Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Shemini/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת שמיני</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת שמיני</h1>
 
<category>מות נדב ואביהוא
 
<category>מות נדב ואביהוא
<p>After describing the eighth day of the consecration of the Mishkan, Parashat Shemini records the tragic deaths of Nadav and Avihu, who were consumed by heavenly fire while offering incense. Commentators struggle to understand what was so terrible about their deed that it warranted such a severe punishment. ראו <a href="Why Were Nadav and Avihu Killed" data-aht="page">למה נהרגו נדב ואביהוא?</a>.</p>
+
<p>לאחר שמתואר היום השמיני לחנוכת המשכן, פרשת שמיני מספרת על מקרי המוות הטרגיים של נדב ואביהוא&#160;אשר נשרפו באש אלוהית תוך שהם&#160;מקטירים קטורת. הפרשנים מתקשים להבין מה היה כל כך נורא במעשיהם אשר הצדיק עונש כה חמור. ראו <a href="Why Were Nadav and Avihu Killed" data-aht="page">למה נהרגו נדב ואביהוא?</a>.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>הרבה מציעים<fn>ראו לדוגמא <multilink><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> ו<multilink><a href="SefornoVayikra10-1" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>.</fn> that even if the brothers had positive intentions, they were punished for violating proper protocol. <multilink><a href="RSRHirschVayikra10-1" data-aht="source">רש״ר הירש</a><a href="RSRHirschVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י׳:א׳</a><a href="R. Samson Raphael Hirsch" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink>, thus, writes that though Nadav and Avihu desired to get close to Hashem, "בעבודת הקרבנות אין מקום לשרירותיות סובייקטיבית... ניתן להשיג [קרבת א-לוהים] רק על ידי שמיעה בקול ה׳ וקבלת עול מצוותיו". What are the dangers of subjective worship? Why might R. Hirsch, specifically, have been concerned about this?</li>
+
<li>הרבה מציעים<fn>ראו לדוגמא <multilink><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> ו<multilink><a href="SefornoVayikra10-1" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>.</fn> שגם אם כוונת האחים הייתה חיובית, עונשם בא על הפרת הנהלים שנקבעו. רש״ר הירש, מפרש בכיוון זה וטוען שאף על פי שנדב ואביהוא רצו להתקרב לה', "בעבודת הקרבנות אין מקום לשרירותיות סובייקטיבית ... ניתן להשיג [קרבת א-לוהים] רק על ידי שמיעה בקול ה׳ וקבלת עול מצוותיו". מהן הסכנות שבפולחן אישי? מדוע רש"ר הירש, באופן ספציפי, היה מודאג מכך במיוחד?</li>
<li>לפי הבנת <multilink><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">ויקרא י':א'-ב'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> בסיפור,<fn>זה הכיוון הכללי של דבריו, למרות שהדבר אינו כל כך מפורש בהם.</fn> it is possible that the deaths were&#160; not a punishment, but rather a "תאונת עבודה". לפי זה, נדב ואביהוא were in the wrong place at the wrong time and suffered the natural consequences. Are there "chance accidents", or must everything that occurs in the world be directly attributed to God and viewed in terms of reward and punishment?</li>
+
<li>לפי הבנת <multilink><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">ויקרא י':א'-ב'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>&#160;את הסיפור,<fn>זה הכיוון הכללי של דבריו, למרות שהדבר אינו כל כך מפורש בהם.</fn> יתכן שהמוות לא היה עונש, אלא "תאונת עבודה". לפי זה, נדב ואביהוא היו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון ונפגעו באופן מקרי. האם ישנן "תאונות מקריות", או שמא&#160;יש לייחס ישירות לא-לוהים את כל המתרחש בעולם ולהתייחס אליו אך ורק במונחים של שכר ועונש?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>You Are What You Eat?
+
<category>אתה זה מה שאתה אוכל?
 
<ul>
 
<ul>
<li>המפרשים נחלקו בשאלת האם <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">חוקי כשרות</a> ניתנו בגלל יתרונותיהם החומריות או הרוחניות.&#160;<multilink><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra11-3" data-aht="source">ויקרא י"א:ג'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> maintains that their purpose is purely utilitarian, and they serve to ensure the health of the nation. בעל <multilink><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">ויקרא דרוש י'</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink> מתנגד בחריפות לרעיון that a commandment would be instituted for such mundane reasons, claiming that all mitzvot must serve to help man perfect his nature. Do you agree?</li>
+
<li>המפרשים נחלקו בשאלת האם <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">חוקי כשרות</a> ניתנו בגלל יתרונותיהם החומריים או הרוחניים.&#160;<multilink><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra11-3" data-aht="source">ויקרא י"א:ג'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> גורס כי מטרתם היא תועלתנית בלבד, והם משמשים להבטיח את בריאות האומה. בעל <multilink><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">ויקרא דרוש י'</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink> מתנגד בחריפות לרעיון כי מצווה&#160;תינתן מסיבות כה ארציות, וטוען שכל המצוות צריכות לעזור לאדם לשפר את עצמיותו. האם אתם מסכימים לכך?</li>
<li><multilink><a href="RambanVayikra11-13" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra11-13" data-aht="source">ויקרא י"א:י"ג</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> suggests that since what you eat affects who you are, Hashem prohibited predatory animals and birds from consumption, lest man, too, become a beast of prey. Is this convincing?&#160; Does the food one consumes really affect one's character?</li>
+
<li><multilink><a href="RambanVayikra11-13" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra11-13" data-aht="source">ויקרא י"א:י"ג</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מציע שמאחר שמה שאתה אוכל משפיע על מי שאתה, ה' אסר על אכילת חיות טורפות, שמא גם האדם יהפוך לחיית טרף. האם זה משכנע? האם האוכל שאוכלים באמת משפיע על אופיו של האדם?</li>
<li><multilink><a href="HaMishtadelVayikra11-1" data-aht="source">שד"ל</a><a href="HaMishtadelVayikra11-1" data-aht="source">המשתדל ויקרא י"א:א'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>&#160;asserts that another goal of the laws is to distance Israel from other nations. Besides marking the nation as unique, the dietary restrictions limit socialization. Does the Torah advocate for isolationism? If so, is this limited to the religious sphere, or also to cultural and social interactions?&#160; ראו <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">מטרת חוקי כשרות</a> ו<a href="A Nation that Dwells Alone" data-aht="page">"הן עם לבדד ישכן"</a>.</li>
+
<li><multilink><a href="HaMishtadelVayikra11-1" data-aht="source">שד"ל</a><a href="HaMishtadelVayikra11-1" data-aht="source">המשתדל ויקרא י"א:א'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>&#160;טוען שמטרה נוספת של החוקים היא להרחיק את עם ישראל מעמים אחרים. מלבד סימון האומה כייחודית,&#160;האיסורים התזונתיים מגבילים את יכולת ההתערות בתוך עמים זרים. האם התורה דוגלת בבידוד של עם ישראל? אם כן, האם זה מוגבל לתחום הדתי, או גם לאינטראקציות תרבותיות וחברתיות? ראו <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">מטרת חוקי כשרות</a> ו<a href="A Nation that Dwells Alone" data-aht="page">"הן עם לבדד ישכן"</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 01:50, 23 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת שמיני

מות נדב ואביהוא

לאחר שמתואר היום השמיני לחנוכת המשכן, פרשת שמיני מספרת על מקרי המוות הטרגיים של נדב ואביהוא אשר נשרפו באש אלוהית תוך שהם מקטירים קטורת. הפרשנים מתקשים להבין מה היה כל כך נורא במעשיהם אשר הצדיק עונש כה חמור. ראו למה נהרגו נדב ואביהוא?.

  • הרבה מציעים1 שגם אם כוונת האחים הייתה חיובית, עונשם בא על הפרת הנהלים שנקבעו. רש״ר הירש, מפרש בכיוון זה וטוען שאף על פי שנדב ואביהוא רצו להתקרב לה', "בעבודת הקרבנות אין מקום לשרירותיות סובייקטיבית ... ניתן להשיג [קרבת א-לוהים] רק על ידי שמיעה בקול ה׳ וקבלת עול מצוותיו". מהן הסכנות שבפולחן אישי? מדוע רש"ר הירש, באופן ספציפי, היה מודאג מכך במיוחד?
  • לפי הבנת רשב"םויקרא י':א'-ב'אודות ר' שמואל בן מאיר את הסיפור,2 יתכן שהמוות לא היה עונש, אלא "תאונת עבודה". לפי זה, נדב ואביהוא היו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון ונפגעו באופן מקרי. האם ישנן "תאונות מקריות", או שמא יש לייחס ישירות לא-לוהים את כל המתרחש בעולם ולהתייחס אליו אך ורק במונחים של שכר ועונש?

אתה זה מה שאתה אוכל?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת שמיני.