Shabbat Table Topics – Parashat Nitzavim/0/he
< Shabbat Table Topics – Parashat Nitzavim
Jump to navigation
Jump to search
Version as of 12:14, 19 September 2019 by Meital.Ben-Dov (talk | contribs)
נושאים לשולחן שבת – פרשת נצבים
לסלוח ולשכוח?
האם וידוי ותשובה בהכרח מביאים כפרה? בפרשת נצבים, התורה מרמזת שכן, וה' מבטיח שאם נחזור אליו בתשובה, הוא ישוב אלינו, ירחם עלינו, ויקבץ את גלויותינו. אולם, בפרק הבא מיד לאחר מכן, בדברים ל"א:י"ז-י"ח, התורה מתארת כיצד הכרת העם שעונשו בא מאת ה' תוביל, לא לסליחה, אלא להסתר פנים נוסף! האם ייתכן שהקב"ה דוחה את התשובה של האומה?
- בעוד שרמב"ן מציע שתשובת העם לא הייתה כנה, ר' אברהם סבע1 טוען כי הטקסט לא באמת מתכוון לומר שה' ימשיך להענישם. האם פרשנויות מחודשות אלה תואמות את המשמעות הפשוטה של הפסוקים? איזו הוכחות ניתן להביא לכל אחת מהעמדות? מה הופך תשובה לכנה או לא כנה?
- רלב"ג מעדיף לשמור על קריאה מילולית של הטקסט, והוא טוען שהנחת היסוד לפיה תשובה תמיד מגינה מפני עונש היא שגויה מיסודה. האם לדעתך הטענה הזו מטרידה מבחינה תיאולוגית? למה כן או לא? להרחבה, ראו תשובה שאינה מתקבלת?.
"לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא"
בדברים ל', משה אומר לעם: "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם... לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה... כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ". נושא הפסוק הזה אינו ברור. לגבי איזו מצווה משה אומר שהיא זמינה וניתנת להשגה?
- רש"י מציע שהפסוק לא מתייחס למצווה ספציפית אחת, אלא לתורה בכלל. ספר העיקרים, לעומת זאת, גורס כי הפסוק מדבר דווקא על המצווה לחזור בתשובה, ואחרים טוענים שהוא מתייחס למצווה לאהוב את ה'.
- השתמשו בקונקורדנציה כדי לחקור את השימוש במונח "הַמִּצְוָה" בספר דברים. באיזו גישה תומכים הממצאים שלכם? מה אפשר להבין מההקשר של הפרק?
- מה המסר של משה לפי כל אחת מהגישות? האם באמת קל לשמור את כל מצוות התורה, או אפילו רק לחזור בתשובה או לאהוב את ה'? מה עוד אפשר ללמוד מהביטוי "לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא"? ראו "לא בשמים היא".
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת נצבים.