Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Tetzaveh/0/he"
Jump to navigation
Jump to search
Line 4: | Line 4: | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה</h1> | ||
<category>בחירת הלויים | <category>בחירת הלויים | ||
− | <p>הציווי לחנוך את אהרן ואת בניו מופיע בתחילת פרשת תצווה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מ<a href="Devarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a> משתמע כי גם | + | <p>הציווי לחנוך את אהרן ואת בניו לכהונה מופיע בתחילת פרשת תצווה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מ<a href="Devarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a> משתמע כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li>כיצד ניתן ליישב את הפסוקים הללו? האם הלויים | + | <li>כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר?</li> |
− | <li><multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source"> רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל. אבל לכאורה לא סביר שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה ב"קידום" מיד לאחר מכן. איך רש"י יכול היה | + | <li><multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source"> רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל. אבל לכאורה לא סביר שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה ב"קידום" מיד לאחר מכן. איך רש"י יכול היה לענות לטענה זו?</li> |
<li>בניגוד לרש"י, <multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">במדבר ג':י"ג</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורות לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה (שיש שבט אחד שמשרת, לעומת בן אחד מכל משפחה)?  </li> | <li>בניגוד לרש"י, <multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">במדבר ג':י"ג</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורות לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה (שיש שבט אחד שמשרת, לעומת בן אחד מכל משפחה)?  </li> | ||
</ul> | </ul> | ||
<p>להרחבה, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</p> | <p>להרחבה, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</p> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>מדים ופעמוני אזהרה<br/> |
<p><a href="Shemot28-33-34" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד</a> מצווה על קשירת פעמונים לשולי בגדי הכהונה, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.</p> | <p><a href="Shemot28-33-34" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד</a> מצווה על קשירת פעמונים לשולי בגדי הכהונה, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.</p> | ||
<ul> | <ul> |
Version as of 05:25, 23 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה
בחירת הלויים
הציווי לחנוך את אהרן ואת בניו לכהונה מופיע בתחילת פרשת תצווה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מדברים י':ח' משתמע כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.
- כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר?
- רש"י מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל. אבל לכאורה לא סביר שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה ב"קידום" מיד לאחר מכן. איך רש"י יכול היה לענות לטענה זו?
- בניגוד לרש"י, ר' יוסף בכור שור מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורות לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה (שיש שבט אחד שמשרת, לעומת בן אחד מכל משפחה)?
להרחבה, ראו בחירת הכהנים והלויים.
מדים ופעמוני אזהרה
שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד מצווה על קשירת פעמונים לשולי בגדי הכהונה, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.
- רש"י גורס כי אין קשר בין האזהרה לפעמונים, אלא שהכהן מוזהר ללבוש את כל התלבושת הנדרשת לצורך השירות במשכן, שמא ימות. רלב"ג, לעומת זאת, מציע שהפסוק מזהיר מפני מחשבות זרות בזמן העבודה. תפקיד הפעמונים היה להזכיר לכהן להתכוון בצורה ראויה בעבודת ה'.
- מדוע היה חשוב כל כך שהכהן הגדול ילבש את בגדי הכהונה? מה המטרה של המדים שמזוהים עם תפקידים שונים? האם יש הבדל בין אביזרים שנראים לאלה שנשמעים; איזה מהם משמש מוקד טוב יותר להזכיר לאנשים להתמקד בעבודתם? כיצד לבישת ציצית או כיסוי ראש משרתת מטרה דומה לבגדי הכהן הגדול? להרחבה, ראו פעמוני המעיל – "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת".
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תצוה.