Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Terumah/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 22: Line 22:
 
<p>לרוב התורה אינה מפרשת את טעמי המצוות. טעמי מצוות בין אדם לחברו הם לעתים קרובות מובנים מאליהם, אך מצוות רבות שבין אדם למקום,&#160; וביניהם דיני&#160;המשכן וכליו, מעלים את השאלה "למה".</p>
 
<p>לרוב התורה אינה מפרשת את טעמי המצוות. טעמי מצוות בין אדם לחברו הם לעתים קרובות מובנים מאליהם, אך מצוות רבות שבין אדם למקום,&#160; וביניהם דיני&#160;המשכן וכליו, מעלים את השאלה "למה".</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם עדיף לבחון את הטעמי המצוות, או&#160;שעדיף לקבל אותן בלי לחפש הסבר? מהם היתרונות והחסרונות של כל גישה?</li>
+
<li>האם עדיף לבחון את טעמי המצוות, או&#160;שעדיף לקבל אותן בלי לחפש הסבר? מהם היתרונות והחסרונות של כל גישה?</li>
 
<li>האם הסבר טוב צריך להתייחס&#160;לכל פרטי המצווה?</li>
 
<li>האם הסבר טוב צריך להתייחס&#160;לכל פרטי המצווה?</li>
<li>האם&#160;אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצווה, או לחשוב&#160;שמדובר בוויתור של ה' לחולשות האדם? במילים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידיאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהם מגיבים לטבע האדם ולצרכים שלו? ראו <a href="Purpose of the Mishkan" data-aht="page">מטרת המשכן</a>.</li>
+
<li>האם&#160;אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצווה, או לחשוב&#160;שמדובר בוויתור של ה' לחולשות האדם? במילים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהם מגיבים לטבע האדם ולצרכים שלו? ראו <a href="Purpose of the Mishkan" data-aht="page">מטרת המשכן</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Of Tables, Bread, and Covenants
+
<category>השולחן, הלחם, והברית<br/>
<p>לעתים קרובות אנו מחפשים משמעות סמלית בטקסים או במושאים דתיים. איזו סמליות עשויה להניח מאחורי הארון, השולחן, המנורה ומזבח הקטורת?</p><p>We often look for symbolic meaning in rituals or religious objects. What symbolism might lie behind the ark, table, candelabrum, and incense altar?</p><ul>
+
<p>לעתים קרובות אנו מחפשים משמעות סמלית בטקסים דתיים ובתשמישי קדושה.&#160;מה המשמעות הסמלית של הארון, השולחן, המנורה ומזבח הקטורת?</p>
<li><br/>306/5000<br/>אברבנאל מציע שהתיבה מסמלת את התורה, בעוד שהכלים האחרים מייצגים את התגמולים הפיזיים (טבלה), אינטלקטואליים (חנוכיים) ורוחניים (מזבח קטורת) המוענקים למי ששומר על מצוות התורה. האם ההצעה שלו משכנעת? למה או למה לא? ראו מטרת השולחן ולחם הפנים.</li>
+
<ul>
<li>&#160;<multilink><a href="AbarbanelShemot25" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot25" data-aht="source">Shemot 25</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>&#160;proposes that the ark symbolizes the Torah, while the other vessels represent the physical (table), intellectual (menorah) and spiritual (incense altar) rewards granted to those who observe the Torah's commandments. Do you find his suggestion compelling? Why or why not? ראו <a href="Purpose of the Shulchan and Lechem HaPanim" data-aht="page">מטרת השולחן ולחם הפנים</a>.</li>
+
<li>&#160;<multilink><a href="AbarbanelShemot25" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot25" data-aht="source">Shemot 25</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>&#160;סובר שארון הברית מסמלת את התורה, ואילו הכלים האחרים&#160;מסמלים את הרווחים הפיזיים (שולחן), האינטלקטואליים (מנורה) והרוחניים (מזבח הקטורת)&#160;שניתנים למי ששומר על מצוות התורה. האם התאוריה&#160;שלו משכנעת? למה או למה לא? ראו <a href="Purpose of the Shulchan and Lechem HaPanim" data-aht="page">מטרת השולחן ולחם הפנים</a>.</li>
</ul><p>איזה תפקיד ממלא האכילה בחיים הדתיים? כמה טקסים או מצוות מחייבים ליטול אוכל?</p><p>What role does eating play in religious life? How many rites or commandments mandate partaking of food?</p><ul>
+
</ul>
<li>בתקופת תנאך, ארוחות היו קשורות לרוב בחתימה על הסכמי ברית, 4 ששימשו את אותה פונקציה כמו לחיצת יד היום. המציע ארם איטום ברית שחידשה ללא הרף את ברית סיני. איזה תמיכה טקסטואלית או רעיונית אתה יכול להביא לקריאה זו? ראו מטרת השולחן ולחם הפנים.</li>
+
<p>מהו תפקיד פעולת האכילה&#160;בחיים הדתיים? במסגרת איזה&#160;טקסים או מצוות אנחנו חייבים לאכול?</p>
<li>In the time of Tanakh, meals were often connected to signing covenantal agreements,<fn>ראו <a href="ANE:Treaties in Tanakh and the Ancient Near East" data-aht="page">בריתות בתנ"ך ובמזרח הקדמון</a>.</fn> serving the same function as a handshake might today. לאור זה, ר' חובב יחיאלי<fn>ראו ר' חובב יחיאלי, <a href="http://herzogpress.herzog.ac.il/gilayon.asp?gilh=%D7%9E%D7%93&amp;ktav=1&amp;gil=44">"תערך לפני שלחן – השולחן ולחם הפנים"</a>, מגדים מ"ד (תשס"ו): 49-33.</fn> מציע שלחם הפנים constituted a covenant sealing meal which continuously renewed the Covenant of Sinai.&#160; What textual or conceptual support can you bring for this reading? ראו <a href="Purpose of the Shulchan and Lechem HaPanim" data-aht="page">מטרת השולחן ולחם הפנים</a>.</li>
+
<ul>
 +
<li>בתקופת התנ"ך, אכילת ארוחה משותפת הייתה חלק מתהליך כריתת ברית,<fn>ראו <a href="ANE:Treaties in Tanakh and the Ancient Near East" data-aht="page">בריתות בתנ"ך ובמזרח הקדמון</a>.</fn>&#160;דומה ללחיצת יד בחברה שלנו. לאור זה, ר' חובב יחיאלי<fn>ראו ר' חובב יחיאלי, <a href="http://herzogpress.herzog.ac.il/gilayon.asp?gilh=%D7%9E%D7%93&amp;ktav=1&amp;gil=44">"תערך לפני שלחן – השולחן ולחם הפנים"</a>, מגדים מ"ד (תשס"ו): 49-33.</fn> מציע שלחם הפנים היווה ארוחה לצורך כריתת ברית שחידשה באופן מתמיד את ברית סיני. איזן תמיכה טקסטואלית או רעיונית אפשר למצוא&#160;לקריאה זו? ראו <a href="Purpose of the Shulchan and Lechem HaPanim" data-aht="page">מטרת השולחן ולחם הפנים</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 00:33, 18 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת תרומה

האם ה' צריך בית?

לה' אין צורך במחסה, אור, לחם או בשר, אז למה הוא ציווה על בני ישראל לבנות את המשכן ואת כליו? ראו מטרת המשכן

  • לפי רמב"ןשמות כ"ה הקדמהאודות ר' משה בן נחמן, תפקיד המשכן היה לשמש בית לשכניה ולאפשר המשך ההתגלות שהתחילה בהר סיני. האם ניתן להבין מכאן שאפשר להכיל את ה' בתוך מבנה פיזי? מה זה מה זה מלמד אותנו על מרחבים קדושים: האם מקומות מסוימים הם קדושים יותר מאחרים? כיצד הנוכחות הממשית של ה' יכולה להשפיע על מערכת היחסים שלנו איתו?
  •  ספרי דבריםא'אודות ספרי דברים מציג את המשכן ככלי שבאמצעותו כיפרו בני ישראל על חטא העגל, בעוד שמדרש תנחומאתרומה ח'אודות התנחומא מציין את התפקיד שלו כסימן לעמים האחרים שה' סלח לישראל. מאיזה מוטיבציה פולמוסית הקריאה של התנחומא מושפעת?1 האם אתם מכירים מקרים נוספים שבהם מוטיבציה פולמוסית משפיעה על הפירוש?
  • שד"לשמות כ"ה:א'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו סובר שהמשכן השפיע לא רק על היחסים בין האדם למקום אלא גם על היחסים בין האדם לחברו. המשכן נתן מקום מרכזי לעבודת ה', ועל ידי זה הוא איחד את העם. המשכן שימש לאיחוד האומה. מהם היתרונות האחרים של הריכוזיות? מה הם חסרונותיה?

שינוי בתוכנית

האם עבודת הקרבנות הייתה חלק מהתכנית המקורית של ה'?

האם יתכן שה' התחרט, או שיש מצווה בתורה שנהייתה רלוונטית רק בתקופה מסוימת?2  את אילו קשיים טקסטואליים מחשבה כזאת פותרת?3 אילו קשיים תיאולוגיים הוא מעורר? ראו מזבחות אדמה, אבן, ועץ ומטרת המשכן.

טעמי המצוות

לרוב התורה אינה מפרשת את טעמי המצוות. טעמי מצוות בין אדם לחברו הם לעתים קרובות מובנים מאליהם, אך מצוות רבות שבין אדם למקום,  וביניהם דיני המשכן וכליו, מעלים את השאלה "למה".

  • האם עדיף לבחון את טעמי המצוות, או שעדיף לקבל אותן בלי לחפש הסבר? מהם היתרונות והחסרונות של כל גישה?
  • האם הסבר טוב צריך להתייחס לכל פרטי המצווה?
  • האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצווה, או לחשוב שמדובר בוויתור של ה' לחולשות האדם? במילים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהם מגיבים לטבע האדם ולצרכים שלו? ראו מטרת המשכן.

השולחן, הלחם, והברית


לעתים קרובות אנו מחפשים משמעות סמלית בטקסים דתיים ובתשמישי קדושה. מה המשמעות הסמלית של הארון, השולחן, המנורה ומזבח הקטורת?

מהו תפקיד פעולת האכילה בחיים הדתיים? במסגרת איזה טקסים או מצוות אנחנו חייבים לאכול?

  • בתקופת התנ"ך, אכילת ארוחה משותפת הייתה חלק מתהליך כריתת ברית,4 דומה ללחיצת יד בחברה שלנו. לאור זה, ר' חובב יחיאלי5 מציע שלחם הפנים היווה ארוחה לצורך כריתת ברית שחידשה באופן מתמיד את ברית סיני. איזן תמיכה טקסטואלית או רעיונית אפשר למצוא לקריאה זו? ראו מטרת השולחן ולחם הפנים.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תרומה.