Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayechi/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(18 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויחי</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויחי</h1>
<category>Blessing or Prophecy?
+
<category>ברכה או נבואה?
<p>On his deathbed, Yaakov tells his children that he is about to tell them "אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים".&#160; Was Yaakov simply sharing with his offspring his hopes and aspirations for their future, or were his words prophetic in nature?&#160; Does the term "אַחֲרִית הַיָּמִים" refer to events which are to transpire in his sons' own lives, that which will affect their descendants upon their return to the Land of Israel, or what will happen in Messianic times?&#160;Did he speak to his children as individuals or as leaders of future tribes?</p>
+
<p>יעקב מספר לילדיו על ערש דווי שהוא עומד לומר להם "אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים". האם יעקב פשוט שיתף את&#160;בניו בתקוות ובשאיפות שלו לגבי העתיד שלהם, או שמדובר פה בנבואה? האם המונח "אַחֲרִית הַיָּמִים" מתייחס לאירועים שעתידים להתרחש בחיי בניו, לאירועים מהתקופה שבה צאצאיהם יחזרו לארץ ישראל, או למה שיקרה בתקופת המשיח? האם&#160;הוא פנה לבניו&#160;כיחידים או כמנהיגי שבטים עתידיים?</p><ul>
<ul>
+
<li>כיצד האפשרויות השונות משפיעות על&#160;ההבנה שלכם של כל אחת מהברכות,&#160;ושל היחידה בכללותה?&#160;לשתי דוגמאות, ראו <a href="Yehuda's Blessing – Eternal Kingship" data-aht="page">ברכת יהודה מלכות נצחית</a> ו<a href="Yaakov's Blessing of Yosef" data-aht="page">ברכת יעקב ליוסף</a>.&#160;</li>
<li>How do these different possibilities affect your reading of each individual blessing and of the unit as a whole?&#160; For two examples, see <a href="Yehuda's Blessing – Eternal Kingship" data-aht="page">Yehuda's Blessing Eternal Kingship</a> and <a href="Yaakov's Blessing of Yosef" data-aht="page">Yaakov's Blessing of Yosef</a>.</li>
+
<li>אם הייתם כותבים צוואה, מה היא הייתה כוללת? במה היא הייתה דומה או שונה מזו של יעקב?</li>
<li>If you were to write a Last Will and Testament, what would it include?&#160; How would it compare to Yaakov's message?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Another Case of Favoritism?
+
<category>עוד מקרה של העדפה?
<p>Before blessing each of his children, Yaakov meets individually with Yosef, promising him that both his sons will assume tribal status and that he will get a double portion of the land.<fn>See his words, "וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ".</fn>&#160; What is motivating Yaakov's action?</p>
+
<p>לפני שהוא מברך את בניו, יעקב נפגש בנפרד עם יוסף ומבטיח לו ששני בניו יקבלו מעמד שבטי ושהוא יקבל חלק כפול מהארץ.<fn>ראו דברי יעקב: "וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ".</fn>&#160;מה מניע את יעקב במעשים אלה?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Is Yaakov once again simply showing favoritism to his beloved son?&#160; Has he not learned the lesson that this might have negative repercussions?</li>
+
<li>האם יעקב&#160;שוב נותן העדפה לבנו האהוב? האם הוא לא למד שלהעדפה זו יש השלכות קשות?</li>
<li>R. Z. Weitman,<fn>See his article, <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%E2%80%93-%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ויחי יעקב - בארץ מצרים" </a>(Parashat Vayechi, 5773).</fn> in contrast, suggests that Yaakov was motivated not by love, but by concern for an assimilated son. He contends that Yosef and his family had acculturated in Egypt and the double portion was an attempt to keep him in the fold and reconnect him to the Land of Israel.&#160; What evidence might there be in the text that Yosef had assimilated?&#160; How could Yaakov's words be addressing that issue?&#160; Finally, is it problematic to suggest that Yosef was not always "יוסף הצדיק"?</li>
+
<li>ר' זאב ויטמן,<fn>ראו מאמרו, <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%E2%80%93-%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ויחי יעקב - בארץ מצרים" </a>(פרשת ויחי, תשע"ג).</fn> לעומת זאת, מציע שמה שמניע את יעקב אינו אהבה יתירה אלא דאגה לבן המתבולל. הוא טוען שיוסף ומשפחתו&#160;נטמעו בחברה המצרית, ויעקב הבטיח לו חלק כפול כדי שהוא יישאר קשור למשפחה ויתחבר מחדש לארץ ישראל. אילו&#160;ראיות יש בטקסט לכך שיוסף נטמע?&#160;איך דברי&#160;יעקב מתייחסים לנושא זה? האם&#160;יש בעיה בהצעת אפשרות כזו שיוסף לא תמיד היה "יוסף הצדיק"?</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>See <a href="Yaakov's Retrospective and Yosef's Double Portion" data-aht="page">Yaakov's Retrospective and Yosef's Double Portion</a> for more.</p>
+
<p>להרחבה, ראו <a href="Yaakov's Retrospective and Yosef's Double Portion" data-aht="page">פרידת יעקב מיוסף ו"שכם אחד על אחיך"</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category name="Reordering Torah">
+
<category>לסדר את התורה מחדש:&#160;המקרה של מנשה ואפרים
Reordering Torah: The Case of Menashe and Ephraim
+
<p>פרשנים רבים מניחים שיעקב בירך את מנשה ואפרים על ערש דווי, כפי שעולה ממיקום האירוע ברצף הסיפור. אולם, יש פרשנים המודרניים<fn>ראו דעת ר"י בן נון במאמרו <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%E2%80%93-%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%A9%D7%94-%D7%95%D7%90%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ברכת יעקב למנשה ואפרים"</a>, והשוו להשערת ר"א סמט ב<a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%9E%D7%99-%D7%90%D7%9C%D7%94-%E2%80%93-%D7%94%D7%9E%D7%A4%D7%92%D7%A9-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%95">"מי אלה?" – המפגש בין יעקב לבין יוסף ובניו"</a>.</fn> הטוענים&#160;שסדר האירועים בסיפור אינו כרונולוגי.</p><ul>
<p>While many commentators assume that Yaakov blessed Menashe and Ephraim on his deathbed, as the placement of the story would suggest, some modern scholars<fn>See R"Y Bin-Nun's opinion in his article, <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%E2%80%93-%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%A9%D7%94-%D7%95%D7%90%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ברכת יעקב למנשה ואפרים"</a> and contrast with R"E Samet's hypothesis in <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%9E%D7%99-%D7%90%D7%9C%D7%94-%E2%80%93-%D7%94%D7%9E%D7%A4%D7%92%D7%A9-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%95">"מי אלה?" – המפגש בין יעקב לבין יוסף ובניו"</a>.</fn> assume that the incident is achronological.</p>
+
<li>מה&#160;יכול לגרום לאנשים לטעון&#160;שהברכה לא&#160;ניתנה&#160;בזמן שכתוב? כיצד שינוי מסגרת הזמן של האירוע משפיע על משמעות הסיפור?</li>
<ul>
+
<li>באילו נסיבות&#160;אפשר להציע שאירועים בתורה אינם&#160;מתוארים בסדר כרונולוגי, ומתי הצעה כזאת משקפת קריאה "חופשית" מדי?</li>
<li>What would motivate someone to suggest that the blessing did not take place when described?&#160; How does changing the time frame of the incident impact our understanding of the story?</li>
+
<li>האם יש מצבים שבהם התורה מספקת רמזים טקסטואליים לכך&#160;שהסיפורים&#160;אינם מופיעים בסדר כרונולוגי?</li>
<li>In what circumstances is it justified to suggest that passages in the Torah are written out of order, and when is doing so taking too much liberty with the text?</li>
+
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="When Did Yaakov Bless Ephraim and Menashe" data-aht="page">מתי בירך יעקב את אפרים ומנשה?</a></p>
<li>Does the Torah ever provide any textual clues which could serve as evidence for positing achronology?&#160;</li>
 
</ul>
 
<p>See <a href="When Did Yaakov Bless Ephraim and Menashe" data-aht="page">When Did Yaakov Bless Ephraim and Menashe</a> for more.</p>
 
 
</category>
 
</category>
<category name="Eternal Kingship?">
+
<category name="מלכות עולם ליהודה?">
Was Yehuda Really Promised Eternal Kinship?
+
האם הובטחה ליהודה מלכות עולם?
<p>Yehuda is blessed by Yaakov that "לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים".&#160; At first glance, these words appear to suggest that Yaakov promised that Yehuda was to rule forever, with the staff of leadership never departing from his descendants. How, though, can such a reading be reconciled with the fact that there are vasts period of Jewish history in which there was no leader from the tribe of Yehuda?</p>
+
<p>יעקב מברך את יהודה בכך ש"לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים".&#160;לכאורה מילים אלה רומזות שיעקב הבטיח שיהודה וצאצאיו ימלכו לנצח.&#160;אבל איך אפשר ליישב קריאה כזו עם העובדה שלאורך תקופות&#160;ארוכות בהיסטוריה היהודית, המנהיגים לא&#160;הגיעו משבט יהודה?</p><ul>
<ul>
+
<li>האם המילים "שֵׁבֶט" ו"מְחֹקֵק" בהכרח מתייחסות למלכות? אילו משמעויות נוספות יש למילים האלה, ואיך זה עשוי להשפיע על משמעות הברכה?</li>
<li>Must the words "שֵׁבֶט" and and "מְחֹקֵק" refer to kingship?&#160; What else might the terms mean and how might that affect the meaning of the blessing?</li>
+
<li>מי או מה הוא "שִׁילֹה", ומה יקרה "כִּי יָבוֹא שִׁילֹה"? האם יעקב מסמן פה נקודת סיום לברכה, ואם כן, מתי זו תהיה?</li>
<li>Who or what is שִׁילֹה" and what is to happen when "כִּי יָבֹא שִׁילֹה"?&#160; Is Yaakov marking an endpoint for his blessing, and if so when is it?</li>
+
<li>איך הפירושים השונים של הברכה מגיבים לטענות הנוצריות בנוגע לבואו של המשיח? ראו למשל את ההערות הפולמוסיות של <multilink><a href="#" data-aht="source">רשב״א</a><a href="R. Shelomo b. Aderet (Rashba)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה בן אדרת</a></multilink> ו<multilink><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">ר׳ בחיי</a><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">בראשית מ״ט:ט׳</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink>.</li>
<li>How might the various understandings of the blessing be responding to Christian claims regarding the arrival of Mashiach? See, for example, the explicitly polemical comments of the&#160;<multilink><a href="#" data-aht="source">Rashba</a><a href="R. Shelomo b. Aderet (Rashba)" data-aht="parshan">About R. Shelomo b. Aderet</a></multilink> and <multilink><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">R. Bachya</a><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">Bereshit 49:9</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">About R. Bachya b. Asher</a></multilink>.</li>
+
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="Yehuda's Blessing – Eternal Kingship" data-aht="page">ברכת יהודה מלכות נצחית?</a></p>
</ul>
 
<p>For elaboration, see <a href="Yehuda's Blessing – Eternal Kingship" data-aht="page">Yehuda's Blessing Eternal Kingship</a>.</p>
 
 
</category>
 
</category>
 
<category>עוד...
 
<category>עוד...

Latest revision as of 07:46, 4 June 2020

נושאים לשולחן שבת – פרשת ויחי

ברכה או נבואה?

יעקב מספר לילדיו על ערש דווי שהוא עומד לומר להם "אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים". האם יעקב פשוט שיתף את בניו בתקוות ובשאיפות שלו לגבי העתיד שלהם, או שמדובר פה בנבואה? האם המונח "אַחֲרִית הַיָּמִים" מתייחס לאירועים שעתידים להתרחש בחיי בניו, לאירועים מהתקופה שבה צאצאיהם יחזרו לארץ ישראל, או למה שיקרה בתקופת המשיח? האם הוא פנה לבניו כיחידים או כמנהיגי שבטים עתידיים?

  • כיצד האפשרויות השונות משפיעות על ההבנה שלכם של כל אחת מהברכות, ושל היחידה בכללותה? לשתי דוגמאות, ראו ברכת יהודה – מלכות נצחית וברכת יעקב ליוסף
  • אם הייתם כותבים צוואה, מה היא הייתה כוללת? במה היא הייתה דומה או שונה מזו של יעקב?

עוד מקרה של העדפה?

לפני שהוא מברך את בניו, יעקב נפגש בנפרד עם יוסף ומבטיח לו ששני בניו יקבלו מעמד שבטי ושהוא יקבל חלק כפול מהארץ.1 מה מניע את יעקב במעשים אלה?

  • האם יעקב שוב נותן העדפה לבנו האהוב? האם הוא לא למד שלהעדפה זו יש השלכות קשות?
  • ר' זאב ויטמן,2 לעומת זאת, מציע שמה שמניע את יעקב אינו אהבה יתירה אלא דאגה לבן המתבולל. הוא טוען שיוסף ומשפחתו נטמעו בחברה המצרית, ויעקב הבטיח לו חלק כפול כדי שהוא יישאר קשור למשפחה ויתחבר מחדש לארץ ישראל. אילו ראיות יש בטקסט לכך שיוסף נטמע? איך דברי יעקב מתייחסים לנושא זה? האם יש בעיה בהצעת אפשרות כזו שיוסף לא תמיד היה "יוסף הצדיק"?

להרחבה, ראו פרידת יעקב מיוסף ו"שכם אחד על אחיך".

לסדר את התורה מחדש: המקרה של מנשה ואפרים

פרשנים רבים מניחים שיעקב בירך את מנשה ואפרים על ערש דווי, כפי שעולה ממיקום האירוע ברצף הסיפור. אולם, יש פרשנים המודרניים3 הטוענים שסדר האירועים בסיפור אינו כרונולוגי.

  • מה יכול לגרום לאנשים לטעון שהברכה לא ניתנה בזמן שכתוב? כיצד שינוי מסגרת הזמן של האירוע משפיע על משמעות הסיפור?
  • באילו נסיבות אפשר להציע שאירועים בתורה אינם מתוארים בסדר כרונולוגי, ומתי הצעה כזאת משקפת קריאה "חופשית" מדי?
  • האם יש מצבים שבהם התורה מספקת רמזים טקסטואליים לכך שהסיפורים אינם מופיעים בסדר כרונולוגי?

להרחבה, ראו מתי בירך יעקב את אפרים ומנשה?

האם הובטחה ליהודה מלכות עולם?

יעקב מברך את יהודה בכך ש"לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים". לכאורה מילים אלה רומזות שיעקב הבטיח שיהודה וצאצאיו ימלכו לנצח. אבל איך אפשר ליישב קריאה כזו עם העובדה שלאורך תקופות ארוכות בהיסטוריה היהודית, המנהיגים לא הגיעו משבט יהודה?

  • האם המילים "שֵׁבֶט" ו"מְחֹקֵק" בהכרח מתייחסות למלכות? אילו משמעויות נוספות יש למילים האלה, ואיך זה עשוי להשפיע על משמעות הברכה?
  • מי או מה הוא "שִׁילֹה", ומה יקרה "כִּי יָבוֹא שִׁילֹה"? האם יעקב מסמן פה נקודת סיום לברכה, ואם כן, מתי זו תהיה?
  • איך הפירושים השונים של הברכה מגיבים לטענות הנוצריות בנוגע לבואו של המשיח? ראו למשל את ההערות הפולמוסיות של רשב״אאודות ר' שלמה בן אדרת ור׳ בחייבראשית מ״ט:ט׳אודות ר' בחיי בן אשר.

להרחבה, ראו ברכת יהודה – מלכות נצחית?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ויחי.