Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayelekh/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וילך</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וילך</h1>
<category>Does Repentance Always Bring Forgiveness?
+
<category>האם תשובה תמיד מביאה סליחה?
 +
<p>האם וידוי ותשובה בהכרח מביאים כפרה? ב<a href="Devarim30-1-3" data-aht="source">פרשת נצבים</a>, התורה מרמזת שכן, וה' מבטיח שאם נחזור אליו בתשובה, הוא ישוב אלינו, ירחם עלינו, ויקבץ את גלויותינו.&#160; אולם, מיד לאחר מכן, ב<a href="Devarim31-17-18" data-aht="source">פרשת וילך</a>, התורה מתארת כיצד הכרת העם שעונשו בא מאת ה' יוביל, לא לסליחה, אלא להסתר פנים נוסף! האם ייתכן שהקב"ה דוחה את התשובה של האומה?</p>
 +
<ul>
 +
<li>בעוד ש<multilink><a href="RambanDevarim31-17" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanDevarim31-17" data-aht="source">דברים ל"א:י"ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מציע שתשובת העם לא הייתה כנה, <multilink><a href="TzerorHaMorDevarim31-17" data-aht="source">ר' אברהם סבע</a><a href="TzerorHaMorDevarim31-17" data-aht="source">צרור המור דברים ל"א:י"ז</a><a href="R. Avraham Saba (Tzeror HaMor)" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם סבע</a></multilink><fn>This is one of six approaches brought by R. Avraham Saba.</fn> טוען כי הטקסט לא באמת מתכוון שה' ממשיך להענישם. האם פרשנויות מחודשות אלה תואמות את המשמעות הפשוטה של ​​הפסוקים? איזו הוכחות ניתן להביא לכל אחת מהעמדות? מה הופך תשובה לכנה או לא כנה?</li>
 +
<li><multilink><a href="RalbagDevarim31-17" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagDevarim31-17" data-aht="source">דברים ל"א:י"ז</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> מעדיף לשמור על קריאה מילולית של הטקסט, והוא טוען שהנחת היסוד לפיה תשובה תמיד מגינה מפני עונש היא שגויה מיסודה. האם לדעתך הטענה הזו מטרידה מבחינה תיאולוגית? למה כן או לא? להרחבה, ראו <a href="Repentance Rejected" data-aht="page">תשובה שאינה מתקבלת?</a>.</li>
 +
</ul>
 +
</category>
 +
<category>האם תשובה תמיד מביאה סליחה?
 
<p>Do confession and repentance necessarily bring atonement in their wake? In <a href="Devarim30-1-3" data-aht="source">דברים ל'</a>, Hashem implies that they do, promising that if we return to Him, He will return to us, have mercy, and return the people from exile. Yet, in <a href="Devarim31-17-18" data-aht="source">Parashat Vayelekh</a>, the Torah describes how the people's confession of their sins will lead, not to forgiveness, but rather redoubled punishment! How is it that Hashem rejects the nation's repentance?</p><ul>
 
<p>Do confession and repentance necessarily bring atonement in their wake? In <a href="Devarim30-1-3" data-aht="source">דברים ל'</a>, Hashem implies that they do, promising that if we return to Him, He will return to us, have mercy, and return the people from exile. Yet, in <a href="Devarim31-17-18" data-aht="source">Parashat Vayelekh</a>, the Torah describes how the people's confession of their sins will lead, not to forgiveness, but rather redoubled punishment! How is it that Hashem rejects the nation's repentance?</p><ul>
 
<li>While&#160;<multilink><a href="RambanDevarim31-17" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanDevarim31-17" data-aht="source">דברים ל"א:י"ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> suggests that the people's repentance will not be sincere,&#160;<multilink><a href="TzerorHaMorDevarim31-17" data-aht="source">ר' אברהם סבע</a><a href="TzerorHaMorDevarim31-17" data-aht="source">צרור המור דברים ל"א:י"ז</a><a href="R. Avraham Saba (Tzeror HaMor)" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם סבע</a></multilink> asserts that the text does not really mean that Hashem continued to punish them. Do these reinterpretations conform to the simple meaning of the verses? What support can you bring for either position? What marks repentance as sincere or insincere?</li>
 
<li>While&#160;<multilink><a href="RambanDevarim31-17" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanDevarim31-17" data-aht="source">דברים ל"א:י"ז</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> suggests that the people's repentance will not be sincere,&#160;<multilink><a href="TzerorHaMorDevarim31-17" data-aht="source">ר' אברהם סבע</a><a href="TzerorHaMorDevarim31-17" data-aht="source">צרור המור דברים ל"א:י"ז</a><a href="R. Avraham Saba (Tzeror HaMor)" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם סבע</a></multilink> asserts that the text does not really mean that Hashem continued to punish them. Do these reinterpretations conform to the simple meaning of the verses? What support can you bring for either position? What marks repentance as sincere or insincere?</li>

Version as of 22:54, 4 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת וילך

האם תשובה תמיד מביאה סליחה?

האם וידוי ותשובה בהכרח מביאים כפרה? בפרשת נצבים, התורה מרמזת שכן, וה' מבטיח שאם נחזור אליו בתשובה, הוא ישוב אלינו, ירחם עלינו, ויקבץ את גלויותינו.  אולם, מיד לאחר מכן, בפרשת וילך, התורה מתארת כיצד הכרת העם שעונשו בא מאת ה' יוביל, לא לסליחה, אלא להסתר פנים נוסף! האם ייתכן שהקב"ה דוחה את התשובה של האומה?

האם תשובה תמיד מביאה סליחה?

Do confession and repentance necessarily bring atonement in their wake? In דברים ל', Hashem implies that they do, promising that if we return to Him, He will return to us, have mercy, and return the people from exile. Yet, in Parashat Vayelekh, the Torah describes how the people's confession of their sins will lead, not to forgiveness, but rather redoubled punishment! How is it that Hashem rejects the nation's repentance?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת וילך.