Shabbat Table Topics – Parashat Mishpatim/0/he
נושאים לשולחן שבת – פרשת משפטים
חוק וסדר
האם המטרה העיקרית של מערכת חוקים צריכה להיות קביעת עקרונות של טוב ורע או שמירה על חוק וסדר? לאיזו מהמטרות האלה שואפות הפרשיות המשפטיות בתורה?
- בחנו את החוקים שמופיעים בפרשת משפטים (ובאזורים משפטיים אחרים בתורה). אילו סוגי חוקים מופיעים? כיצד הם מנוסחים (האם מדובר בהצבת תנאים או באמירות מוחלטות?) אילו עונשים מוזכרים? מה אפשר ללמוד מכאן על מטרת מערכת החוקים של התורה?
- השוו בין חוקי התורה למערכות חוקים אחרות מהמזרח הקדום. מה ההבדלים מלמדים על הערכים הבסיסיים של כל תרבות ותפיסות הצדק שלהן? ראו התורה וחוקי מזרח הקדמון.
- האם אתם חושבים שהתורה בכללותה היא מערכת חוקים? למה או למה לא?
עוברת אורח, עובר, והריגה
שמות כ"א עוסק במקרה בו אישה בהריון נפצעת בקטטה המובילה להפלה או ללידת בטרם עת. הפסוקים מעורפלים, ולכן הדין עצמו אינו ברור. קראו את הפסוקים ודונו בשאלות הבאות. היעזרו בנזק לעוברי אורח ומשמעות "יהיה אסון".
- מה אפשר ללמוד מכאן על איך שהתורה תופסת את מעמד העובר? האם העובר נחשב לישות עצמאית, שווה לכל אדם אחר? או שמא הוא נחשב לחלק מגוף האם ("עובר ירך אמו"), מה שמוביל לרמת אשמה נמוכה יותר במקרה של הפלה? אילו בעיות טקסטואליות משפיעות על התשובות?
- אם אדם התכוון להרוג אדם אחד, אך הרג בטעות אדם אחר, כיצד יש להתייחס למעשה? האם מדובר ברצח במזיד, שהרי הוא התכוון להרוג, או שמא מדובר ברצח בשוגג, כי הוא לא התכוון לפגוע בקרבן הספציפי הזה? מה המקרה של עוברת האורח מלמד על הדין הזה?
"עַיִן תַּחַת עַיִן"
בקשר לעונש על צורות מסוימות של תקיפה פיזית, התורה מציבה כלל של עונש "מידה כנגד מידה", ומצהירה שהדין הוא "עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן ...".
- האם זה הדין ההוגן ביותר, או שזה דווקא עונש אכזרי וחריג?
- בקביעת עונשים, איזו מהמטרות הבאות היא הכי חשובה: פיצוי הקרבן, שיקום העבריין, נקמה, או הרתעה? מה אפשר ללמוד מדין "עין תחת עין"? האם הוא משקף גישה סטנדרטית של התורה, או שהוא יוצא דופן?
- הרוב המכריע של חכמי התלמוד קובעים שבמקרה של נזק גופני, הפוגע משלם פיצוי כספי. האם זה הפשט של הפסוקים בתורה? האם פשט הפסוקים שונה מהדין של חז"ל? אם כן, מדוע? והכי חשוב, איך ניתן יישב את הפשט עם הדרש? ראו "עין תחת עין".
היתרונות של שנת השמיטה
מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד שרמב"ן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"ל מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"ם,1 לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת משפטים.