Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Tetzaveh/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 7: Line 7:
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר?</li>
 
<li>כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר?</li>
<li><multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">&#160;רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל.&#160;אבל לכאורה לא סביר&#160;שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה ב"קידום" מיד לאחר מכן. איך רש"י יכול היה לענות לטענה זו?</li>
+
<li><multilink><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">&#160;רש"י</a><a href="RashiDevarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל.&#160;אבל לכאורה לא סביר&#160;שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה ב"קידום" מיד לאחר מכן. איך לדעתכם רש"י היה עונה לטענה זו?</li>
 
<li>בניגוד לרש"י,&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">במדבר ג':י"ג</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>&#160;מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורות לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן&#160;תהיה נחלתה של&#160;שבט אחד&#160;בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של כל&#160;שיטה (שיש שבט אחד שמשרת,&#160;לעומת בן אחד מכל משפחה)?&#160;&#160;</li>
 
<li>בניגוד לרש"י,&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBemidbar3-13" data-aht="source">במדבר ג':י"ג</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>&#160;מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורות לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן&#160;תהיה נחלתה של&#160;שבט אחד&#160;בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של כל&#160;שיטה (שיש שבט אחד שמשרת,&#160;לעומת בן אחד מכל משפחה)?&#160;&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
Line 13: Line 13:
 
</category>
 
</category>
 
<category>מדים ופעמוני אזהרה
 
<category>מדים ופעמוני אזהרה
<p><a href="Shemot28-33-34" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד</a>&#160;מצווה על קשירת פעמונים לשולי בגדי הכהונה, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.</p>
+
<p><a href="Shemot28-33-34" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד</a>&#160;מצווה על קשירת פעמונים לשולי בגדי הכהונה, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.</p><ul>
<ul>
 
 
<li><multilink><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;גורס כי אין קשר בין האזהרה לפעמונים,&#160;אלא שהכהן מוזהר&#160;ללבוש את כל התלבושת הנדרשת לצורך השירות במשכן, שמא ימות. <multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">שמות ביאור המילות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לעומת זאת, מציע שהפסוק מזהיר מפני מחשבות זרות בזמן העבודה. תפקיד הפעמונים היה להזכיר לכהן להתכוון בצורה ראויה בעבודת ה'.</li>
 
<li><multilink><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot28-35" data-aht="source">שמות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>&#160;גורס כי אין קשר בין האזהרה לפעמונים,&#160;אלא שהכהן מוזהר&#160;ללבוש את כל התלבושת הנדרשת לצורך השירות במשכן, שמא ימות. <multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot28-35" data-aht="source">שמות ביאור המילות כ"ח:ל"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, לעומת זאת, מציע שהפסוק מזהיר מפני מחשבות זרות בזמן העבודה. תפקיד הפעמונים היה להזכיר לכהן להתכוון בצורה ראויה בעבודת ה'.</li>
 
<li>מדוע היה חשוב כל כך שהכהן הגדול ילבש את בגדי הכהונה? מה המטרה של המדים שמזוהים עם תפקידים שונים? האם יש הבדל בין אביזרים שנראים לאלה שנשמעים; איזה מהם משמש מוקד טוב יותר להזכיר לאנשים להתמקד בעבודתם? כיצד לבישת ציצית או כיסוי ראש משרתת מטרה דומה לבגדי הכהן הגדול? להרחבה, ראו <a href="Warning Bells – &quot;וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת&quot;" data-aht="page">פעמוני המעיל – "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת"</a>.</li>
 
<li>מדוע היה חשוב כל כך שהכהן הגדול ילבש את בגדי הכהונה? מה המטרה של המדים שמזוהים עם תפקידים שונים? האם יש הבדל בין אביזרים שנראים לאלה שנשמעים; איזה מהם משמש מוקד טוב יותר להזכיר לאנשים להתמקד בעבודתם? כיצד לבישת ציצית או כיסוי ראש משרתת מטרה דומה לבגדי הכהן הגדול? להרחבה, ראו <a href="Warning Bells – &quot;וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת&quot;" data-aht="page">פעמוני המעיל – "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת"</a>.</li>

Version as of 06:56, 25 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה

בחירת הלויים

הציווי לחנוך את אהרן ואת בניו לכהונה מופיע בתחילת פרשת תצווה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מדברים י':ח' משתמע כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.

  • כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר?
  •  רש"ידברים י':ח'אודות ר' שלמה יצחקי מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל. אבל לכאורה לא סביר שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה ב"קידום" מיד לאחר מכן. איך לדעתכם רש"י היה עונה לטענה זו?
  • בניגוד לרש"י, ר' יוסף בכור שורבמדבר ג':י"גאודות ר' יוסף בכור שור מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורות לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה (שיש שבט אחד שמשרת, לעומת בן אחד מכל משפחה)?  

להרחבה, ראו בחירת הכהנים והלויים.

מדים ופעמוני אזהרה

שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד מצווה על קשירת פעמונים לשולי בגדי הכהונה, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". ברור שהפסוק מזהיר מפני פגיעה קטלנית, אך לא ברור מי עלול למות ולמה.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תצוה.