Shabbat Table Topics – Parashat Shemot/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

נושאים לשולחן שבת – פרשת שמות

חסידי אומות העולם

בשולחן השבת שלכם, שתפו סיפורים על חסידי אומות העולם מודרניים. השווה ביניהם לבין הדמויות בשמות א'-ב': עם אילו דילמות האם התמודדו, ועל בזכות אילו מעשי ישעוה הם מוכרים?1
דנו: מה הופך בן אדם ל"חסיד אומות העולם"?

  • לפי רבים, ה"מְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת" לא היו מיילדות עבריות, אלא מיילדות מצריות של העבריות (ראו מי היו המילדות?). אם כן, מאיפה היה להן אומץ לעמוד מול פרעה?
  • מה מאפשר לאדם לעמוד מול בני עמו ולעזור לאדם זר?
  • מה אתם חושבים שבת פרעה חשבה כשהיא הצילה את משה התינוק?
  • האם הייתם מוכנים לסכן את חייכם כדי להציל גוי שאינכם מכירים?

Vigilante Justice

רבים משמחים את משה שהרג את מנהל המשימות המצרי ורואים בו דוגל בצד הצדק. עם זאת, אחרים מגנים אותו על תגובה קשה מדי או על לקיחת החוק לידיו. עם מי אתה מסכים? האם משה צדק או טעה בהריגתו של המצרי? להרחבה, ראו הריגת משה את המצרי.

Many laud Moshe for killing the Egyptian taskmaster and view him as championing the cause of justice. Others, though, condemn him for an overly harsh response or for taking the law into his own hands. With whom do you agree? Was Moshe right or wrong in killing the Egyptian? להרחבה, ראו הריגת משה את המצרי.

שאלות קשורות אחרות לדון בהן:

Other related questions to discuss:

  • מתי מותר לקחת את החוק לידיים של עצמך?
    האם מותר / אסור / מחויב לצאת בניגוד לחוק במקרה בו החוק מושחת?
    האם יש הצדקה ל"הגיבה יתר "אם המטרה היא להעיר אנשים מתוך קהות אדישות?
    האם ניתן להעניש מישהו על פעולה שהוא או היא יעשו או עלול לבצע בעתיד?
  • When is it allowed to take the law into one's own hands?
  • Is it permitted/prohibited/obligated to go against the law in a case where the law is corrupt?
  • Is one justified in "overreacting" if the purpose is to wake people out of a stupor of indifference?
  • Can someone be punished for an action he or she is going to do or might do in the future?

משה וציפורה

התורה לא מספקת פרטים רבים אודות חיי המשפחה של משה. האם זה היה מודל לחיקוי, או שהוא סבל כתוצאה מאחריותו הרבה של מנהיגותו של משה?

כמה שאלות אחרות שיש לקחת בחשבון:

The Torah does not provide many details regarding Moshe's family life. Was it a model to emulate, or did it suffer as a result of Moshe's many leadership responsibilities?

Some other questions to consider:

  • כיצד יכול משה להינשא לציפורה, מדינית? מה היו אמונותיה הדתיות באותה תקופה? מה היו של משה? אם אכן מדובר ב"נישואין מעורבים ", אילו השפעות היו לכך על צאצאיהם? ראו צפורה.
    האם ציפורה הייתה השפעה חיובית או שלילית על משה? ראו תעלומת סיפור המלון וצפורה.
    מתי משה שלח את ציפורה וילדיהם בחזרה למדין ומדוע? האם זה גירושין, פרידה או משהו אחר? האם החלטה זו הייתה מוצדקת? ראו מתי חזרה צפורה למדין ?.
  • How could Moshe marry Zipporah, a Midianite? What were her religious beliefs at the time? What were Moshe's? If this was indeed a "mixed marriage," what effects did this have on their offspring? ראו צפורה.
  • Was Zipporah a positive or negative influence on Moshe? ראו תעלומת סיפור המלון וצפורה.
  • When did Moshe send Zipporah and their children back to Midyan and why? Was this a divorce, a separation, or something else? Was this decision justified? ראו מתי חזרה צפורה למדין?.

הקשיית לבבות

לאורך כל תחילת ספר שמות קראנו כיצד פרוה סירב בעקשנות לתת לבני ישראל לצאת לחופשי. התורה מייחסת זאת להקפאת ליבו של האשם.

Throughout the beginning of Sefer Shemot, we read how Paroh stubbornly refused to let the Children of Israel go free. The Torah attributes this to Hashem's hardening of his heart.

  • חשבו על דוגמאות אחרות ל"פרוה "המודרניות שמסרבות באופן דומה להכריע מול תבוסה מוגדרת, בידיעה שזה יביא להרס או לסבל של אומותיהם. מה מוביל לדמויות המודרניות הללו "להקשיח את ליבם"? האם ניתן להסביר את ליבם המוקשה של דמויות מקראיות באותו אופן? להרחבה, ראו לקיית לבבות.
  • Think of other examples of modern "Paroh's" who similarly refuse to capitulate in the face of definite defeat, knowing that it will lead to the destruction or suffering of their nations. What leads these modern figures to "harden their hearts"? Can the hardened hearts of Biblical characters be explained in the same way? להרחבה, ראו הקשיית לבבות.
  • ישנם אירועים רבים שאנו מייחסים להשם, באומרם "זו הייתה יד האל" וכדומה. האם כל הפעולות האלו פועלות על טבעיות של אלוהים או שמא מדובר באירועים טבעיים שאנחנו בכל זאת מייחסים להשם יתברך? אם האחרון, מדוע אנו מדברים עליהם כ"יד ה '"?
  • There are many events that we attribute to Hashem, saying, "it was the hand of God" or the like. Are all such actions supernatural workings of God or are they natural events that we nonetheless attribute to Hashem? If the latter, why then do we speak of them as being "Hashem's hand"?
  • ספורנו מסביר כי מטרת התקשות ליבו של פרוה הייתה להבטיח כי תהיה לו הזדמנות לחזור בתשובה באמת. הוא מדגיש כיצד השם אינו מפלה לא-יהודים, אלא נותן להם את אותם הסיכויים לשינוי כמו שהוא נותן ליהודים. האם מתנת התשובה היא אוניברסלית או לא?
  • Seforno explains that the purpose of hardening of Paroh's heart was to ensure that he had an opportunity to truly repent. He emphasizes how Hashem does not discriminate against non-Jews, but rather gives them the same chances for change as he gives Jews. Is the gift of repentance a universal one or not?

 

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת שמות.