Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayechi/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(14 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויחי</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויחי</h1>
 
<category>ברכה או נבואה?
 
<category>ברכה או נבואה?
<p>על ערש דווי, יעקב מספר לילדיו שהוא עומד לומר להם "אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים". האם יעקב פשוט שיתף עם צאצאיו את תקוותיו ושאיפותיהם לעתידם, או שמא דבריו היו נבואיים באופיים? האם המונח "אַחֲרִית הַיָּמִים" מתייחס לאירועים אשר עתידים להתרחש בחייהם של בניו, זה שישפיע על צאצאיהם עם שובם לארץ ישראל, או מה יקרה בתקופת המשיח? האם דיבר עם ילדיו כיחידים או כמנהיגי שבטים עתידיים?</p>
+
<p>יעקב מספר לילדיו על ערש דווי שהוא עומד לומר להם "אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים". האם יעקב פשוט שיתף את&#160;בניו בתקוות ובשאיפות שלו לגבי העתיד שלהם, או שמדובר פה בנבואה? האם המונח "אַחֲרִית הַיָּמִים" מתייחס לאירועים שעתידים להתרחש בחיי בניו, לאירועים מהתקופה שבה צאצאיהם יחזרו לארץ ישראל, או למה שיקרה בתקופת המשיח? האם&#160;הוא פנה לבניו&#160;כיחידים או כמנהיגי שבטים עתידיים?</p><ul>
<p>On his deathbed, Yaakov tells his children that he is about to tell them "אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים".&#160; Was Yaakov simply sharing with his offspring his hopes and aspirations for their future, or were his words prophetic in nature?&#160; Does the term "אַחֲרִית הַיָּמִים" refer to events which are to transpire in his sons' own lives, that which will affect their descendants upon their return to the Land of Israel, or what will happen in Messianic times?&#160;Did he speak to his children as individuals or as leaders of future tribes?</p>
+
<li>כיצד האפשרויות השונות משפיעות על&#160;ההבנה שלכם של כל אחת מהברכות,&#160;ושל היחידה בכללותה?&#160;לשתי דוגמאות, ראו <a href="Yehuda's Blessing – Eternal Kingship" data-aht="page">ברכת יהודה – מלכות נצחית</a> ו<a href="Yaakov's Blessing of Yosef" data-aht="page">ברכת יעקב ליוסף</a>.&#160;</li>
<ul>
+
<li>אם הייתם כותבים צוואה, מה היא הייתה כוללת? במה היא הייתה דומה או שונה מזו של יעקב?</li>
<li><br/>113/5000<br/>כיצד האפשרויות השונות הללו משפיעות על קריאתך בכל ברכה פרטנית ועל היחידה בכללותה?</li>
 
<li>How do these different possibilities affect your reading of each individual blessing and of the unit as a whole?&#160; לשתי דוגמאות, ראו <a href="Yehuda's Blessing – Eternal Kingship" data-aht="page">ברכת יהודה – מלכות נצחית</a> ו<a href="Yaakov's Blessing of Yosef" data-aht="page">ברכת יעקב ליוסף</a>.</li>
 
<li>אם היית כותב צוואה אחרונה וברית, מה זה היה כולל? איך זה ישווה למסר של יעקב?</li>
 
<li>If you were to write a Last Will and Testament, what would it include?&#160; How would it compare to Yaakov's message?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Another Case of Favoritism?
+
<category>עוד מקרה של העדפה?
<p>לפני שהוא מברך כל אחד מילדיו, יעקב נפגש בנפרד עם יוסף, והבטיח לו ששני בניו יקבלו מעמד שבטי ושהוא יקבל חלק כפול מהארץ .1 מה מניע את פעולתו של יעקב?</p>
+
<p>לפני שהוא מברך את בניו, יעקב נפגש בנפרד עם יוסף ומבטיח לו ששני בניו יקבלו מעמד שבטי ושהוא יקבל חלק כפול מהארץ.<fn>ראו דברי יעקב: "וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ".</fn>&#160;מה מניע את יעקב במעשים אלה?</p>
<p>Before blessing each of his children, Yaakov meets individually with Yosef, promising him that both his sons will assume tribal status and that he will get a double portion of the land.<fn>ראו דברי יעקב: "וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ".</fn>&#160; What is motivating Yaakov's action?</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם יעקב פשוט מראה חביב לבנו האהוב? האם הוא לא למד את הלקח שעלולים להיות לכך השלכות שליליות?</li>
+
<li>האם יעקב&#160;שוב נותן העדפה לבנו האהוב? האם הוא לא למד שלהעדפה זו יש השלכות קשות?</li>
<li>Is Yaakov once again simply showing favoritism to his beloved son?&#160; Has he not learned the lesson that this might have negative repercussions?</li>
+
<li>ר' זאב ויטמן,<fn>ראו מאמרו, <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%E2%80%93-%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ויחי יעקב - בארץ מצרים" </a>(פרשת ויחי, תשע"ג).</fn> לעומת זאת, מציע שמה שמניע את יעקב אינו אהבה יתירה אלא דאגה לבן המתבולל. הוא טוען שיוסף ומשפחתו&#160;נטמעו בחברה המצרית, ויעקב הבטיח לו חלק כפול כדי שהוא יישאר קשור למשפחה ויתחבר מחדש לארץ ישראל. אילו&#160;ראיות יש בטקסט לכך שיוסף נטמע?&#160;איך דברי&#160;יעקב מתייחסים לנושא זה? האם&#160;יש בעיה בהצעת אפשרות כזו שיוסף לא תמיד היה "יוסף הצדיק"?</li>
<li>לעומת זאת, ר 'זאב ויטמן, בן 2, מציע שיעקוב לא הונע על ידי אהבה, אלא על ידי דאגה לבן נטמע. הוא טוען שיוסף ומשפחתו הצטברו במצרים והחלק הכפול היה ניסיון להחזיק אותו בקפל ולחבר אותו מחדש לארץ ישראל. איזו עדות עשויה להיות בטקסט שיוסף הטמיע? כיצד יכול להיות שמילותיו של יעקב מתייחסות לנושא זה? לבסוף, האם זה בעייתי להציע שיוסף לא תמיד היה "יוסף הצדיק"?</li>
 
<li>ר' זאב ויטמן,<fn>ראו מאמרו, <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%E2%80%93-%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ויחי יעקב - בארץ מצרים" </a>(פרשת ויחי, תשע"ג).</fn> in contrast, suggests that Yaakov was motivated not by love, but by concern for an assimilated son. He contends that Yosef and his family had acculturated in Egypt and the double portion was an attempt to keep him in the fold and reconnect him to the Land of Israel.&#160; What evidence might there be in the text that Yosef had assimilated?&#160; How could Yaakov's words be addressing that issue?&#160; Finally, is it problematic to suggest that Yosef was not always "יוסף הצדיק"?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
<p>להרחבה, ראו <a href="Yaakov's Retrospective and Yosef's Double Portion" data-aht="page">Yaakov's Retrospective and Yosef's Double Portion</a>.</p>
+
<p>להרחבה, ראו <a href="Yaakov's Retrospective and Yosef's Double Portion" data-aht="page">פרידת יעקב מיוסף ו"שכם אחד על אחיך"</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>Reordering Torah: המקרה של מנשה ואפרים
+
<category>לסדר את התורה מחדש:&#160;המקרה של מנשה ואפרים
<p>בעוד שפרשנים רבים מניחים שיעקב בירך את מנשה ואפרים על ערש דווי, כפי שמרמז על ידי מיקום הסיפור, ישנם חוקרים מודרניים שמניחים כי האירוע הוא אקרונולוגי.</p>
+
<p>פרשנים רבים מניחים שיעקב בירך את מנשה ואפרים על ערש דווי, כפי שעולה ממיקום האירוע ברצף הסיפור. אולם, יש פרשנים המודרניים<fn>ראו דעת ר"י בן נון במאמרו <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%E2%80%93-%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%A9%D7%94-%D7%95%D7%90%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ברכת יעקב למנשה ואפרים"</a>, והשוו להשערת ר"א סמט ב<a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%9E%D7%99-%D7%90%D7%9C%D7%94-%E2%80%93-%D7%94%D7%9E%D7%A4%D7%92%D7%A9-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%95">"מי אלה?" – המפגש בין יעקב לבין יוסף ובניו"</a>.</fn> הטוענים&#160;שסדר האירועים בסיפור אינו כרונולוגי.</p><ul>
<p>While many commentators assume that Yaakov blessed Menashe and Ephraim on his deathbed, as the placement of the story would suggest, some modern scholars<fn>ראו דעת ר"י בן נון במאמרו <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%E2%80%93-%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%A9%D7%94-%D7%95%D7%90%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ברכת יעקב למנשה ואפרים"</a>, והשוו להשערת ר"א סמט ב<a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%9E%D7%99-%D7%90%D7%9C%D7%94-%E2%80%93-%D7%94%D7%9E%D7%A4%D7%92%D7%A9-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%95">"מי אלה?" – המפגש בין יעקב לבין יוסף ובניו"</a>.</fn> assume that the incident is achronological.</p>
+
<li>מה&#160;יכול לגרום לאנשים לטעון&#160;שהברכה לא&#160;ניתנה&#160;בזמן שכתוב? כיצד שינוי מסגרת הזמן של האירוע משפיע על משמעות הסיפור?</li>
<ul>
+
<li>באילו נסיבות&#160;אפשר להציע שאירועים בתורה אינם&#160;מתוארים בסדר כרונולוגי, ומתי הצעה כזאת משקפת קריאה "חופשית" מדי?</li>
<li>מה יניע מישהו להציע שהברכה לא התרחשה כשהיא מתוארת? כיצד שינוי מסגרת הזמן של האירוע משפיע על הבנתנו את הסיפור?</li>
+
<li>האם יש מצבים שבהם התורה מספקת רמזים טקסטואליים לכך&#160;שהסיפורים&#160;אינם מופיעים בסדר כרונולוגי?</li>
<li>What would motivate someone to suggest that the blessing did not take place when described?&#160; How does changing the time frame of the incident impact our understanding of the story?</li>
+
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="When Did Yaakov Bless Ephraim and Menashe" data-aht="page">מתי בירך יעקב את אפרים ומנשה?</a></p>
<li>באילו נסיבות מוצדק להציע שקטעים בתורה נכתבים על הסדר, ומתי עושים זאת יותר מדי חירות עם הטקסט?</li>
 
<li>In what circumstances is it justified to suggest that passages in the Torah are written out of order, and when is doing so taking too much liberty with the text?</li>
 
<li>האם התורה מספקת אי פעם רמזים טקסטואליים שיכולים לשמש עדות להצבת אקרונולוגיה?</li>
 
<li>Does the Torah ever provide any textual clues which could serve as evidence for positing achronology?&#160;</li>
 
</ul>
 
<p>להרחבה, ראו <a href="When Did Yaakov Bless Ephraim and Menashe" data-aht="page">מתי בירך יעקב את אפרים ומנשה?</a></p>
 
 
</category>
 
</category>
 
<category name="מלכות עולם ליהודה?">
 
<category name="מלכות עולם ליהודה?">
 
האם הובטחה ליהודה מלכות עולם?
 
האם הובטחה ליהודה מלכות עולם?
<p>Yehuda is blessed by Yaakov that "לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים".&#160; At first glance, these words appear to suggest that Yaakov promised that Yehuda was to rule forever, with the staff of leadership never departing from his descendants. How, though, can such a reading be reconciled with the fact that there are vasts period of Jewish history in which there was no leader from the tribe of Yehuda?</p>
+
<p>יעקב מברך את יהודה בכך ש"לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים".&#160;לכאורה מילים אלה רומזות שיעקב הבטיח שיהודה וצאצאיו ימלכו לנצח.&#160;אבל איך אפשר ליישב קריאה כזו עם העובדה שלאורך תקופות&#160;ארוכות בהיסטוריה היהודית, המנהיגים לא&#160;הגיעו משבט יהודה?</p><ul>
<ul>
+
<li>האם המילים "שֵׁבֶט" ו"מְחֹקֵק" בהכרח מתייחסות למלכות? אילו משמעויות נוספות יש למילים האלה, ואיך זה עשוי להשפיע על משמעות הברכה?</li>
<li>Must the words "שֵׁבֶט" and and "מְחֹקֵק" refer to kingship?&#160; What else might the terms mean and how might that affect the meaning of the blessing?</li>
+
<li>מי או מה הוא "שִׁילֹה", ומה יקרה "כִּי יָבוֹא שִׁילֹה"? האם יעקב מסמן פה נקודת סיום לברכה, ואם כן, מתי זו תהיה?</li>
<li>Who or what is שִׁילֹה" and what is to happen when "כִּי יָבֹא שִׁילֹה"?&#160; Is Yaakov marking an endpoint for his blessing, and if so when is it?</li>
+
<li>איך הפירושים השונים של הברכה מגיבים לטענות הנוצריות בנוגע לבואו של המשיח? ראו למשל את ההערות הפולמוסיות של <multilink><a href="#" data-aht="source">רשב״א</a><a href="R. Shelomo b. Aderet (Rashba)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה בן אדרת</a></multilink> ו<multilink><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">ר׳ בחיי</a><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">בראשית מ״ט:ט׳</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink>.</li>
<li>How might the various understandings of the blessing be responding to Christian claims regarding the arrival of Mashiach? See, for example, the explicitly polemical comments של <multilink><a href="#" data-aht="source">רשב״א</a><a href="R. Shelomo b. Aderet (Rashba)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה בן אדרת</a></multilink> ו<multilink><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">ר׳ בחיי</a><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">בראשית מ״ט:ט׳</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink>.</li>
+
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="Yehuda's Blessing – Eternal Kingship" data-aht="page">ברכת יהודה – מלכות נצחית?</a></p>
</ul>
 
<p>להרחבה, ראו <a href="Yehuda's Blessing – Eternal Kingship" data-aht="page">ברכת יהודה – מלכות נצחית?</a></p>
 
 
</category>
 
</category>
 
<category>עוד...
 
<category>עוד...

Latest revision as of 07:46, 4 June 2020

נושאים לשולחן שבת – פרשת ויחי

ברכה או נבואה?

יעקב מספר לילדיו על ערש דווי שהוא עומד לומר להם "אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים". האם יעקב פשוט שיתף את בניו בתקוות ובשאיפות שלו לגבי העתיד שלהם, או שמדובר פה בנבואה? האם המונח "אַחֲרִית הַיָּמִים" מתייחס לאירועים שעתידים להתרחש בחיי בניו, לאירועים מהתקופה שבה צאצאיהם יחזרו לארץ ישראל, או למה שיקרה בתקופת המשיח? האם הוא פנה לבניו כיחידים או כמנהיגי שבטים עתידיים?

  • כיצד האפשרויות השונות משפיעות על ההבנה שלכם של כל אחת מהברכות, ושל היחידה בכללותה? לשתי דוגמאות, ראו ברכת יהודה – מלכות נצחית וברכת יעקב ליוסף
  • אם הייתם כותבים צוואה, מה היא הייתה כוללת? במה היא הייתה דומה או שונה מזו של יעקב?

עוד מקרה של העדפה?

לפני שהוא מברך את בניו, יעקב נפגש בנפרד עם יוסף ומבטיח לו ששני בניו יקבלו מעמד שבטי ושהוא יקבל חלק כפול מהארץ.1 מה מניע את יעקב במעשים אלה?

  • האם יעקב שוב נותן העדפה לבנו האהוב? האם הוא לא למד שלהעדפה זו יש השלכות קשות?
  • ר' זאב ויטמן,2 לעומת זאת, מציע שמה שמניע את יעקב אינו אהבה יתירה אלא דאגה לבן המתבולל. הוא טוען שיוסף ומשפחתו נטמעו בחברה המצרית, ויעקב הבטיח לו חלק כפול כדי שהוא יישאר קשור למשפחה ויתחבר מחדש לארץ ישראל. אילו ראיות יש בטקסט לכך שיוסף נטמע? איך דברי יעקב מתייחסים לנושא זה? האם יש בעיה בהצעת אפשרות כזו שיוסף לא תמיד היה "יוסף הצדיק"?

להרחבה, ראו פרידת יעקב מיוסף ו"שכם אחד על אחיך".

לסדר את התורה מחדש: המקרה של מנשה ואפרים

פרשנים רבים מניחים שיעקב בירך את מנשה ואפרים על ערש דווי, כפי שעולה ממיקום האירוע ברצף הסיפור. אולם, יש פרשנים המודרניים3 הטוענים שסדר האירועים בסיפור אינו כרונולוגי.

  • מה יכול לגרום לאנשים לטעון שהברכה לא ניתנה בזמן שכתוב? כיצד שינוי מסגרת הזמן של האירוע משפיע על משמעות הסיפור?
  • באילו נסיבות אפשר להציע שאירועים בתורה אינם מתוארים בסדר כרונולוגי, ומתי הצעה כזאת משקפת קריאה "חופשית" מדי?
  • האם יש מצבים שבהם התורה מספקת רמזים טקסטואליים לכך שהסיפורים אינם מופיעים בסדר כרונולוגי?

להרחבה, ראו מתי בירך יעקב את אפרים ומנשה?

האם הובטחה ליהודה מלכות עולם?

יעקב מברך את יהודה בכך ש"לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים". לכאורה מילים אלה רומזות שיעקב הבטיח שיהודה וצאצאיו ימלכו לנצח. אבל איך אפשר ליישב קריאה כזו עם העובדה שלאורך תקופות ארוכות בהיסטוריה היהודית, המנהיגים לא הגיעו משבט יהודה?

  • האם המילים "שֵׁבֶט" ו"מְחֹקֵק" בהכרח מתייחסות למלכות? אילו משמעויות נוספות יש למילים האלה, ואיך זה עשוי להשפיע על משמעות הברכה?
  • מי או מה הוא "שִׁילֹה", ומה יקרה "כִּי יָבוֹא שִׁילֹה"? האם יעקב מסמן פה נקודת סיום לברכה, ואם כן, מתי זו תהיה?
  • איך הפירושים השונים של הברכה מגיבים לטענות הנוצריות בנוגע לבואו של המשיח? ראו למשל את ההערות הפולמוסיות של רשב״אאודות ר' שלמה בן אדרת ור׳ בחייבראשית מ״ט:ט׳אודות ר' בחיי בן אשר.

להרחבה, ראו ברכת יהודה – מלכות נצחית?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ויחי.