Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Tetzaveh/0/he"
Jump to navigation
Jump to search
(14 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 3: | Line 3: | ||
<page type="Basic"> | <page type="Basic"> | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה</h1> | ||
− | <category> | + | <category>בחירת הלויים |
− | <p> | + | <p>הציווי על חינוך אהרן ובניו לכהונה מופיע בתחילת פרשת תצוה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מ<a href="Devarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a> משתמע כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.</p> |
− | <li> | + | <ul> |
− | <li><multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source"> | + | <li>כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר בכלל?</li> |
− | <li> | + | <li><multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source"> רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל. אבל לכאורה לא סביר שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה בקידום מיד לאחר מכן. איך לדעתכם רש"י היה עונה לטענה זו?</li> |
− | </ul><p> | + | <li>בניגוד לרש"י, <multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">במדבר ג':י"ג</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורים לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של שיטה בה יש רק שבט אחד שמשרת, לעומת מצב שיש בן אחד מכל משפחה?</li> |
+ | </ul> | ||
+ | <p>להרחבה, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</p> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>מדים ופעמוני אזהרה |
− | <p><a href="Shemot28-33-34" data-aht="source"> | + | <p><a href="Shemot28-33-34" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד</a> מצווה על נתינת פעמונים על שולי המעיל, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.</p> |
− | <li><multilink><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source"> | + | <ul> |
− | <li> | + | <li><multilink><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> גורס כי אין קשר בין האזהרה לפעמונים, אלא שהכהן מוזהר ללבוש את כל התלבושת הנדרשת לצורך השירות במשכן, שמא ימות. <multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">שמות ביאור המילות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לעומת זאת, מציע שהפסוק מזהיר מפני מחשבות זרות בזמן העבודה. תפקיד הפעמונים היה להזכיר לכהן להתכוון בצורה ראויה בעבודת ה'.</li> |
+ | <li>מדוע היה חשוב כל כך שהכהן הגדול ילבש את בגדי הכהונה? מה המטרה הכללית של לבישת מדים עבור תפקידים שונים? האם יש הבדל בין אביזרים שנראים לאביזרים שנשמעים; איזה מהם משמש מוקד טוב יותר להזכיר לאנשים להתמקד בעבודתם? כיצד כיסוי ראש או לבישת ציצית יכולים לשרת מטרה דומה לבגדי הכהן הגדול? להרחבה, ראו <a href="Warning Bells – "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת"" data-aht="page">פעמוני המעיל – "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת"</a>.</li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>עוד... |
− | <p> | + | <p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Tetzaveh/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת תצוה</a>.</p> |
</category> | </category> | ||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Latest revision as of 09:06, 25 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה
בחירת הלויים
הציווי על חינוך אהרן ובניו לכהונה מופיע בתחילת פרשת תצוה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מדברים י':ח' משתמע כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.
- כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר בכלל?
- רש"י מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל. אבל לכאורה לא סביר שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה בקידום מיד לאחר מכן. איך לדעתכם רש"י היה עונה לטענה זו?
- בניגוד לרש"י, ר' יוסף בכור שור מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורים לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של שיטה בה יש רק שבט אחד שמשרת, לעומת מצב שיש בן אחד מכל משפחה?
להרחבה, ראו בחירת הכהנים והלויים.
מדים ופעמוני אזהרה
שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד מצווה על נתינת פעמונים על שולי המעיל, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.
- רש"י גורס כי אין קשר בין האזהרה לפעמונים, אלא שהכהן מוזהר ללבוש את כל התלבושת הנדרשת לצורך השירות במשכן, שמא ימות. רלב"ג, לעומת זאת, מציע שהפסוק מזהיר מפני מחשבות זרות בזמן העבודה. תפקיד הפעמונים היה להזכיר לכהן להתכוון בצורה ראויה בעבודת ה'.
- מדוע היה חשוב כל כך שהכהן הגדול ילבש את בגדי הכהונה? מה המטרה הכללית של לבישת מדים עבור תפקידים שונים? האם יש הבדל בין אביזרים שנראים לאביזרים שנשמעים; איזה מהם משמש מוקד טוב יותר להזכיר לאנשים להתמקד בעבודתם? כיצד כיסוי ראש או לבישת ציצית יכולים לשרת מטרה דומה לבגדי הכהן הגדול? להרחבה, ראו פעמוני המעיל – "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת".
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תצוה.