Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Shofetim/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(8 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 6: Line 6:
 
<p>יש אנשים שתוהים לגבי ההנחיה להשמיד להשמדת עמי כנען. האם באמת לא הייתה אפשרות לדו-קיום? פרשני ימי הביניים&#160;חלוקים&#160;בנושא. בעוד ש<multilink><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">סוטה ל"ה:</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> טוען שאסור היה לדרוש שלום, ולא ניתן היה למנוע מלחמה, <multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">הלכות מלכים ו':א', ד'-ה'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>&#160;טוען שבני ישראל היו מחויבים להציע שלום לפני שפתחו במלחמה נגד הכנענים.</p>
 
<p>יש אנשים שתוהים לגבי ההנחיה להשמיד להשמדת עמי כנען. האם באמת לא הייתה אפשרות לדו-קיום? פרשני ימי הביניים&#160;חלוקים&#160;בנושא. בעוד ש<multilink><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">סוטה ל"ה:</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> טוען שאסור היה לדרוש שלום, ולא ניתן היה למנוע מלחמה, <multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">הלכות מלכים ו':א', ד'-ה'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>&#160;טוען שבני ישראל היו מחויבים להציע שלום לפני שפתחו במלחמה נגד הכנענים.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>כיצד כל אחד משיטות אלה מבינות את פסוקי <a href="Devarim20-10-18" data-aht="source">דברים כ'</a>&#160;(שם נמצאת ההנחיה העיקרית להשמיד את הכנענים)? אילו פסוקים נוספים תומכים&#160;בכל עמדה? כיצד סיפור מרמת הגבעונים ב<a href="Yehoshua9" data-aht="source">יהושע ט'</a> שופך אור על הנושא?</li>
+
<li>כיצד כל אחת משיטות אלה מבינות את פסוקי <a href="Devarim20-10-18" data-aht="source">דברים כ'</a>&#160;(שם נמצאת ההנחיה העיקרית להשמיד את הכנענים)? אילו פסוקים נוספים תומכים&#160;בכל עמדה? כיצד סיפור מרמת הגבעונים ב<a href="Yehoshua9" data-aht="source">יהושע ט'</a> שופך אור על הנושא?</li>
<li>לפי <multilink><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">סוטה ל"ה:</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, קיימת סיבה דתית לגזירת ההשמדה: החשש שהעמים יסיתו את בני ישראל לעבודה זרה. לפעמים יש צורך במדיניות אפס סובלנות. האם אתם מסכימים? באיזו נסיבות אסור להתפשר?</li>
+
<li>לפי <multilink><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiSotah35b" data-aht="source">סוטה ל"ה:</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, קיימת סיבה דתית לגזירת ההשמדה: החשש שהעמים יסיתו את בני ישראל לעבודה זרה. לפעמים יש צורך במדיניות אפס סובלנות. האם אתם מסכימים? באילו נסיבות אסור להתפשר?</li>
 
<li>לפי <multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">הלכות מלכים ו':א', ד'-ה'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>, מה היה קורה אילו העמים היו מקבלים את תנאי השלום והיו נכנעים לבני ישראל? האם שתי האוכלוסיות היו יכולים לחיות ביחד בארץ? איך זה היה משנה את מהלך ההיסטוריה שלנו? להרחבה, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</li>
 
<li>לפי <multilink><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotMelakhim6-145" data-aht="source">הלכות מלכים ו':א', ד'-ה'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>, מה היה קורה אילו העמים היו מקבלים את תנאי השלום והיו נכנעים לבני ישראל? האם שתי האוכלוסיות היו יכולים לחיות ביחד בארץ? איך זה היה משנה את מהלך ההיסטוריה שלנו? להרחבה, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Determining Truth
+
<category>לקבוע&#160;מה אמת
<p>We sometimes look back to the Biblical period and wonder how a nation who lived in a prophetic age and merited to hear the Divine word could still have so much trouble following the will of Hashem.&#160; With access to prophets to tell you for certain what was right and wrong, was it not much easier to be a good person?&#160; Why did the people so often not heed the prophetic instructions?</p>
+
<p>לפעמים אנו מסתכלים אחורה&#160;על&#160;התקופה המקראית ותוהים כיצד עם שחי בעידן נבואי וזכה להתגלות אלוהית יכול עדיין להתקשות כל כך ללכת בדרכי ה'. בהינתן&#160;נביאים אשר&#160;אומרים&#160;לך בוודאות מה נכון ולא נכון, האם לא קל יותר להיות אדם טוב? מדוע לעתים קרובות לא שמע העם&#160;להוראות הנבואיות?</p><ul>
<ul>
+
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">יתכן שחלק מהבעיה היה הקושי לקבוע לאיזה נביא להאמין. כאשר גם נביאים אמתיים וגם שקריים טענו שהם מדברים בשם האל,&#160;אך אמרו דברים סותרים, כיצד יכול האדם הפשוט לדעת מיהו&#160;שליחו&#160;האמיתי של ה'?</span></li>
<li>It is possible that part of the problem was the difficulty in determining to whom to listen.&#160; When true and false prophets both claimed to speak in the name of God, yet said contradictory things, how could a layperson know who was Hashem's true messenger?</li>
+
<li><a href="Devarim18-18-22" data-aht="source">דברים י"ח</a> מספק מבחן לקמוס: אם תחזיותיו של נביא אינן מתממשות, אזי&#160;בהכרח הוא נביא שקרי. במבט ראשון זה נשמע פשוט. מהפסוק משתמע כי כל הנבואות חייבות להתממש, אך האם זה נכון? מה משתמע מ<a href="Yirmeyahu18-1-9" data-aht="source">ירמיהו י"ח</a>, <a href="Yirmeyahu28" data-aht="source">ירמיהו כ"ח</a>, וסיפור יונה ונינוה? האם תשובה אינה מסוגלת להפוך&#160;גזירות אלוהיות? אם כן, כיצד בכל זאת ניתן להבדיל בין&#160;נביא אמת לנביא שקר?</li>
<li><a href="Devarim18-18-22" data-aht="source">דברים י"ח</a> provides a litmus test: if a prophet's predictions do not materialize, he must be a fraud.&#160; At first glance this sounds straightforward. The verse implies that all prophecies must materialize, but is this true?&#160; What do <a href="Yirmeyahu18-1-9" data-aht="source">ירמיהו י"ח</a>, <a href="Yirmeyahu28" data-aht="source">ירמיהו כ"ח</a> and the story of Yonah and Nineveh suggest?&#160; Is repentance incapable of overturning Divine decrees?&#160; If so, how is one to determine who is a true or false prophet?</li>
+
<li>ראו <a href="Distinguishing Between True and False Prophets" data-aht="page">הבחנה בין נביאי אמת ושקר</a> לגישות שונות.</li>
<li>See <a href="Distinguishing Between True and False Prophets" data-aht="page">הבחנה בין נביאי אמת ושקר</a> for several approaches.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>אוטונומיה נבואית
 
<category>אוטונומיה נבואית
<p>מה מידת העצמאות שיש לנביא? האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, או האם כל מעשיו צריכים להיות מצווים מאת הקב"ה'? בעו ש<a href="Devarim18-18-22" data-aht="source">דברים י"ח</a> suggests that a prophet may never invoke Hashem's name if not commanded to do so, there are several instances in Tanakh where Moshe does in fact speak in Hashem's name, even though there is no record of a prior Divine command.<fn>לדוגמא, משה לכאורה מחליט בעצמו להכריז על מכת ארבה ומכת בכורות, מנחה את הלויים להרוג את עובדי עגל הזהב, ומצווה את אהרן בנוגע לתהליכי הקרבה מסוימים. בכל מקרה הוא אומר את הדברים בשם ה', אך צו ה' לא מפורט בטקסט באף אחד מן המקרים.</fn></p>
+
<p>מהי מידת העצמאות שיש לנביא? האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, או&#160;שכל מעשיו צריכים להיעשות על פי ציווי ה'? על אף&#160;שלפי&#160;<a href="Devarim18-18-22" data-aht="source">דברים י"ח</a>&#160;נביא לעולם לא ידבר&#160;בשמו של ה' אלא אם יצטווה לעשות כן, ישנם מקרים מסוימים בתנ"ך שבהם משה אכן מדבר בשמו של הקב"ה, אף על פי שאין תיעוד לציווי&#160;א-לוהי מקדים.<fn>לדוגמא, משה לכאורה מחליט בעצמו להכריז על מכת ארבה ומכת בכורות, מנחה את הלויים להרוג את עובדי עגל הזהב, ומצווה את אהרן בנוגע לתהליכי הקרבה מסוימים. בכל מקרה הוא אומר את הדברים בשם ה', אך צו ה' לא מפורט בטקסט באף אחד מן המקרים.</fn></p><ul>
<ul>
+
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">איך ראוי להבין מקרים כאלו? האם צריך להניח שלמרות שאין אזכור לזה בטקסט, ה' בהכרח הנחה את הנביא לפני כן?&#160;</span><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">לחלופין,&#160;הייתכן שלנביאים באמת יש את הרשות לא רק לדבר ולפעול מיוזמתם, אלא&#160;גם&#160;לייחס את הפעולה הזו לה'? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה, או שמא משה הוא ייחודי?</span></li>
<li>איך ראוי להבין מקרים כאלו?&#160;&#160;צריך להניח שלמרות שאין אזכור לזה בטקסט, ה' בהכרח הנחה את הנביא לפני כן?&#160; Or, do prophets actually have the ability to, not only speak and act on their own initiative, but even to attribute that action to Hashem?&#160; Are all prophets equal in this regard, or might Moshe be unique?</li>
 
 
<li>בהנחה שיש לנביא מידה של אוטונומיה, האם הנביא יכול לטעות?</li>
 
<li>בהנחה שיש לנביא מידה של אוטונומיה, האם הנביא יכול לטעות?</li>
<li>Which model of prophet is on a higher level&#160;– one who who simply follows Divine orders or one who takes initiative without prior consultation with Hashem? השוו את עמדות <multilink><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ספר העיקרים</a><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ד':כ"ב</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אלבו</a></multilink> ו<multilink><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">דברים ל"ד:י"א</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> ודונו בנושא בשולחן שבת שלכם.</li>
+
<li>איזה מודל של נביא נמצא בדרגה&#160;גבוהה יותר&#160;– זה&#160;שפשוט עוקב אחר הוראות אלוהיות או זה המעז לקחת&#160;יוזמה מבלי להתייעץ מבעוד מועד&#160;עם א-לוהים?&#160;השוו את עמדות <multilink><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ספר העיקרים</a><a href="SeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ד':כ"ב</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אלבו</a></multilink> ו<multilink><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelDevarim34-11" data-aht="source">דברים ל"ד:י"א</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> ודונו בנושא בשולחן שבת שלכם.</li>
</ul>
+
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a> ו<a href="Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">מעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה'</a>.</p>
<p>להרחבה, ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a> ו<a href="Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">מעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה'</a>.</p>
 
 
</category>
 
</category>
 
<category>ערי מקלט או גלות?
 
<category>ערי מקלט או גלות?
<p><p><a href="Devarim19-1-12" data-aht="source">דברים י"ט</a>&#160;עוסק בהבדלת ערי מקלט, מקומות שאליהם רוצח בשגגה יכול לנוס מפני גואל הדם.</p>
+
<p><a href="Devarim19-1-12" data-aht="source">דברים י"ט</a>&#160;עוסק בהבדלת ערי מקלט, מקומות שאליהם רוצח בשגגה יכול לנוס מפני גואל הדם.</p><ul>
<ul>
 
 
<li>מה&#160;אפשר ללמוד מהמצווה הזאת על&#160;השקפת התורה בעניין נקמת דם? מצד אחד, עצם קיומן של ערים כאלה מעיד על כך שהתורה לא רוצה שהרוצח&#160;בשגגה ימות. מצד שני, מוסד זה מעיד בו-זמנית על כך שהתורה לא&#160;אסרה נקמת הדם. אם גאולת דם היא נוהג שראוי לעקור אותו, מדוע התורה מאפשרת אותה? אם היא לגיטימית, מדוע התורה מגינה על הרוצח בשגגה?</li>
 
<li>מה&#160;אפשר ללמוד מהמצווה הזאת על&#160;השקפת התורה בעניין נקמת דם? מצד אחד, עצם קיומן של ערים כאלה מעיד על כך שהתורה לא רוצה שהרוצח&#160;בשגגה ימות. מצד שני, מוסד זה מעיד בו-זמנית על כך שהתורה לא&#160;אסרה נקמת הדם. אם גאולת דם היא נוהג שראוי לעקור אותו, מדוע התורה מאפשרת אותה? אם היא לגיטימית, מדוע התורה מגינה על הרוצח בשגגה?</li>
 
<li>הצד השני של השאלה מתייחס להשקפת התורה בעניין הרוצח בשגגה. האם התורה קובעת שהוא אשם? או שמא הוא חף מפשע לחלוטין, ונשלח לעיר המקלט רק לטובת עצמו? אם כן, למה הוא רשאי לעזוב את העיר רק אחרי מות הכהן הגדול, ולא לפי שיקול דעתו? האם אפשר ללמוד מכאן שגם לו מגיע עונש מסוים, וערי המקלט הן סוג של גלות?</li>
 
<li>הצד השני של השאלה מתייחס להשקפת התורה בעניין הרוצח בשגגה. האם התורה קובעת שהוא אשם? או שמא הוא חף מפשע לחלוטין, ונשלח לעיר המקלט רק לטובת עצמו? אם כן, למה הוא רשאי לעזוב את העיר רק אחרי מות הכהן הגדול, ולא לפי שיקול דעתו? האם אפשר ללמוד מכאן שגם לו מגיע עונש מסוים, וערי המקלט הן סוג של גלות?</li>
</ul>
+
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="Arei Miklat – Cities of Refuge or Exile" data-aht="page">ערי מקלט – למטרת הצלה או גלות?</a>.</p>
<p>להרחבה, ראו <a href="Arei Miklat – Cities of Refuge or Exile" data-aht="page">ערי מקלט – למטרת הצלה או גלות?</a>.</p>
 
 
</category>
 
</category>
 
<category>עוד...
 
<category>עוד...

Latest revision as of 08:01, 4 June 2020

נושאים לשולחן שבת – פרשת שופטים

קריאה לשלום בכיבוש הארץ

יש אנשים שתוהים לגבי ההנחיה להשמיד להשמדת עמי כנען. האם באמת לא הייתה אפשרות לדו-קיום? פרשני ימי הביניים חלוקים בנושא. בעוד שרש"יסוטה ל"ה:אודות ר' שלמה יצחקי טוען שאסור היה לדרוש שלום, ולא ניתן היה למנוע מלחמה, רמב"םהלכות מלכים ו':א', ד'-ה'אודות ר' משה בן מיימון טוען שבני ישראל היו מחויבים להציע שלום לפני שפתחו במלחמה נגד הכנענים.

  • כיצד כל אחת משיטות אלה מבינות את פסוקי דברים כ' (שם נמצאת ההנחיה העיקרית להשמיד את הכנענים)? אילו פסוקים נוספים תומכים בכל עמדה? כיצד סיפור מרמת הגבעונים ביהושע ט' שופך אור על הנושא?
  • לפי רש"יסוטה ל"ה:אודות ר' שלמה יצחקי, קיימת סיבה דתית לגזירת ההשמדה: החשש שהעמים יסיתו את בני ישראל לעבודה זרה. לפעמים יש צורך במדיניות אפס סובלנות. האם אתם מסכימים? באילו נסיבות אסור להתפשר?
  • לפי רמב"םהלכות מלכים ו':א', ד'-ה'אודות ר' משה בן מיימון, מה היה קורה אילו העמים היו מקבלים את תנאי השלום והיו נכנעים לבני ישראל? האם שתי האוכלוסיות היו יכולים לחיות ביחד בארץ? איך זה היה משנה את מהלך ההיסטוריה שלנו? להרחבה, ראו קריאה לשלום בכיבוש הארץ.

לקבוע מה אמת

לפעמים אנו מסתכלים אחורה על התקופה המקראית ותוהים כיצד עם שחי בעידן נבואי וזכה להתגלות אלוהית יכול עדיין להתקשות כל כך ללכת בדרכי ה'. בהינתן נביאים אשר אומרים לך בוודאות מה נכון ולא נכון, האם לא קל יותר להיות אדם טוב? מדוע לעתים קרובות לא שמע העם להוראות הנבואיות?

  • יתכן שחלק מהבעיה היה הקושי לקבוע לאיזה נביא להאמין. כאשר גם נביאים אמתיים וגם שקריים טענו שהם מדברים בשם האל, אך אמרו דברים סותרים, כיצד יכול האדם הפשוט לדעת מיהו שליחו האמיתי של ה'?
  • דברים י"ח מספק מבחן לקמוס: אם תחזיותיו של נביא אינן מתממשות, אזי בהכרח הוא נביא שקרי. במבט ראשון זה נשמע פשוט. מהפסוק משתמע כי כל הנבואות חייבות להתממש, אך האם זה נכון? מה משתמע מירמיהו י"ח, ירמיהו כ"ח, וסיפור יונה ונינוה? האם תשובה אינה מסוגלת להפוך גזירות אלוהיות? אם כן, כיצד בכל זאת ניתן להבדיל בין נביא אמת לנביא שקר?
  • ראו הבחנה בין נביאי אמת ושקר לגישות שונות.

אוטונומיה נבואית

מהי מידת העצמאות שיש לנביא? האם נביא יכול לדבר מיוזמתו, או שכל מעשיו צריכים להיעשות על פי ציווי ה'? על אף שלפי דברים י"ח נביא לעולם לא ידבר בשמו של ה' אלא אם יצטווה לעשות כן, ישנם מקרים מסוימים בתנ"ך שבהם משה אכן מדבר בשמו של הקב"ה, אף על פי שאין תיעוד לציווי א-לוהי מקדים.1

  • איך ראוי להבין מקרים כאלו? האם צריך להניח שלמרות שאין אזכור לזה בטקסט, ה' בהכרח הנחה את הנביא לפני כן? לחלופין, הייתכן שלנביאים באמת יש את הרשות לא רק לדבר ולפעול מיוזמתם, אלא גם לייחס את הפעולה הזו לה'? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה, או שמא משה הוא ייחודי?
  • בהנחה שיש לנביא מידה של אוטונומיה, האם הנביא יכול לטעות?
  • איזה מודל של נביא נמצא בדרגה גבוהה יותר – זה שפשוט עוקב אחר הוראות אלוהיות או זה המעז לקחת יוזמה מבלי להתייעץ מבעוד מועד עם א-לוהים? השוו את עמדות ספר העיקריםד':כ"באודות ר' יוסף אלבו ואברבנאלדברים ל"ד:י"אאודות ר' יצחק אברבנאל ודונו בנושא בשולחן שבת שלכם.

להרחבה, ראו פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה' ומעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה'.

ערי מקלט או גלות?

דברים י"ט עוסק בהבדלת ערי מקלט, מקומות שאליהם רוצח בשגגה יכול לנוס מפני גואל הדם.

  • מה אפשר ללמוד מהמצווה הזאת על השקפת התורה בעניין נקמת דם? מצד אחד, עצם קיומן של ערים כאלה מעיד על כך שהתורה לא רוצה שהרוצח בשגגה ימות. מצד שני, מוסד זה מעיד בו-זמנית על כך שהתורה לא אסרה נקמת הדם. אם גאולת דם היא נוהג שראוי לעקור אותו, מדוע התורה מאפשרת אותה? אם היא לגיטימית, מדוע התורה מגינה על הרוצח בשגגה?
  • הצד השני של השאלה מתייחס להשקפת התורה בעניין הרוצח בשגגה. האם התורה קובעת שהוא אשם? או שמא הוא חף מפשע לחלוטין, ונשלח לעיר המקלט רק לטובת עצמו? אם כן, למה הוא רשאי לעזוב את העיר רק אחרי מות הכהן הגדול, ולא לפי שיקול דעתו? האם אפשר ללמוד מכאן שגם לו מגיע עונש מסוים, וערי המקלט הן סוג של גלות?

להרחבה, ראו ערי מקלט – למטרת הצלה או גלות?.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת שופטים.