Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Tetzaveh/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Copy from /en)
 
 
(15 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 2: Line 2:
  
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
<h1></h1>
+
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה</h1>
<category>Choosing the Levites
+
<category>בחירת הלויים
<p>The directive to consecrate Aharon and his sons appears near the beginning of Parashat Tetzaveh, suggesting that they were selected to serve as priests before the Sin of the Golden Calf. However,&#160;<a href="Devarim10-8" data-aht="source">Devarim 10:8</a> suggests that both the Priests and Levites were chosen only in the aftermath of the sin.</p>
+
<p>הציווי על חינוך אהרן ובניו לכהונה מופיע בתחילת פרשת תצוה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מ<a href="Devarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a>&#160;משתמע&#160;כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>How are the these verses to be reconciled? Were the Levites and Priests chosen together or at different times? Why was the tribe of Levi selected at all?&#160;</li>
+
<li>כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר בכלל?</li>
<li><multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">Rashi</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">Devarim 10:8</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink>&#160;suggests that they merited the positions due to their loyalty to Hashem when the rest of the nation sinned with the Golden Calf.&#160; Is it it logical, though, that Aharon, who is castigated by Moshe for his role in the making of the Calf, would receive a special promotion immediately thereafter? How could Rashi respond to this objection?</li>
+
<li><multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">&#160;רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל.&#160;אבל לכאורה לא סביר&#160;שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה בקידום מיד לאחר מכן. איך לדעתכם רש"י היה עונה לטענה זו?</li>
<li>In contrast to Rashi,&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">R"Y Bekhor Shor</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">Bemidbar 3:13</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">About R. Yosef Bekhor Shor</a></multilink> suggests that the choice was practical in nature. Though originally all firstborns had been designated to serve, Hashem decided that it was better that the sacrificial service be hereditary and confined to a single family line. What are the advantages and disadvantages of each model (having a single tribe serve vs. one individual from each family serve)?</li>
+
<li>בניגוד לרש"י,&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">במדבר ג':י"ג</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>&#160;מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורים לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן&#160;תהיה נחלתה של שבט אחד&#160;בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של שיטה בה יש רק שבט אחד שמשרת,&#160;לעומת מצב שיש בן אחד מכל משפחה?</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>For elaboration, see <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">Selection of the Priests and Levites</a>.</p>
+
<p>להרחבה, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>Warning Bells and Uniforms
+
<category>מדים ופעמוני אזהרה
<p><a href="Shemot28-33-34" data-aht="source">Shemot 28:33-34</a>&#160;commands the placing of bells on the fringes of the priestly robes, and explains: "its sound shall be heard when he goes into the sanctuary in front of Hashem and when he comes out and he won't die".&#160; Though it is clear that the verse is warning against a potential fatality, who might die and why is ambiguous.</p>
+
<p><a href="Shemot28-33-34" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד</a>&#160;מצווה על נתינת פעמונים על שולי המעיל, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><multilink><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">Rashi</a><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">Shemot 28:35</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink>&#160;maintains that the warning is unrelated to the bells, but instead refers to the need for the High Priest to wear all of the required vestments for serving in the Tabernacle, lest he die.&#160;<multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">Ralbag</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">Shemot Beur HaMilot 28:35</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink>, instead, suggests that the verse warns against serving Hashem without purity of thought.&#160; The bells served to remind the priest to properly channel his thoughts to the worship of Hashem.</li>
+
<li><multilink><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;גורס כי אין קשר בין האזהרה לפעמונים,&#160;אלא שהכהן מוזהר&#160;ללבוש את כל התלבושת הנדרשת לצורך השירות במשכן, שמא ימות. <multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">שמות ביאור המילות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לעומת זאת, מציע שהפסוק מזהיר מפני מחשבות זרות בזמן העבודה. תפקיד הפעמונים היה להזכיר לכהן להתכוון בצורה ראויה בעבודת ה'.</li>
<li>Why was it so important that the high priest wear a uniform? What purpose do uniforms serve in general?&#160; Is there a difference between visual and auditory aids; which one would serve as a better focal point to remind one to focus?&#160; How might wearing tzitzit or a head covering serve a similar purpose to the high priest's garments?&#160; For more, see <a href="Warning Bells – &quot;וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת&quot;" data-aht="page">Warning Bells – "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת"</a>.</li>
+
<li>מדוע היה חשוב כל כך שהכהן הגדול ילבש את בגדי הכהונה? מה המטרה הכללית של לבישת מדים עבור תפקידים שונים? האם יש הבדל בין אביזרים שנראים לאביזרים שנשמעים; איזה מהם משמש מוקד טוב יותר להזכיר לאנשים להתמקד בעבודתם? כיצד כיסוי ראש או לבישת ציצית יכולים לשרת מטרה דומה לבגדי הכהן הגדול? להרחבה, ראו <a href="Warning Bells – &quot;וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת&quot;" data-aht="page">פעמוני המעיל – "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת"</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Tetzaveh/TopicList" data-aht="page">Parashat Tetzaveh Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Tetzaveh/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת תצוה</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 09:06, 25 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה

בחירת הלויים

הציווי על חינוך אהרן ובניו לכהונה מופיע בתחילת פרשת תצוה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מדברים י':ח' משתמע כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.

  • כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר בכלל?
  •  רש"ידברים י':ח'אודות ר' שלמה יצחקי מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל. אבל לכאורה לא סביר שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה בקידום מיד לאחר מכן. איך לדעתכם רש"י היה עונה לטענה זו?
  • בניגוד לרש"י, ר' יוסף בכור שורבמדבר ג':י"גאודות ר' יוסף בכור שור מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורים לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של שיטה בה יש רק שבט אחד שמשרת, לעומת מצב שיש בן אחד מכל משפחה?

להרחבה, ראו בחירת הכהנים והלויים.

מדים ופעמוני אזהרה

שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד מצווה על נתינת פעמונים על שולי המעיל, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תצוה.