Shabbat Table Topics – Parashat Vayechi/0/he
נושאים לשולחן שבת – פרשת ויחי
ברכה או נבואה?
על ערש דווי, יעקב מספר לילדיו שהוא עומד לומר להם "אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים". האם יעקב פשוט שיתף עם צאצאיו את תקוותיו ושאיפותיהם לעתידם, או שמא דבריו היו נבואיים באופיים? האם המונח "אַחֲרִית הַיָּמִים" מתייחס לאירועים אשר עתידים להתרחש בחייהם של בניו, זה שישפיע על צאצאיהם עם שובם לארץ ישראל, או מה יקרה בתקופת המשיח? האם דיבר עם ילדיו כיחידים או כמנהיגי שבטים עתידיים?
On his deathbed, Yaakov tells his children that he is about to tell them "אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים". Was Yaakov simply sharing with his offspring his hopes and aspirations for their future, or were his words prophetic in nature? Does the term "אַחֲרִית הַיָּמִים" refer to events which are to transpire in his sons' own lives, that which will affect their descendants upon their return to the Land of Israel, or what will happen in Messianic times? Did he speak to his children as individuals or as leaders of future tribes?
113/5000
כיצד האפשרויות השונות הללו משפיעות על קריאתך בכל ברכה פרטנית ועל היחידה בכללותה?- How do these different possibilities affect your reading of each individual blessing and of the unit as a whole? לשתי דוגמאות, ראו ברכת יהודה – מלכות נצחית וברכת יעקב ליוסף.
- אם היית כותב צוואה אחרונה וברית, מה זה היה כולל? איך זה ישווה למסר של יעקב?
- If you were to write a Last Will and Testament, what would it include? How would it compare to Yaakov's message?
Another Case of Favoritism?
לפני שהוא מברך כל אחד מילדיו, יעקב נפגש בנפרד עם יוסף, והבטיח לו ששני בניו יקבלו מעמד שבטי ושהוא יקבל חלק כפול מהארץ .1 מה מניע את פעולתו של יעקב?
Before blessing each of his children, Yaakov meets individually with Yosef, promising him that both his sons will assume tribal status and that he will get a double portion of the land.1 What is motivating Yaakov's action?
- האם יעקב פשוט מראה חביב לבנו האהוב? האם הוא לא למד את הלקח שעלולים להיות לכך השלכות שליליות?
- Is Yaakov once again simply showing favoritism to his beloved son? Has he not learned the lesson that this might have negative repercussions?
- לעומת זאת, ר 'זאב ויטמן, בן 2, מציע שיעקוב לא הונע על ידי אהבה, אלא על ידי דאגה לבן נטמע. הוא טוען שיוסף ומשפחתו הצטברו במצרים והחלק הכפול היה ניסיון להחזיק אותו בקפל ולחבר אותו מחדש לארץ ישראל. איזו עדות עשויה להיות בטקסט שיוסף הטמיע? כיצד יכול להיות שמילותיו של יעקב מתייחסות לנושא זה? לבסוף, האם זה בעייתי להציע שיוסף לא תמיד היה "יוסף הצדיק"?
- ר' זאב ויטמן,2 in contrast, suggests that Yaakov was motivated not by love, but by concern for an assimilated son. He contends that Yosef and his family had acculturated in Egypt and the double portion was an attempt to keep him in the fold and reconnect him to the Land of Israel. What evidence might there be in the text that Yosef had assimilated? How could Yaakov's words be addressing that issue? Finally, is it problematic to suggest that Yosef was not always "יוסף הצדיק"?
להרחבה, ראו Yaakov's Retrospective and Yosef's Double Portion.
Reordering Torah: המקרה של מנשה ואפרים
בעוד שפרשנים רבים מניחים שיעקב בירך את מנשה ואפרים על ערש דווי, כפי שמרמז על ידי מיקום הסיפור, ישנם חוקרים מודרניים שמניחים כי האירוע הוא אקרונולוגי.
While many commentators assume that Yaakov blessed Menashe and Ephraim on his deathbed, as the placement of the story would suggest, some modern scholars3 assume that the incident is achronological.
- מה יניע מישהו להציע שהברכה לא התרחשה כשהיא מתוארת? כיצד שינוי מסגרת הזמן של האירוע משפיע על הבנתנו את הסיפור?
- What would motivate someone to suggest that the blessing did not take place when described? How does changing the time frame of the incident impact our understanding of the story?
- באילו נסיבות מוצדק להציע שקטעים בתורה נכתבים על הסדר, ומתי עושים זאת יותר מדי חירות עם הטקסט?
- In what circumstances is it justified to suggest that passages in the Torah are written out of order, and when is doing so taking too much liberty with the text?
- האם התורה מספקת אי פעם רמזים טקסטואליים שיכולים לשמש עדות להצבת אקרונולוגיה?
- Does the Torah ever provide any textual clues which could serve as evidence for positing achronology?
להרחבה, ראו מתי בירך יעקב את אפרים ומנשה?
האם הובטחה ליהודה מלכות עולם?
467/5000
יהודה מבורך על ידי יעקב כי "לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים". במבט ראשון נראה כי מילים אלה רומזות כי יעקב הבטיח כי יהודה ימלוך לנצח, כאשר צוות ההנהגה לא יעזוב את צאצאיו. אולם כיצד ניתן ליישב קריאה כזו עם העובדה שיש תקופות אדירות בהיסטוריה היהודית בה לא היה מנהיג משבט יהודה?
Yehuda is blessed by Yaakov that "לֹא יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים". At first glance, these words appear to suggest that Yaakov promised that Yehuda was to rule forever, with the staff of leadership never departing from his descendants. How, though, can such a reading be reconciled with the fact that there are vasts period of Jewish history in which there was no leader from the tribe of Yehuda?
148/5000
האם המלים "שֵׁבֶט" ו- "מְחֹקֵק" חייבים להתייחס למלכות? מה עוד המשמעות של המונחים ואיך זה עשוי להשפיע על משמעות הברכה?- Must the words "שֵׁבֶט" and and "מְחֹקֵק" refer to kingship? What else might the terms mean and how might that affect the meaning of the blessing?
144/5000
מי או מה שִׁילֹה "ומה יקרה כאשר" כִּי יָבוֹא שִׁילֹה "? האם יעקב מסמן נקודת קצה לברכתו, ואם כן מתי זה?- Who or what is שִׁילֹה" and what is to happen when "כִּי יָבֹא שִׁילֹה"? Is Yaakov marking an endpoint for his blessing, and if so when is it?
- כיצד יתכן שההבנות השונות של הברכה מגיבות לטענות הנוצריות בנוגע לבואו של משיח? ראו למשל את ההערות הפולמוסיות המפורשות של רשב״א ור׳י.
- How might the various understandings of the blessing be responding to Christian claims regarding the arrival of Mashiach? See, for example, the explicitly polemical comments של רשב״א ור׳ בחיי.
להרחבה, ראו ברכת יהודה – מלכות נצחית?
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ויחי.