Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Shelach/0/he"
m |
|||
Line 4: | Line 4: | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת שלח</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת שלח</h1> | ||
<category>מסלול המרגלים ודיווחם | <category>מסלול המרגלים ודיווחם | ||
− | <p> | + | <p>האם המרגלים באמת נסעו ממדבר צין עד לגבול הצפון של ישראל ובחנו את הערים החשובות, הביצורים ומקורות המים לאורך הדרך, ואז חזרו למשה, תוך פחות מארבעים יום?<br/><br/>אחר שרש"י <br/>אילו פסוקים תומכים בכל עמדה? אילו קשים?<br/>כיצד העמדות השונות שופכות אור על טבע חטא המרגלים בכללותו? כיצד הערכתנו על המרגלים יכולה להיות שונה אם שברון הייתה העיר היחידה בה ביקרה ולא רק תחנה אחת של רבים? מה זה משנה אם רק אחד או שניים מהמרגלים יתקלו בענקים או אם כולם היו עושים זאת? ראו המרגלים - לאן הלכו?</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li>בעוד ש<multilink><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">במדבר י"ג:כ"א-כ"ב, כ"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>asserts that the spies had Divine assistance which hastened  their pace and allowed them to explore the entire land, <multilink><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">במדבר י"ג:י"ז,כ"א- כ"ב</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink> claims that the spies scouted in pairs, dividing up the country between them.  Some modern scholars,<fn>ראו ר"י בן-נון, "<a href="http://herzogpress.herzog.ac.il/gilayon.asp?gilh=%D7%96&ktav=1&gil=7">משא אגג - חטא שאול בעמלק</a>", מגדים ז' (תשמ"ט) עמ' 53.</fn> in contrast, suggest that the spies scouted only the southern region of the land, as that would have been their first stop during the Conquest.</li> | + | <li>בעוד ש<multilink><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">במדבר י"ג:כ"א-כ"ב, כ"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>asserts that the spies had Divine assistance which hastened  their טוען כי למרגלים היה סיוע אלוקי שהאיץ את קצבם ואיפשר להם לחקור את הארץ כולה. נצי"ב טוען כי המרגלים צופו בזוגות וחילקו את המדינה ביניהם. לעומת זאת, כמה חוקרים מודרניים טוענים כי המרגלים סיירו רק את אזור הארץ, מכיוון שזו הייתה התחנה הראשונה שלהם במהלך הכיבוש.pace and allowed them to explore the entire land, <multilink><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">במדבר י"ג:י"ז,כ"א- כ"ב</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink> claims that the spies scouted in pairs, dividing up the country between them.  Some modern scholars,<fn>ראו ר"י בן-נון, "<a href="http://herzogpress.herzog.ac.il/gilayon.asp?gilh=%D7%96&ktav=1&gil=7">משא אגג - חטא שאול בעמלק</a>", מגדים ז' (תשמ"ט) עמ' 53.</fn> in contrast, suggest that the spies scouted only the southern region of the land, as that would have been their first stop during the Conquest.</li> |
<li>Which verses support each position? Which are difficult?</li> | <li>Which verses support each position? Which are difficult?</li> | ||
<li>How do the different positions shed light on the nature of the Spies' sin as a whole?  How might our evaluation of the spies differ if Chevron was the sole city visited rather than merely one stop of many?  What difference would it make if only one or two of the spies encountered the giants or if all of them did?  ראו <a href="The Spies – Where Did They Tour" data-aht="page">המרגלים – לאן הלכו?</a></li> | <li>How do the different positions shed light on the nature of the Spies' sin as a whole?  How might our evaluation of the spies differ if Chevron was the sole city visited rather than merely one stop of many?  What difference would it make if only one or two of the spies encountered the giants or if all of them did?  ראו <a href="The Spies – Where Did They Tour" data-aht="page">המרגלים – לאן הלכו?</a></li> | ||
Line 12: | Line 12: | ||
</category> | </category> | ||
<category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת" | <category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת" | ||
+ | <p>כאשר מתפלל למען האומה לאחר חטא המרגלים, משה מזכיר את תכונות ה ', כולל שהוא "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים". נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לעולם בנסיבות מסוימות, ה 'עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אמר מקבלים כל עונש.<br/><br/>האם הדבר הזה מבטא צדק א-לוהי? יתרה מזאת, מדוע משה יזכיר תכונה כזו כחלק מתחינה לסליחה? האם יש דרך לפרש את הביטוי כתכונה של רחמים?</p> | ||
<p>When praying for the nation after the sin of the spies, Moshe mentions the attributes of Hashem, including that He is "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים".  נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.</p> | <p>When praying for the nation after the sin of the spies, Moshe mentions the attributes of Hashem, including that He is "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים".  נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
Line 20: | Line 21: | ||
</category> | </category> | ||
<category>סיפורים סותרים | <category>סיפורים סותרים | ||
+ | <p>לאחר מכן מספרים מספר פרקים בתורה שנמצאו בשמות או בבמדיבר על ידי משה בדברים. לעתים קרובות חשבונות אלה נבדלים זה מזה בנקודות מפתח, ובמקרים מסוימים אף נראים סותרים זה את זה. איך נבין את הווריאציות?<br/><br/>השוו סיפורי המרגלים בפרשות Dig ודברים. אילו הבדלים אתה מציין? מהם המטרידים ביותר? איך אתה יכול להסביר אותם?<br/>יש פרשנים שמציעים שמשה, לעיתים, מכוון מחדש בכוונה את אירועי העבר כשסיפר להם את האומה בשנה הארבעים במטרה להתמודד בצורה הטובה ביותר עם הודעות הפרידה שלו. מה לדעתך סדר היום המרכזי של משה בספרו מחדש של סיפור המרגלים לדור החדש? איך זה יכול להסביר את הפערים?<br/>אחרים מציעים ששני הספרים פשוט יספרו את אותו הסיפור מנקודות מבט שונות. כך, בענייננו, ר 'מדן 2 מציע כי למרגלים הייתה משימה כפולה, הן משימת סיור צבאית והן משימת מדידות לקביעת נחלות שבטיות. למרות שדברים מתמקדים בראשון, בימדבר מדגיש את האחרון. כיצד יכולה גישה זו להסביר את הפערים בין החשבונות?<br/>אילו מהגישות לעיל אתה מעדיף? כיצד ניתן ליישם אותם על סיפורים אחרים? לפרטים, ראו סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים. לדוגמה מנות אחרות של חשבונות משתנים, ראו מינוי העוזרים של משה והבדלים בעשרת דברים בין שמות ודברים.</p> | ||
<p>Several episodes in Torah found in Shemot or Bemidbar are then also recounted by Moshe in Devarim.  Often these accounts differ on key points, and in some case even appear to contradict each other. How are we to understand the variations? </p> | <p>Several episodes in Torah found in Shemot or Bemidbar are then also recounted by Moshe in Devarim.  Often these accounts differ on key points, and in some case even appear to contradict each other. How are we to understand the variations? </p> | ||
<ul> | <ul> |
Version as of 11:05, 31 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת שלח
מסלול המרגלים ודיווחם
האם המרגלים באמת נסעו ממדבר צין עד לגבול הצפון של ישראל ובחנו את הערים החשובות, הביצורים ומקורות המים לאורך הדרך, ואז חזרו למשה, תוך פחות מארבעים יום?
אחר שרש"י
אילו פסוקים תומכים בכל עמדה? אילו קשים?
כיצד העמדות השונות שופכות אור על טבע חטא המרגלים בכללותו? כיצד הערכתנו על המרגלים יכולה להיות שונה אם שברון הייתה העיר היחידה בה ביקרה ולא רק תחנה אחת של רבים? מה זה משנה אם רק אחד או שניים מהמרגלים יתקלו בענקים או אם כולם היו עושים זאת? ראו המרגלים - לאן הלכו?
- בעוד שרש"יasserts that the spies had Divine assistance which hastened their טוען כי למרגלים היה סיוע אלוקי שהאיץ את קצבם ואיפשר להם לחקור את הארץ כולה. נצי"ב טוען כי המרגלים צופו בזוגות וחילקו את המדינה ביניהם. לעומת זאת, כמה חוקרים מודרניים טוענים כי המרגלים סיירו רק את אזור הארץ, מכיוון שזו הייתה התחנה הראשונה שלהם במהלך הכיבוש.pace and allowed them to explore the entire land, נצי"ב claims that the spies scouted in pairs, dividing up the country between them. Some modern scholars,1 in contrast, suggest that the spies scouted only the southern region of the land, as that would have been their first stop during the Conquest.
- Which verses support each position? Which are difficult?
- How do the different positions shed light on the nature of the Spies' sin as a whole? How might our evaluation of the spies differ if Chevron was the sole city visited rather than merely one stop of many? What difference would it make if only one or two of the spies encountered the giants or if all of them did? ראו המרגלים – לאן הלכו?
"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"
כאשר מתפלל למען האומה לאחר חטא המרגלים, משה מזכיר את תכונות ה ', כולל שהוא "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים". נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לעולם בנסיבות מסוימות, ה 'עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אמר מקבלים כל עונש.
האם הדבר הזה מבטא צדק א-לוהי? יתרה מזאת, מדוע משה יזכיר תכונה כזו כחלק מתחינה לסליחה? האם יש דרך לפרש את הביטוי כתכונה של רחמים?
When praying for the nation after the sin of the spies, Moshe mentions the attributes of Hashem, including that He is "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים". נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.
- כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי? Moreover, why would Moshe mention such an attribute as part of a plea for forgiveness? Is there any way to interpret the phrase as an attribute of mercy?
- מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?
- לדיון נרחב בנושא זה, ראו האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?
סיפורים סותרים
לאחר מכן מספרים מספר פרקים בתורה שנמצאו בשמות או בבמדיבר על ידי משה בדברים. לעתים קרובות חשבונות אלה נבדלים זה מזה בנקודות מפתח, ובמקרים מסוימים אף נראים סותרים זה את זה. איך נבין את הווריאציות?
השוו סיפורי המרגלים בפרשות Dig ודברים. אילו הבדלים אתה מציין? מהם המטרידים ביותר? איך אתה יכול להסביר אותם?
יש פרשנים שמציעים שמשה, לעיתים, מכוון מחדש בכוונה את אירועי העבר כשסיפר להם את האומה בשנה הארבעים במטרה להתמודד בצורה הטובה ביותר עם הודעות הפרידה שלו. מה לדעתך סדר היום המרכזי של משה בספרו מחדש של סיפור המרגלים לדור החדש? איך זה יכול להסביר את הפערים?
אחרים מציעים ששני הספרים פשוט יספרו את אותו הסיפור מנקודות מבט שונות. כך, בענייננו, ר 'מדן 2 מציע כי למרגלים הייתה משימה כפולה, הן משימת סיור צבאית והן משימת מדידות לקביעת נחלות שבטיות. למרות שדברים מתמקדים בראשון, בימדבר מדגיש את האחרון. כיצד יכולה גישה זו להסביר את הפערים בין החשבונות?
אילו מהגישות לעיל אתה מעדיף? כיצד ניתן ליישם אותם על סיפורים אחרים? לפרטים, ראו סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים. לדוגמה מנות אחרות של חשבונות משתנים, ראו מינוי העוזרים של משה והבדלים בעשרת דברים בין שמות ודברים.
Several episodes in Torah found in Shemot or Bemidbar are then also recounted by Moshe in Devarim. Often these accounts differ on key points, and in some case even appear to contradict each other. How are we to understand the variations?
- השוו סיפורי המרגלים בפרשות שלח ודברים. What differences do you note? Which are the most troubling? How might you explain them?
- Some commentators suggest that Moshe, at times, purposefully recasts past events when telling them to the nation in the fortieth year in order to best get across his farewell messages. What do you think is Moshe's main agenda in retelling the story of the Spies to the new generation? How might that account for the discrepancies?
- Others suggest that the two books simply tell the same story from different perspectives. Thus, in our case, ר' מדן2 suggests that the spies had a dual mission, both a military reconnaissance mission as well as a surveying mission to determine tribal inheritances. While Devarim focuses on the former, Bemidbar highlights the latter. How might this approach explain the discrepancies between the accounts?
- Which of the above approaches do you prefer? How might they be applied to other stories? לפרטים, ראו סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים. לדוגמאות אחרות of varying accounts, ראו מינוי העוזרים של משה והבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת שלח.