Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Shemot/0/he"
m |
m |
||
Line 25: | Line 25: | ||
<p>התורה לא מספקת פרטים רבים על חיי המשפחה של משה. האם חיי המשפחה שלו יכולים לשמש מודל לחיקוי, או שמשפחתו סבלה מאחריותו הרבה שבאה עם התפקיד של משה?<br/>חשבו על השאלות הבאות:</p> | <p>התורה לא מספקת פרטים רבים על חיי המשפחה של משה. האם חיי המשפחה שלו יכולים לשמש מודל לחיקוי, או שמשפחתו סבלה מאחריותו הרבה שבאה עם התפקיד של משה?<br/>חשבו על השאלות הבאות:</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li>איך יכול להיות שמשה התחתן עם צפורה, שהיא הרי מדינית? מה היו אמונותיה הדתיות באותה תקופה? במה משה האמין? אם אכן מדובר ב"נישואי תערובת", איך זה השפיע על צאצאיהם? ראו <a href="Zipporah" data-aht="page">צפורה</a>.< | + | <li>איך יכול להיות שמשה התחתן עם צפורה, שהיא הרי מדינית? מה היו אמונותיה הדתיות באותה תקופה? במה משה האמין? אם אכן מדובר ב"נישואי תערובת", איך זה השפיע על צאצאיהם? ראו <a href="Zipporah" data-aht="page">צפורה</a>.</li> |
− | + | <li>האם לציפורה הייתה השפעה חיובית או שלילית על משה? ראו <a href="Mystery at the Malon" data-aht="page">תעלומת סיפור המלון</a> ו<a href="Zipporah" data-aht="page">צפורה</a>.</li> | |
− | + | <li>מתי שלח משה את ציפורה ובניהם בחזרה למדין ומדוע? האם מדובר בגירושין, פרידה, או משהו אחר? האם החלטה זו הייתה מוצדקת? ראו <a href="When Did Zipporah Return to Midyan" data-aht="page">מתי חזרה צפורה למדין?</a></li> | |
− | <li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> |
Version as of 12:29, 17 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת שמות
חסידי אומות העולם
בשולחן השבת שלכם, שתפו סיפורים על חסידי אומות העולם מודרניים. השווה ביניהם לבין הדמויות בשמות א'-ב': עם אילו דילמות האם התמודדו, ועל בזכות אילו מעשי ישעוה הם מוכרים?1
דנו: מה הופך בן אדם ל"חסיד אומות העולם"?
- לפי רבים, ה"מְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת" לא היו מיילדות עבריות, אלא מיילדות מצריות של העבריות (ראו מי היו המילדות?). אם כן, מאיפה היה להן אומץ לעמוד מול פרעה?
- מה מאפשר לאדם לעמוד מול בני עמו ולעזור לאדם זר?
- מה אתם חושבים שבת פרעה חשבה כשהיא הצילה את משה התינוק?
- האם הייתם מוכנים לסכן את חייכם כדי להציל גוי שאינכם מכירים?
Vigilante Justice
רבים משבחים את משה על הריגת המצרי ורואים במשה לוחם צדק. אחרים מגנים אותו על תגובה קשה מדי או על לקיחת החוק לידיים. עם מי אתם מסכימים? האם משה צדק או טעה בהריגת המצרי? להרחבה, ראו הריגת משה את המצרי.
שאלות נוספות לדיון:
- מתי מותר לקחת את החוק לידיים?
- האם מותר/אסור/חובה לעבור על החוק אם החוק עצמו אינו צודק?
- האם מתור להגיב לאירועים בחריפות יתר אם המטרה היא לעורר את הסביבה שעד אז הייתה אדישה?
- האם ניתן להעניש אנשים על פעולות שהם עלולים לבצע בעתיד?
משה וציפורה
התורה לא מספקת פרטים רבים על חיי המשפחה של משה. האם חיי המשפחה שלו יכולים לשמש מודל לחיקוי, או שמשפחתו סבלה מאחריותו הרבה שבאה עם התפקיד של משה?
חשבו על השאלות הבאות:
- איך יכול להיות שמשה התחתן עם צפורה, שהיא הרי מדינית? מה היו אמונותיה הדתיות באותה תקופה? במה משה האמין? אם אכן מדובר ב"נישואי תערובת", איך זה השפיע על צאצאיהם? ראו צפורה.
- האם לציפורה הייתה השפעה חיובית או שלילית על משה? ראו תעלומת סיפור המלון וצפורה.
- מתי שלח משה את ציפורה ובניהם בחזרה למדין ומדוע? האם מדובר בגירושין, פרידה, או משהו אחר? האם החלטה זו הייתה מוצדקת? ראו מתי חזרה צפורה למדין?
הקשיית לבבות
לאורך כל תחילת ספר שמות קראנו כיצד פרוה סירב בעקשנות לתת לבני ישראל לצאת לחופשי. התורה מייחסת זאת להקפאת ליבו של האשם.
Throughout the beginning of Sefer Shemot, we read how Paroh stubbornly refused to let the Children of Israel go free. The Torah attributes this to Hashem's hardening of his heart.
- חשבו על דוגמאות אחרות ל"פרוה "המודרניות שמסרבות באופן דומה להכריע מול תבוסה מוגדרת, בידיעה שזה יביא להרס או לסבל של אומותיהם. מה מוביל לדמויות המודרניות הללו "להקשיח את ליבם"? האם ניתן להסביר את ליבם המוקשה של דמויות מקראיות באותו אופן? להרחבה, ראו לקיית לבבות.
- Think of other examples of modern "Paroh's" who similarly refuse to capitulate in the face of definite defeat, knowing that it will lead to the destruction or suffering of their nations. What leads these modern figures to "harden their hearts"? Can the hardened hearts of Biblical characters be explained in the same way? להרחבה, ראו הקשיית לבבות.
- ישנם אירועים רבים שאנו מייחסים להשם, באומרם "זו הייתה יד האל" וכדומה. האם כל הפעולות האלו פועלות על טבעיות של אלוהים או שמא מדובר באירועים טבעיים שאנחנו בכל זאת מייחסים להשם יתברך? אם האחרון, מדוע אנו מדברים עליהם כ"יד ה '"?
- There are many events that we attribute to Hashem, saying, "it was the hand of God" or the like. Are all such actions supernatural workings of God or are they natural events that we nonetheless attribute to Hashem? If the latter, why then do we speak of them as being "Hashem's hand"?
- ספורנו מסביר כי מטרת התקשות ליבו של פרוה הייתה להבטיח כי תהיה לו הזדמנות לחזור בתשובה באמת. הוא מדגיש כיצד השם אינו מפלה לא-יהודים, אלא נותן להם את אותם הסיכויים לשינוי כמו שהוא נותן ליהודים. האם מתנת התשובה היא אוניברסלית או לא?
- Seforno explains that the purpose of hardening of Paroh's heart was to ensure that he had an opportunity to truly repent. He emphasizes how Hashem does not discriminate against non-Jews, but rather gives them the same chances for change as he gives Jews. Is the gift of repentance a universal one or not?
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת שמות.