Shabbat Table Topics – Parashat Tetzaveh/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

נושאים לשולחן שבת – פרשת תצוה

בחירת הלויים

הציווי לחנוך את אהרן ואת בניו ככוהנים מופיע בתחילת פרשת תצווה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. אולם, מדברים י':ח' משתמע כי גם הכוהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.

  • כיצד ניתן ליישב את הפסוקים הללו? האם הלויים והכוהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים? מדוע דווקא שבט לוי נבחר?
  •  רש"ידברים י':ח'אודות ר' שלמה יצחקי מציע שהלויים זכו במעמדם בעקבות נאמנותם לה' כאשר שאר בני ישראל חטאו בחטא העגל. אבל לכאורה לא סביר שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה ב"קידום" מיד לאחר מכן. איך רש"י יכול היה ליישב סתירה זו?
  • בניגוד לרש"י, ר' יוסף בכור שורבמדבר ג':י"גאודות ר' יוסף בכור שור מציע שמדובר בהחלטה פרקטית. במקור נועדו כל הבכורות לשרת במשכן, אך ה' החליט שעדיף שעבודת המשכן תהיה נחלתה של שבט אחד בלבד. מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה (שיש שבט אחד שמשרת, לעומת בן אחד מכל משפחה)?  

להרחבה, ראו בחירת הכהנים והלויים.

Warning Bells and Uniforms

שמות כ"ח:ל"ג-ל"ד     מצווה על הצבת פעמונים בשולי גלימות הכהונה, ומסביר: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת". אם כי ברור שהפסוק מזהיר מפני הרוגים פוטנציאליים, מי עשוי למות ולמה הוא דו משמעי.        commands the placing of bells on the fringes of the priestly robes, and explains: "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי י״י וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת".  Though it is clear that the verse is warning against a potential fatality, who might die and why is ambiguous.

  • רש"ישמות כ"ח:ל"האודות ר' שלמה יצחקי      גורס כי האזהרה אינה קשורה לפעמונים, אך במקום זאת מתייחסת לצורך הכהן הגדול ללבוש את כל התלבושות הנדרשות לצורך שירות במשכן, שמא ימות. במקום זאת, רלב"ג מציע שהפסוק מתריע מפני עבודת השם ללא טהרת המחשבה. הפעמונים שימשו להזכיר לכהן לתעל כראוי את מחשבותיו לעבודת השם.     maintains that the warning is unrelated to the bells, but instead refers to the need for the High Priest to wear all of the required vestments for serving in the Tabernacle, lest he die. רלב"גשמות ביאור המילות כ"ח:ל"האודות ר' לוי בן גרשום, instead, suggests that the verse warns against serving Hashem without purity of thought.  The bells served to remind the priest to properly channel his thoughts to the worship of Hashem.
  • מדוע היה חשוב כל כך שהכוהן הגדול ילבש מדים? לאיזו מטרה משרתים מדים באופן כללי? האם יש הבדל בין עזרים חזותיים לשמיעתיים; איזו מהן תשמש מוקד טוב יותר להזכיר לאדם להתמקד? כיצד יכול לבישת ציצית או כיסוי ראש לשרת מטרה דומה לבגדי הכהן הגדול?
  • Why was it so important that the high priest wear a uniform? What purpose do uniforms serve in general?  Is there a difference between visual and auditory aids; which one would serve as a better focal point to remind one to focus?  How might wearing tzitzit or a head covering serve a similar purpose to the high priest's garments?  להרחבה, ראו פעמוני המעיל – "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ... וְלֹא יָמוּת".

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תצוה.