Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Toledot/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 12: Line 12:
 
</category>
 
</category>
 
<category>את מי לברך?
 
<category>את מי לברך?
<p>Given that Hashem ultimately wanted Yaakov to get the blessing, as evidenced by His confirmation thereof,&#160; how are we to understand Yitzchak's original plan to bestow it on Esav? ראו <a href="Why Bless Esav" data-aht="page">למה רצה יצחק לברך את עשו?</a></p>
+
<p>בהינתן וה' רצה שיעקב יקבל את הברכה, כפי שמעיד אישורו לכך, כיצד יש להבין את תוכניתו המקורית של יצחק לברך את עשו?&#160;ראו <a href="Why Bless Esav" data-aht="page">למה רצה יצחק לברך את עשו?</a>&#160;</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Several commentators assume that Yitzchak had actually planned on blessing both his sons, thinking that Yaakov and Esav would share in the leadership of the future nation, with Yaakov taking on a spiritual role and Esav caring for the physical. Rivka disagreed, assuming that such dividing of the material from the spiritual would be catastrophic. Do you agree?</li>
+
<li>פרשנים רבים מניחים שיצחק למעשה תיכנן לברך את שני בניו, ורצה שהם יתחלקו בהנהגה העתידית של העם, כשיעקב ישמש כמנהיג רוחני, ועשו ידאג לעם ברמה הפיזית. רבקה התנגדה בתוקף, וטענה שהפרדה שכזו בין הפיזי לרוחני עלולה להיות בעלת השלכות קטסטרופאליות. האם אתם מסכימים?</li>
<li>Others assume that Yitzchak, being aware that Esav was less righteous than his brother, hoped that giving him a blessing would motivate him to improve his ways. Is it fair to reward negative behavior in such a manner? Is this an example of "positive reinforcement" or more like a "bribe"? &#160;</li>
+
<li>אחרים הניחו שיצחק, מתוך ידיעה שהוא צדיק פחות מאחיו, קיווה שהברכה תעורר בו מוטיבציה להיות טוב יותר. האם זה הוגן להעניק פרס על התנהגות שלילית? האם זוהי דוגמא ל"חיזוק חיובי" או יותר דומה ל"שוחד"?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>עשו ורומא
 
<category>עשו ורומא
<p>In the post-Biblical period, Esav has been associated with both Rome and Christianity, and has often been presented as the archetype of Israel's sworn enemy.&#160; Where does this association come from? How has it impacted on the exegesis of Bereshit?</p><ul>
+
<p>בתקופה הפוסט-מקראית, עשו קושר לרומא ולנצרות, ולעיתים תכופות הוצג כארכיטיפ של אויבם המושבעים של עם ישראל. מהיכן הגיע הקישור הזה? כיצד הוא השפיע על פרשני ספר בראשית?</p>
<li>Interestingly, the identification might have influenced different commentators in opposing ways.&#160; Midrashic literature, viewing Esav as the progenitor of their contemporary enemy, Rome, often reads Esav in a harsh light, presenting him as wicked as his modern counterpart.&#160; Josephus, in contrast, a Roman lackey, was loathe to denigrate his superiors, and thus paints a far more neutral portrait of Esav.</li>
+
<ul>
<li>Which view of Esav emerges from a simple reading of the text, (when not encumbered by knowledge of future history)?&#160; See <a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">דמותו של עשו</a>.</li>
+
<li>מעניין לציין שייתכן והקישור הזה השפיע על הפרשנים בצורה הפוכה. הספרות המדרשית, בעקבות הקישור בין עשו לבין רומא, הציגה את עשו באור שלילי. לעומת זאת, יוספוס, שהיה משרת רומאי, הציג את עשו כדמות הרבה יותר ניטראלית.</li>
<li>Can you think of other examples where an exegete's evaluation of a character or reading of a story is influenced by their personal life experiences and time period? For one example, see commentators' evaluations of Achashverosh in <a href="Achashverosh's Shock and Fury" data-aht="page">תדהמת אחשורוש וכעסו</a> .</li>
+
<li>איזו דמות של עשו עולה מקריאת פשט בפסוקים (כאשר אנו מתעלמים מידע בדבר מאורעות עתידיים)? ראו&#160;<a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">דמותו של עשו</a>.</li>
 +
<li>האם אתם יכולים לחשוב על דוגמאות נוספות בהן האופן בו פרשן מציג דמות או סיפור מושפע מאירועים שקרו בחייהם או בתקופתם? לדוגמא אחת, ראו את הערכתם של הפרשנים את אחשוורוש ב<a href="Achashverosh's Shock and Fury" data-aht="page">תדהמת אחשורוש וכעסו</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 01:54, 25 July 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת תולדת

מכירת הבכורה

כיצד יש להעריך את יעקב ואת עשו על מעשיהם בסיפור מכירת הבכורה?

את מי לברך?

בהינתן וה' רצה שיעקב יקבל את הברכה, כפי שמעיד אישורו לכך, כיצד יש להבין את תוכניתו המקורית של יצחק לברך את עשו? ראו למה רצה יצחק לברך את עשו? 

  • פרשנים רבים מניחים שיצחק למעשה תיכנן לברך את שני בניו, ורצה שהם יתחלקו בהנהגה העתידית של העם, כשיעקב ישמש כמנהיג רוחני, ועשו ידאג לעם ברמה הפיזית. רבקה התנגדה בתוקף, וטענה שהפרדה שכזו בין הפיזי לרוחני עלולה להיות בעלת השלכות קטסטרופאליות. האם אתם מסכימים?
  • אחרים הניחו שיצחק, מתוך ידיעה שהוא צדיק פחות מאחיו, קיווה שהברכה תעורר בו מוטיבציה להיות טוב יותר. האם זה הוגן להעניק פרס על התנהגות שלילית? האם זוהי דוגמא ל"חיזוק חיובי" או יותר דומה ל"שוחד"?

עשו ורומא

בתקופה הפוסט-מקראית, עשו קושר לרומא ולנצרות, ולעיתים תכופות הוצג כארכיטיפ של אויבם המושבעים של עם ישראל. מהיכן הגיע הקישור הזה? כיצד הוא השפיע על פרשני ספר בראשית?

  • מעניין לציין שייתכן והקישור הזה השפיע על הפרשנים בצורה הפוכה. הספרות המדרשית, בעקבות הקישור בין עשו לבין רומא, הציגה את עשו באור שלילי. לעומת זאת, יוספוס, שהיה משרת רומאי, הציג את עשו כדמות הרבה יותר ניטראלית.
  • איזו דמות של עשו עולה מקריאת פשט בפסוקים (כאשר אנו מתעלמים מידע בדבר מאורעות עתידיים)? ראו דמותו של עשו.
  • האם אתם יכולים לחשוב על דוגמאות נוספות בהן האופן בו פרשן מציג דמות או סיפור מושפע מאירועים שקרו בחייהם או בתקופתם? לדוגמא אחת, ראו את הערכתם של הפרשנים את אחשוורוש בתדהמת אחשורוש וכעסו.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תולדת.