Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Terumah/0/he"
m |
m |
||
Line 22: | Line 22: | ||
<p>לרוב התורה אינה מפרשת את טעמי המצוות. טעמי מצוות בין אדם לחברו הם לעתים קרובות מובנים מאליהם, אך מצוות רבות שבין אדם למקום,  וביניהם דיני המשכן וכליו, מעלים את השאלה "למה".</p> | <p>לרוב התורה אינה מפרשת את טעמי המצוות. טעמי מצוות בין אדם לחברו הם לעתים קרובות מובנים מאליהם, אך מצוות רבות שבין אדם למקום,  וביניהם דיני המשכן וכליו, מעלים את השאלה "למה".</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li>האם עדיף לבחון את | + | <li>האם עדיף לבחון את טעמי המצוות, או שעדיף לקבל אותן בלי לחפש הסבר? מהם היתרונות והחסרונות של כל גישה?</li> |
<li>האם הסבר טוב צריך להתייחס לכל פרטי המצווה?</li> | <li>האם הסבר טוב צריך להתייחס לכל פרטי המצווה?</li> | ||
− | <li>האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצווה, או לחשוב שמדובר בוויתור של ה' לחולשות האדם? במילים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות | + | <li>האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצווה, או לחשוב שמדובר בוויתור של ה' לחולשות האדם? במילים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהם מגיבים לטבע האדם ולצרכים שלו? ראו <a href="Purpose of the Mishkan" data-aht="page">מטרת המשכן</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>השולחן, הלחם, והברית<br/> |
− | <p>לעתים קרובות אנו מחפשים משמעות סמלית בטקסים | + | <p>לעתים קרובות אנו מחפשים משמעות סמלית בטקסים דתיים ובתשמישי קדושה. מה המשמעות הסמלית של הארון, השולחן, המנורה ומזבח הקטורת?</p> |
− | + | <ul> | |
− | <li> <multilink><a href="AbarbanelShemot25" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot25" data-aht="source">Shemot 25</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>  | + | <li> <multilink><a href="AbarbanelShemot25" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot25" data-aht="source">Shemot 25</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> סובר שארון הברית מסמלת את התורה, ואילו הכלים האחרים מסמלים את הרווחים הפיזיים (שולחן), האינטלקטואליים (מנורה) והרוחניים (מזבח הקטורת) שניתנים למי ששומר על מצוות התורה. האם התאוריה שלו משכנעת? למה או למה לא? ראו <a href="Purpose of the Shulchan and Lechem HaPanim" data-aht="page">מטרת השולחן ולחם הפנים</a>.</li> |
− | </ul><p> | + | </ul> |
− | <li>בתקופת | + | <p>מהו תפקיד פעולת האכילה בחיים הדתיים? במסגרת איזה טקסים או מצוות אנחנו חייבים לאכול?</p> |
− | + | <ul> | |
+ | <li>בתקופת התנ"ך, אכילת ארוחה משותפת הייתה חלק מתהליך כריתת ברית,<fn>ראו <a href="ANE:Treaties in Tanakh and the Ancient Near East" data-aht="page">בריתות בתנ"ך ובמזרח הקדמון</a>.</fn> דומה ללחיצת יד בחברה שלנו. לאור זה, ר' חובב יחיאלי<fn>ראו ר' חובב יחיאלי, <a href="http://herzogpress.herzog.ac.il/gilayon.asp?gilh=%D7%9E%D7%93&ktav=1&gil=44">"תערך לפני שלחן – השולחן ולחם הפנים"</a>, מגדים מ"ד (תשס"ו): 49-33.</fn> מציע שלחם הפנים היווה ארוחה לצורך כריתת ברית שחידשה באופן מתמיד את ברית סיני. איזן תמיכה טקסטואלית או רעיונית אפשר למצוא לקריאה זו? ראו <a href="Purpose of the Shulchan and Lechem HaPanim" data-aht="page">מטרת השולחן ולחם הפנים</a>.</li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> |
Version as of 00:33, 18 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת תרומה
האם ה' צריך בית?
לה' אין צורך במחסה, אור, לחם או בשר, אז למה הוא ציווה על בני ישראל לבנות את המשכן ואת כליו? ראו מטרת המשכן.
- לפי רמב"ן, תפקיד המשכן היה לשמש בית לשכניה ולאפשר המשך ההתגלות שהתחילה בהר סיני. האם ניתן להבין מכאן שאפשר להכיל את ה' בתוך מבנה פיזי? מה זה מה זה מלמד אותנו על מרחבים קדושים: האם מקומות מסוימים הם קדושים יותר מאחרים? כיצד הנוכחות הממשית של ה' יכולה להשפיע על מערכת היחסים שלנו איתו?
- ספרי דברים מציג את המשכן ככלי שבאמצעותו כיפרו בני ישראל על חטא העגל, בעוד שמדרש תנחומא מציין את התפקיד שלו כסימן לעמים האחרים שה' סלח לישראל. מאיזה מוטיבציה פולמוסית הקריאה של התנחומא מושפעת?1 האם אתם מכירים מקרים נוספים שבהם מוטיבציה פולמוסית משפיעה על הפירוש?
- שד"ל סובר שהמשכן השפיע לא רק על היחסים בין האדם למקום אלא גם על היחסים בין האדם לחברו. המשכן נתן מקום מרכזי לעבודת ה', ועל ידי זה הוא איחד את העם. המשכן שימש לאיחוד האומה. מהם היתרונות האחרים של הריכוזיות? מה הם חסרונותיה?
שינוי בתוכנית
האם עבודת הקרבנות הייתה חלק מהתכנית המקורית של ה'?
- ספורנו והואיל משה סוברים שאמנם ה' תמיד רצה שתהיה עבודת הקרבנות, אך הוא לא רצה להגביל אותה לקבוצה או מקום ספציפיים, והוא העדיף שיעבדו אותו בבמות מפוזרות ולא במשכן מרכזי. רק לאחר חטא העגל הוא החליט שבני ישראל לא היו מסוגלים לעמוד בדרישות של פולחן כזה והיו זקוקים לחוקים ומגבלות שיגנו עליהם.
- אברבנאל, לעומת זאת, סובר שבתוכנית המקורית של ה' המשכן היה כלי שדרכו בני ישראל יכלו להרגיש את נוכחות ה', ולא מקום להקרבת קרבנות. לאחר חטא העגל ה' הוסיף את הקרבת הקרבנות כדי לאפשר את תהליך הכפרה.
האם יתכן שה' התחרט, או שיש מצווה בתורה שנהייתה רלוונטית רק בתקופה מסוימת?2 את אילו קשיים טקסטואליים מחשבה כזאת פותרת?3 אילו קשיים תיאולוגיים הוא מעורר? ראו מזבחות אדמה, אבן, ועץ ומטרת המשכן.
טעמי המצוות
לרוב התורה אינה מפרשת את טעמי המצוות. טעמי מצוות בין אדם לחברו הם לעתים קרובות מובנים מאליהם, אך מצוות רבות שבין אדם למקום, וביניהם דיני המשכן וכליו, מעלים את השאלה "למה".
- האם עדיף לבחון את טעמי המצוות, או שעדיף לקבל אותן בלי לחפש הסבר? מהם היתרונות והחסרונות של כל גישה?
- האם הסבר טוב צריך להתייחס לכל פרטי המצווה?
- האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצווה, או לחשוב שמדובר בוויתור של ה' לחולשות האדם? במילים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהם מגיבים לטבע האדם ולצרכים שלו? ראו מטרת המשכן.
השולחן, הלחם, והברית
לעתים קרובות אנו מחפשים משמעות סמלית בטקסים דתיים ובתשמישי קדושה. מה המשמעות הסמלית של הארון, השולחן, המנורה ומזבח הקטורת?
- אברבנאל סובר שארון הברית מסמלת את התורה, ואילו הכלים האחרים מסמלים את הרווחים הפיזיים (שולחן), האינטלקטואליים (מנורה) והרוחניים (מזבח הקטורת) שניתנים למי ששומר על מצוות התורה. האם התאוריה שלו משכנעת? למה או למה לא? ראו מטרת השולחן ולחם הפנים.
מהו תפקיד פעולת האכילה בחיים הדתיים? במסגרת איזה טקסים או מצוות אנחנו חייבים לאכול?
- בתקופת התנ"ך, אכילת ארוחה משותפת הייתה חלק מתהליך כריתת ברית,4 דומה ללחיצת יד בחברה שלנו. לאור זה, ר' חובב יחיאלי5 מציע שלחם הפנים היווה ארוחה לצורך כריתת ברית שחידשה באופן מתמיד את ברית סיני. איזן תמיכה טקסטואלית או רעיונית אפשר למצוא לקריאה זו? ראו מטרת השולחן ולחם הפנים.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תרומה.