Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Shelach/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(9 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת שלח</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת שלח</h1>
<category>The Spies' Route and Slander
+
<category>מסלול המרגלים ודיווחם
<p>Did the spies really travel from the Wilderness of Zin all the way to Israel's northern border, evaluating the country's main cities, fortifications, and water sources along the way, then return to Moshe, all in less than forty days?</p>
+
<p>האם המרגלים באמת נסעו ממדבר צין עד הגבול הצפוני של ארץ ישראל ובחנו את הערים החשובות, הביצורים, ומקורות המים לאורך הדרך, ואז חזרו למשה, תוך פחות מארבעים יום?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>While <multilink><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">במדבר י"ג:כ"א-כ"ב, כ"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>asserts that the spies had Divine assistance which hastened their pace and allowed them to explore the entire land, the&#160;<multilink><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">במדבר י"ג:י"ז,כ"א- כ"ב</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink> claims that the spies scouted in pairs, dividing up the country between them.&#160; Some modern scholars,<fn>See R. Yoel Bin-Nun, "<a href="http://herzogpress.herzog.ac.il/gilayon.asp?gilh=%D7%96&amp;ktav=1&amp;gil=7">משא אגג - חטא שאול בעמלק</a>", Megadim 7, p.53.</fn> in contrast, suggest that the spies scouted only the southern region of the land, as that would have been their first stop during the Conquest.</li>
+
<li>בעוד ש<multilink><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">במדבר י"ג:כ"א-כ"ב, כ"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> טוען שלמרגלים היה סיוע א-לוהי שזירז אותם ואפשר להם לסייר בכל הארץ,&#160;<multilink><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">במדבר י"ג:י"ז,כ"א- כ"ב</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink>&#160;סובר שהמרגלים טיילו בזוגות וחילקו את הארץ ביניהם. חוקרים מודרניים,<fn>ראו ר"י בן-נון, "<a href="http://herzogpress.herzog.ac.il/gilayon.asp?gilh=%D7%96&amp;ktav=1&amp;gil=7">משא אגג - חטא שאול בעמלק</a>", מגדים ז' (תשמ"ט) עמ' 53.</fn> לעומת זאת, טוענים שהמרגלים סיירו רק בדרום הארץ, כי הם ידעו שזו תהיה התחנה הראשונה בכיבוש.</li>
<li>Which verses support each position? Which are difficult?</li>
+
<li>אילו פסוקים תומכים בכל עמדה? אילו פסוקים סותרים אותן?</li>
<li>How do the different positions shed light on the nature of the Spies' sin as a whole?&#160; How might our evaluation of the spies differ if Chevron was the sole city visited rather than merely one stop of many?&#160; What difference would it make if only one or two of the spies encountered the giants or if all of them did?&#160; See <a href="The Spies – Where Did They Tour" data-aht="page">המרגלים – לאן הלכו?</a></li>
+
<li>מה העמדות השונות מלמדות על טיבו של חטא המרגלים? האם חטא המרגלים ייראה לנו אחרת אם יתברר שחברון הייתה העיר היחידה בה ביקרו, ולא רק תחנה אחת מבין רבות? האם החטא ייראה לנו אחרת אם רק אחד או שניים מהמרגלים נתקלו בענקים? ראו <a href="The Spies – Where Did They Tour" data-aht="page">המרגלים – לאן הלכו?</a></li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Sins of the Fathers
+
<category>"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"
<p>When praying for the nation after the sin of the spies, Moshe mentions the attributes of Hashem, including that He is "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים".&#160; The verse appears to suggest that, at least in certain circumstances, Hashem allows innocent children to be punished while their sinful parents go free.</p><ul>
+
<p>בתפילתו למען בני ישראל&#160;לאחר חטא המרגלים, משה מזכיר את מידות ה' ומציין שהוא "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים". נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.</p>
<li>How does such punishment manifest Divine justice?&#160; Moreover, why would Moshe mention such an attribute as part of a plea for forgiveness?&#160; Is there any way to interpret the phrase as an attribute of mercy?</li>
+
<ul>
<li>When, if ever, is collective punishment justified?&#160; Can the same reasoning apply to vicarious punishment?&#160; Does the fact that the verse speaks of punishment within the family make a difference?</li>
+
<li>כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי?&#160;מדוע משה מזכיר מידה זו כחלק מתחינה לסליחה? האם יש דרך לפרש את הביטוי&#160;כמידת רחמים?&#160;</li>
<li>For extensive discussion of the issue, see <a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a></li>
+
<li>מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה (vicarious)? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?</li>
 +
<li>לדיון נרחב בנושא זה, ראו&#160;<a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a></li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Contradictory Accounts
+
<category>סיפורים סותרים
<p>Several episodes in Torah found in Shemot or Bemidbar are then also recounted by Moshe in Devarim.&#160; Often these accounts differ on key points, and in some case even appear to contradict each other. How are we to understand the variations?&#160;</p><ul>
+
<p>סיפורים אחדים בספרי שמות ובמדבר מופיעים שוב בספר דברים.&#160;לעיתים קרובות קיימים הבדלים קריטיים בין הגרסאות, ובמקרים מסוימים הגרסאות אף סותרות זו את זו. איך ניתן להבין את ההבדלים?</p>
<li>Compare the stories of the Spies as narrated in both Parashat Shelach and Parashat Devarim. What differences do you note?&#160; Which are the most troubling? How might you explain them?</li>
+
<ul>
<li>Some commentators suggest that Moshe, at times, purposefully recasts past events when telling them to the nation in the fortieth year in order to best get across his farewell messages. What do you think is Moshe's main agenda in retelling the story of the Spies to the new generation?&#160; How might that account for the discrepancies?</li>
+
<li>השוו סיפורי המרגלים בפרשות שלח ודברים. אילו הבדלים אתם מזהים? אילו מהם המטרידים ביותר? איך ניתן להסביר אותם?</li>
<li>Others suggest that the two books simply tell the same story from different perspectives. Thus, in our case, R. Medan<fn>See R. Yaacov Medan, "<a href="http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/mega10_medan.pdf">בכייה לשעה ובכייה לדורות</a>"&#8206;, Megadim 10 (1990): 21-37.</fn> suggests that the spies had a dual mission, both a military reconnaissance mission as well as a surveying mission to determine tribal inheritances.&#160; While Devarim focuses on the former, Bemidbar highlights the latter.&#160; How might this approach explain the discrepancies between the accounts?&#160;</li>
+
<li>יש פרשנים שמציעים שבנאומו בשנת הארבעים, משה משנה את הסיפורים בכוונה כדי שהם יעבירו את המסר שהוא רוצה. מה לדעתכם הייתה המטרה המרכזית של משה כשסיפר את סיפור המרגלים לדור החדש? איך זה יכול להסביר את הפערים בין הגרסאות?</li>
<li>Which of the above approaches do you prefer?&#160; How might they be applied to other stories?&#160; For details, see <a href="The Story of the Spies in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים</a>.&#160; For some other examples of varying accounts, see&#160;<a href="Appointing Moshe's Assistants" data-aht="page">מינוי העוזרים של משה</a> and&#160;<a href="Decalogue Differences Between Shemot and Devarim" data-aht="page">הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים</a>.</li>
+
<li>פרשנים אחרים מציעים ששתי הגרסאות מספרות את אותו הסיפור מנקודות מבט שונות. כך, בנושא שלנו, ר' מדן<fn>ראו ר"י מדן, "<a href="http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/mega10_medan.pdf">בכייה לשעה ובכייה לדורות</a>"&#8206;, מגדים י' (תש"נ): עמ' 37-21.</fn>&#160;מציע כי למרגלים היו שתי משימות: סיור צבאי וגם סקירת הארץ ומדידתה לצורך קביעת הנחלות השבטיות. ספר דברים מתמקד בראשון, ואילו ספר במדבר מדגיש את האחרון. כיצד יכולה גישה זו להסביר את הפערים בין הגרסאות?</li>
 +
<li>איזו גישה אתם מעדיפים? כיצד ניתן ליישם אותה בסיפורים אחרים? לפרטים, ראו <a href="The Story of the Spies in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים</a>.&#160; לדוגמאות אחרות לסיפורים עם גרסאות שונות, ראו <a href="Appointing Moshe's Assistants" data-aht="page">מינוי העוזרים של משה</a> ו<a href="Decalogue Differences Between Shemot and Devarim" data-aht="page">הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Shelach/TopicList" data-aht="page">Parashat Shelach Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Shelach/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת שלח</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 00:54, 13 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת שלח

מסלול המרגלים ודיווחם

האם המרגלים באמת נסעו ממדבר צין עד הגבול הצפוני של ארץ ישראל ובחנו את הערים החשובות, הביצורים, ומקורות המים לאורך הדרך, ואז חזרו למשה, תוך פחות מארבעים יום?

  • בעוד שרש"יבמדבר י"ג:כ"א-כ"ב, כ"האודות ר' שלמה יצחקי טוען שלמרגלים היה סיוע א-לוהי שזירז אותם ואפשר להם לסייר בכל הארץ, נצי"בבמדבר י"ג:י"ז,כ"א- כ"באודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין סובר שהמרגלים טיילו בזוגות וחילקו את הארץ ביניהם. חוקרים מודרניים,1 לעומת זאת, טוענים שהמרגלים סיירו רק בדרום הארץ, כי הם ידעו שזו תהיה התחנה הראשונה בכיבוש.
  • אילו פסוקים תומכים בכל עמדה? אילו פסוקים סותרים אותן?
  • מה העמדות השונות מלמדות על טיבו של חטא המרגלים? האם חטא המרגלים ייראה לנו אחרת אם יתברר שחברון הייתה העיר היחידה בה ביקרו, ולא רק תחנה אחת מבין רבות? האם החטא ייראה לנו אחרת אם רק אחד או שניים מהמרגלים נתקלו בענקים? ראו המרגלים – לאן הלכו?

"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"

בתפילתו למען בני ישראל לאחר חטא המרגלים, משה מזכיר את מידות ה' ומציין שהוא "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים". נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.

  • כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי? מדוע משה מזכיר מידה זו כחלק מתחינה לסליחה? האם יש דרך לפרש את הביטוי כמידת רחמים? 
  • מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה (vicarious)? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?
  • לדיון נרחב בנושא זה, ראו האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?

סיפורים סותרים

סיפורים אחדים בספרי שמות ובמדבר מופיעים שוב בספר דברים. לעיתים קרובות קיימים הבדלים קריטיים בין הגרסאות, ובמקרים מסוימים הגרסאות אף סותרות זו את זו. איך ניתן להבין את ההבדלים?

  • השוו סיפורי המרגלים בפרשות שלח ודברים. אילו הבדלים אתם מזהים? אילו מהם המטרידים ביותר? איך ניתן להסביר אותם?
  • יש פרשנים שמציעים שבנאומו בשנת הארבעים, משה משנה את הסיפורים בכוונה כדי שהם יעבירו את המסר שהוא רוצה. מה לדעתכם הייתה המטרה המרכזית של משה כשסיפר את סיפור המרגלים לדור החדש? איך זה יכול להסביר את הפערים בין הגרסאות?
  • פרשנים אחרים מציעים ששתי הגרסאות מספרות את אותו הסיפור מנקודות מבט שונות. כך, בנושא שלנו, ר' מדן2 מציע כי למרגלים היו שתי משימות: סיור צבאי וגם סקירת הארץ ומדידתה לצורך קביעת הנחלות השבטיות. ספר דברים מתמקד בראשון, ואילו ספר במדבר מדגיש את האחרון. כיצד יכולה גישה זו להסביר את הפערים בין הגרסאות?
  • איזו גישה אתם מעדיפים? כיצד ניתן ליישם אותה בסיפורים אחרים? לפרטים, ראו סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים.  לדוגמאות אחרות לסיפורים עם גרסאות שונות, ראו מינוי העוזרים של משה והבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת שלח.