Shabbat Table Topics – Parashat Mishpatim/0/he
נושאים לשולחן שבת – פרשת משפטים
Law and Order
האם המטרה העיקרית של קוד שיפוטי צריכה להיות קביעת עקרונות של נכון ופסול או שמירה על חוק וסדר? לאיזו מטרת החלקים החוקיים של התורה?
Should the main purpose of a judicial code be to lay down principles of right and wrong or to preserve law and order? Which do the legal sections of the Torah aim to do?
- בחן את החוקים המובאים בפרשת משפטים (וסעיפים משפטיים אחרים בתורה). אילו סוגי חוקים כלולים? כיצד מנוסחים אלה (האם מדובר באמירות מותנות או מוחלטות?) אילו עונשים כלולים? מה זה מצביע על מטרת הקוד החוקי של התורה?
- Examine the laws presented in Parashat Mishpatim (and other legal sections of Torah). What types of laws are included? How are these formulated (are they conditional or absolute statements?) What punishments are included? What does this suggest about the purpose of the Torah's legal code?
- כיצד משווים בין חוקי החוק המזרח הקדום האחרים? מה יכולים ההבדלים ללמד על הערכים הבסיסיים של כל תרבות ותפיסות הצדק שלהם?
- How do other Ancient Near Eastern law codes compare? What can the differences teach about the underlying values of each culture and their conceptions of justice? ראו התורה וחוקי מזרח הקדמון.
- האם היית מתייחס לתורה בכללותה כקוד חוק? למה או למה לא?
- Would you refer to the Torah as a whole as a law code? Why or why not?
עוברת אורח, עובר, והריגה
שמות כ"א מדברת על מקרה בו אישה בהריון נפצעת בקטטה המובילה לאחת ההפלה או ללידתה בטרם עת. הפסוקים שופעים מעורפלות, מה שהופך את החוק המדויק לבלתי ברור. סרוק את הפסוקים ודון בדברים הבאים בעיות, באמצעות נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון" כמדריך:
שמות כ"א speaks of a case in which a pregnant woman is injured in a brawl leading to either a miscarriage or the premature birth of her baby. The verses abound in ambiguities, making the exact law unclear. Scan the verses and discuss the following issues, using נזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון"as a guide:
- מה המקרה הזה יכול ללמד על איך התורה רואה במעמדו של עובר? האם היא נחשבת לישות עצמאית משלה, שאינה שונה מאף אנוש? או, האם זה נחשב רק לחלק מגופה של אמה ("עובר ירך אמו"), מה שמוביל לפגיעות פחותה אם יופסק? אילו סוגיות טקסטואליות משפיעות על תשובתך?
- What can this case teach about how the Torah views the status of a fetus? Is it considered its own independent entity, no different than any human being? Or, is it considered to be only a part of its mother's body ("עובר ירך אמו"), leading to lesser culpability if aborted? What textual issues affect your answer?
- אם אדם שהתכוון להרוג אדם אחד, אך הורג בטעות אחר, כיצד יש לראות בפעולה? האם מדובר בפשע הון, מכיוון שהיה מעורב בכוונה, או שמא מדובר בהריגה בשוגג, מכיוון שהקורבן לא היה ממוקד באופן פעיל? מה מלמד המקרה של העוברי האורח על החוק?
- If a person intended to kill one individual, but mistakenly kills another, how should the action be viewed? Is this a capital crime, as there was intent involved, or is it accidental manslaughter, as the victim was not actively targeted? What does the case of the pregnant bystander teach about the law?
"עַיִן תַּחַת עַיִן"
כעונש על צורות מסוימות של תקיפה פיזית, התורה מציבה כלל של עונש "מידה כמצב מידה", והצהירה כי אחד נותן "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן ...".
As the penalty for certain forms of physical assault, the Torah puts forth a כלל של עונש "מידה כנגד מידה", declaring that one give an "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן...".
- האם זו הצורה ההוגנת ביותר של צדק, או עונש "אכזרי ויוצא דופן"?
- Is this the fairest form of justice, or "cruel and unusual" punishment?
- בקביעת עונשים על פשעים, לאילו מהיעדים הבאים יש עדיפות: פיצוי לקורבן, שיקום עבריין, תגמול או הרתעה? מה מציע החוק הזה? האם זו הנורמה או החריג בתורה?
- In setting penalties for crimes, which of the following objectives should take precedence: compensation to the victim, rehabilitation of the criminal, retribution, or deterrence? What does this law suggest? Is this the norm or exception in Torah?
- הרוב המכריע של חכמי התלמוד קובע כי במקרה של נזק גוף הצד האשם משלם השבה במקום שהוא מום. אך האם זה הפרשנות הפשוטה של הפסוקים בתורה? האם המובן הפשוט של הטקסטים המקראיים שונה מפסק הדין הרבני? אם כן, מדוע זה? והכי חשוב, איך אפשר לשלב בין הפשט והקטן? ראו "עין תחת ע
- The overwhelming majority of Talmudic sages rule that in the case of bodily harm, the guilty party pays restitution rather than being mutilated. But is this the simple interpretation of the verses in the Torah? Does the simple sense of the Biblical texts differ from the Rabbinic verdict? If so, why is this? And, most importantly, איך ניתן לשלב בין הפשט והדרש? ראו "עין תחת עין".
היתרונות של שנת השמיטה
מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד שרמב"ן focuses on how the year helps an individual's spiritual growth and increases their recognition of Hashem, שד"ל emphasizes how the year inculcates social equality and concern for the less fortunate. רמב"ם,1 in contrast, suggests that Shemittah serves a practical function in keeping the land healthy and capable of bearing fruit.
- Is it possible that certain commandments were instituted only for utilitarian purposes? What other mitzvot have been given such an explanation?2
- Does the Torah promote capitalism or socialism? What do the laws of Shemittah suggest?3
- How are Shemittah and Shabbat similar? What benefits are gained from an enforced resting and refraining from work?
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת משפטים.