Shabbat Table Topics – Parashat Mishpatim/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

נושאים לשולחן שבת – פרשת משפטים

חוק וסדר

האם המטרה העיקרית של מערכת חוקים צריכה להיות קביעת עקרונות של טוב ורע או שמירה על חוק וסדר? לאיזו מהמטרות האלה שואפים הפרשיות המשפטיות בתורה?

  • בחנו את החוקים שמופיעים בפרשת משפטים (ובאזורים משפטיים אחרים בתורה). אילו סוגי חוקים מופיעים? כיצד הם מנוסחים (האם מדובר בהצבת תנאים או באמירות מוחלטות?) אילו עונשים מוזכרים? מה אפשר ללמוד מכן על מטרת מערכת החוקים של התורה?
  • השוו בין חוקי התורה למערכות חוקים אחרות מהמזרח הקדום. מה ההבדלים מלמדים על הערכים הבסיסיים של כל תרבות ותפיסות הצדק שלהם? ראו התורה וחוקי מזרח הקדמון.
  • האם אתם חושבים שהתורה בכללותה היא מערכת חוקים? למה או למה לא?

עוברת אורח, עובר, והריגה

שמות כ"א מדברת על מקרה בו אישה בהריון נפצעת בקטטה המובילה לאחת ההפלה או ללידתה בטרם עת. הפסוקים שופעים מעורפלות, מה שהופך את החוק המדויק לבלתי ברור. סרוק את הפסוקים ודון בדברים הבאים בעיות, באמצעות נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון" כמדריך:

 שמות כ"א speaks of a case in which a pregnant woman is injured in a brawl leading to either a miscarriage or the premature birth of her baby.  The verses abound in ambiguities, making the exact law unclear.  Scan the verses and discuss the following issues, using נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון"as a guide:

  • מה המקרה הזה יכול ללמד על איך התורה רואה במעמדו של עובר? האם היא נחשבת לישות עצמאית משלה, שאינה שונה מאף אנוש? או, האם זה נחשב רק לחלק מגופה של אמה ("עובר ירך אמו"), מה שמוביל לפגיעות פחותה אם יופסק? אילו סוגיות טקסטואליות משפיעות על תשובתך?
  • What can this case teach about how the Torah views the status of a fetus? Is it considered its own independent entity, no different than any human being? Or, is it considered to be only a part of its mother's body ("עובר ירך אמו"), leading to lesser culpability if aborted?  What textual issues affect your answer?
  • אם אדם שהתכוון להרוג אדם אחד, אך הורג בטעות אחר, כיצד יש לראות בפעולה? האם מדובר בפשע הון, מכיוון שהיה מעורב בכוונה, או שמא מדובר בהריגה בשוגג, מכיוון שהקורבן לא היה ממוקד באופן פעיל? מה מלמד המקרה של העוברי האורח על החוק?
  • If a person intended to kill one individual, but mistakenly kills another, how should the action be viewed?  Is this a capital crime, as there was intent involved, or is it accidental manslaughter, as the victim was not actively targeted? What does the case of the pregnant bystander teach about the law?

"עַיִן תַּחַת עַיִן"

כעונש על צורות מסוימות של תקיפה פיזית, התורה מציבה כלל של עונש "מידה כמצב מידה", והצהירה כי אחד נותן "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן ...".

As the penalty for certain forms of physical assault, the Torah puts forth a כלל של עונש "מידה כנגד מידה", declaring that one give an "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן...". 

  • האם זו הצורה ההוגנת ביותר של צדק, או עונש "אכזרי ויוצא דופן"?
  • Is this the fairest form of justice, or "cruel and unusual" punishment? 
  • בקביעת עונשים על פשעים, לאילו מהיעדים הבאים יש עדיפות: פיצוי לקורבן, שיקום עבריין, תגמול או הרתעה? מה מציע החוק הזה? האם זו הנורמה או החריג בתורה?
  • In setting penalties for crimes, which of the following objectives should take precedence: compensation to the victim, rehabilitation of the criminal, retribution, or deterrence?  What does this law suggest?  Is this the norm or exception in Torah?
  • הרוב המכריע של חכמי התלמוד קובע כי במקרה של נזק גוף הצד האשם משלם השבה במקום שהוא מום. אך האם זה הפרשנות הפשוטה של הפסוקים בתורה? האם המובן הפשוט של הטקסטים המקראיים שונה מפסק הדין הרבני? אם כן, מדוע זה? והכי חשוב, איך אפשר לשלב בין הפשט והקטן? ראו "עין תחת ע
  • The overwhelming majority of Talmudic sages rule that in the case of bodily harm, the guilty party pays restitution rather than being mutilated. But is this the simple interpretation of the verses in the Torah? Does the simple sense of the Biblical texts differ from the Rabbinic verdict? If so, why is this? And, most importantly, איך ניתן לשלב בין הפשט והדרש? ראו "עין תחת עין".

היתרונות של שנת השמיטה

מהי מטרת שנת השמיטה? בעת שרמב"ן מתמקדת באופן בו השנה מסייעת לצמיחה הרוחנית של האדם ומגדילה את הכרתו בהשם יתברך. שד"ל מדגישה כיצד השנה מולידה שוויון חברתי ודאגה למיעוט המזל. רמב"ם, לעומת זאת, מציע ששמיטה משמשת תפקיד מעשי בשמירה על הארץ בריאה ומסוגלת לשאת פרי.

מהי מטרת שנת השמיטה?  בעוד שרמב"ןויקרא כ"ה:ב'אודות ר' משה בן נחמן focuses on how the year helps an individual's spiritual growth and increases their recognition of Hashem, שד"לויקרא כ"ה:ב'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו emphasizes how the year inculcates social equality and concern for the less fortunate.  רמב"םג ל"טAbout Rambam Moreh Nevukhim,1 in contrast, suggests that Shemittah serves a practical function in keeping the land healthy and capable of bearing fruit.

  • האם יתכן שמצוות מסוימות הוקמו רק למטרות תועלתניות? אילו מצוות אחרות קיבלו הסבר כזה? 2
  • Is it possible that certain commandments were instituted only for utilitarian purposes? What other mitzvot have been given such an explanation?2
  • האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה מציעים חוקי שמיטה? 3
  • Does the Torah promote capitalism or socialism?  What do the laws of Shemittah suggest?3
  • במה שמיטה ושבת דומים? אילו יתרונות נהנים כתוצאה מנוחה כפויה והימנעות מהעבודה?
  • How are Shemittah and Shabbat similar?  What benefits are gained from an enforced resting and refraining from work?  

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת משפטים.