Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Reeh/0/he"
Jump to navigation
Jump to search
Line 7: | Line 7: | ||
<ul> | <ul> | ||
<li>מה הבעיתיות בהקרבה על מזבח פרטי?  מהם היתרונות והחסרונות של ריכוז הפולחן במשכן באופן בלעדי? במה משתנית עבודת הקב"ה אם האדם צריך לנסוע למקדש להקריב קורבנות במקום לזבוח אותם בחצרו הפרטי?</li> | <li>מה הבעיתיות בהקרבה על מזבח פרטי?  מהם היתרונות והחסרונות של ריכוז הפולחן במשכן באופן בלעדי? במה משתנית עבודת הקב"ה אם האדם צריך לנסוע למקדש להקריב קורבנות במקום לזבוח אותם בחצרו הפרטי?</li> | ||
− | <li> | + | <li>באילו תקופות בהיסטוריה של עם ישראל נאסרו במות מחוץ למקדש? <a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י"ב</a> מציע שני תנאים לאיסור: ירושת ארץ ישראל וביטחון מפני אויבים. מה הקשר בין השניים? איזה אור זה שופך על ההבנות האפשריות של הציווי? ראו <a href="When Were Private Altars Prohibited" data-aht="page">מתי נאסרו במות?</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>מטרת שנת השמיטה | <category>מטרת שנת השמיטה | ||
− | <p>מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', <multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. <multilink><a href="#" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p> | + | <p>מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', <multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. <multilink><a href="#" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p><ul> |
− | <ul> | ||
<li>האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה? לדוגמה אחת, ראו שיטת רלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</li> | <li>האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה? לדוגמה אחת, ראו שיטת רלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</li> | ||
<li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>זאב ז׳בוטינסקי מציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של קפיטליזם וסוציאליזם. במשך שש שנים, כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, ולמעט את הפערים בין עשירים לעניים.</fn></li> | <li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>זאב ז׳בוטינסקי מציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של קפיטליזם וסוציאליזם. במשך שש שנים, כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, ולמעט את הפערים בין עשירים לעניים.</fn></li> | ||
Line 19: | Line 18: | ||
</category> | </category> | ||
<category>"הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י" | <category>"הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י" | ||
− | <p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י״ב:ה'</a> מדבר על "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י". בסופו של דבר מונח זה התפרש כמוסב על בית המקדש בירושלים. אך האם זה היה משמעות המונח כבר בתקופת משה? האם היו אפשרויות נוספות שהיו יכולות להיות "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"?</p> | + | <p><a href="Devarim12-1-14" data-aht="source">דברים י״ב:ה'</a> מדבר על "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י". בסופו של דבר מונח זה התפרש כמוסב על בית המקדש בירושלים. אך האם זה היה משמעות המונח כבר בתקופת משה? האם היו אפשרויות נוספות שהיו יכולות להיות "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"?</p><ul> |
− | <ul> | ||
<li>מתי ומדוע נבחרה ירושלים? האם זו הייתה בחירה של ה' או של דוד? אם ירושלים היא "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י", מדוע התורה לא מזכירה אותה בשמה? להרחבה, ראו <a href="Choice of Yerushalayim" data-aht="page">בחירת ירושלים</a>.</li> | <li>מתי ומדוע נבחרה ירושלים? האם זו הייתה בחירה של ה' או של דוד? אם ירושלים היא "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י", מדוע התורה לא מזכירה אותה בשמה? להרחבה, ראו <a href="Choice of Yerushalayim" data-aht="page">בחירת ירושלים</a>.</li> | ||
<li>הקוראים שיודעים שבסופו של דבר בית המקדש נבנה בירושלים, נוטים להניח שזו הייתה האפשרות היחידה שאליה מתכוון ספר דברים. באילו מקרים אחרים הקורא ה"כל-יודע" מניח הנחות מסוימות לגבי הטקסט או הדמויות? לדוגמה אחת, ראו <a href="Purpose of the Spies in Yehoshua 2" data-aht="page">מטרת שליחת המרגלים של יהושע</a>.</li> | <li>הקוראים שיודעים שבסופו של דבר בית המקדש נבנה בירושלים, נוטים להניח שזו הייתה האפשרות היחידה שאליה מתכוון ספר דברים. באילו מקרים אחרים הקורא ה"כל-יודע" מניח הנחות מסוימות לגבי הטקסט או הדמויות? לדוגמה אחת, ראו <a href="Purpose of the Spies in Yehoshua 2" data-aht="page">מטרת שליחת המרגלים של יהושע</a>.</li> |
Latest revision as of 07:56, 4 June 2020
נושאים לשולחן שבת – פרשת ראה
ריכוז הפולחן
דברים י"ב אוסר בניית במות פרטיות להקרבה, ומדגיש מספר פעמים את החיוב לעבוד את ה' "בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר".
- מה הבעיתיות בהקרבה על מזבח פרטי? מהם היתרונות והחסרונות של ריכוז הפולחן במשכן באופן בלעדי? במה משתנית עבודת הקב"ה אם האדם צריך לנסוע למקדש להקריב קורבנות במקום לזבוח אותם בחצרו הפרטי?
- באילו תקופות בהיסטוריה של עם ישראל נאסרו במות מחוץ למקדש? דברים י"ב מציע שני תנאים לאיסור: ירושת ארץ ישראל וביטחון מפני אויבים. מה הקשר בין השניים? איזה אור זה שופך על ההבנות האפשריות של הציווי? ראו מתי נאסרו במות?.
מטרת שנת השמיטה
מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד שרמב"ן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"ל מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"ם לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.
- האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה? לדוגמה אחת, ראו שיטת רלב"ג לגבי צרעת.
- האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?1
- במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו מטרת שנת השמיטה.
"הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"
דברים י״ב:ה' מדבר על "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י". בסופו של דבר מונח זה התפרש כמוסב על בית המקדש בירושלים. אך האם זה היה משמעות המונח כבר בתקופת משה? האם היו אפשרויות נוספות שהיו יכולות להיות "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י"?
- מתי ומדוע נבחרה ירושלים? האם זו הייתה בחירה של ה' או של דוד? אם ירושלים היא "הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י״י", מדוע התורה לא מזכירה אותה בשמה? להרחבה, ראו בחירת ירושלים.
- הקוראים שיודעים שבסופו של דבר בית המקדש נבנה בירושלים, נוטים להניח שזו הייתה האפשרות היחידה שאליה מתכוון ספר דברים. באילו מקרים אחרים הקורא ה"כל-יודע" מניח הנחות מסוימות לגבי הטקסט או הדמויות? לדוגמה אחת, ראו מטרת שליחת המרגלים של יהושע.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ראה.