Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Shofetim/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(12 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת שופטים</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת שופטים</h1>
<category>Calling for Peace
+
<category>קריאה לשלום בכיבוש הארץ
<p>Many modern readers wonder about the directive to annihilate the nations of Canaan.&#160; Was there really no possibility for peaceful co-existence?&#160; Medieval commentators&#160; debate the issue. <a href="RashiSotah35b" data-aht="source">Rashi </a>maintains that it was prohibited to call for peace and war was inevitable, while&#160;<multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">Rambam</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">Hilkhot Melakhim 6:1,4,5</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">About R. Moshe b. Maimon</a></multilink> claims that the Israelites were obligated to offer terms of peace before waging war against the Canaanites.</p><ul>
+
<p>יש אנשים שתוהים לגבי ההנחיה להשמיד להשמדת עמי כנען. האם באמת לא הייתה אפשרות לדו-קיום? פרשני ימי הביניים&#160;חלוקים&#160;בנושא. בעוד ש<multilink><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">סוטה ל"ה:</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> טוען שאסור היה לדרוש שלום, ולא ניתן היה למנוע מלחמה, <multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">הלכות מלכים ו':א', ד'-ה'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>&#160;טוען שבני ישראל היו מחויבים להציע שלום לפני שפתחו במלחמה נגד הכנענים.</p>
<li>How does each side of the debate read the verses of <a href="Devarim20-10-18" data-aht="source">Devarim 20</a>?&#160; What other verses could support each position? How does the story of the Gibeonites' deceit in Yehoshua 9 shed light on the issue?</li>
+
<ul>
<li>According to <multilink><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">Rashi</a><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">Sotah 35b</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink>, the reason for the decree of obliteration is religious in nature, lest the nations sway Israel towards idolatry.&#160; Sometimes a zero-tolerance policy is necessary.&#160; Do you agree?&#160; In what circumstances are compromises not an option?</li>
+
<li>כיצד כל אחת משיטות אלה מבינות את פסוקי <a href="Devarim20-10-18" data-aht="source">דברים כ'</a>&#160;(שם נמצאת ההנחיה העיקרית להשמיד את הכנענים)? אילו פסוקים נוספים תומכים&#160;בכל עמדה? כיצד סיפור מרמת הגבעונים ב<a href="Yehoshua9" data-aht="source">יהושע ט'</a> שופך אור על הנושא?</li>
<li>According to <multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">Rambam</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">Hilkhot Melakhim 6:1,4,5</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">About R. Moshe b. Maimon</a></multilink>,&#160;what would have happened had the nations actually accepted the terms of peace and surrendered to Israel? Could the land have sustained both populations? How might the course of our history have changed? For more, see <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">Calling for Peace in the Conquest of Canaan</a>.</li>
+
<li>לפי <multilink><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">סוטה ל"ה:</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, קיימת סיבה דתית לגזירת ההשמדה: החשש שהעמים יסיתו את בני ישראל לעבודה זרה. לפעמים יש צורך במדיניות אפס סובלנות. האם אתם מסכימים? באילו נסיבות אסור להתפשר?</li>
 +
<li>לפי <multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">הלכות מלכים ו':א', ד'-ה'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>, מה היה קורה אילו העמים היו מקבלים את תנאי השלום והיו נכנעים לבני ישראל? האם שתי האוכלוסיות היו יכולים לחיות ביחד בארץ? איך זה היה משנה את מהלך ההיסטוריה שלנו? להרחבה, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Determining Truth
+
<category>לקבוע&#160;מה אמת
<p>We sometimes look back to the Biblical period and wonder how a nation who lived in a prophetic age and merited to hear the Divine word could still have so much trouble following the will of Hashem.&#160; With access to prophets to tell you for certain what was right and wrong, was it not much easier to be a good person?&#160; Why did the people so often not heed the prophetic instructions?</p><ul>
+
<p>לפעמים אנו מסתכלים אחורה&#160;על&#160;התקופה המקראית ותוהים כיצד עם שחי בעידן נבואי וזכה להתגלות אלוהית יכול עדיין להתקשות כל כך ללכת בדרכי ה'. בהינתן&#160;נביאים אשר&#160;אומרים&#160;לך בוודאות מה נכון ולא נכון, האם לא קל יותר להיות אדם טוב? מדוע לעתים קרובות לא שמע העם&#160;להוראות הנבואיות?</p><ul>
<li>It is possible that part of the problem was the difficulty in determining to whom to listen.&#160; When true and false prophets both claimed to speak in the name of God, yet said contradictory things, how could a layperson know who was Hashem's true messenger?</li>
+
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">יתכן שחלק מהבעיה היה הקושי לקבוע לאיזה נביא להאמין. כאשר גם נביאים אמתיים וגם שקריים טענו שהם מדברים בשם האל,&#160;אך אמרו דברים סותרים, כיצד יכול האדם הפשוט לדעת מיהו&#160;שליחו&#160;האמיתי של ה'?</span></li>
<li><a href="Devarim18-18-22" data-aht="source">Devarim 18</a> provides a litmus test: if a prophet's predictions do not materialize, he must be a fraud.&#160; At first glance this sounds straightforward. The verse implies that all prophecies must materialize, but is this true?&#160; What do <a href="Yirmeyahu18-1-9" data-aht="source">Yirmeyahu 18</a>, <a href="Yirmeyahu28" data-aht="source">Yirmeyahu 28</a> and the story of Yonah and Nineveh suggest?&#160; Is repentance incapable of overturning Divine decrees?&#160; If so, how is one to determine who is a true or false prophet?</li>
+
<li><a href="Devarim18-18-22" data-aht="source">דברים י"ח</a> מספק מבחן לקמוס: אם תחזיותיו של נביא אינן מתממשות, אזי&#160;בהכרח הוא נביא שקרי. במבט ראשון זה נשמע פשוט. מהפסוק משתמע כי כל הנבואות חייבות להתממש, אך האם זה נכון? מה משתמע מ<a href="Yirmeyahu18-1-9" data-aht="source">ירמיהו י"ח</a>, <a href="Yirmeyahu28" data-aht="source">ירמיהו כ"ח</a>, וסיפור יונה ונינוה? האם תשובה אינה מסוגלת להפוך&#160;גזירות אלוהיות? אם כן, כיצד בכל זאת ניתן להבדיל בין&#160;נביא אמת לנביא שקר?</li>
<li>See <a href="Distinguishing Between True and False Prophets" data-aht="page">Distinguishing Between True and False Prophets</a> for several approaches.</li>
+
<li>ראו <a href="Distinguishing Between True and False Prophets" data-aht="page">הבחנה בין נביאי אמת ושקר</a> לגישות שונות.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Prophetic Autonomy
+
<category>אוטונומיה נבואית
<p>How much independence does a prophet have?&#160; Can they ever speak or act on their own initiative, or must all their deeds be Divinely directed?&#160; While&#160;<a href="Devarim18-18-22" data-aht="source">Devarim 18</a> suggests that a prophet may never invoke Hashem's name if not commanded to do so, there are several instances in Tanakh where Moshe does in fact speak in Hashem's name, even though there is no record of a prior Divine command.<fn>For example, Moshe seemingly on his own announces the plagues of locusts and firstborns, directs the Levites to kill worshipers of the Golden Calf, and commands Aharon regarding certain sacrificial procedures.&#160; In each case he invokes the name of Hashem, yet in none of them does the text explicitly record a directive of Hashem.</fn></p><ul>
+
<p>מהי מידת העצמאות שיש לנביא? האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, או&#160;שכל מעשיו צריכים להיעשות על פי ציווי ה'? על אף&#160;שלפי&#160;<a href="Devarim18-18-22" data-aht="source">דברים י"ח</a>&#160;נביא לעולם לא ידבר&#160;בשמו של ה' אלא אם יצטווה לעשות כן, ישנם מקרים מסוימים בתנ"ך שבהם משה אכן מדבר בשמו של הקב"ה, אף על פי שאין תיעוד לציווי&#160;א-לוהי מקדים.<fn>לדוגמא, משה לכאורה מחליט בעצמו להכריז על מכת ארבה ומכת בכורות, מנחה את הלויים להרוג את עובדי עגל הזהב, ומצווה את אהרן בנוגע לתהליכי הקרבה מסוימים. בכל מקרה הוא אומר את הדברים בשם ה', אך צו ה' לא מפורט בטקסט באף אחד מן המקרים.</fn></p><ul>
<li>How are such cases to be understood?&#160; Should the reader assume that despite the textual silence, a Divine directive had indeed been issued?&#160; Or, do prophets actually have the ability to, not only speak and act on their own initiative, but even to attribute that action to Hashem?&#160; Are all prophets equal in this regard, or might Moshe be unique?</li>
+
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">איך ראוי להבין מקרים כאלו? האם צריך להניח שלמרות שאין אזכור לזה בטקסט, ה' בהכרח הנחה את הנביא לפני כן?&#160;</span><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">לחלופין,&#160;הייתכן שלנביאים באמת יש את הרשות לא רק לדבר ולפעול מיוזמתם, אלא&#160;גם&#160;לייחס את הפעולה הזו לה'? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה, או שמא משה הוא ייחודי?</span></li>
<li>If prophets do have a certain degree of autonomy, is it possible for them to err?</li>
+
<li>בהנחה שיש לנביא מידה של אוטונומיה, האם הנביא יכול לטעות?</li>
<li>Which model of prophet is on a higher level&#160;– one who who simply follows Divine orders or one who takes initiative without prior consultation with Hashem? Contrast the opinions of<multilink><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source"> R"Y Albo</a><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">4:22</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">About R. Yosef Albo</a></multilink> and&#160;<multilink><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">Abarbanel</a><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">Devarim 34:11</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">About R. Yitzchak Abarbanel</a></multilink> and debate the issue at&#160; your Shabbat table.</li>
+
<li>איזה מודל של נביא נמצא בדרגה&#160;גבוהה יותר&#160;– זה&#160;שפשוט עוקב אחר הוראות אלוהיות או זה המעז לקחת&#160;יוזמה מבלי להתייעץ מבעוד מועד&#160;עם א-לוהים?&#160;השוו את עמדות <multilink><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ספר העיקרים</a><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ד':כ"ב</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אלבו</a></multilink> ו<multilink><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">דברים ל"ד:י"א</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> ודונו בנושא בשולחן שבת שלכם.</li>
</ul><p>See <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction</a> and <a href="Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction</a> for elaboration.</p>
+
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a> ו<a href="Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">מעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה'</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>Cities of Refuge or Exile?
+
<category>ערי מקלט או גלות?
<p><a href="Devarim19-1-12" data-aht="source">Devarim 19</a>&#160;speaks of the creation of ערי מקלט (cities of refuge) as places to which an inadvertent killer might flee from a גואל הדם (blood avenger).&#160;</p><ul>
+
<p><a href="Devarim19-1-12" data-aht="source">דברים י"ט</a>&#160;עוסק בהבדלת ערי מקלט, מקומות שאליהם רוצח בשגגה יכול לנוס מפני גואל הדם.</p><ul>
<li>What does this law suggest about the Torah's view of blood avengers?&#160; On one hand, the very existence of such cities attests to the fact that the Torah does not want the unintentional killer to die.&#160; On the other hand, this institution simultaneously attests to the fact that the Torah did not outlaw avenging of blood. If the גואל הדם is a negative institution, why allow it at all?&#160; If it is legitimate, why protect the unintentional murderer from them?</li>
+
<li>מה&#160;אפשר ללמוד מהמצווה הזאת על&#160;השקפת התורה בעניין נקמת דם? מצד אחד, עצם קיומן של ערים כאלה מעיד על כך שהתורה לא רוצה שהרוצח&#160;בשגגה ימות. מצד שני, מוסד זה מעיד בו-זמנית על כך שהתורה לא&#160;אסרה נקמת הדם. אם גאולת דם היא נוהג שראוי לעקור אותו, מדוע התורה מאפשרת אותה? אם היא לגיטימית, מדוע התורה מגינה על הרוצח בשגגה?</li>
<li>The flip side of the question relates to the Torah's evaluation of the unintentional murderer.&#160; How culpable does the Torah hold him?&#160;&#160; Is he totally innocent and sent to the cities only for his own good?&#160; If so, though, why is he only allowed to leave the city at the death of the high priest and not at his own discretion?&#160; Does this suggest that perhaps he, too, is somewhat deserving of punishment, and that the cities are a form of mandatory exile rather than a safe haven?</li>
+
<li>הצד השני של השאלה מתייחס להשקפת התורה בעניין הרוצח בשגגה. האם התורה קובעת שהוא אשם? או שמא הוא חף מפשע לחלוטין, ונשלח לעיר המקלט רק לטובת עצמו? אם כן, למה הוא רשאי לעזוב את העיר רק אחרי מות הכהן הגדול, ולא לפי שיקול דעתו? האם אפשר ללמוד מכאן שגם לו מגיע עונש מסוים, וערי המקלט הן סוג של גלות?</li>
</ul><p>See <a href="Arei Miklat – Cities of Refuge or Exile" data-aht="page">Arei Miklat Cities of Refuge or Exile</a> for more.</p>
+
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="Arei Miklat – Cities of Refuge or Exile" data-aht="page">ערי מקלט למטרת הצלה או גלות?</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Shofetim/TopicList" data-aht="page">Parashat Shofetim Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Shofetim/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת שופטים</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 08:01, 4 June 2020

נושאים לשולחן שבת – פרשת שופטים

קריאה לשלום בכיבוש הארץ

יש אנשים שתוהים לגבי ההנחיה להשמיד להשמדת עמי כנען. האם באמת לא הייתה אפשרות לדו-קיום? פרשני ימי הביניים חלוקים בנושא. בעוד שרש"יסוטה ל"ה:אודות ר' שלמה יצחקי טוען שאסור היה לדרוש שלום, ולא ניתן היה למנוע מלחמה, רמב"םהלכות מלכים ו':א', ד'-ה'אודות ר' משה בן מיימון טוען שבני ישראל היו מחויבים להציע שלום לפני שפתחו במלחמה נגד הכנענים.

  • כיצד כל אחת משיטות אלה מבינות את פסוקי דברים כ' (שם נמצאת ההנחיה העיקרית להשמיד את הכנענים)? אילו פסוקים נוספים תומכים בכל עמדה? כיצד סיפור מרמת הגבעונים ביהושע ט' שופך אור על הנושא?
  • לפי רש"יסוטה ל"ה:אודות ר' שלמה יצחקי, קיימת סיבה דתית לגזירת ההשמדה: החשש שהעמים יסיתו את בני ישראל לעבודה זרה. לפעמים יש צורך במדיניות אפס סובלנות. האם אתם מסכימים? באילו נסיבות אסור להתפשר?
  • לפי רמב"םהלכות מלכים ו':א', ד'-ה'אודות ר' משה בן מיימון, מה היה קורה אילו העמים היו מקבלים את תנאי השלום והיו נכנעים לבני ישראל? האם שתי האוכלוסיות היו יכולים לחיות ביחד בארץ? איך זה היה משנה את מהלך ההיסטוריה שלנו? להרחבה, ראו קריאה לשלום בכיבוש הארץ.

לקבוע מה אמת

לפעמים אנו מסתכלים אחורה על התקופה המקראית ותוהים כיצד עם שחי בעידן נבואי וזכה להתגלות אלוהית יכול עדיין להתקשות כל כך ללכת בדרכי ה'. בהינתן נביאים אשר אומרים לך בוודאות מה נכון ולא נכון, האם לא קל יותר להיות אדם טוב? מדוע לעתים קרובות לא שמע העם להוראות הנבואיות?

  • יתכן שחלק מהבעיה היה הקושי לקבוע לאיזה נביא להאמין. כאשר גם נביאים אמתיים וגם שקריים טענו שהם מדברים בשם האל, אך אמרו דברים סותרים, כיצד יכול האדם הפשוט לדעת מיהו שליחו האמיתי של ה'?
  • דברים י"ח מספק מבחן לקמוס: אם תחזיותיו של נביא אינן מתממשות, אזי בהכרח הוא נביא שקרי. במבט ראשון זה נשמע פשוט. מהפסוק משתמע כי כל הנבואות חייבות להתממש, אך האם זה נכון? מה משתמע מירמיהו י"ח, ירמיהו כ"ח, וסיפור יונה ונינוה? האם תשובה אינה מסוגלת להפוך גזירות אלוהיות? אם כן, כיצד בכל זאת ניתן להבדיל בין נביא אמת לנביא שקר?
  • ראו הבחנה בין נביאי אמת ושקר לגישות שונות.

אוטונומיה נבואית

מהי מידת העצמאות שיש לנביא? האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, או שכל מעשיו צריכים להיעשות על פי ציווי ה'? על אף שלפי דברים י"ח נביא לעולם לא ידבר בשמו של ה' אלא אם יצטווה לעשות כן, ישנם מקרים מסוימים בתנ"ך שבהם משה אכן מדבר בשמו של הקב"ה, אף על פי שאין תיעוד לציווי א-לוהי מקדים.1

  • איך ראוי להבין מקרים כאלו? האם צריך להניח שלמרות שאין אזכור לזה בטקסט, ה' בהכרח הנחה את הנביא לפני כן? לחלופין, הייתכן שלנביאים באמת יש את הרשות לא רק לדבר ולפעול מיוזמתם, אלא גם לייחס את הפעולה הזו לה'? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה, או שמא משה הוא ייחודי?
  • בהנחה שיש לנביא מידה של אוטונומיה, האם הנביא יכול לטעות?
  • איזה מודל של נביא נמצא בדרגה גבוהה יותר – זה שפשוט עוקב אחר הוראות אלוהיות או זה המעז לקחת יוזמה מבלי להתייעץ מבעוד מועד עם א-לוהים? השוו את עמדות ספר העיקריםד':כ"באודות ר' יוסף אלבו ואברבנאלדברים ל"ד:י"אאודות ר' יצחק אברבנאל ודונו בנושא בשולחן שבת שלכם.

להרחבה, ראו פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה' ומעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה'.

ערי מקלט או גלות?

דברים י"ט עוסק בהבדלת ערי מקלט, מקומות שאליהם רוצח בשגגה יכול לנוס מפני גואל הדם.

  • מה אפשר ללמוד מהמצווה הזאת על השקפת התורה בעניין נקמת דם? מצד אחד, עצם קיומן של ערים כאלה מעיד על כך שהתורה לא רוצה שהרוצח בשגגה ימות. מצד שני, מוסד זה מעיד בו-זמנית על כך שהתורה לא אסרה נקמת הדם. אם גאולת דם היא נוהג שראוי לעקור אותו, מדוע התורה מאפשרת אותה? אם היא לגיטימית, מדוע התורה מגינה על הרוצח בשגגה?
  • הצד השני של השאלה מתייחס להשקפת התורה בעניין הרוצח בשגגה. האם התורה קובעת שהוא אשם? או שמא הוא חף מפשע לחלוטין, ונשלח לעיר המקלט רק לטובת עצמו? אם כן, למה הוא רשאי לעזוב את העיר רק אחרי מות הכהן הגדול, ולא לפי שיקול דעתו? האם אפשר ללמוד מכאן שגם לו מגיע עונש מסוים, וערי המקלט הן סוג של גלות?

להרחבה, ראו ערי מקלט – למטרת הצלה או גלות?.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת שופטים.