Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Shelach/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 12: Line 12:
 
</category>
 
</category>
 
<category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"
 
<category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"
<p>כאשר מתפלל למען האומה לאחר חטא המרגלים, משה מזכיר את תכונות ה ', כולל שהוא "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים". נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לעולם בנסיבות מסוימות, ה 'עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אמר מקבלים כל עונש.<br/><br/>האם הדבר הזה מבטא צדק א-לוהי? יתרה מזאת, מדוע משה יזכיר תכונה כזו כחלק מתחינה לסליחה? האם יש דרך לפרש את הביטוי כתכונה של רחמים?</p>
+
<p>בתפילתו למען בני ישראל&#160;לאחר חטא המרגלים, משה מזכיר את מידות ה' ומציין שהוא "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים". נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.</p>
<p>When praying for the nation after the sin of the spies, Moshe mentions the attributes of Hashem, including that He is "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים".&#160; נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li>כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי?&#160; Moreover, why would Moshe mention such an attribute as part of a plea for forgiveness?&#160; Is there any way to interpret the phrase as an attribute of mercy?</li>
+
<li>כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי?&#160;מדוע משה מזכיר מידה זו כחלק מתחינה לסליחה? האם יש דרך לפרש את הביטוי&#160;כמידת רחמים?&#160;</li>
 
<li>מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?</li>
 
<li>מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?</li>
 
<li>לדיון נרחב בנושא זה, ראו&#160;<a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a></li>
 
<li>לדיון נרחב בנושא זה, ראו&#160;<a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a></li>

Version as of 12:25, 31 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת שלח

מסלול המרגלים ודיווחם

האם המרגלים באמת נסעו ממדבר צין עד לגבול הצפון של ישראל ובחנו את הערים החשובות, הביצורים ומקורות המים לאורך הדרך, ואז חזרו למשה, תוך פחות מארבעים יום?

  • בעוד שרש"יבמדבר י"ג:כ"א-כ"ב, כ"האודות ר' שלמה יצחקי טוען שלמרגלים היה סיוע א-לוהי שזירז אותם ואפשר להם לסייר בכל הארץ, נצי"בבמדבר י"ג:י"ז,כ"א- כ"באודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין סובר שהמרגלים טיילו בזוגות וחילקו את הארץ ביניהם. חוקרים מודרניים,1 לעומת זאת, טוענים שהמרגלים סיירו רק בדרום הארץ, כי הם ידעו שזו תהיה התחנה הראשונה בכיבוש.
  • אילו פסוקים תומכים בכל עמדה? אילו קשים?
  • מה העמדות השונות מלמדות על טיבו של חטא המרגלים? האם חטא המרגלים ייראה לנו אחרת אם יתברר שחברון הייתה העיר היחידה בה ביקרו ולא רק תחנה אחת מבין רבות? האם החטא ייראה לנו אחרת אם רק אחד או שניים מהמרגלים נתקלו בענקים? ראו המרגלים – לאן הלכו?

"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"

בתפילתו למען בני ישראל לאחר חטא המרגלים, משה מזכיר את מידות ה' ומציין שהוא "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים". נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.

  • כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי? מדוע משה מזכיר מידה זו כחלק מתחינה לסליחה? האם יש דרך לפרש את הביטוי כמידת רחמים? 
  • מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?
  • לדיון נרחב בנושא זה, ראו האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?

סיפורים סותרים

לאחר מכן מספרים מספר פרקים בתורה שנמצאו בשמות או בבמדיבר על ידי משה בדברים. לעתים קרובות חשבונות אלה נבדלים זה מזה בנקודות מפתח, ובמקרים מסוימים אף נראים סותרים זה את זה. איך נבין את הווריאציות?

השוו סיפורי המרגלים בפרשות Dig ודברים. אילו הבדלים אתה מציין? מהם המטרידים ביותר? איך אתה יכול להסביר אותם?
יש פרשנים שמציעים שמשה, לעיתים, מכוון מחדש בכוונה את אירועי העבר כשסיפר להם את האומה בשנה הארבעים במטרה להתמודד בצורה הטובה ביותר עם הודעות הפרידה שלו. מה לדעתך סדר היום המרכזי של משה בספרו מחדש של סיפור המרגלים לדור החדש? איך זה יכול להסביר את הפערים?
אחרים מציעים ששני הספרים פשוט יספרו את אותו הסיפור מנקודות מבט שונות. כך, בענייננו, ר 'מדן 2 מציע כי למרגלים הייתה משימה כפולה, הן משימת סיור צבאית והן משימת מדידות לקביעת נחלות שבטיות. למרות שדברים מתמקדים בראשון, בימדבר מדגיש את האחרון. כיצד יכולה גישה זו להסביר את הפערים בין החשבונות?
אילו מהגישות לעיל אתה מעדיף? כיצד ניתן ליישם אותם על סיפורים אחרים? לפרטים, ראו סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים. לדוגמה מנות אחרות של חשבונות משתנים, ראו מינוי העוזרים של משה והבדלים בעשרת דברים בין שמות ודברים.

Several episodes in Torah found in Shemot or Bemidbar are then also recounted by Moshe in Devarim.  Often these accounts differ on key points, and in some case even appear to contradict each other. How are we to understand the variations? 

  • השוו סיפורי המרגלים בפרשות שלח ודברים. What differences do you note?  Which are the most troubling? How might you explain them?
  • Some commentators suggest that Moshe, at times, purposefully recasts past events when telling them to the nation in the fortieth year in order to best get across his farewell messages. What do you think is Moshe's main agenda in retelling the story of the Spies to the new generation?  How might that account for the discrepancies?
  • Others suggest that the two books simply tell the same story from different perspectives. Thus, in our case, ר' מדן2 suggests that the spies had a dual mission, both a military reconnaissance mission as well as a surveying mission to determine tribal inheritances.  While Devarim focuses on the former, Bemidbar highlights the latter.  How might this approach explain the discrepancies between the accounts? 
  • Which of the above approaches do you prefer?  How might they be applied to other stories?  לפרטים, ראו סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים.  לדוגמאות אחרות of varying accounts, ראו מינוי העוזרים של משה והבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת שלח.