Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Toledot/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 12: Line 12:
 
</category>
 
</category>
 
<category>את מי לברך?
 
<category>את מי לברך?
<p>בהינתן וה' רצה שיעקב יקבל את הברכה, כפי שמעיד אישורו לכך, כיצד יש להבין את תוכניתו המקורית של יצחק לברך את עשו?&#160;ראו <a href="Why Bless Esav" data-aht="page">למה רצה יצחק לברך את עשו?</a>&#160;</p>
+
<p>בהינתן וה' רצה שיעקב יקבל את הברכה, כפי שמעיד אישורו לכך, כיצד יש להבין את תוכניתו המקורית של יצחק לברך את עשו?&#160;ראו <a href="Why Bless Esav" data-aht="page">למה רצה יצחק לברך את עשו?</a>&#160;</p><ul>
<ul>
 
 
<li>פרשנים רבים מניחים שיצחק למעשה תיכנן לברך את שני בניו, ורצה שהם יתחלקו בהנהגה העתידית של העם, כשיעקב ישמש כמנהיג רוחני, ועשו ידאג לעם ברמה הפיזית. רבקה התנגדה בתוקף, וטענה שהפרדה שכזו בין הפיזי לרוחני עלולה להיות בעלת השלכות קטסטרופאליות. האם אתם מסכימים?</li>
 
<li>פרשנים רבים מניחים שיצחק למעשה תיכנן לברך את שני בניו, ורצה שהם יתחלקו בהנהגה העתידית של העם, כשיעקב ישמש כמנהיג רוחני, ועשו ידאג לעם ברמה הפיזית. רבקה התנגדה בתוקף, וטענה שהפרדה שכזו בין הפיזי לרוחני עלולה להיות בעלת השלכות קטסטרופאליות. האם אתם מסכימים?</li>
 
<li>אחרים הניחו שיצחק, מתוך ידיעה שהוא צדיק פחות מאחיו, קיווה שהברכה תעורר בו מוטיבציה להיות טוב יותר. האם זה הוגן להעניק פרס על התנהגות שלילית? האם זוהי דוגמא ל"חיזוק חיובי" או יותר דומה ל"שוחד"?</li>
 
<li>אחרים הניחו שיצחק, מתוך ידיעה שהוא צדיק פחות מאחיו, קיווה שהברכה תעורר בו מוטיבציה להיות טוב יותר. האם זה הוגן להעניק פרס על התנהגות שלילית? האם זוהי דוגמא ל"חיזוק חיובי" או יותר דומה ל"שוחד"?</li>
Line 19: Line 18:
 
</category>
 
</category>
 
<category>עשו ורומא
 
<category>עשו ורומא
<p>בתקופה הפוסט-מקראית, עשו קושר לרומא ולנצרות, ולעיתים תכופות הוצג כארכיטיפ של אויבם המושבעים של עם ישראל. מהיכן הגיע הקישור הזה? כיצד הוא השפיע על פרשני ספר בראשית?</p>
+
<p>בתקופה הפוסט-מקראית, עשו קושר לרומא ולנצרות, ולעיתים תכופות הוצג כארכיטיפ של אויביהם המושבעים של עם ישראל. מהיכן הגיע הקישור הזה? כיצד הוא השפיע על פרשני ספר בראשית?</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>מעניין לציין שייתכן והקישור הזה השפיע על הפרשנים בצורה הפוכה. הספרות המדרשית, בעקבות הקישור בין עשו לבין רומא, הציגה את עשו באור שלילי. לעומת זאת, יוספוס, שהיה משרת רומאי, הציג את עשו כדמות הרבה יותר ניטראלית.</li>
 
<li>מעניין לציין שייתכן והקישור הזה השפיע על הפרשנים בצורה הפוכה. הספרות המדרשית, בעקבות הקישור בין עשו לבין רומא, הציגה את עשו באור שלילי. לעומת זאת, יוספוס, שהיה משרת רומאי, הציג את עשו כדמות הרבה יותר ניטראלית.</li>

Version as of 01:55, 25 July 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת תולדת

מכירת הבכורה

כיצד יש להעריך את יעקב ואת עשו על מעשיהם בסיפור מכירת הבכורה?

את מי לברך?

בהינתן וה' רצה שיעקב יקבל את הברכה, כפי שמעיד אישורו לכך, כיצד יש להבין את תוכניתו המקורית של יצחק לברך את עשו? ראו למה רצה יצחק לברך את עשו? 

  • פרשנים רבים מניחים שיצחק למעשה תיכנן לברך את שני בניו, ורצה שהם יתחלקו בהנהגה העתידית של העם, כשיעקב ישמש כמנהיג רוחני, ועשו ידאג לעם ברמה הפיזית. רבקה התנגדה בתוקף, וטענה שהפרדה שכזו בין הפיזי לרוחני עלולה להיות בעלת השלכות קטסטרופאליות. האם אתם מסכימים?
  • אחרים הניחו שיצחק, מתוך ידיעה שהוא צדיק פחות מאחיו, קיווה שהברכה תעורר בו מוטיבציה להיות טוב יותר. האם זה הוגן להעניק פרס על התנהגות שלילית? האם זוהי דוגמא ל"חיזוק חיובי" או יותר דומה ל"שוחד"?

עשו ורומא

בתקופה הפוסט-מקראית, עשו קושר לרומא ולנצרות, ולעיתים תכופות הוצג כארכיטיפ של אויביהם המושבעים של עם ישראל. מהיכן הגיע הקישור הזה? כיצד הוא השפיע על פרשני ספר בראשית?

  • מעניין לציין שייתכן והקישור הזה השפיע על הפרשנים בצורה הפוכה. הספרות המדרשית, בעקבות הקישור בין עשו לבין רומא, הציגה את עשו באור שלילי. לעומת זאת, יוספוס, שהיה משרת רומאי, הציג את עשו כדמות הרבה יותר ניטראלית.
  • איזו דמות של עשו עולה מקריאת פשט בפסוקים (כאשר אנו מתעלמים מידע בדבר מאורעות עתידיים)? ראו דמותו של עשו.
  • האם אתם יכולים לחשוב על דוגמאות נוספות בהן האופן בו פרשן מציג דמות או סיפור מושפע מאירועים שקרו בחייהם או בתקופתם? לדוגמא אחת, ראו את הערכתם של הפרשנים את אחשוורוש בתדהמת אחשורוש וכעסו.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תולדת.