Shabbat Table Topics – Parashat Vayelekh/0/he
נושאים לשולחן שבת – פרשת וילך
האם תשובה תמיד מביאה סליחה?
האם וידוי ותשובה בהכרח מביאים כפרה? בפרשת נצבים, התורה מרמזת שכן, וה' מבטיח שאם נחזור אליו בתשובה, הוא ישוב אלינו, ירחם עלינו, ויקבץ את גלויותינו. אולם, מיד לאחר מכן, בפרשת וילך, התורה מתארת כיצד הכרת העם שעונשו בא מאת ה' יוביל, לא לסליחה, אלא להסתר פנים נוסף! האם ייתכן שהקב"ה דוחה את התשובה של האומה?
- בעוד שרמב"ן מציע שתשובת העם לא הייתה כנה, ר' אברהם סבע1 טוען כי הטקסט לא באמת מתכוון שה' ממשיך להענישם. האם פרשנויות מחודשות אלה תואמות את המשמעות הפשוטה של הפסוקים? איזו הוכחות ניתן להביא לכל אחת מהעמדות? מה הופך תשובה לכנה או לא כנה?
- רלב"ג מעדיף לשמור על קריאה מילולית של הטקסט, והוא טוען שהנחת היסוד לפיה תשובה תמיד מגינה מפני עונש היא שגויה מיסודה. האם לדעתך הטענה הזו מטרידה מבחינה תיאולוגית? למה כן או לא? להרחבה, ראו תשובה שאינה מתקבלת?.
האם תשובה תמיד מביאה סליחה?
Do confession and repentance necessarily bring atonement in their wake? In דברים ל', Hashem implies that they do, promising that if we return to Him, He will return to us, have mercy, and return the people from exile. Yet, in Parashat Vayelekh, the Torah describes how the people's confession of their sins will lead, not to forgiveness, but rather redoubled punishment! How is it that Hashem rejects the nation's repentance?
- While רמב"ן suggests that the people's repentance will not be sincere, ר' אברהם סבע asserts that the text does not really mean that Hashem continued to punish them. Do these reinterpretations conform to the simple meaning of the verses? What support can you bring for either position? What marks repentance as sincere or insincere?
- רלב"ג prefers to maintain the literal reading of the text, and claims that the assumption that repentance always averts punishment is simply wrong. Do you find this claim theologically troubling? Why or why not? For elaboration, see תשובה שאינה מתקבלת?.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת וילך.