Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Tetzaveh/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(6 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה</h1>
 
<category>בחירת הלויים
 
<category>בחירת הלויים
<p>הציווי לחנוך את אהרן ואת בניו ככוהנים מופיע בתחילת פרשת תצווה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מ<a href="Devarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a>&#160;משתמע&#160;כי גם הכוהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.</p>
+
<p>הציווי על חינוך אהרן ובניו לכהונה מופיע בתחילת פרשת תצוה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מ<a href="Devarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a>&#160;משתמע&#160;כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>כיצד ניתן ליישב את הפסוקים הללו? האם הלויים והכוהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר?</li>
+
<li>כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר בכלל?</li>
<li><multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">&#160;רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל.&#160;אבל לכאורה לא סביר&#160;שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה ב"קידום" מיד לאחר מכן. איך רש"י יכול היה ליישב סתירה&#160;זו?</li>
+
<li><multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">&#160;רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל.&#160;אבל לכאורה לא סביר&#160;שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה בקידום מיד לאחר מכן. איך לדעתכם רש"י היה עונה לטענה זו?</li>
<li>בניגוד לרש"י,&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">במדבר ג':י"ג</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>&#160;מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורות לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן&#160;תהיה נחלתה של&#160;שבט אחד&#160;בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של כל&#160;שיטה (שיש שבט אחד שמשרת,&#160;לעומת בן אחד מכל משפחה)?&#160;&#160;</li>
+
<li>בניגוד לרש"י,&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">במדבר ג':י"ג</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>&#160;מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורים לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן&#160;תהיה נחלתה של שבט אחד&#160;בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של שיטה בה יש רק שבט אחד שמשרת,&#160;לעומת מצב שיש בן אחד מכל משפחה?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
<p>להרחבה, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</p>
 
<p>להרחבה, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>Warning Bells and Uniforms<br/>פעמוני אזהרה ותלבושת<br/>
+
<category>מדים ופעמוני אזהרה
<p><a href="Shemot28-33-34" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד</a>&#160;מצווה על קשירת פעמונים לשולי בגדי הכהונה, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.</p>
+
<p><a href="Shemot28-33-34" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד</a>&#160;מצווה על נתינת פעמונים על שולי המעיל, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li><multilink><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;גורס כי אין קשר בין האזהרה לפעמונים,&#160;אלא שהכהן מוזהר&#160;ללבוש את כל התלבושת הנדרשת לצורך השירות במשכן, שמא ימות. <multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">שמות ביאור המילות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לעומת זאת, מציע שהפסוק מזהיר מפני מחשבות זרות בזמן העבודה. תפקיד הפעמונים היה להזכיר לכהן להתכוון בצורה ראויה בעבודת ה'.</li>
 
<li><multilink><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;גורס כי אין קשר בין האזהרה לפעמונים,&#160;אלא שהכהן מוזהר&#160;ללבוש את כל התלבושת הנדרשת לצורך השירות במשכן, שמא ימות. <multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">שמות ביאור המילות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לעומת זאת, מציע שהפסוק מזהיר מפני מחשבות זרות בזמן העבודה. תפקיד הפעמונים היה להזכיר לכהן להתכוון בצורה ראויה בעבודת ה'.</li>
<li>מדוע היה חשוב כל כך שהכהן הגדול ילבש את בגדי הכהונה? מה המטרה של המדים שמזוהים עם תפקידים שונים? האם יש הבדל בין עזרים חזותיים לשמיעתיים; איזו מהן תשמש מוקד טוב יותר להזכיר לאדם להתמקד? כיצד יכול לבישת ציצית או כיסוי ראש לשרת מטרה דומה לבגדי הכהן הגדול?</li>
+
<li>מדוע היה חשוב כל כך שהכהן הגדול ילבש את בגדי הכהונה? מה המטרה הכללית של לבישת מדים עבור תפקידים שונים? האם יש הבדל בין אביזרים שנראים לאביזרים שנשמעים; איזה מהם משמש מוקד טוב יותר להזכיר לאנשים להתמקד בעבודתם? כיצד כיסוי ראש או לבישת ציצית יכולים לשרת מטרה דומה לבגדי הכהן הגדול? להרחבה, ראו <a href="Warning Bells – &quot;וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת&quot;" data-aht="page">פעמוני המעיל – "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת"</a>.</li>
<li>Why was it so important that the high priest wear a uniform? What purpose do uniforms serve in general?&#160; Is there a difference between visual and auditory aids; which one would serve as a better focal point to remind one to focus?&#160; How might wearing tzitzit or a head covering serve a similar purpose to the high priest's garments?&#160; להרחבה, ראו <a href="Warning Bells – &quot;וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת&quot;" data-aht="page">פעמוני המעיל – "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת"</a>.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 09:06, 25 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה

בחירת הלויים

הציווי על חינוך אהרן ובניו לכהונה מופיע בתחילת פרשת תצוה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מדברים י':ח' משתמע כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.

  • כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר בכלל?
  •  רש"ידברים י':ח'אודות ר' שלמה יצחקי מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל. אבל לכאורה לא סביר שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה בקידום מיד לאחר מכן. איך לדעתכם רש"י היה עונה לטענה זו?
  • בניגוד לרש"י, ר' יוסף בכור שורבמדבר ג':י"גאודות ר' יוסף בכור שור מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורים לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של שיטה בה יש רק שבט אחד שמשרת, לעומת מצב שיש בן אחד מכל משפחה?

להרחבה, ראו בחירת הכהנים והלויים.

מדים ופעמוני אזהרה

שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד מצווה על נתינת פעמונים על שולי המעיל, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תצוה.