Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Reeh/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(6 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ראה</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ראה</h1>
<category>Centralization of Worship
+
<category>ריכוז הפולחן
<p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">Devarim 12</a>&#160;prohibits the building of private altars and repeatedly emphasizes the need to worship Hashem "in the place that He will choose".</p><ul>
+
<p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י"ב</a> אוסר בניית במות פרטיות להקרבה, ומדגיש מספר פעמים את החיוב לעבוד את ה' "בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר".</p>
<li>Why is worship on private altars problematic?&#160; What are the advantages and disadvantages of centralized worship? How might a person's service of Hashem differ if they always needed to travel to the Mikdash to bring sacrifices, rather than offering them in their backyard?</li>
+
<ul>
<li>During which periods in Israelite history were sacrifices prohibited outside of the Mikdash?&#160;<a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">Devarim 12</a> suggests two conditions for the prohibition: inheritance of the land of Israel and security from enemies. What is the relationship between the two? What light does this shed on the possible understandings of the commandment? See <a href="When Were Private Altars Prohibited" data-aht="page">When Were Private Altars Prohibited</a>.</li>
+
<li>מה הבעיתיות בהקרבה על מזבח פרטי?&#160; מהם היתרונות והחסרונות של ריכוז הפולחן במשכן באופן בלעדי? במה משתנית עבודת הקב"ה אם האדם צריך לנסוע למקדש להקריב קורבנות במקום לזבוח אותם בחצרו הפרטי?</li>
 +
<li>באילו תקופות בהיסטוריה של עם ישראל נאסרו במות מחוץ למקדש?&#160;<a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י"ב</a>&#160;מציע שני תנאים לאיסור: ירושת ארץ ישראל וביטחון מפני אויבים. מה הקשר בין השניים? איזה אור זה שופך על ההבנות האפשריות של הציווי? ראו <a href="When Were Private Altars Prohibited" data-aht="page">מתי נאסרו במות?</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>The Purpose of Shemittah
+
<category>מטרת שנת השמיטה
<p>What is the purpose of the Shemittah year? While&#160;<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">Ramban</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">Vayikra 25:2</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About R. Moshe b. Nachman</a></multilink> focuses on how Shemittah facilitates spiritual growth and recognition of Hashem,&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">Shadal</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">Vayikra 25:2</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">About R. Shemuel David Luzzatto</a></multilink> emphasizes how it inculcates social equality and concern for the less fortunate.&#160;<multilink><a href="#" data-aht="source">Rambam</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">About R. Moshe b. Maimon</a></multilink> offers a third option, suggesting that Shemittah serves a practical function in maintaining the fertility of the land.</p><ul>
+
<p>מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה',&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים.&#160;<multilink><a href="#" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p><ul>
<li>Is it possible that certain commandments were ordained purely for utilitarian purposes? What other mitzvot might be understood in a similar fashion? For one example, see Ralbag on <a href="Tzara'at" data-aht="page">Tzara'at</a>.</li>
+
<li>האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה? לדוגמה אחת, ראו שיטת רלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</li>
<li>Does the Torah promote a world outlook closer to capitalism or socialism? What do the laws of Shemittah suggest?<fn>Ze'ev Jabotinsky notes that the seven year Shemittah cycle and the Jubilee year combine elements of both capitalism and socialism, allowing for checks and balances between the two systems. For six years, a free market economy allows for growth and competition, while the seventh year is designed to mitigate the pitfalls of such a system and reduce the gaps between the different strata of society.</fn></li>
+
<li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>זאב ז׳בוטינסקי מציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של קפיטליזם וסוציאליזם. במשך שש שנים, כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, ולמעט את הפערים בין עשירים לעניים.</fn></li>
<li>How are Shemittah and Shabbat similar? What benefits are engendered by an enforced resting and refraining from work? For more, see <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">Purpose of Shemittah</a>.</li>
+
<li>במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו&#160;<a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Hashem's Chosen Place
+
<category>"הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"
<p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">Devarim 12:5</a>&#160;speaks of the "place that Hashem will choose."&#160; Ultimately, this referred to the Beit HaMikdash in Yerushalayim, but was this always the meaning of the term already from the time of Moshe?&#160; Were there other options for Hashem's holy site?</p><ul>
+
<p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י״ב:ה'</a> מדבר על "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י".&#160;בסופו של דבר מונח זה התפרש כמוסב על בית המקדש בירושלים. אך האם זה היה משמעות המונח כבר בתקופת משה? האם היו אפשרויות נוספות שהיו יכולות להיות "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"?</p><ul>
<li>When and why was Yerushalayim chosen?&#160; Was it Hashem's choice or David's? Why does the Torah not refer to the site by name?&#160; For elaboration, see&#160;<a href="Choice of Yerushalayim" data-aht="page">Choice of Yerushalayim</a>.</li>
+
<li>מתי ומדוע נבחרה ירושלים? האם זו הייתה בחירה של ה' או של דוד? אם ירושלים היא "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י", מדוע התורה לא מזכירה אותה בשמה? להרחבה, ראו <a href="Choice of Yerushalayim" data-aht="page">בחירת ירושלים</a>.</li>
<li>Knowing the ultimate choice of the location of the Beit HaMikdash leads many readers to assume that this was the only choice, and to read it back into the Torah's verses.&#160; Can you think of other cases where being an "omniscient reader" might lead to certain assumptions about the text or its characters? For one example, see <a href="Purpose of the Spies in Yehoshua 2" data-aht="page">Purpose of the Spies in Yehoshua 2</a>.</li>
+
<li>הקוראים שיודעים שבסופו של דבר בית המקדש נבנה בירושלים, נוטים להניח שזו הייתה האפשרות היחידה שאליה מתכוון ספר דברים. באילו מקרים אחרים הקורא ה"כל-יודע" מניח הנחות מסוימות לגבי הטקסט או הדמויות? לדוגמה אחת, ראו <a href="Purpose of the Spies in Yehoshua 2" data-aht="page">מטרת שליחת המרגלים של יהושע</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Reeh/TopicList" data-aht="page">Parashat Reeh Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Reeh/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת ראה</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 07:56, 4 June 2020

נושאים לשולחן שבת – פרשת ראה

ריכוז הפולחן

דברים י"ב אוסר בניית במות פרטיות להקרבה, ומדגיש מספר פעמים את החיוב לעבוד את ה' "בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר".

  • מה הבעיתיות בהקרבה על מזבח פרטי?  מהם היתרונות והחסרונות של ריכוז הפולחן במשכן באופן בלעדי? במה משתנית עבודת הקב"ה אם האדם צריך לנסוע למקדש להקריב קורבנות במקום לזבוח אותם בחצרו הפרטי?
  • באילו תקופות בהיסטוריה של עם ישראל נאסרו במות מחוץ למקדש? דברים י"ב מציע שני תנאים לאיסור: ירושת ארץ ישראל וביטחון מפני אויבים. מה הקשר בין השניים? איזה אור זה שופך על ההבנות האפשריות של הציווי? ראו מתי נאסרו במות?.

מטרת שנת השמיטה

מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד שרמב"ןויקרא כ"ה:ב'אודות ר' משה בן נחמן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"לויקרא כ"ה:ב'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"םאודות ר' משה בן מיימון לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.

  • האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה? לדוגמה אחת, ראו שיטת רלב"ג לגבי צרעת.
  • האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?1
  • במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו מטרת שנת השמיטה.

"הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"

דברים י״ב:ה' מדבר על "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י". בסופו של דבר מונח זה התפרש כמוסב על בית המקדש בירושלים. אך האם זה היה משמעות המונח כבר בתקופת משה? האם היו אפשרויות נוספות שהיו יכולות להיות "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"?

  • מתי ומדוע נבחרה ירושלים? האם זו הייתה בחירה של ה' או של דוד? אם ירושלים היא "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י", מדוע התורה לא מזכירה אותה בשמה? להרחבה, ראו בחירת ירושלים.
  • הקוראים שיודעים שבסופו של דבר בית המקדש נבנה בירושלים, נוטים להניח שזו הייתה האפשרות היחידה שאליה מתכוון ספר דברים. באילו מקרים אחרים הקורא ה"כל-יודע" מניח הנחות מסוימות לגבי הטקסט או הדמויות? לדוגמה אחת, ראו מטרת שליחת המרגלים של יהושע.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ראה.