד, אך הרג בטעות אדם אחר, כיצד יש להתייחס למעשה? האם מדובר בפשע שמגיע לו עונש מוות, שהרי הוא התכוון להרוג, או שמא מדובר רק במעשה של שוגג, כי הוא לא התכוון לפגוע בקרבן הספציפי הזה? מה המקרה של עוברת האורח המעוברת מלמד על הדין הזה?

"עַיִן תַּחַת עַיִן"

כעונש על צורות מסוימות של תקיפה פיזית, התורה מציבה כלל של עונש "מידה כנגד מידה", ומצהירה שהדין הוא "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן ...".

  • האם זה הדין ההוגן ביותר, או שזה דווקא עונש אכזרי וחריג?
  • בקביעת עונשים, איזו מהמטרות הבאות היא הכי חשובה: פיצוי הקרבן, שיקום העבריין, נקמה, או הרתעה? מה אפשר ללמוד מדין "עין תחת עין"? האם הוא משקף גישה סטנדרטית של התורה, או שהוא יוצא דופן?
  • הרוב המכריע של חכמי התלמוד קובעים שבמקרה של נזק גופני, הפוגע משלם פיצוי כספי. אך האם זה הפשט של הפסוקים בתורה? האם פשט הפסוקים שונה מהדין של חז"ל? אם כן, מדוע? והכי חשוב, איך ניתן ליישב את הפשט עם הדרש? ראו "עין תחת עין".

היתרונות של שנת השמיטה

מהי מטרת שנת השמיטה?  בעוד שרמב"ןויקרא כ"ה:ב'אודות ר' משה בן נחמן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"לויקרא כ"ה:ב'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"םג ל"טAbout Rambam Moreh Nevukhim,1 לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.

  • האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה?2
  • האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?3 
  • במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת משפטים.