Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Toledot/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(4 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת תולדת</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת תולדת</h1>
 
<category>מכירת הבכורה
 
<category>מכירת הבכורה
<p>כיצד יש להעריך את יעקב ואת עשו על מעשיהם בסיפור מכירת הבכורה?</p>
+
<p>כיצד יש להעריך את מעשיהם של יעקב ועשו בסיפור מכירת הבכורה?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם יעקב ניצל את רעב אחיו למטרת רווח אישי? האין מכירת הבכורה דוגמא לסחיטה? מצד שני, אולי ישנם עומקים לסיפור זה שאינם נגלים מקריאה ראשונית?</li>
+
<li>האם יעקב ניצל את רעב אחיו למטרת רווח אישי? האין מכירת הבכורה מהווה דוגמא לסחיטה? מצד שני, אולי ישנם עומקים לסיפור זה שאינם נגלים לקורא בקריאה ראשונית?</li>
 
<li>האם נכונותו של עשו למכור את הבכורה מעידה על אופיו הפזיז, ועל נטייתו לחיות ברגע ולא לתכנן לעתיד, או שאולי זו הייתה&#160;החלטה הגיונית תחת הנסיבות?&#160;</li>
 
<li>האם נכונותו של עשו למכור את הבכורה מעידה על אופיו הפזיז, ועל נטייתו לחיות ברגע ולא לתכנן לעתיד, או שאולי זו הייתה&#160;החלטה הגיונית תחת הנסיבות?&#160;</li>
<li>התשובה לשאלה לעיל תלוייה באופן בו אנו מבינים את הבכורה עצמה. האם יעקב קנה מעשו ירושה כלכלית&#160;(<multilink><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary25-31" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary25-31" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון כ״ה:ל״א</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>), מעמד דתי&#160;(<multilink><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>), או את מורשתו של אברהם&#160;(<multilink><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">ר׳ דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink>)? באיזו עמדה תומכים הפסוקים? כיצד כל אחת מן הגישות משפיעה על הבנתכם את הסיפור בכללותו?&#160;ראו להרחבה, <a href="Sale of the Birthright – A Fair Deal" data-aht="page">מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?</a>&#160;</li>
+
<li>התשובות לשאלות לעיל תלויות באופן בו אנו מבינים את הבכורה עצמה. האם יעקב קנה מעשו ירושה כלכלית&#160;(<multilink><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary25-31" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary25-31" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון כ״ה:ל״א</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>), מעמד דתי&#160;(<multilink><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>), או את מורשתו של אברהם&#160;(<multilink><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">ר׳ דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink>)? באיזו עמדה תומכים הפסוקים? כיצד כל אחת מן הגישות משפיעה על הבנתכם את הסיפור בכללותו?&#160;ראו להרחבה, <a href="Sale of the Birthright – A Fair Deal" data-aht="page">מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?</a>&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>את מי לברך?
 
<category>את מי לברך?
<p>Given that Hashem ultimately wanted Yaakov to get the blessing, as evidenced by His confirmation thereof,&#160; how are we to understand Yitzchak's original plan to bestow it on Esav? ראו <a href="Why Bless Esav" data-aht="page">למה רצה יצחק לברך את עשו?</a></p>
+
<p>בהתחשב בכך שה' רצה שיעקב יקבל את הברכה, כפי שמעיד אישורו לברכה זו, כיצד ניתן להסביר&#160;את תוכניתו המקורית של יצחק לברך את עשו?&#160;ראו <a href="Why Bless Esav" data-aht="page">למה רצה יצחק לברך את עשו?</a>&#160;</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Several commentators assume that Yitzchak had actually planned on blessing both his sons, thinking that Yaakov and Esav would share in the leadership of the future nation, with Yaakov taking on a spiritual role and Esav caring for the physical. Rivka disagreed, assuming that such dividing of the material from the spiritual would be catastrophic. Do you agree?</li>
+
<li>פרשנים רבים מניחים שיצחק למעשה תיכנן לברך את שני בניו, ורצה שהם יתחלקו בהנהגה העתידית של העם, כשיעקב ישמש כמנהיג רוחני, בעוד עשו ידאג לעם ברמה הפיזית. רבקה התנגדה בתוקף, וטענה שהפרדה שכזו בין הפיזי לרוחני עלולה להיות בעלת השלכות קטסטרופליות. עם מי אתם מסכימים?</li>
<li>Others assume that Yitzchak, being aware that Esav was less righteous than his brother, hoped that giving him a blessing would motivate him to improve his ways. Is it fair to reward negative behavior in such a manner? Is this an example of "positive reinforcement" or more like a "bribe"? &#160;</li>
+
<li>אחרים הניחו שיצחק, מתוך ידיעה שעשו צדיק פחות מאחיו, קיווה שהברכה תעורר בו מוטיבציה להשתפר בהתנהגותו. האם זה הוגן לדעתכם להעניק פרס על התנהגות שלילית? האם זוהי דוגמא ל"חיזוק חיובי" או ל"שוחד"?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>עשו ורומא
 
<category>עשו ורומא
<p>In the post-Biblical period, Esav has been associated with both Rome and Christianity, and has often been presented as the archetype of Israel's sworn enemy.&#160; Where does this association come from? How has it impacted on the exegesis of Bereshit?</p><ul>
+
<p>בתקופה הפוסט-מקראית, עשו מקושר תכופות לרומא ולנצרות, ולעיתים תכופות הוצג כארכיטיפ אויביהם המושבעים של עם ישראל. מהיכן הגיע קישור זה? כיצד הוא השפיע על פרשני ספר בראשית?</p>
<li>Interestingly, the identification might have influenced different commentators in opposing ways.&#160; Midrashic literature, viewing Esav as the progenitor of their contemporary enemy, Rome, often reads Esav in a harsh light, presenting him as wicked as his modern counterpart.&#160; Josephus, in contrast, a Roman lackey, was loathe to denigrate his superiors, and thus paints a far more neutral portrait of Esav.</li>
+
<ul>
<li>Which view of Esav emerges from a simple reading of the text, (when not encumbered by knowledge of future history)?&#160; See <a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">דמותו של עשו</a>.</li>
+
<li>ייתכן שקישור זה השפיע על פרשנים שונים בצורות מנוגדות. הספרות המדרשית, בעקבות הקישור בין עשו לבין רומא, הציגה את עשו באור שלילי ביותר. לעומת זאת, יוספוס, שהיה משרת רומאי, הציג את עשו כדמות הרבה יותר ניטראלית.</li>
<li>Can you think of other examples where an exegete's evaluation of a character or reading of a story is influenced by their personal life experiences and time period? For one example, see commentators' evaluations of Achashverosh in <a href="Achashverosh's Shock and Fury" data-aht="page">תדהמת אחשורוש וכעסו</a> .</li>
+
<li>מהי דמותו של&#160;עשו&#160;על פי פשט הפסוקים (כאשר אנו מתעלמים מיידע של מאורעות עתידיים)? ראו&#160;<a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">דמותו של עשו</a>.</li>
 +
<li>האם אתם יכולים לחשוב על דוגמאות נוספות בהן האופן בו פרשן המציג דמות או סיפור, מושפע מאירועים שהתרחשו בחייהם הפרטיים של הפרשנים או בתקופה בה הם חיו? לדוגמא אחת, ראו את הערכתם של הפרשנים את אחשוורוש ב<a href="Achashverosh's Shock and Fury" data-aht="page">תדהמת אחשורוש וכעסו</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 09:02, 10 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת תולדת

מכירת הבכורה

כיצד יש להעריך את מעשיהם של יעקב ועשו בסיפור מכירת הבכורה?

את מי לברך?

בהתחשב בכך שה' רצה שיעקב יקבל את הברכה, כפי שמעיד אישורו לברכה זו, כיצד ניתן להסביר את תוכניתו המקורית של יצחק לברך את עשו? ראו למה רצה יצחק לברך את עשו? 

  • פרשנים רבים מניחים שיצחק למעשה תיכנן לברך את שני בניו, ורצה שהם יתחלקו בהנהגה העתידית של העם, כשיעקב ישמש כמנהיג רוחני, בעוד עשו ידאג לעם ברמה הפיזית. רבקה התנגדה בתוקף, וטענה שהפרדה שכזו בין הפיזי לרוחני עלולה להיות בעלת השלכות קטסטרופליות. עם מי אתם מסכימים?
  • אחרים הניחו שיצחק, מתוך ידיעה שעשו צדיק פחות מאחיו, קיווה שהברכה תעורר בו מוטיבציה להשתפר בהתנהגותו. האם זה הוגן לדעתכם להעניק פרס על התנהגות שלילית? האם זוהי דוגמא ל"חיזוק חיובי" או ל"שוחד"?

עשו ורומא

בתקופה הפוסט-מקראית, עשו מקושר תכופות לרומא ולנצרות, ולעיתים תכופות הוצג כארכיטיפ אויביהם המושבעים של עם ישראל. מהיכן הגיע קישור זה? כיצד הוא השפיע על פרשני ספר בראשית?

  • ייתכן שקישור זה השפיע על פרשנים שונים בצורות מנוגדות. הספרות המדרשית, בעקבות הקישור בין עשו לבין רומא, הציגה את עשו באור שלילי ביותר. לעומת זאת, יוספוס, שהיה משרת רומאי, הציג את עשו כדמות הרבה יותר ניטראלית.
  • מהי דמותו של עשו על פי פשט הפסוקים (כאשר אנו מתעלמים מיידע של מאורעות עתידיים)? ראו דמותו של עשו.
  • האם אתם יכולים לחשוב על דוגמאות נוספות בהן האופן בו פרשן המציג דמות או סיפור, מושפע מאירועים שהתרחשו בחייהם הפרטיים של הפרשנים או בתקופה בה הם חיו? לדוגמא אחת, ראו את הערכתם של הפרשנים את אחשוורוש בתדהמת אחשורוש וכעסו.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תולדת.