Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Shemini/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Copy from /en)
 
m (Text replacement - "Seforno" to "Sforno")
 
(7 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 2: Line 2:
  
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
<h1></h1>
+
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת שמיני</h1>
<category>The Deaths of Nadav and Avihu
+
<category>מות נדב ואביהוא
<p>After describing the eighth day of the consecration of the Mishkan, Parashat Shemini records the tragic deaths of Nadav and Avihu, who were consumed by heavenly fire while offering incense. Commentators struggle to understand what was so terrible about their deed that it warranted such a severe punishment. See <a href="Why Were Nadav and Avihu Killed" data-aht="page">Why Were Nadav and Avihu Killed</a>.</p>
+
<p>לאחר תיאור היום השמיני לחנוכת המשכן, פרשת שמיני מספרת על מותם הטרגי של נדב ואביהוא&#160;אשר נשרפו באש א-לוהית תוך שהם&#160;מקטירים קטורת. הפרשנים מתקשים להבין מה היה כל כך נורא במעשיהם אשר הצדיק עונש כה חמור. ראו <a href="Why Were Nadav and Avihu Killed" data-aht="page">למה נהרגו נדב ואביהוא?</a>.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Many<fn>See, for example, <multilink><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">R. Yosef Bekhor Shor</a><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">Vayikra 10:1</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">About R. Yosef Bekhor Shor</a></multilink> and <multilink><a href="SefornoVayikra10-1" data-aht="source">Seforno</a><a href="SefornoVayikra10-1" data-aht="source">Vayikra 10:1</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">About R. Ovadyah Seforno</a></multilink>.</fn> suggest that even if the brothers had positive intentions, they were punished for violating proper protocol. <multilink><a href="#" data-aht="source">R. S"R Hirsch</a></multilink>, thus, writes that though Nadav and Avihu desired to get close to Hashem, "in the sacrificial service there is no room for subjectivity... [closeness] will not be achieved except via listening to God". What are the dangers of subjective worship? Why might R. Hirsch, specifically, have been concerned about this?</li>
+
<li>הרבה מציעים<fn>ראו לדוגמא <multilink><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> ו<multilink><a href="SfornoVayikra10-1" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SfornoVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Ovadyah Sforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>.</fn> שגם אם כוונת האחים הייתה חיובית, עונשם בא על הפרת הנהלים שנקבעו. <multilink><a href="RSRHirschVayikra10-1" data-aht="source">רש״ר הירש</a><a href="RSRHirschVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י׳:א׳</a><a href="R. Samson Raphael Hirsch" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink>, מפרש בכיוון זה וטוען שאף על פי שנדב ואביהוא רצו להתקרב לה', "בעבודת הקרבנות אין מקום לשרירותיות סובייקטיבית ... ניתן להשיג [קרבת א-לוהים] רק על ידי שמיעה בקול ה׳ וקבלת עול מצוותיו". מהן הסכנות שבפולחן אישי? מדוע רש"ר הירש, באופן ספציפי, היה מודאג מכך במיוחד?</li>
<li>According to <multilink><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">Rashbam</a><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">Vayikra 10:1-2</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink>'s reading of the story,<fn>This is the general direction of his comments, but he does not state this explicitly.</fn> it is possible that the deaths were not a punishment, but rather a "work accident". According to this, Nadav and Avihu were in the wrong place at the wrong time and suffered the natural consequences. Are there "chance accidents", or must everything that occurs in the world be directly attributed to God and viewed in terms of reward and punishment?</li>
+
<li>לפי הבנת <multilink><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">ויקרא י':א'-ב'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>&#160;את הסיפור,<fn>זה הכיוון הכללי של דבריו, למרות שהדבר אינו כל כך מפורש בהם.</fn> ייתכן שהמוות לא היה עונש, אלא "תאונת עבודה". לפי זה, נדב ואביהוא היו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון ונפגעו באופן מקרי. האם ישנן "תאונות מקריות", או שמא&#160;יש לייחס ישירות לא-לוהים את כל המתרחש בעולם ולהתייחס אליו אך ורק במונחים של שכר ועונש?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>You Are What You Eat?
+
<category>אתה זה מה שאתה אוכל?
 
<ul>
 
<ul>
<li>Commentators debate whether the <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">Laws of Kashrut</a> were instituted for their physical or spiritual benefits.&#160;<multilink><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">Rashbam</a><a href="RashbamVayikra11-3" data-aht="source">Vayikra 11:3</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink> maintains that their purpose is purely utilitarian, and they serve to ensure the health of the nation. <multilink><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">Akeidat Yitzchak </a><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">Vayikra Derush 10</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">About R. Yitzchak Arama</a></multilink>vehemently disagrees that a commandment would be instituted for such mundane reasons, claiming that all mitzvot must serve to help man perfect his nature. Do you agree?</li>
+
<li>המפרשים נחלקו בשאלת האם <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">חוקי כשרות</a> ניתנו בגלל יתרונותיהם החומריים או הרוחניים.&#160;<multilink><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra11-3" data-aht="source">ויקרא י"א:ג'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> גורס כי מטרתם היא תועלתנית בלבד, והם משמשים להבטיח את בריאות האומה. בעל <multilink><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchakVayikraDerush10" data-aht="source">ויקרא דרוש י'</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink> מתנגד בחריפות לרעיון כי מצווה&#160;תינתן מסיבות כה ארציות, וטוען שכל המצוות צריכות לעזור לאדם לשפר את אופיו וטבעו. האם אתם מסכימים לכך?</li>
<li><multilink><a href="RambanVayikra11-13" data-aht="source">Ramban</a><a href="RambanVayikra11-13" data-aht="source">Vayikra 11:13</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About R. Moshe b. Nachman</a></multilink> suggests that since what you eat affects who you are, Hashem prohibited predatory animals and birds from consumption, lest man, too, become a beast of prey. Is this convincing?&#160; Does the food one consumes really affect one's character?</li>
+
<li><multilink><a href="RambanVayikra11-13" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra11-13" data-aht="source">ויקרא י"א:י"ג</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מציע שמאחר שמה שאוכלים משפיע על תכונות האדם, ה' אסר על אכילת חיות טורפות, שמא גם האדם יהפוך לחיית טרף. האם זה משכנע? האם האוכל שאוכלים באמת משפיע על אופיו של האדם?</li>
<li><multilink><a href="HaMishtadelVayikra11-1" data-aht="source">Shadal</a><a href="HaMishtadelVayikra11-1" data-aht="source">HaMishtadel Vayikra 11:1</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">About R. Shemuel David Luzzatto</a></multilink>&#160;asserts that another goal of the laws is to distance Israel from other nations. Besides marking the nation as unique, the dietary restrictions limit socialization. Does the Torah advocate for isolationism? If so, is this limited to the religious sphere, or also to cultural and social interactions?&#160; See <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">Purpose of the Laws of Kashrut</a> and <a href="A Nation that Dwells Alone" data-aht="page">A Nation that Dwells Alone</a>.</li>
+
<li><multilink><a href="HaMishtadelVayikra11-1" data-aht="source">שד"ל</a><a href="HaMishtadelVayikra11-1" data-aht="source">המשתדל ויקרא י"א:א'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>&#160;טוען שמטרה נוספת של החוקים היא להרחיק את עם ישראל מעמים אחרים. מלבד סימון האומה כייחודית,&#160;האיסורים התזונתיים מגבילים את יכולת ההתערות בתוך עמים זרים. האם התורה דוגלת בבידוד של עם ישראל? אם כן, האם זה מוגבל לתחום הדתי, או גם לאינטראקציות תרבותיות וחברתיות? ראו <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">מטרת חוקי כשרות</a> ו<a href="A Nation that Dwells Alone" data-aht="page">"הן עם לבדד ישכן"</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Shemini/TopicList" data-aht="page">Parashat Shemini Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Shemini/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת שמיני</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 12:14, 28 January 2023

נושאים לשולחן שבת – פרשת שמיני

מות נדב ואביהוא

לאחר תיאור היום השמיני לחנוכת המשכן, פרשת שמיני מספרת על מותם הטרגי של נדב ואביהוא אשר נשרפו באש א-לוהית תוך שהם מקטירים קטורת. הפרשנים מתקשים להבין מה היה כל כך נורא במעשיהם אשר הצדיק עונש כה חמור. ראו למה נהרגו נדב ואביהוא?.

  • הרבה מציעים1 שגם אם כוונת האחים הייתה חיובית, עונשם בא על הפרת הנהלים שנקבעו. רש״ר הירשויקרא י׳:א׳אודות ר' שמשון רפאל הירש, מפרש בכיוון זה וטוען שאף על פי שנדב ואביהוא רצו להתקרב לה', "בעבודת הקרבנות אין מקום לשרירותיות סובייקטיבית ... ניתן להשיג [קרבת א-לוהים] רק על ידי שמיעה בקול ה׳ וקבלת עול מצוותיו". מהן הסכנות שבפולחן אישי? מדוע רש"ר הירש, באופן ספציפי, היה מודאג מכך במיוחד?
  • לפי הבנת רשב"םויקרא י':א'-ב'אודות ר' שמואל בן מאיר את הסיפור,2 ייתכן שהמוות לא היה עונש, אלא "תאונת עבודה". לפי זה, נדב ואביהוא היו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון ונפגעו באופן מקרי. האם ישנן "תאונות מקריות", או שמא יש לייחס ישירות לא-לוהים את כל המתרחש בעולם ולהתייחס אליו אך ורק במונחים של שכר ועונש?

אתה זה מה שאתה אוכל?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת שמיני.