Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayechi/0/he"
Line 13: | Line 13: | ||
<p>לפני שהוא מברך את בניו, יעקב נפגש בנפרד עם יוסף ומבטיח לו ששני בניו יקבלו מעמד שבטי ושהוא יקבל חלק כפול מהארץ.<fn>ראו דברי יעקב: "וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ".</fn> מה מניע את יעקב במעשים אלה?</p> | <p>לפני שהוא מברך את בניו, יעקב נפגש בנפרד עם יוסף ומבטיח לו ששני בניו יקבלו מעמד שבטי ושהוא יקבל חלק כפול מהארץ.<fn>ראו דברי יעקב: "וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ".</fn> מה מניע את יעקב במעשים אלה?</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li>האם יעקב שוב נותן העדפה לבנו האהוב? האם הוא לא למד | + | <li>האם יעקב שוב נותן העדפה לבנו האהוב? האם הוא לא למד שלהעדפה זו יש השלכות קשות?</li> |
<li>ר' זאב ויטמן,<fn>ראו מאמרו, <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%E2%80%93-%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ויחי יעקב - בארץ מצרים" </a>(פרשת ויחי, תשע"ג).</fn> לעומת זאת, מציע שמה שמניע את יעקב אינו אהבה יתירה אלא דאגה לבן המתבולל. הוא טוען שיוסף ומשפחתו נטמעו בחברה המצרית, ויעקב הבטיח לו חלק כפול כדי שהוא יישאר קשור למשפחה ויתחבר מחדש לארץ ישראל. איזו ראיה יש בטקסט לכך שיוסף נטמע? איך דברי יעקב מתייחסים לנושא זה? האם יש בעיה באפשרות שיוסף לא תמיד היה "יוסף הצדיק"?</li> | <li>ר' זאב ויטמן,<fn>ראו מאמרו, <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%E2%80%93-%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ויחי יעקב - בארץ מצרים" </a>(פרשת ויחי, תשע"ג).</fn> לעומת זאת, מציע שמה שמניע את יעקב אינו אהבה יתירה אלא דאגה לבן המתבולל. הוא טוען שיוסף ומשפחתו נטמעו בחברה המצרית, ויעקב הבטיח לו חלק כפול כדי שהוא יישאר קשור למשפחה ויתחבר מחדש לארץ ישראל. איזו ראיה יש בטקסט לכך שיוסף נטמע? איך דברי יעקב מתייחסים לנושא זה? האם יש בעיה באפשרות שיוסף לא תמיד היה "יוסף הצדיק"?</li> | ||
</ul> | </ul> | ||
Line 19: | Line 19: | ||
</category> | </category> | ||
<category>לסדר את התורה מחדש: המקרה של מנשה ואפרים<br/> | <category>לסדר את התורה מחדש: המקרה של מנשה ואפרים<br/> | ||
− | <p>פרשנים רבים מניחים שיעקב בירך את מנשה ואפרים על ערש דווי, כפי שעולה ממיקום האירוע ברצף הסיפור, אבל חלק מהחוקרים המודרניים<fn>ראו דעת ר"י בן נון במאמרו <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%E2%80%93-%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%A9%D7%94-%D7%95%D7%90%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ברכת יעקב למנשה ואפרים"</a>, והשוו להשערת ר"א סמט ב<a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%9E%D7%99-%D7%90%D7%9C%D7%94-%E2%80%93-%D7%94%D7%9E%D7%A4%D7%92%D7%A9-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%95">"מי אלה?" – המפגש בין יעקב לבין יוסף ובניו"</a>.</fn> טוענים שסדר האירועים בסיפור אינו כרונולוגי.</p> | + | <p>פרשנים רבים מניחים שיעקב בירך את מנשה ואפרים על ערש דווי, כפי שעולה ממיקום האירוע ברצף הסיפור, אבל חלק מהחוקרים המודרניים<fn>ראו דעת ר"י בן נון במאמרו <a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%97%D7%99-%E2%80%93-%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%A9%D7%94-%D7%95%D7%90%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D">"ברכת יעקב למנשה ואפרים"</a>, והשוו להשערת ר"א סמט ב<a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%9E%D7%99-%D7%90%D7%9C%D7%94-%E2%80%93-%D7%94%D7%9E%D7%A4%D7%92%D7%A9-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%95%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%95">"מי אלה?" – המפגש בין יעקב לבין יוסף ובניו"</a>.</fn> טוענים שסדר האירועים בסיפור אינו כרונולוגי.</p><ul> |
− | <ul> | ||
<li>מה יכול לגרום לאנשים לטעון שהברכה לא ניתנה בזמן שכתוב? כיצד שינוי מסגרת הזמן של האירוע משפיע על משמעות הסיפור?</li> | <li>מה יכול לגרום לאנשים לטעון שהברכה לא ניתנה בזמן שכתוב? כיצד שינוי מסגרת הזמן של האירוע משפיע על משמעות הסיפור?</li> | ||
<li>באילו נסיבות אפשר להציע שאירועים בתורה לא מתוארים בסדר כרונולוגי, ומתי הצעה כזאת משקפת קריאה "חופשית" מדי?</li> | <li>באילו נסיבות אפשר להציע שאירועים בתורה לא מתוארים בסדר כרונולוגי, ומתי הצעה כזאת משקפת קריאה "חופשית" מדי?</li> | ||
<li>האם יש מצבים שבהם התורה מספקת רמזים טקסטואליים לכך שהסיפורים לא מופיעים בסדר כרונולוגי?</li> | <li>האם יש מצבים שבהם התורה מספקת רמזים טקסטואליים לכך שהסיפורים לא מופיעים בסדר כרונולוגי?</li> | ||
− | </ul> | + | </ul><p>להרחבה, ראו <a href="When Did Yaakov Bless Ephraim and Menashe" data-aht="page">מתי בירך יעקב את אפרים ומנשה?</a></p> |
− | <p>להרחבה, ראו <a href="When Did Yaakov Bless Ephraim and Menashe" data-aht="page">מתי בירך יעקב את אפרים ומנשה?</a></p> | ||
</category> | </category> | ||
<category name="מלכות עולם ליהודה?"> | <category name="מלכות עולם ליהודה?"> | ||
האם הובטחה ליהודה מלכות עולם? | האם הובטחה ליהודה מלכות עולם? | ||
− | <p>יעקב מברך את יהודה בכך ש"לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים". לכאורה מילים אלה רומזות שיעקב הבטיח שיהודה וצאצאיו ימלכו לנצח. אבל איך אפשר ליישב קריאה כזו עם העובדה שלאורך תקופות ארוכות בהיסטוריה היהודית, המנהיגים לא הגיעו משבט יהודה?</p> | + | <p>יעקב מברך את יהודה בכך ש"לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים". לכאורה מילים אלה רומזות שיעקב הבטיח שיהודה וצאצאיו ימלכו לנצח. אבל איך אפשר ליישב קריאה כזו עם העובדה שלאורך תקופות ארוכות בהיסטוריה היהודית, המנהיגים לא הגיעו משבט יהודה?</p><ul> |
− | <ul> | ||
<li>האם המילים "שֵׁבֶט" ו-"מְחֹקֵק" בהכרח מתייחסות למלכות? אילו משמעויות נוספות יש למילים האלה, ואיך זה עשוי להשפיע על משמעות הברכה?</li> | <li>האם המילים "שֵׁבֶט" ו-"מְחֹקֵק" בהכרח מתייחסות למלכות? אילו משמעויות נוספות יש למילים האלה, ואיך זה עשוי להשפיע על משמעות הברכה?</li> | ||
<li>מי או מה הוא "שִׁילֹה" ומה יקרה "כִּי יָבוֹא שִׁילֹה"? האם יעקב מסמן פה נקודת סוף לברכה, ואם כן, מתי זה יהיה?</li> | <li>מי או מה הוא "שִׁילֹה" ומה יקרה "כִּי יָבוֹא שִׁילֹה"? האם יעקב מסמן פה נקודת סוף לברכה, ואם כן, מתי זה יהיה?</li> | ||
<li>איך הפירושים השונים של הברכה מגיבים לטענות הנוצריות בנוגע לבואו של המשיח? ראו למשל את ההערות הפולמוסיות של <multilink><a href="#" data-aht="source">רשב״א</a><a href="R. Shelomo b. Aderet (Rashba)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה בן אדרת</a></multilink> ו<multilink><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">ר׳ בחיי</a><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">בראשית מ״ט:ט׳</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink>.</li> | <li>איך הפירושים השונים של הברכה מגיבים לטענות הנוצריות בנוגע לבואו של המשיח? ראו למשל את ההערות הפולמוסיות של <multilink><a href="#" data-aht="source">רשב״א</a><a href="R. Shelomo b. Aderet (Rashba)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה בן אדרת</a></multilink> ו<multilink><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">ר׳ בחיי</a><a href="RBachyaBereshit49-9" data-aht="source">בראשית מ״ט:ט׳</a><a href="R. Bachya b. Asher" data-aht="parshan">אודות ר' בחיי בן אשר</a></multilink>.</li> | ||
− | </ul> | + | </ul><p>להרחבה, ראו <a href="Yehuda's Blessing – Eternal Kingship" data-aht="page">ברכת יהודה – מלכות נצחית?</a></p> |
− | <p>להרחבה, ראו <a href="Yehuda's Blessing – Eternal Kingship" data-aht="page">ברכת יהודה – מלכות נצחית?</a></p> | ||
</category> | </category> | ||
<category>עוד... | <category>עוד... |
Version as of 11:45, 14 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת ויחי
ברכה או נבואה?
יעקב מספר לילדיו על ערש דווי שהוא עומד לומר להם "אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים". האם יעקב פשוט שיתף את בניו בתקוות ובשאיפות שלו לגבי העתיד שלהם, או שמדובר פה בנבואה? האם המונח "אַחֲרִית הַיָּמִים" מתייחס לאירועים שעתידים להתרחש בחיי בניו, לאירועים מהתקופה שבה צאצאיהם יחזרו לארץ ישראל, או למה שיקרה בתקופת המשיח? האם הוא פנה לבניו כיחידים או כמנהיגי שבטים עתידיים?
- כיצד האפשרויות השונות משפיעות על ההבנה שלכם של כל אחת מהברכות, ושל היחידה בכללותה? לשתי דוגמאות, ראו ברכת יהודה – מלכות נצחית וברכת יעקב ליוסף.
- אם הייתם כותבים צוואה, מה היא הייתה כוללת? במה היא הייתה דומה או שונה מזו של יעקב?
עוד מקרה העדפה?
לפני שהוא מברך את בניו, יעקב נפגש בנפרד עם יוסף ומבטיח לו ששני בניו יקבלו מעמד שבטי ושהוא יקבל חלק כפול מהארץ.1 מה מניע את יעקב במעשים אלה?
- האם יעקב שוב נותן העדפה לבנו האהוב? האם הוא לא למד שלהעדפה זו יש השלכות קשות?
- ר' זאב ויטמן,2 לעומת זאת, מציע שמה שמניע את יעקב אינו אהבה יתירה אלא דאגה לבן המתבולל. הוא טוען שיוסף ומשפחתו נטמעו בחברה המצרית, ויעקב הבטיח לו חלק כפול כדי שהוא יישאר קשור למשפחה ויתחבר מחדש לארץ ישראל. איזו ראיה יש בטקסט לכך שיוסף נטמע? איך דברי יעקב מתייחסים לנושא זה? האם יש בעיה באפשרות שיוסף לא תמיד היה "יוסף הצדיק"?
להרחבה, ראו Yaakov's Retrospective and Yosef's Double Portion.
לסדר את התורה מחדש: המקרה של מנשה ואפרים
פרשנים רבים מניחים שיעקב בירך את מנשה ואפרים על ערש דווי, כפי שעולה ממיקום האירוע ברצף הסיפור, אבל חלק מהחוקרים המודרניים3 טוענים שסדר האירועים בסיפור אינו כרונולוגי.
- מה יכול לגרום לאנשים לטעון שהברכה לא ניתנה בזמן שכתוב? כיצד שינוי מסגרת הזמן של האירוע משפיע על משמעות הסיפור?
- באילו נסיבות אפשר להציע שאירועים בתורה לא מתוארים בסדר כרונולוגי, ומתי הצעה כזאת משקפת קריאה "חופשית" מדי?
- האם יש מצבים שבהם התורה מספקת רמזים טקסטואליים לכך שהסיפורים לא מופיעים בסדר כרונולוגי?
להרחבה, ראו מתי בירך יעקב את אפרים ומנשה?
האם הובטחה ליהודה מלכות עולם?
יעקב מברך את יהודה בכך ש"לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים". לכאורה מילים אלה רומזות שיעקב הבטיח שיהודה וצאצאיו ימלכו לנצח. אבל איך אפשר ליישב קריאה כזו עם העובדה שלאורך תקופות ארוכות בהיסטוריה היהודית, המנהיגים לא הגיעו משבט יהודה?
- האם המילים "שֵׁבֶט" ו-"מְחֹקֵק" בהכרח מתייחסות למלכות? אילו משמעויות נוספות יש למילים האלה, ואיך זה עשוי להשפיע על משמעות הברכה?
- מי או מה הוא "שִׁילֹה" ומה יקרה "כִּי יָבוֹא שִׁילֹה"? האם יעקב מסמן פה נקודת סוף לברכה, ואם כן, מתי זה יהיה?
- איך הפירושים השונים של הברכה מגיבים לטענות הנוצריות בנוגע לבואו של המשיח? ראו למשל את ההערות הפולמוסיות של רשב״א ור׳ בחיי.
להרחבה, ראו ברכת יהודה – מלכות נצחית?
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ויחי.