Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Shelach/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(2 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת שלח</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת שלח</h1>
 
<category>מסלול המרגלים ודיווחם
 
<category>מסלול המרגלים ודיווחם
<p>האם המרגלים באמת נסעו ממדבר צין עד לגבול הצפון של ישראל ובחנו את הערים החשובות, הביצורים ומקורות המים לאורך הדרך, ואז חזרו למשה, תוך פחות מארבעים יום?</p>
+
<p>האם המרגלים באמת נסעו ממדבר צין עד הגבול הצפוני של ארץ ישראל ובחנו את הערים החשובות, הביצורים, ומקורות המים לאורך הדרך, ואז חזרו למשה, תוך פחות מארבעים יום?</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>בעוד ש<multilink><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">במדבר י"ג:כ"א-כ"ב, כ"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> טוען שלמרגלים היה סיוע א-לוהי שזירז אותם ואפשר להם לסייר בכל הארץ,&#160;<multilink><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">במדבר י"ג:י"ז,כ"א- כ"ב</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink>&#160;סובר שהמרגלים טיילו בזוגות וחילקו את הארץ ביניהם. חוקרים מודרניים,<fn>ראו ר"י בן-נון, "<a href="http://herzogpress.herzog.ac.il/gilayon.asp?gilh=%D7%96&amp;ktav=1&amp;gil=7">משא אגג - חטא שאול בעמלק</a>", מגדים ז' (תשמ"ט) עמ' 53.</fn> לעומת זאת, טוענים שהמרגלים סיירו רק בדרום הארץ, כי הם ידעו שזו תהיה התחנה הראשונה בכיבוש.</li>
 
<li>בעוד ש<multilink><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar13-21-2225" data-aht="source">במדבר י"ג:כ"א-כ"ב, כ"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> טוען שלמרגלים היה סיוע א-לוהי שזירז אותם ואפשר להם לסייר בכל הארץ,&#160;<multilink><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">במדבר י"ג:י"ז,כ"א- כ"ב</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink>&#160;סובר שהמרגלים טיילו בזוגות וחילקו את הארץ ביניהם. חוקרים מודרניים,<fn>ראו ר"י בן-נון, "<a href="http://herzogpress.herzog.ac.il/gilayon.asp?gilh=%D7%96&amp;ktav=1&amp;gil=7">משא אגג - חטא שאול בעמלק</a>", מגדים ז' (תשמ"ט) עמ' 53.</fn> לעומת זאת, טוענים שהמרגלים סיירו רק בדרום הארץ, כי הם ידעו שזו תהיה התחנה הראשונה בכיבוש.</li>
<li>אילו פסוקים תומכים בכל עמדה? אילו קשים?</li>
+
<li>אילו פסוקים תומכים בכל עמדה? אילו פסוקים סותרים אותן?</li>
<li>מה העמדות השונות מלמדות על טיבו של חטא המרגלים? האם חטא המרגלים ייראה לנו אחרת אם יתברר שחברון הייתה העיר היחידה בה ביקרו ולא רק תחנה אחת מבין רבות? האם החטא ייראה לנו אחרת אם רק אחד או שניים מהמרגלים נתקלו בענקים? ראו <a href="The Spies – Where Did They Tour" data-aht="page">המרגלים – לאן הלכו?</a></li>
+
<li>מה העמדות השונות מלמדות על טיבו של חטא המרגלים? האם חטא המרגלים ייראה לנו אחרת אם יתברר שחברון הייתה העיר היחידה בה ביקרו, ולא רק תחנה אחת מבין רבות? האם החטא ייראה לנו אחרת אם רק אחד או שניים מהמרגלים נתקלו בענקים? ראו <a href="The Spies – Where Did They Tour" data-aht="page">המרגלים – לאן הלכו?</a></li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
Line 15: Line 15:
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי?&#160;מדוע משה מזכיר מידה זו כחלק מתחינה לסליחה? האם יש דרך לפרש את הביטוי&#160;כמידת רחמים?&#160;</li>
 
<li>כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי?&#160;מדוע משה מזכיר מידה זו כחלק מתחינה לסליחה? האם יש דרך לפרש את הביטוי&#160;כמידת רחמים?&#160;</li>
<li>מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?</li>
+
<li>מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה (vicarious)? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?</li>
 
<li>לדיון נרחב בנושא זה, ראו&#160;<a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a></li>
 
<li>לדיון נרחב בנושא זה, ראו&#160;<a href="Are Children Punished for Parents' Sins" data-aht="page">האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?</a></li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>סיפורים סותרים
 
<category>סיפורים סותרים
<p><br/><br/><br/><br/></p>
+
<p>סיפורים אחדים בספרי שמות ובמדבר מופיעים שוב בספר דברים.&#160;לעיתים קרובות קיימים הבדלים קריטיים בין הגרסאות, ובמקרים מסוימים הגרסאות אף סותרות זו את זו. איך ניתן להבין את ההבדלים?</p>
<p>מספר סיפורים מספרי שמות ובמדבר מופיעים שוב בספר דברים.&#160;לעיתים קרובות קיימים הבדלים קריטיים בין הגרסאות, ובמקרים מסוימים הגרסאות אף סותרות זו את זו. איך ניתן להבין את ההבדלים?</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>השוו סיפורי המרגלים בפרשות שלח ודברים. אילו הבדלים אתם מזהים? אילו מהם המטרידים ביותר? איך ניתן להסביר אותם?</li>
 
<li>השוו סיפורי המרגלים בפרשות שלח ודברים. אילו הבדלים אתם מזהים? אילו מהם המטרידים ביותר? איך ניתן להסביר אותם?</li>
 
<li>יש פרשנים שמציעים שבנאומו בשנת הארבעים, משה משנה את הסיפורים בכוונה כדי שהם יעבירו את המסר שהוא רוצה. מה לדעתכם הייתה המטרה המרכזית של משה כשסיפר את סיפור המרגלים לדור החדש? איך זה יכול להסביר את הפערים בין הגרסאות?</li>
 
<li>יש פרשנים שמציעים שבנאומו בשנת הארבעים, משה משנה את הסיפורים בכוונה כדי שהם יעבירו את המסר שהוא רוצה. מה לדעתכם הייתה המטרה המרכזית של משה כשסיפר את סיפור המרגלים לדור החדש? איך זה יכול להסביר את הפערים בין הגרסאות?</li>
<li>אחרים מציעים ששתי הגרסאות מספרות את אותו הסיפור מנקודות מבט שונות. כך, בנושא שלנו, ר' מדן<fn>ראו ר"י מדן, "<a href="http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/mega10_medan.pdf">בכייה לשעה ובכייה לדורות</a>"&#8206;, מגדים י' (תש"נ): עמ' 37-21.</fn>&#160;מציע כי למרגלים היו שתי משימות: סיור צבאי ומדידה לצורך קביעת הנחלות השבטיות. ספר דברים מתמקד בראשון, ואילו ספר במדבר מדגיש את האחרון. כיצד יכולה גישה זו להסביר את הפערים בין הגרסאות?</li>
+
<li>פרשנים אחרים מציעים ששתי הגרסאות מספרות את אותו הסיפור מנקודות מבט שונות. כך, בנושא שלנו, ר' מדן<fn>ראו ר"י מדן, "<a href="http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/mega10_medan.pdf">בכייה לשעה ובכייה לדורות</a>"&#8206;, מגדים י' (תש"נ): עמ' 37-21.</fn>&#160;מציע כי למרגלים היו שתי משימות: סיור צבאי וגם סקירת הארץ ומדידתה לצורך קביעת הנחלות השבטיות. ספר דברים מתמקד בראשון, ואילו ספר במדבר מדגיש את האחרון. כיצד יכולה גישה זו להסביר את הפערים בין הגרסאות?</li>
<li>את אילו גישות אתם מעדיפים? כיצד ניתן ליישם אותן על סיפורים אחרים? לפרטים, ראו <a href="The Story of the Spies in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים</a>.&#160; לדוגמאות אחרות של סיפורים עם גרסאות שונות, ראו <a href="Appointing Moshe's Assistants" data-aht="page">מינוי העוזרים של משה</a> ו<a href="Decalogue Differences Between Shemot and Devarim" data-aht="page">הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים</a>.</li>
+
<li>איזו גישה אתם מעדיפים? כיצד ניתן ליישם אותה בסיפורים אחרים? לפרטים, ראו <a href="The Story of the Spies in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים</a>.&#160; לדוגמאות אחרות לסיפורים עם גרסאות שונות, ראו <a href="Appointing Moshe's Assistants" data-aht="page">מינוי העוזרים של משה</a> ו<a href="Decalogue Differences Between Shemot and Devarim" data-aht="page">הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 00:54, 13 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת שלח

מסלול המרגלים ודיווחם

האם המרגלים באמת נסעו ממדבר צין עד הגבול הצפוני של ארץ ישראל ובחנו את הערים החשובות, הביצורים, ומקורות המים לאורך הדרך, ואז חזרו למשה, תוך פחות מארבעים יום?

  • בעוד שרש"יבמדבר י"ג:כ"א-כ"ב, כ"האודות ר' שלמה יצחקי טוען שלמרגלים היה סיוע א-לוהי שזירז אותם ואפשר להם לסייר בכל הארץ, נצי"בבמדבר י"ג:י"ז,כ"א- כ"באודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין סובר שהמרגלים טיילו בזוגות וחילקו את הארץ ביניהם. חוקרים מודרניים,1 לעומת זאת, טוענים שהמרגלים סיירו רק בדרום הארץ, כי הם ידעו שזו תהיה התחנה הראשונה בכיבוש.
  • אילו פסוקים תומכים בכל עמדה? אילו פסוקים סותרים אותן?
  • מה העמדות השונות מלמדות על טיבו של חטא המרגלים? האם חטא המרגלים ייראה לנו אחרת אם יתברר שחברון הייתה העיר היחידה בה ביקרו, ולא רק תחנה אחת מבין רבות? האם החטא ייראה לנו אחרת אם רק אחד או שניים מהמרגלים נתקלו בענקים? ראו המרגלים – לאן הלכו?

"פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת"

בתפילתו למען בני ישראל לאחר חטא המרגלים, משה מזכיר את מידות ה' ומציין שהוא "פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים". נראה כי הפסוק "פֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עָל בָּנִים" מרמז כי לפחות בנסיבות מסוימות, ה' עצמו מעניש ילדים חפים מפשע בזמן שהוריהם החוטאים אינם מקבלים כל עונש.

  • כיצד דבר זה מבטא צדק א-לוהי? מדוע משה מזכיר מידה זו כחלק מתחינה לסליחה? האם יש דרך לפרש את הביטוי כמידת רחמים? 
  • מתי, אם בכלל, עונש קולקטיבי מוצדק? האם אותו נימוק יכול לחול גם על ענישה עקיפה (vicarious)? האם העובדה שהפסוק מדבר דווקא על ענישה בתוך המשפחה מהווה הבדל כלשהו?
  • לדיון נרחב בנושא זה, ראו האם ה' פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים?

סיפורים סותרים

סיפורים אחדים בספרי שמות ובמדבר מופיעים שוב בספר דברים. לעיתים קרובות קיימים הבדלים קריטיים בין הגרסאות, ובמקרים מסוימים הגרסאות אף סותרות זו את זו. איך ניתן להבין את ההבדלים?

  • השוו סיפורי המרגלים בפרשות שלח ודברים. אילו הבדלים אתם מזהים? אילו מהם המטרידים ביותר? איך ניתן להסביר אותם?
  • יש פרשנים שמציעים שבנאומו בשנת הארבעים, משה משנה את הסיפורים בכוונה כדי שהם יעבירו את המסר שהוא רוצה. מה לדעתכם הייתה המטרה המרכזית של משה כשסיפר את סיפור המרגלים לדור החדש? איך זה יכול להסביר את הפערים בין הגרסאות?
  • פרשנים אחרים מציעים ששתי הגרסאות מספרות את אותו הסיפור מנקודות מבט שונות. כך, בנושא שלנו, ר' מדן2 מציע כי למרגלים היו שתי משימות: סיור צבאי וגם סקירת הארץ ומדידתה לצורך קביעת הנחלות השבטיות. ספר דברים מתמקד בראשון, ואילו ספר במדבר מדגיש את האחרון. כיצד יכולה גישה זו להסביר את הפערים בין הגרסאות?
  • איזו גישה אתם מעדיפים? כיצד ניתן ליישם אותה בסיפורים אחרים? לפרטים, ראו סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים.  לדוגמאות אחרות לסיפורים עם גרסאות שונות, ראו מינוי העוזרים של משה והבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת שלח.