Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Reeh/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 10: Line 10:
 
</category>
 
</category>
 
<category>מטרת שנת השמיטה
 
<category>מטרת שנת השמיטה
<p>מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה',&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים.&#160;<multilink><a href="#" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p>
+
<p>מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה',&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים.&#160;<multilink><a href="#" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p><ul>
<ul>
 
 
<li>האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה? לדוגמה אחת, ראו שיטת רלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</li>
 
<li>האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה? לדוגמה אחת, ראו שיטת רלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</li>
 
<li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>זאב ז׳בוטינסקי מציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של קפיטליזם וסוציאליזם. במשך שש שנים, כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, ולמעט את הפערים בין עשירים לעניים.</fn></li>
 
<li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>זאב ז׳בוטינסקי מציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של קפיטליזם וסוציאליזם. במשך שש שנים, כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, ולמעט את הפערים בין עשירים לעניים.</fn></li>
Line 18: Line 17:
 
</category>
 
</category>
 
<category>"הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"
 
<category>"הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"
<p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י״ב:ה'</a> מדבר על "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י".&#160; Ultimately, this referred to the Beit HaMikdash in Yerushalayim, but was this always the meaning of the term already from the time of Moshe?&#160; Were there other options for Hashem's holy site?</p>
+
<p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י״ב:ה'</a> מדבר על "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י".&#160;בסופו של דבר מונח זה התייחס לבית המקדש בירושלים. האם זה היה משמעות המונח כבר בתקופת משה? האם היו אפשרויות נוספות למקום מקדש ה'?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>When and why was Yerushalayim chosen?&#160; Was it Hashem's choice or David's? Why does the Torah not refer to the site by name?&#160; להרחבה, ראו <a href="Choice of Yerushalayim" data-aht="page">בחירת ירושלים</a>.</li>
+
<li>מתי ומדוע נבחרה ירושלים? האם זו הייתה בחירה של ה' או של דוד? מדוע התורה לא קוראת לאתר בשמו? להרחבה, ראו <a href="Choice of Yerushalayim" data-aht="page">בחירת ירושלים</a>.</li>
<li>Knowing the ultimate choice of the location of the Beit HaMikdash leads many readers to assume that this was the only choice, and to read it back into the Torah's verses.&#160; Can you think of other cases where being an "omniscient reader" might lead to certain assumptions about the text or its characters? לדוגמה אחת, ראו <a href="Purpose of the Spies in Yehoshua 2" data-aht="page">מטרת שליחת המרגלים של יהושע</a>.</li>
+
<li>הקוראים, שיודעים שבסוף המקדש נבנה בירושלים, נוטים להניח שזו הייתה האפשרות היחידה ושלזה מתכוון ספר דברים. באילו מקרים אחרים הקורא ה"כל-יודע" מניח הנחות מסוימות לגבי הטקסט או הדמויות? לדוגמה אחת, ראו <a href="Purpose of the Spies in Yehoshua 2" data-aht="page">מטרת שליחת המרגלים של יהושע</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 13:07, 19 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת ראה

ריכוז הפולחן

דברים י"ב אוסר בניית במות פרטיות להקרבה, ומדגיש מספר פעמים את החיוב לעבוד את ה' "בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר".

  • מה הבעיתיות בהקרבה על מזבח פרטי?  מהם היתרונות והחסרונות של ריכוז הפולחן אך ורק במשכן? במה יכול להיות עבודת הקב"ה שונה אם האדם צריך לנסוע למקדש להביא קורבנות, במקום להקריב אותם בחצרו הפרטי?
  • באיזו תקופות בהיסטוריה של עם ישראל נאסרו במות מחוץ למקדש? דברים י"ב מציע שני תנאים לאיסור, ירושת ארץ ישראל וביטחון מפני אויבים. מה הקשר בין השניים? איזה אור זה שופך על ההבנות האפשריות של הציווי? ראו מתי נאסרו במות?.

מטרת שנת השמיטה

מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד שרמב"ןויקרא כ"ה:ב'אודות ר' משה בן נחמן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"לויקרא כ"ה:ב'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"םאודות ר' משה בן מיימון לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.

  • האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה? לדוגמה אחת, ראו שיטת רלב"ג לגבי צרעת.
  • האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?1
  • במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו מטרת שנת השמיטה.

"הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"

דברים י״ב:ה' מדבר על "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י". בסופו של דבר מונח זה התייחס לבית המקדש בירושלים. האם זה היה משמעות המונח כבר בתקופת משה? האם היו אפשרויות נוספות למקום מקדש ה'?

  • מתי ומדוע נבחרה ירושלים? האם זו הייתה בחירה של ה' או של דוד? מדוע התורה לא קוראת לאתר בשמו? להרחבה, ראו בחירת ירושלים.
  • הקוראים, שיודעים שבסוף המקדש נבנה בירושלים, נוטים להניח שזו הייתה האפשרות היחידה ושלזה מתכוון ספר דברים. באילו מקרים אחרים הקורא ה"כל-יודע" מניח הנחות מסוימות לגבי הטקסט או הדמויות? לדוגמה אחת, ראו מטרת שליחת המרגלים של יהושע.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ראה.