Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Reeh/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(3 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 6: Line 6:
 
<p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י"ב</a> אוסר בניית במות פרטיות להקרבה, ומדגיש מספר פעמים את החיוב לעבוד את ה' "בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר".</p>
 
<p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י"ב</a> אוסר בניית במות פרטיות להקרבה, ומדגיש מספר פעמים את החיוב לעבוד את ה' "בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר".</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>מה הבעיתיות בהקרבה על מזבח פרטי?&#160; מהם היתרונות והחסרונות של ריכוז הפולחן אך ורק במשכן? במה יכול להיות עבודת הקב"ה שונה אם האדם צריך לנסוע למקדש להביא קורבנות, במקום להקריב אותם בחצרו הפרטי?</li>
+
<li>מה הבעיתיות בהקרבה על מזבח פרטי?&#160; מהם היתרונות והחסרונות של ריכוז הפולחן במשכן באופן בלעדי? במה משתנית עבודת הקב"ה אם האדם צריך לנסוע למקדש להקריב קורבנות במקום לזבוח אותם בחצרו הפרטי?</li>
<li>באיזו תקופות בהיסטוריה של עם ישראל נאסרו במות מחוץ למקדש?&#160;<a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י"ב</a>&#160;מציע שני תנאים לאיסור, ירושת ארץ ישראל וביטחון מפני אויבים. מה הקשר בין השניים? איזה אור זה שופך על ההבנות האפשריות של הציווי? ראו <a href="When Were Private Altars Prohibited" data-aht="page">מתי נאסרו במות?</a>.</li>
+
<li>באילו תקופות בהיסטוריה של עם ישראל נאסרו במות מחוץ למקדש?&#160;<a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י"ב</a>&#160;מציע שני תנאים לאיסור: ירושת ארץ ישראל וביטחון מפני אויבים. מה הקשר בין השניים? איזה אור זה שופך על ההבנות האפשריות של הציווי? ראו <a href="When Were Private Altars Prohibited" data-aht="page">מתי נאסרו במות?</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>מטרת שנת השמיטה
 
<category>מטרת שנת השמיטה
<p>מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה',&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים.&#160;<multilink><a href="#" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p>
+
<p>מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה',&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים.&#160;<multilink><a href="#" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p><ul>
<ul>
 
 
<li>האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה? לדוגמה אחת, ראו שיטת רלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</li>
 
<li>האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה? לדוגמה אחת, ראו שיטת רלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</li>
<li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>Ze'ev Jabotinsky notes that the seven year Shemittah cycle and the Jubilee year combine elements of both capitalism and socialism, allowing for checks and balances between the two systems. For six years, a free market economy allows for growth and competition, while the seventh year is designed to mitigate the pitfalls of such a system and reduce the gaps between the different strata of society.</fn></li>
+
<li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>זאב ז׳בוטינסקי מציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של קפיטליזם וסוציאליזם. במשך שש שנים, כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, ולמעט את הפערים בין עשירים לעניים.</fn></li>
 
<li>במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו&#160;<a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>.</li>
 
<li>במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו&#160;<a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>"הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"
 
<category>"הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"
<p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י״ב:ה'</a> מדבר על "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י".&#160; Ultimately, this referred to the Beit HaMikdash in Yerushalayim, but was this always the meaning of the term already from the time of Moshe?&#160; Were there other options for Hashem's holy site?</p>
+
<p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י״ב:ה'</a> מדבר על "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י".&#160;בסופו של דבר מונח זה התפרש כמוסב על בית המקדש בירושלים. אך האם זה היה משמעות המונח כבר בתקופת משה? האם היו אפשרויות נוספות שהיו יכולות להיות "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"?</p><ul>
<ul>
+
<li>מתי ומדוע נבחרה ירושלים? האם זו הייתה בחירה של ה' או של דוד? אם ירושלים היא "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י", מדוע התורה לא מזכירה אותה בשמה? להרחבה, ראו <a href="Choice of Yerushalayim" data-aht="page">בחירת ירושלים</a>.</li>
<li>When and why was Yerushalayim chosen?&#160; Was it Hashem's choice or David's? Why does the Torah not refer to the site by name?&#160; להרחבה, ראו <a href="Choice of Yerushalayim" data-aht="page">בחירת ירושלים</a>.</li>
+
<li>הקוראים שיודעים שבסופו של דבר בית המקדש נבנה בירושלים, נוטים להניח שזו הייתה האפשרות היחידה שאליה מתכוון ספר דברים. באילו מקרים אחרים הקורא ה"כל-יודע" מניח הנחות מסוימות לגבי הטקסט או הדמויות? לדוגמה אחת, ראו <a href="Purpose of the Spies in Yehoshua 2" data-aht="page">מטרת שליחת המרגלים של יהושע</a>.</li>
<li>Knowing the ultimate choice of the location of the Beit HaMikdash leads many readers to assume that this was the only choice, and to read it back into the Torah's verses.&#160; Can you think of other cases where being an "omniscient reader" might lead to certain assumptions about the text or its characters? לדוגמה אחת, ראו <a href="Purpose of the Spies in Yehoshua 2" data-aht="page">מטרת שליחת המרגלים של יהושע</a>.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 07:56, 4 June 2020

נושאים לשולחן שבת – פרשת ראה

ריכוז הפולחן

דברים י"ב אוסר בניית במות פרטיות להקרבה, ומדגיש מספר פעמים את החיוב לעבוד את ה' "בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר".

  • מה הבעיתיות בהקרבה על מזבח פרטי?  מהם היתרונות והחסרונות של ריכוז הפולחן במשכן באופן בלעדי? במה משתנית עבודת הקב"ה אם האדם צריך לנסוע למקדש להקריב קורבנות במקום לזבוח אותם בחצרו הפרטי?
  • באילו תקופות בהיסטוריה של עם ישראל נאסרו במות מחוץ למקדש? דברים י"ב מציע שני תנאים לאיסור: ירושת ארץ ישראל וביטחון מפני אויבים. מה הקשר בין השניים? איזה אור זה שופך על ההבנות האפשריות של הציווי? ראו מתי נאסרו במות?.

מטרת שנת השמיטה

מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד שרמב"ןויקרא כ"ה:ב'אודות ר' משה בן נחמן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"לויקרא כ"ה:ב'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"םאודות ר' משה בן מיימון לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.

  • האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה? לדוגמה אחת, ראו שיטת רלב"ג לגבי צרעת.
  • האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?1
  • במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו מטרת שנת השמיטה.

"הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"

דברים י״ב:ה' מדבר על "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י". בסופו של דבר מונח זה התפרש כמוסב על בית המקדש בירושלים. אך האם זה היה משמעות המונח כבר בתקופת משה? האם היו אפשרויות נוספות שהיו יכולות להיות "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"?

  • מתי ומדוע נבחרה ירושלים? האם זו הייתה בחירה של ה' או של דוד? אם ירושלים היא "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י", מדוע התורה לא מזכירה אותה בשמה? להרחבה, ראו בחירת ירושלים.
  • הקוראים שיודעים שבסופו של דבר בית המקדש נבנה בירושלים, נוטים להניח שזו הייתה האפשרות היחידה שאליה מתכוון ספר דברים. באילו מקרים אחרים הקורא ה"כל-יודע" מניח הנחות מסוימות לגבי הטקסט או הדמויות? לדוגמה אחת, ראו מטרת שליחת המרגלים של יהושע.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ראה.