Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Toledot/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 6: Line 6:
 
<p>כיצד יש להעריך את יעקב ואת עשו על מעשיהם בסיפור מכירת הבכורה?</p>
 
<p>כיצד יש להעריך את יעקב ואת עשו על מעשיהם בסיפור מכירת הבכורה?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם יעקב ניצל את רעב אחיו למטרת רווח אישי? האין מכירת הבכורה דוגמא לסחיטה? מצד שני, אולי ישנם עומקים לסיפור זה שאינם נגלים מקריאה ראשונית?</li>
+
<li>האם יעקב ניצל את רעב אחיו למטרת רווח אישי? האין מכירת הבכורה דוגמא למעשה סחיטה? מצד שני, אולי ישנם עומקים לסיפור זה שאינם נגלים לקורא בקריאה ראשונית?</li>
 
<li>האם נכונותו של עשו למכור את הבכורה מעידה על אופיו הפזיז, ועל נטייתו לחיות ברגע ולא לתכנן לעתיד, או שאולי זו הייתה&#160;החלטה הגיונית תחת הנסיבות?&#160;</li>
 
<li>האם נכונותו של עשו למכור את הבכורה מעידה על אופיו הפזיז, ועל נטייתו לחיות ברגע ולא לתכנן לעתיד, או שאולי זו הייתה&#160;החלטה הגיונית תחת הנסיבות?&#160;</li>
<li>התשובה לשאלה לעיל תלוייה באופן בו אנו מבינים את הבכורה עצמה. האם יעקב קנה מעשו ירושה כלכלית&#160;(<multilink><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary25-31" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary25-31" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון כ״ה:ל״א</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>), מעמד דתי&#160;(<multilink><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>), או את מורשתו של אברהם&#160;(<multilink><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">ר׳ דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink>)? באיזו עמדה תומכים הפסוקים? כיצד כל אחת מן הגישות משפיעה על הבנתכם את הסיפור בכללותו?&#160;ראו להרחבה, <a href="Sale of the Birthright – A Fair Deal" data-aht="page">מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?</a>&#160;</li>
+
<li>התשובות לשאלות לעיל תלויות באופן בו אנו מבינים את הבכורה עצמה. האם יעקב קנה מעשו ירושה כלכלית&#160;(<multilink><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary25-31" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshitFirstCommentary25-31" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון כ״ה:ל״א</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>), מעמד דתי&#160;(<multilink><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>), או את מורשתו של אברהם&#160;(<multilink><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">ר׳ דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink>)? באיזו עמדה תומכים הפסוקים? כיצד כל אחת מן הגישות משפיעה על הבנתכם את הסיפור בכללותו?&#160;ראו להרחבה, <a href="Sale of the Birthright – A Fair Deal" data-aht="page">מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?</a>&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>את מי לברך?
 
<category>את מי לברך?
<p>בהינתן וה' רצה שיעקב יקבל את הברכה, כפי שמעיד אישורו לכך, כיצד יש להבין את תוכניתו המקורית של יצחק לברך את עשו?&#160;ראו <a href="Why Bless Esav" data-aht="page">למה רצה יצחק לברך את עשו?</a>&#160;</p><ul>
+
<p>בהינתן וה' רצה שיעקב יקבל את הברכה, כפי שמעיד אישורו לברכה זו, כיצד יש להבין את תוכניתו המקורית של יצחק לברך את עשו?&#160;ראו <a href="Why Bless Esav" data-aht="page">למה רצה יצחק לברך את עשו?</a>&#160;</p>
<li>פרשנים רבים מניחים שיצחק למעשה תיכנן לברך את שני בניו, ורצה שהם יתחלקו בהנהגה העתידית של העם, כשיעקב ישמש כמנהיג רוחני, ועשו ידאג לעם ברמה הפיזית. רבקה התנגדה בתוקף, וטענה שהפרדה שכזו בין הפיזי לרוחני עלולה להיות בעלת השלכות קטסטרופאליות. האם אתם מסכימים?</li>
+
<ul>
<li>אחרים הניחו שיצחק, מתוך ידיעה שהוא צדיק פחות מאחיו, קיווה שהברכה תעורר בו מוטיבציה להיות טוב יותר. האם זה הוגן להעניק פרס על התנהגות שלילית? האם זוהי דוגמא ל"חיזוק חיובי" או יותר דומה ל"שוחד"?</li>
+
<li>פרשנים רבים מניחים שיצחק למעשה תיכנן לברך את שני בניו, ורצה שהם יתחלקו בהנהגה העתידית של העם, כשיעקב ישמש כמנהיג רוחני, ועשו ידאג לעם ברמה הפיזית. רבקה התנגדה בתוקף, וטענה שהפרדה שכזו בין הפיזי לרוחני עלולה להיות בעלת השלכות קטסטרופאליות. עם מי אתם מסכימים?</li>
 +
<li>אחרים הניחו שיצחק, מתוך ידיעה שעשו צדיק פחות מאחיו, קיווה שהברכה תעורר בו מוטיבציה להשתפר בהתנהגותו. האם זה הוגן להעניק פרס על התנהגות שלילית? האם זוהי דוגמא ל"חיזוק חיובי" או ל"שוחד"?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>עשו ורומא
 
<category>עשו ורומא
<p>בתקופה הפוסט-מקראית, עשו קושר לרומא ולנצרות, ולעיתים תכופות הוצג כארכיטיפ של אויביהם המושבעים של עם ישראל. מהיכן הגיע הקישור הזה? כיצד הוא השפיע על פרשני ספר בראשית?</p>
+
<p>בתקופה הפוסט-מקראית, עשו קושר לרומא ולנצרות, ולעיתים תכופות הוצג כארכיטיפ אויביהם המושבעים של עם ישראל. מהיכן הגיע הקישור הזה? כיצד הוא השפיע על פרשני ספר בראשית?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>מעניין לציין שייתכן והקישור הזה השפיע על הפרשנים בצורה הפוכה. הספרות המדרשית, בעקבות הקישור בין עשו לבין רומא, הציגה את עשו באור שלילי. לעומת זאת, יוספוס, שהיה משרת רומאי, הציג את עשו כדמות הרבה יותר ניטראלית.</li>
+
<li>מעניין לציין שייתכן והקישור הזה השפיע על פרשנים שונים בצורות הפוכות. הספרות המדרשית, בעקבות הקישור בין עשו לבין רומא, הציגה את עשו באור שלילי מאוד. לעומת זאת, יוספוס, שהיה משרת רומאי, הציג את עשו כדמות הרבה יותר ניטראלית.</li>
 
<li>איזו דמות של עשו עולה מקריאת פשט בפסוקים (כאשר אנו מתעלמים מידע בדבר מאורעות עתידיים)? ראו&#160;<a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">דמותו של עשו</a>.</li>
 
<li>איזו דמות של עשו עולה מקריאת פשט בפסוקים (כאשר אנו מתעלמים מידע בדבר מאורעות עתידיים)? ראו&#160;<a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">דמותו של עשו</a>.</li>
<li>האם אתם יכולים לחשוב על דוגמאות נוספות בהן האופן בו פרשן מציג דמות או סיפור מושפע מאירועים שקרו בחייהם או בתקופתם? לדוגמא אחת, ראו את הערכתם של הפרשנים את אחשוורוש ב<a href="Achashverosh's Shock and Fury" data-aht="page">תדהמת אחשורוש וכעסו</a>.</li>
+
<li>האם אתם יכולים לחשוב על דוגמאות נוספות בהן האופן בו פרשן המציג דמות או סיפור, מושפע מאירועים שהתרחשו בחייהם הפרטיים או בתקופתם? לדוגמא אחת, ראו את הערכתם של הפרשנים את אחשוורוש ב<a href="Achashverosh's Shock and Fury" data-aht="page">תדהמת אחשורוש וכעסו</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 03:50, 25 July 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת תולדת

מכירת הבכורה

כיצד יש להעריך את יעקב ואת עשו על מעשיהם בסיפור מכירת הבכורה?

את מי לברך?

בהינתן וה' רצה שיעקב יקבל את הברכה, כפי שמעיד אישורו לברכה זו, כיצד יש להבין את תוכניתו המקורית של יצחק לברך את עשו? ראו למה רצה יצחק לברך את עשו? 

  • פרשנים רבים מניחים שיצחק למעשה תיכנן לברך את שני בניו, ורצה שהם יתחלקו בהנהגה העתידית של העם, כשיעקב ישמש כמנהיג רוחני, ועשו ידאג לעם ברמה הפיזית. רבקה התנגדה בתוקף, וטענה שהפרדה שכזו בין הפיזי לרוחני עלולה להיות בעלת השלכות קטסטרופאליות. עם מי אתם מסכימים?
  • אחרים הניחו שיצחק, מתוך ידיעה שעשו צדיק פחות מאחיו, קיווה שהברכה תעורר בו מוטיבציה להשתפר בהתנהגותו. האם זה הוגן להעניק פרס על התנהגות שלילית? האם זוהי דוגמא ל"חיזוק חיובי" או ל"שוחד"?

עשו ורומא

בתקופה הפוסט-מקראית, עשו קושר לרומא ולנצרות, ולעיתים תכופות הוצג כארכיטיפ אויביהם המושבעים של עם ישראל. מהיכן הגיע הקישור הזה? כיצד הוא השפיע על פרשני ספר בראשית?

  • מעניין לציין שייתכן והקישור הזה השפיע על פרשנים שונים בצורות הפוכות. הספרות המדרשית, בעקבות הקישור בין עשו לבין רומא, הציגה את עשו באור שלילי מאוד. לעומת זאת, יוספוס, שהיה משרת רומאי, הציג את עשו כדמות הרבה יותר ניטראלית.
  • איזו דמות של עשו עולה מקריאת פשט בפסוקים (כאשר אנו מתעלמים מידע בדבר מאורעות עתידיים)? ראו דמותו של עשו.
  • האם אתם יכולים לחשוב על דוגמאות נוספות בהן האופן בו פרשן המציג דמות או סיפור, מושפע מאירועים שהתרחשו בחייהם הפרטיים או בתקופתם? לדוגמא אחת, ראו את הערכתם של הפרשנים את אחשוורוש בתדהמת אחשורוש וכעסו.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת תולדת.